ligfietsers.nl
Warmte in een VM - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Warmte in een VM (/thread-156.html)



Warmte in een VM - BeruRoniki - 23-May-2017

Van het weekend wordt het redelijk warm en omdat ik vier dagen vrij heb, wilde ik een paar fietstochtjes plannen. De vraag is: welke fiets? 

Hoe warm is het in een VM bij pakkumbeet 25+ graden. (Vergeef mij, ik heb de Mango pas sinds november, dus ik heb echt géén idéé)

Is het te doen?


RE: Warmte in een VM - Niels van der Wal - 23-May-2017

In een velomobiel maakt het niet uit wat je aan hebt; het is van buitenaf toch niet zichtbaar. Daniel Fenn reed zijn wedstrijden in een soort van onderbroek; bij warm weer doe ik een lange (surf) zwembroek aan.
Het wordt zweetweer, dus zorg vooral dat je knieën vrij zijn. Vochtige broeken trekken onaangenaam aan je knieschijven.
Verder heb je door de overkapping schaduw, dat is verkoeling op je onderlijf (wel je gezicht, nek, oren en armen insmeren) en er is wat luchtstroming door de voetgaten. Oftewel: prima te doen!

Niels, airco, van der Wal


RE: Warmte in een VM - Lopopodium - 23-May-2017

Ik zou gewoon met een open ligfiets gaan. Die kan je niet zo makkelijk / prettiger in de winter gebruiken, en dan mag je Mango aan het werk. Evenzo op regenachtige dagen. En indien je nu een tocht volledig windtegen zou willen fietsen.

Je kan nu profiteren van de koelende rijwind op een open ligfiets. En het scheelt allicht ook veel gewicht.

Ga je dag voor dag fietsen, of maak je er een vierdaagse tocht van? Bij het eerste kan je gewoon de Mango eens proberen, en kijken hoe het gaat, eventueel de andere dagen een open ligfiets gebruiken.


RE: Warmte in een VM - Wim -de roetsende - 23-May-2017

Fietstochten met overnachtingen? --> Mango, dan kun je makkelijk alles meenemen.
Gewoon iedere dag lekker fietsen? --> Open Ligger


Ik neem nooit de XS om tochten te rijden, behalve als het echt heel erg koud is of heel hard regent. De XS is om van A naar B te rijden. Naar CycleVision ga ik bijvoorbeeld in de XS.

Fietstochten rijd ik in 90% van de gevallen met de Roeifiets. Heerlijk open rijden, lekker schuin hangen in de bochten, de wind om je kop voelen, echt genieten dus.


RE: Warmte in een VM - BeruRoniki - 23-May-2017

Ja, ik denk dat ik morgen de Gaucho even ga nalopen. Ik heb geen dakje, dus geen schaduwoptie. Ik was er al bang voor dat het zweetwerk werd, daar had ik zaterdag al een beetje last van. Ik weet alleen niet meer wat er aan die Gaucho nog moest gebeuren. En anders wissel ik af en het wordt ook weer eens tijd om een nacht door te halen


RE: Warmte in een VM - Marnix - 24-May-2017

(23-May-2017, 06:47 PM)BeruRoniki schreef: Ja, ik denk dat ik morgen de Gaucho even ga nalopen. Ik heb geen dakje, dus geen schaduwoptie. Ik was er al bang voor dat het zweetwerk werd, daar had ik zaterdag al een beetje last van. Ik weet alleen niet meer wat er aan die Gaucho nog moest gebeuren. En anders wissel ik af en het wordt ook weer eens tijd om een nacht door te halen

Wat ook kan in deze tijd van het jaar is de koplamp tijdelijk demonteren. Deed ik vroeger wel eens bij mijn mango. Had wel een oud type mango, lamp zat vast met een elastiekje die hem in de body trok. Elastiekje los draadje los klaar.  Meteen extra koeling. Sommige deden er een flexibele slang (soort stofzuiger slang)op de plaats van het lampengat deze werd via het stuur op je gezicht gericht