Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichting: wat en waar?
#1
Het wordt weer later en eerder donker.

Welke verlichting hebben jullie op/naast/achter je ligfiets/vm?


Op mijn DF heb ik bij de spiegels op lampsteunen van velomobiel.nl: 
1x een Lezyne Macro Drive 1100XL, max 1100 en 1x een Lezyne Macro Drive 1300XL, max 1300 lumen
Ze staan allebei op standje 3, dat zijn dus in het echt veel minder lumen.

In de neus van de DF heb ik: De Q-X 150 lux, inclusief verstelling van binnenuit 

Op de 'Smurfenmuts' van de DF heb ik: De Lezyne Zecto Max Drive Rear, max 250 lumen

Aan de linker zijkant van de body van de DF heb ik: De Lezyne Led Micro Drive achterlamp zwart max 70 lumen, 30 lumen: 8 uur 


Veel verlichting, want ik fiets over een paar weken weer 's ochtends en 's avonds in het donker op een weg met veel auto's en vrachtwagens.

Het lampje aan de zijkant had ik eerst bovenop de vm, maar dat leek op een bepaald moment stuk te zijn. Dus een nieuwe gekocht. Na een paar maanden nog eens gecontroleerd, gaat het ding opeens weer branden terwijl ik het niet had opgeladen. 

Om de breedte van de vm aan te geven, besloot ik het met klittenband/velcro aan de zijkant van de body te bevestigen.

Dan heb ik ook nog eens veel passieve verlichting. Reflectie dus.

Ik word erg goed gezien. Dit is al door veel mede-weggebruikers bevestigd. Zelfs door de politie en een chauffeur van een ambulance.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb mijn fiets niet voor woon/werkverkeer nodig, dus vermijd ik in het donker rijden Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Een QuattroVelo heeft al veel verlichting door dubbel voor en triple achter. Al de nodige complimenten ontvangen.
Desondanks zit ik er (al een tijdje) aan te denken voor verlichting op de muts. Wil alleen eigenlijk geen gat maken.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
De Demon gebruik ik het meest voor het in het donker rijden. Er zit een oudere Nexus DH 3R-40 naafdynamo op. Als koplamp heb ik een Inoled Inolight 20+ ledlamp en als achterlicht een B&M Toplight Line plus. De naafdynamo voorziet beide lampen van stroom. De Inoled heeft zelfs een aparte uitgang voor het achterlicht. Ik ben erg blij met deze configuratie die helemaal zonder batterijen en dus volledig human powered is.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dit vind ik wel interessant. Ik heb een Son naafdynamo en een Axa Luxx 70 koplamp. Achterlichttype weet ik even niet, ook Axa. Ik heb de lampen altijd aan staan, ook overdag in de zomer voor net een beetje meer opvallen (motorfietswijsheid).
Het geeft in het donker een bult licht en dat is wel fijn. Het enige wat ik mis is licht opzij. Korte haakse bochten in het donker stuur ik praktisch de duisternis in. Dan zou een lamp die meestuurt met je voorwiel weer ideaal zijn, maar dat gaat op een ligfiets weer wat moeilijker.
Dus als iemand een goede koplamp weet die wat meer licht opzij strooit...
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Heb in/op mijn velomobiel DF XL alleen de standaard verlichting (koplamp B&M Cyo 80 lux ) kom hiermee wel eens te kort op de woon werk route over een onverlicht fietspad met veel begroeiing links en rechts. Meeste last heb ik op een ander gedeelte van mijn woon werk route van tegenliggers als ik op een onverlicht fietspad rij. Ik fiets links van de weg op een fietspad dat even terug van de weg licht met een bomen rij tussen het fietspad en de weg. De tegenliggers (auto"s) schijnen dan met hun verlichting mij in de ogen, mijn pupillen worden dan klein, auto voorbij tegenlicht weg evenals mijn zicht. Pupillen krijgen 2 a 3 sec kans om te herstellen dan komt weer de volgende auto, tevens geven deze autoverlichting van die schaduwen, dat het lijkt alsof de boomstammen over het fietspad draaien.
Weet niet of ik met een grotere fel schijnende fietslamp geholpen ben.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(29-Oct-2020, 12:39 PM)Jurrien schreef:  Het enige wat ik mis is licht opzij. Korte haakse bochten in het donker stuur ik praktisch de duisternis in. 

