ligfietsers.nl

Volledige versie: High racer maken van Fujin of Mistral
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik raakte laatst aan de praat met iemand en die had een Fujin staan die hij had omgebouwd naar een highracer. Ik weet niet precies meer de maten. Ik dacht voor 559 en achter 622. Of in het voorwiel een 451. 

De fiets reed prima volgens de eigenaar. Ik heb zelf nog geen ambities om een dergelijk project te beginnen. Maar vroeg me af welke fietsen geschikt zouden zijn. Ik dacht zelf nog aan een Mistral.

Natuurlijk zijn de bestaande high racers het beste alternatief. Maar als je een minder hoog budget hebt, is het wellicht een idee om een bestaande fiets om te bouwen. 

Iemand ervaring?
Ik heb er geen ervaring mee, maar op marktplaats staat op dit moment wel een prachtige (vind ik dan) M5 lowracer met 559 voorwiel. Voor zover ik kan zien, is er alleen een andere voorvork ingezet en natuurlijk een 559 wiel. Lijkt me niet al te moeilijk om te doen. Ik zou wel goed opletten dat er geen overlap tussen band en cranks is, tenminste dat zou ik niet willen.
Dat is inderdaad een mooie fiets. En een mooi voorbeeld van hoe je kunt ombouwen.

Ik bedacht me dat de Raptobikes ook op verschillende manieren geconfigureerd worden. Hier wordt ook hetzelfde frame gebruikt.
Dat klopt. Ik heb inderdaad zelf eens een voorvork van een mid racer in een low racer gezet en dat ging prima. Eerst een jaar met een 650c wiel gereden en 170mm cranks. Toen 155mm cranks gemonteerd en en 700c wiel geplaatst. Geen crank / wiel overlap, dat is inderdaad niet zo fijn om wel te hebben.

‘Nadelen’ zijn er ook wel. Je komt nog platter te liggen, in dagelijks gebruik dus iets minder handig. Daarnaast gaat de fiets wat luier sturen. Ik gebruik mijn race Rapto vooral op de Velodromes, de baan en in de zomer om snel mee te toeren. Voor woon-werk heb ik een normale low racer.
Heb al eens een low budget "High racer" gemaakt van een oud model Hurricane...
26" verende voorvork gemonteerd en achterbrug van een Wizzard erop gezet. En natuurlijk 26" wielen.



Let wél op de loop van de ketting .
Zonder aanpassing komt die tegen de kroon van de voorvork en hij moest OVER het geleidewiel welke onder de ligschaal zit.
Normaal loopt hij ONDER het geleidewiel door.


https://myalbum.com/album/Sp2m1XIkhHzr
(Ff naar beneden scrollen; foto met blauwe Citroën HY op de achtergrond)


 
(17-Nov-2017, 01:07 AM)arnoldl schreef: [ -> ]Dat klopt. Ik heb inderdaad zelf eens een voorvork van een mid racer in een low racer gezet en dat ging prima. Eerst een jaar met een 650c wiel gereden en 170mm cranks. Toen 155mm cranks gemonteerd en en 700c wiel geplaatst. Geen crank / wiel overlap, dat is inderdaad niet zo fijn om wel te hebben.

‘Nadelen’ zijn er ook wel. Je komt nog platter te liggen, in dagelijks gebruik dus iets minder handig. Daarnaast gaat de fiets wat luier sturen. Ik gebruik mijn race Rapto vooral op de Velodromes, de baan en in de zomer om snel mee te toeren. Voor woon-werk heb ik een normale low racer.