ligfietsers.nl
Het meest intensieve fietsverkeer - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Het meest intensieve fietsverkeer (/thread-155.html)



Het meest intensieve fietsverkeer - Roepers - 23-May-2017

Ik sprak zondag iemand die zijn ligfiets niet in de stad (Drachten) gebruikte. Ik vertelde hem toen dat ik dat wel deed (ik heb geen keus, ik heb alleen maar 2 ligfietsen, niet dat mij dat dwarszit of zo, gewoon overwogen keuze) en dat voor mij de stad Stad (bij buitenstaanders ook wel bekend als Groningen) was.  

Nu blijkt dat  Groningen een van de steden met het drukste fietsverkeer is. De Grote Markt staat zelfs in de top 5 (volgens dit bericht).
In dit staatje van drukste fietspaden staat de Grote Markt weer niet.

In ieder geval voel ik mij op de Grote Markt en andere paden, wegen en kruispunten met veel fietsverkeer in Groningen als een vis in het water. Eigenlijk vind ik de drukte wel meevallen. Als dat het is, denk ik dan. Het fietsverkeer voegt zich over het algemeen soepeltjes samen.
De beelden van tegenwoordig roepen weer herinneringen op van de jaren 50. Wanneer je foto's bekijkt van Amsterdam in de jaren zeventig dan valt op hoe volgestampt het is met auto's en relatief weinig fietsen je ziet. Het is fietsverkeer in steden is echt veel intensiever geworden, zo is mijn indruk, Het fietsberaad overweegt zelfs het fietsverkeer af te remmen. Stom idee wat mij betreft, maar het geeft aan de andere kant ook aan dat het fietsverkeer sterk is toegenomen. Toch kan ik mij geen verkeersstatistieken herinneren waar die grote toename duidelijk wordt. Ligt dat aan mijn geheugen, interpretaties of hebben de statistieken een probleem met fietsverkeer?


RE: Het meest intensieve fietsverkeer - Niels van der Wal - 23-May-2017

Dag Roepers,

Landelijk is het beleid om doorgaand fietsverkeer via het centrum van een stad te leiden. Hierom staan er altijd ANWB fiets-bordjes, waarop  het centrum staat aangegeven. De reden is, dat het economisch voordelig lijkt/is, om zo veel mogelijk mensen in het centrum te hebben. Het idee hierachter is dat winkeliers hiervan profiteren.
Dit is het model waarop Hoog Catharijne draait en ook de oorzaak dat het zeer lastig is om een stadscentrum autovrij te maken (De middenstand ziet klantverlies).

Door dit beleid is het druk in het centrum met fietsers die er niet moeten zijn.

Of het fietsberaad inzet op wijziging van dit beleid, hoop ik. Ik denk wel dat dit de drukte op de Grote Markt in Groningen verklaard.

Niels, fietsplek, van der Wal


RE: Het meest intensieve fietsverkeer - Roepers - 23-May-2017

Hoe groot is het deel van de fietsers op de Grote Markt dat de wegwijzers volgt? Ik denk dat dat een heel klein deel is. Waarom zijn er zoveel fietsers op de Grote Markt? Groningen is een studentenstad en het belangrijkste vervoermiddel voor de Groningse student is de fiets. Bovendien zijn er ook verschillende faculteiten en andere opleidingen in de binnenstad gevestigd. Naast het grote winkelbestand zijn er ook veel andere voorzieningen in de binnenstad gevestigd en die trekken zowel clientèle als personeel.  De fiets is om in de binnenstad ter plaatse te komen het meest handige vervoermiddel aangezien het grotendeels autovrij is. Relatief  veel studenten en daarnaast anderen zijn bovendien in de binnenstad gehuisvest. Dus veel verkeer zal bestemmingsverkeer zijn.

Maar ik denk ook wel dat er doorgaand fietsverkeer via de binnenstad wordt afgehandeld. Dat komt omdat er geen stoplichten zijn. Doorgaande fietsroutes buiten de binnenstad om hebben wel veel stoplichten (Schuitendiep, Turfsingel, Westersingel). Die stoplichten staan daar natuurlijk omdat die wegen ook door autoverkeer gebruikt worden. In de binnenstad heb je veel minder last van autoverkeer als fietser.   

Tenslotte lagen steden als Groningen altijd op knooppunten. De wegen leiden daarom naar het hart van deze steden als centraal knooppunt. Voor de auto's zijn er rondwegen aangelegd, maar het fietsverkeer dat meer de traditionele routes volgt, komt sneller in het hart van de stad terecht.

Dus ook zonder de aanname dat fietsers verlokt worden om inkopen te gaan doen bij de middenstand in de binnenstad blijven er genoeg redenen over om over de Grote Markt te fietsen. Geen idee hoe dat tegen te gaan. Ik vraag me af of je dat wel zou moeten willen tegengaan.

Groet,

Marco