dit is inderdaad lastig, zit er over te denken mijn 2  sigma karma evo lampen op het stuur van mijn trike te zetten .
dan is er altijd licht op de plek waar je naar toe rijd.
achter trouwens een litteco cando en een noname achterlicht met richtingaanwijzers.
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(29-Oct-2020, 01:46 PM)sjefke schreef:
(29-Oct-2020, 12:39 PM)Jurrien schreef:  Het enige wat ik mis is licht opzij. Korte haakse bochten in het donker stuur ik praktisch de duisternis in. 

dit is inderdaad lastig, zit er over te denken mijn 2  sigma karma evo lampen op het stuur van mijn trike te zetten .
dan is er altijd licht op de plek waar je naar toe rijd.
achter trouwens een litteco cando en een noname achterlicht met richtingaanwijzers.

Daar ik regelmatig in het donker fiets op mijn Trike, in de polder. Heb ik als voorlamp een Fenix BC25R, welke veel licht geeft en als extra heb ik 2 Lezyne Femto USB drives, hier mee laat ik zien dat breder ben dan een standaard fiets. Deze heb ik ook op de hoogte zitten van de assen van mijn voorwielen.

En qua achterlicht een standaard lamp die bij de Trike is geleverd.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(29-Oct-2020, 12:56 PM)Marnix schreef: ... De tegenliggers (auto"s) schijnen dan met hun verlichting mij in de ogen, mijn pupillen worden dan klein, auto voorbij tegenlicht weg evenals mijn zicht. Pupillen krijgen 2 a 3 sec kans om te herstellen dan komt weer de volgende auto, tevens geven deze autoverlichting van die schaduwen, dat het lijkt alsof de boomstammen over het fietspad draaien.
Weet niet of ik met een grotere fel schijnende  fietslamp geholpen ben.

Nee, van autokoplampen win je het niet. Het is te veel licht en ook nog eens geconcentreerd op de plaats waar je als fietser (nu eenmaal) bent.
Ik heb er ook last van en ik word er wel eens boos om, maar die tegenliggers kunnen er ieder voor zich ook niets aan doen. Linksliggende fietspaden vermijden in het donker werkt nog het beste.
Tegen de verblinding heb ik wel eens de tip gelezen een oog dicht te doen tot de tegenligger voorbij is, dan zou je nog één grote pupil hebben voor het donker. Ik heb het nooit zo vaak kunnen doen dat ik weet of het helpt. Misschien kun je een deel van je vizier afplakken om achter weg te duiken.

Verder ben ik van mening dat veel autolichten te fel zijn, ook als autorijder heb ik daar last van.
Verblindend licht is illegaal, maar als ze 't allemaal hebben denk ik niet dat ik daarvan een punt kan maken.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(29-Oct-2020, 04:47 PM)Theo Mol schreef:
(29-Oct-2020, 12:56 PM)Marnix schreef: ... De tegenliggers (auto"s) schijnen dan met hun verlichting mij in de ogen, mijn pupillen worden dan klein, auto voorbij tegenlicht weg evenals mijn zicht. Pupillen krijgen 2 a 3 sec kans om te herstellen dan komt weer de volgende auto, tevens geven deze autoverlichting van die schaduwen, dat het lijkt alsof de boomstammen over het fietspad draaien.
Weet niet of ik met een grotere fel schijnende  fietslamp geholpen ben.

Nee, van autokoplampen win je het niet. Het is te veel licht en ook nog eens geconcentreerd op de plaats waar je als fietser (nu eenmaal) bent.
Ik heb er ook last van en ik word er wel eens boos om, maar die tegenliggers kunnen er ieder voor zich ook niets aan doen. Linksliggende fietspaden vermijden in het donker werkt nog het beste.
Tegen de verblinding heb ik wel eens de tip gelezen een oog dicht te doen tot de tegenligger voorbij is, dan zou je nog één grote pupil hebben voor het donker. Ik heb het nooit zo vaak kunnen doen dat ik weet of het helpt. Misschien kun je een deel van je vizier afplakken om achter weg te duiken.

Verder ben ik van mening dat veel autolichten te fel zijn, ook als autorijder heb ik daar last van.
Verblindend licht is illegaal, maar als ze 't allemaal hebben denk ik niet dat ik daarvan een punt kan maken.

