ligfietsers.nl
Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Afdrukversie

+- ligfietsers.nl (https://ligfietsers.nl)
+-- Forum: Algemeen (https://ligfietsers.nl/forum-1.html)
+--- Forum: Hangplek (https://ligfietsers.nl/forum-13.html)
+--- Topic: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? (/thread-194.html)



Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - ErikvanD - 06-Jul-2017

De afgelopen 2 weken ongeveer zie ik dat mijn gemiddelde en met name mijn kruissnelheid aan het teruglopen is op de ligfiets. En dat vind ik vreemd want de route is dezelfde en ook aan de fiets, mijn bagage, bandenspanning, eetpatroon en kleding is niets veranderd. Ook mijn gewicht blijft nu stabiel, ik val niet verder meer af.

Dus dan ligt het aan mezelf is de enige conclusie die ik kan trekken... 

Voor mijn gevoel ga ik dus met dezelfde inspanning minder snel (hetgeen uiteraard niet zo is want wat ik als "dezelfde inspanning" ervaar is in feite minder inspanning want anders reed ik wel even snel als voorheen). Ik vraag me toch af waar dat nu aan kan liggen.

Tegelijkertijd heb ik het idee dat ik op de racefiets (ik probeer minimaal eens per weer te forensen op de racefiets) wel sneller rij en hogere gemiddeldes haal! Heel vreemd!

Overigens ervaar ik op mijn woon-werk traject (ca 11 km polder, 8 km snelle fietspaden en 2 km stad) weinig verschil in gemiddelde en kruissnelheid tussen mijn Shockproof en mijn racefietsen (recht stuur). De ligfiets ERVAAR ik echter wel als sneller (en hij is zeker comfortabeler en leuker) maar is dat dus niet echt.

Overigens kan me die ene kilometer meer of minder gemiddeld niet veel schelen, ik geniet van ieder ritje (en met een lagere snelheid geniet ik dus langer Big Grin) maar ik ben gewoon nieuwsgierig... Iemand enig idee?


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - gideon - 06-Jul-2017

Ja we worden allemaal een dagje ouder, en dan gaat het elke dag iets minder. Misschien komt het omdat je gewend raakt aan het ligfietsen, en steeds meer ontspannender gaat rijden, dus minder hard.
Of een remblokje loopt aan?
De lagers draaien nog soepel?
Opnemer van km-teller, reageert bij elke omwenteling van het wiel?


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - ErikvanD - 06-Jul-2017

Technische mankementen sluit ik nu even uit, de fiets controleer ik regelmatig en is prima in orde. Ik denk dat het inderdaad aan gewenning ligt. En de laatste weken ga ik ook 4-5 dagen per week met de fiets naar het werk i.p.v. 2-3 keer. Misschien speelt dat ook mee.
Ach bottomline is dat ik het leuk vind en dat zit, of ligt Wink, wel goed!

En ik rij nu zeker veel meer ontspannen als in het begin!


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Johan. - 06-Jul-2017

Moeilijk te zeggen. Wat ik bij mezelf ook wel waarneem, is dat in de zomerperiode de dagen langer zijn, het weer is lekker, dus ga ik wel eens wat later naar bed dan in de andere jaargetijden. Uiteindelijk breekt die mindere nachtrust dan toch wel op.
Iets anders wat me van de week opviel, is dat de bermen en het gewas op de akkers nu veel hoger zijn wat het zicht weg neemt. Bochten waar ik anders voluit door ga, rijd ik nu langzamer als ik niet kan zien wat er van de andere kant aankomt.

Misschien kun je er wat mee en misschien ook niet. Ach, zo lang je maar met plezier fietst, dan maakt een kilometertje sneller of langzamer niet zo veel uit.

Johan


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - ErikvanD - 06-Jul-2017

Dat plezier zit wel goed! En gezond is het ook, doe sinds vandaag mee aan een intern fitheidsprogramma op mijn werk waarbij 110 collega's o.a. hun stappen gaan tellen. Alleen met het woon-werk fietsen zit ik al aan de 13000 "stappen"! Nogmaals een bevestiging dat fietsen niet alleen heel leuk is maar ook gezond!


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - gideon - 06-Jul-2017

Supergezond, vandaag noodgedwongen met de auto naar het werk (Panda moest 1e beurt). Vanochtend wel iets eerder op het werk, maar geen voldaan gevoel. Autorijden is meteen werken, fietsen is veel ontspannender, en zeker in de middag naar huis na de hele dag computeren lekker uitfietsen.


