ligfietsers.nl

Volledige versie: Pakketten bezorgen op een ligfiets
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Zo zie ik het graag: pakketten die in de binnenstad van Utrecht worden bezorgd op een ligfiets. Misschien oud nieuws, maar ik had het niet eerder gezien:

https://photos.app.goo.gl/BD5qLKOZ1FxgbhVu2
Dat is de Velove Armadillo

Ontwikkeld door Flevobike:
En in Zweden ook in waterstof uitvoering;

https://www.youtube.com/watch?v=wrcC-_hRtYo

(Wanneer valt die om in de bocht?)
Ook geschikt voor overnachtingen:

Tja... dat begint dan wel een heel hoog "juridisch is het een fiets, maar...." te krijgen.
Als ik het goed begrepen heb, levert de brandstofcel 150 watt. Dat is ook ongeveer wat een van een fietser verwacht kan worden en heb je dus een 50/50 verdeling tussen spierkracht en de elektrische ondersteuning. Dat valt mij nog mee en dat wil ik nog wel een fiets met trapondersteuning noemen.
Ik bedoel qua formaat, die camper dan.
Ik vind dit een hele goede aanvulling voor transport in de steden en dorpscentra. Een fiets op meer dan twee wielen met trapondersteuning. De Cargobike wordt een steeds belangrijker transportmiddel.

In Europa is de wettelijke ruimte van fietsen en de daardoor  voortbewogen aanhangwagen(s) erg ruim. De Velove Armadillo valt volledige onder de noemer elektrische fiets. 

Specificaties:
Breedte: 86 cm
Lengte: 305 cm
Hoogte: 160 cm (vrachtvarianten)
Gewicht (met één batterij, zonder modules): 64,5 kg
Laadvermogen:150 - 200 kg (afhankelijk van de instelling van de achterwielophanging). 300 kg met oplegger
Vering: individuele dubbele wishbone op alle wielen, stalen veerschokken
Draaicirkel: 5,8 m
Remmen: Hydraulische schijfremmen voor en achter
Parkeerrem: mechanische schijfrem
Frame: aluminium, 6060 (50S) en 6082 (51S) kwaliteit
Standaardkleur: RAL 9010 Zuiver wit
Banden: Schwalbe Marathon Plus, 20 inch
Zitting: Geventileerde, snel verstelbare stoel
Wielen: glasvezelwielen met één boutwielontgrendeling
Uitrusting: Rohloff SpeedHub, 14 versnellingen
Overbrengingsverhoudingbereik: 526%
Afstand per slingeromwenteling, laagste versnelling: 1,07 m (4-5 km / u bij normale trapfrequentie)
Afstand per slingeromwenteling, hoogste versnelling: 5,63 m (25-30 km / u bij normale cadans)
Stroomverdeling om wielen aan te drijven: dubbele vrijloop
Elektrische assistentie: Bafang Max
Elektrisch ondersteund vermogen: 250 watt
Elektrisch ondersteuningskoppel: +80 Nm
Snelheidslimiet elektrische assistentie: assisteren tot 25 km / h
Batterijcapaciteit: 0,6 kWh (extra batterijhouder kan worden gemonteerd)
Energieverbruik op max assist: 0,15-0,2 kWh / 10 km

De zithoek is niet gegeven. Ik denk eerder aan zitten, dan aan liggen.
Prachtige ontwikkeling is dit. 10 van die Cargo's in plaats van een stinkende vrachtwagen.

Meer mensen aan het werk en een schonere stad. Dat zijn een heleboel vliegen in 1 klap. Spreekwoordelijk dan, want er verdwijnen steeds meer insecten. Daar moeten we ook zuinig op zijn.
(03-Jun-2018, 06:16 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]Prachtige ontwikkeling is dit. 10 van die Cargo's in plaats van een stinkende vrachtwagen.

Meer mensen aan het werk en een schonere stad. Dat zijn een heleboel vliegen in 1 klap. Spreekwoordelijk dan, want er verdwijnen steeds meer insecten. Daar moeten we ook zuinig op zijn.

Hoezo meer mensen aan het werk? Het argument was toch dat het hiermee sneller ging dan een grote dieselbus die in de file staat?
10 van die Cargo's in plaats van 1 vrachtauto.

Die 10 cargo's worden door 10 mensen bestuurd, die vrachtauto door 1.
Vandaar meer werk voor meer mensen.
(24-Jun-2018, 12:33 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]10 van die Cargo's in plaats van 1 vrachtauto.

Die 10 cargo's worden door 10 mensen bestuurd, die vrachtauto door 1.
Vandaar meer werk voor meer mensen.

Dat noemen we in dit geval dan een lagere efficiëntie. Meer werk is niet iets wat zomaar positief is. Onze hele welvaart is gebaseerd op het idee dat hetzelfde werk door minder mensen wordt gedaan.

In diverse promotiefilmpjes wordt genoemd dat 1 zo'n fiets 2 bestelbusjes vervangt. Dat is natuurlijk direct kassa.
(24-Jun-2018, 07:28 PM)Coen__ schreef: [ -> ]
(24-Jun-2018, 12:33 PM)Wim -de roetsende schreef: [ -> ]10 van die Cargo's in plaats van 1 vrachtauto.

Die 10 cargo's worden door 10 mensen bestuurd, die vrachtauto door 1.
Vandaar meer werk voor meer mensen.

Dat noemen we in dit geval dan een lagere efficiëntie. Meer werk is niet iets wat zomaar positief is. Onze hele welvaart is gebaseerd op het idee dat hetzelfde werk door minder mensen wordt gedaan.

In diverse promotiefilmpjes wordt genoemd dat 1 zo'n fiets 2 bestelbusjes vervangt. Dat is natuurlijk direct kassa.

inderdaad, 10x salariskosten vinden veel werkgevers helemaal niet leuk, hoe minder salaris uitbetaald hoeft te worden hoe beter (bijna).... het is altijd een kosten baten analyse en daar wordt altijd in eerste instantie naar geld gekeken en daarna pas misschien naar een sociaal aspect.... 

En die cargo bikes zullen in eerste instantie tijdswinst opleveren en dus ook geld, maar zodra er heel veel van fietsen gaat dat natuurlijk ook de nodige ruimte innemen en krijg je straks cargo bike files... Maar voordat het zover is kunnen er best een stel rondrijden Wink
We krijgen steeds meer gebieden in de grote steden die alleen bereikbaar zullen zijn voor hulpdiensten, fietsen en gehandicaptenvoertuigen. Voertuigen breder van 1,2 meter kunnen er niet meer in. Ook geen bestelauto elektrisch aangedreven. De druk op overheden om te gaan voldoen aan de Europese norm voor de luchtkwaliteit neemt sterk toe. 
De Cargobike is een prima oplossing om te pendelen tussen het goederendepot en de klant. Van buiten het autovrije gebied met een pallettruck vanuit bestelauto naar de klant rijden is dan tijdrovend. Dan kan goedkoper en sneller met 1 fietser en 1 Cargobike.
Vandaag gezien in Berlijn, daar rijden ze dus ook:

[Afbeelding: 20180720_132138.jpg]