1 oog dichthouden werkt zeker. (Dat is ook de reden dat veel piraten een ooglapje hadden trouwens; dan waren ze niet stekeblind als ze het ruim in moesten)
Het probleem met autolichten is dat je als ligfietser een stuk lager bent dan de automobilisten zelf, waardoor je horizontaler in de lichtbundel kijkt. Daarnaast zijn de lampen van auto's afgesteld om wat meer in de rechterberm te schijnen (behalve in de UK, daar doen ze het andersom), en als je daar als tegenligger rijdt, dan ben je dus dubbel de klos.

Wat verblinden aangaat, dat heeft vooral te maken met het afstellen van de lampen, niet zozeer met het licht zelf. Je merkt altijd aan het begin van de winterperiode dat er enorm veel auto's rondrijden met 1 'hoera' koplamp, die iedere andere automobilist in zijn mik schijnt. (en in de achteruitkijkspiegel... Lang leve de zelfdimmende binnenspiegel!)
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Koplichten van auto, die voor fietsers verblindend zijn, voldoen vaak keurig aan de wettelijke regels. Bij de stand dimlicht wordt de gloeidraad van dat licht afgeschermd door een reflecterende plaatje. Bijna al het licht dat in de bovenhelft van de reflector wordt geschenen komt als keurig als gedimd licht op de rijbaan.
Maar het reflecterend plaatje is niet symmetrisch of horizontaal geplaatst, maar asymmetrisch. Dus geen 180 graden, maar 192 of 195 graden. Afhankelijk halogeen- of xenonkoplamp.
Die 12 of 15 graden bundel wordt in de onderhelft van de reflector geschenen en schijnt hoger naar rechts de berm in. Voor de onverlichte voetgangers en fietsers. Wel zo veilig. In landen met links verkeer moeten die 15 graden sectoren worden afgeplakt.
Bij links van de rijbaan gelegen paden krijg je altijd verblinding. Nog meer wanneer de rijbaan hoger ligt dan het fietspad. Dat maakt het al niet zo veilige fietsen bij nacht nog onveiliger.

Ik rij met standaard verlichting en reflectie. Op de Alleweder met extra reflectie over de flanken.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Voor een ravemen PR1200 met dim en grootlicht functie en afstandbediening en achter een ravemen cl06 met waarschuwing voor achteropkomend verkeer en remlicht functie.

Voor nachtelijke tochten een BBB scope 800 met aparte acccu. Deze verlicht de hele omgeving zoals op filmpjes te zien is.

(29-Oct-2020, 12:34 PM)Hoekie schreef: Een QuattroVelo heeft al veel verlichting door dubbel voor en triple achter. Al de nodige complimenten ontvangen.
Desondanks zit ik er (al een tijdje) aan te denken voor verlichting op de muts. Wil alleen eigenlijk geen gat maken.

Een go pro mount erop plakken en je hebt helmverlichting die op een go pro mount past dan heb je gelijk voor en achter verlichting. 
Hoef je geen gaten te zagen en ben je toch goed verlicht.

(29-Oct-2020, 04:47 PM)Theo Mol schreef: Nee, van autokoplampen win je het niet. Het is te veel licht en ook nog eens geconcentreerd op de plaats waar je als fietser (nu eenmaal) bent.
Ik heb er ook last van en ik word er wel eens boos om, maar die tegenliggers kunnen er ieder voor zich ook niets aan doen. Linksliggende fietspaden vermijden in het donker werkt nog het beste.
Tegen de verblinding heb ik wel eens de tip gelezen een oog dicht te doen tot de tegenligger voorbij is, dan zou je nog één grote pupil hebben voor het donker. Ik heb het nooit zo vaak kunnen doen dat ik weet of het helpt. Misschien kun je een deel van je vizier afplakken om achter weg te duiken.

Verder ben ik van mening dat veel autolichten te fel zijn, ook als autorijder heb ik daar last van.
Verblindend licht is illegaal, maar als ze 't allemaal hebben denk ik niet dat ik daarvan een punt kan maken.


Ik denk dat je nog niet bekend bent met verlichting van lupine de sl7 heeft een niet verblindende bundel van 900 Lumen met groot en dimlicht en STVZO gekeurd.

De lupine Alpha heeft 7500 Lumen en als je die vol aanzet dan geef je zelf een auto met groot licht het nakijken. 