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Lopopodium - 06-Jul-2017

Kan het niet zijn dat een van je wielen iets aanlopen, bij de naaf? Dat heb ik wel eens gehad. Heb ik 100 kilometer gefietst, en dan ben ik al bekaf, terwijl ik makkelijk 150 kilometer op vol tempo aan kon. Een fietstocht later bleek dat het achterwiel gewoon aanliep, en na het achterwiel eens geïnspecteerd te hebben waren zo'n beetje alle lagers in het achterwiel los gaan zitten en moest ik een gehele nieuw achterwiel met een nieuwe naaf laten bouwen.

Goed, ik had als indicatie al wel af en toe wat gepiep gehoord. Maar dat geluid maken vogels ook, en ook de rubberen zool van mijn schoen als deze even tegen de trapas wrijft bij het fietsen. En goed luisteren waar gekke geluiden vandaan komen als je fietst vind ik nagenoeg onmogelijk op een ligfiets.

Een ander iets dat nog zou kunnen zijn is dat de ketting te vies is, of zit er veel smeerzooi in de kettingbuizen, waar je ketting eventueel wrijving door oploopt?


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Roepers - 06-Jul-2017

Hier gaat het mooi. De kruissnelheden liggen met dit warme weer juist hoog. Het gaat soms richting 30 en er zelfs nog overheen. De eerste rit na de griep (of wat was het: een infectie aan de luchtwegen, waarschijnlijk geen influenza) was heel beroerd. Lichamelijke omstandigheden zijn sterk bepalend en daarnaast spelen gemoedstoestanden ook een stevige rol. De warmte kan ook je ook parten spelen. Je kan ook de snelheidsmeter het raam uit gooien en lekker ontspannen proberen te fietsen. Wat boeit het nou, die snelheid?

(06-Jul-2017, 07:38 PM)Lopopodium schreef: Een ander iets dat nog zou kunnen zijn is dat de ketting te vies is, of zit er veel smeerzooi in de kettingbuizen, waar je ketting eventueel wrijving door oploopt?

Eh mijn fietsen lopen na een onderhoudsbeurt bij Sinner veel sneller. Dit is de oorzaak dat de snelheid in de loop van het jaar bij mij wat terugloopt. Mijn fietsen hebben een maand 2 jaar geleden een onderhoudsbeurt gehad, vandaar dat het nog excelsior gaat (vandaar mijn gejubel boven). Als het najaar komt, met zijn nattigheid, modder en, als klap op de vuurpijl, pekel dan loopt de snelheid toch wel terug en herstelt zich ook niet meer tot onderhoud bij de fietsenmaker.


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - ErikvanD - 06-Jul-2017

Ik ben wat betreft mijn fietsen (en vroeger ook motoren) naast een rijder ook een poetser en perfectionist. Alles moet schoon zijn en perfect werken. Mijn ketting en buizen zijn dan ook mooi schoon. Kan me overigens best voorstellen dat dat zeker een nadelig effect kan hebben op de snelheid!

Overigens hoor ik bij de achternaaf wel een kraakje dat me niet aanstaat. Al vanaf sinds ik de fiets heb. Heb de naaf van de week daarom nagekeken, o.a. cassette eraf gehaald, alles goed vastgezet. De naaf loopt op dubbelzijdig gesloten kogellagers en voelde spelingsvrij. Liep zonder bijgeluiden mooi soepel rond. Maar toch weer dat kraakje vanmiddag (vanochtend niet). Maar goed, dat is dus al sinds ik de fiets heb. Ga zeker nog verder zoeken...

Op zich vind ik hoge snelheid niet zo van belang. Het is leuk om lekker vlot te rijden maar ik ben geen racer. Ik vind het wel leuk om snelheden etc. vast te leggen (blijf een database man...) en zag in die data inderdaad ook die, lichte, teruggang in snelheid terug. Hetgeen dus aansloot bij mijn gevoel. En daar werd ik nieuwsgierig naar...


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - gideon - 06-Jul-2017

Al mijn naven zijn Shimano met losse conus-cup en kogels. Nieuw zijn Shimano naven altijd te strak afgesteld, je zal daar weinig aan merken met fietsen maar de conussen, en uiteindelijk ook de cups, slijten daardoor wel heel snel.
Jaarlijks haal ik de lagers uit elkaar, maak ze schoon en met nieuw vet en elke 2 jaar nieuwe kogels. Zo gaan mijn naven lang mee, het 20" voorwiel met eenvoudig Shimano Deore naafje draait al bijna 34.000 km zonder zichtbare slijtage.
Na een jaar kwam ik er achter dat de 4-kante Truvativ trapas zwaar draaide, als ik hem monterde en de linker cup aandraaide, kwamen de lagers onder druk te staan en draaide de as zwaar. Ik denk een fabricage foutje, dus as vervangen.

Mijn 1e ligfiets had ook kettingbuizen, daar hoopte zich vuil, vet en vooral zand op. Als ik de ketting had schoongemaakt, propte ik daarna, in peut gedrenkte stukjes t-shirt in de ketting, en draaide de ketting door de buizen heen. Maar al zijn de buizen schoon, toch gaat er energie verloren.


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Frank - 07-Jul-2017

(06-Jul-2017, 01:48 PM)ErikvanD schreef: ik geniet van ieder ritje (en met een lagere snelheid geniet ik dus langer Big Grin)

Kijk, dat vind ik nou een prachtige instelling!  thumb applause

Sinds ik op m'n trike rij is ook bij mij snelheid meer en meer ondergeschikt aan genieten. In tegenstelling tot het rijden op m'n Surly of Flandria waar snelheid ook in het oog gehouden werd en woon/werk ritjes bijna een race tegen mezelf werden.


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Lopopodium - 08-Jul-2017

Ik probeer zelf altijd 25 kilometer per uur gemiddeld te halen. Lukt me ongeveer tweederde deel van de tochten. Dat is mijn enige doel tijdens tochten, maar laat er geen rode stoplichten voor schieten. Het is ook niet verkeerd een doel te hebben om je elke keer een beetje mee uit te dagen.


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - PietV* - 08-Jul-2017

Ik daag mezelf ook elke keer tijdens het fietsen uit. Mijn doel is zo efficiënt mogelijk fietsen. Dagelijks polijst ik mijn fietstechniek en fiets zo lang mogelijk met een rustige (buik)ademhaling en een lage hartslag. Fietsen is voor mij pure ontspanning. Want bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond.

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan wordt het morgen.
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Piet.


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Frank - 08-Jul-2017

(08-Jul-2017, 11:33 AM)PietV* schreef: Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan wordt het morgen.
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Piet.

applause thumb


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Hans58 - 08-Jul-2017

Ook ik haal mijn oude snelheid (30-35 kruis) van 10 -15 jaar geleden niet meer, maar het plezier is nog altijd hetzelfde. Jongere - maar ook oudere - fietsgoden, al dan niet elektrisch ondersteund, mogen mij passeren. Het is geen race, dit leven. Ik sluit me dan ook bij Piet aan.


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Niels van der Wal - 09-Jul-2017

Het kan zijn dat de verminderde prestatie niet aan je fiets lag, maar aan de warmte. Op een ligfiets is er minder luchtstroming om je af te koelen, waardoor je lichaam reageert door minder te presteren en dus minder warmte te produceren.

https://www.sportzorg.nl/sporttakken/wielrennen/hitte/presteren-in-de-hitte

Koelen of genieten dus.

Niels, genieter, van der Wal


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Lopopodium - 09-Jul-2017

Is dat wel zo? Bij het ligfietsen stroomt de wind over je benen en je romp heen, recht in je gezicht. Ook je voeten krijgen volop met de wind te maken. Het is niet voor niets dat ik bij koud weer ook snel koude voeten krijg op een ligfiets. Alleen een groter oppervlak door de rug ontneemt je wat warmteverlies. Maar heb het idee dat het elders wel gecompenseerd wordt. Je onderbenen koelen niet zo veel af bij het conventioneel fietsen, heb ik het idee.


RE: Gemiddelde snelheid gaat omlaag? - Niels van der Wal - 11-Jul-2017

Bij rechtop fietsen ga je door de lucht heen. Hierdoor heb je steeds wisselende lucht over je lijf en koel je dus goed af. Bij ligfietsen fiets je onder de lucht door; je heb wel luchtstroom langs je lijf, maar dit is veel de zelfde lucht. Lucht is snel verzadigd betreffende vocht en warmte. Hierdoor koel je minder.

Uitstekende delen, zoals voeten, steken in verse lucht, en zullen dus beter koelen of snel koud worden.

Niels, koele reactie, van der Wal