Als ik  een tegenligger met groot licht heb dan zet ik zelf met mijn ravemen PR 1200 op de groot licht functie en dan zie je ook de auto al weer dimmen. Werkt prima.
Eigenlijk zou elke fietsverlichting die functie met afstandsbediening moeten hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Die lupine alpha moest ik opzoeken, ik donderde van mijn stoel toen ik de prijs zag!
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#14
(29-Oct-2020, 08:10 PM)voodoo schreef: Die lupine alpha moest ik opzoeken, ik donderde van mijn stoel toen ik de prijs zag!

Je krijgt er een berg licht voor terug. Als iemand met groot licht je tegemoet komt dan kan je even seinen?
Antwoord }
Bedankt door:
#15
ja, maar gaat die GoPro plakker dat houden? Ik weet dat sommigen zo een Virb360 gemonteerd hebben en dat houdt blijkbaar.
Misschien gewoon maar eens doen.

Ik heb ook een stuk met een links liggend fietspad. Met de 2x IQ-X 150 zie ik het fietspad desondanks nog goed verder voor me, om te zien dat ik nog op het fietspad rij. https://www.google.nl/maps/@51.461296,3....312!8i6656
Als die 2x IQ-X 150 iets te hoog heb staan krijg ik al snel knipperende autokoplampen.

Op het Duitse forum heb ik eens gelezen dat sommige een lichte zonnebril ophebben om het verblinden tegen te gaan. Heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Over de donkere scherpe bochten: op het US forum las ik dat iemand een lamp op zijn hoofd doet. Een lamp die hij met een (uiteraard draadloze) schakelaar makkelijk aan en uit kan zetten.

Over legale of illegale koplampen: mij valt op dat ik bij 90% van de auto's geen last heb. Een kleine aanpassing van de wet zou dus veel kunnen uitmaken.
Sommige fietsers mogen ook wel eens een lesje koplamp afstellen krijgen. Ik ben maar gestopt om er iets van te zeggen of ze de volle lading 2x 150 Lux te geven. Helpt toch niet en is potentieel gevaarlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(29-Oct-2020, 08:10 PM)voodoo schreef: Die lupine alpha moest ik opzoeken, ik donderde van mijn stoel toen ik de prijs zag!

€1000,- voor een koplamp  Cool   Moet kunnen  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#17
(29-Oct-2020, 08:36 PM)Hoekie schreef: ja, maar gaat die GoPro plakker dat houden? Ik weet dat sommigen zo een Virb360 gemonteerd hebben en dat houdt blijkbaar.
Misschien gewoon maar eens doen.

Ik heb ook een stuk met een links liggend fietspad. Met de 2x IQ-X 150 zie ik het fietspad desondanks nog goed verder voor me, om te zien dat ik nog op het fietspad rij. https://www.google.nl/maps/@51.461296,3....312!8i6656
Als die 2x IQ-X 150 iets te hoog heb staan krijg ik al snel knipperende autokoplampen.

Op het Duitse forum heb ik eens gelezen dat sommige een lichte zonnebril ophebben om het verblinden tegen te gaan. Heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

Over de donkere scherpe bochten: op het US forum las ik dat iemand een lamp op zijn hoofd doet. Een lamp die hij met een (uiteraard draadloze) schakelaar makkelijk aan en uit kan zetten.

Over legale of illegale koplampen: mij valt op dat ik bij 90% van de auto's geen last heb. Een kleine aanpassing van de wet zou dus veel kunnen uitmaken.
Sommige fietsers mogen ook wel eens een lesje koplamp afstellen krijgen. Ik ben maar gestopt om er iets van te zeggen of ze de volle lading 2x 150 Lux te geven. Helpt toch niet en is potentieel gevaarlijk.


Dat houd prima als je het oppervlak goed ontvet en 24 uur wacht. Ga wel voor een echte go pro houder en niet voor namaak. 

https://www.wiggle.nl/cateye-volt-400-du...chterlicht

Zou een alternatief zijn en ook gestroomlijnd.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#18
Ik heb een paar chinese lampjes, een B&m ixon achtig lampje wat alleen dient om gezien te worden op heftig verlichte fietspaden en in de schemering. Daarnaast een andere met dezelfde reflector maar een 5 watt led. Die geeft veel meer licht. Heel af en toe zet zelfs een auto die me tegemoet komt effe groot licht op. Achter twee led strips van 20 cm, op een halve watt als gewone verlichting en 1,5 watt als remlicht. Ik heb 8 km links zijdig fietspad onderweg naar het werk, een alternatief is er niet.

Gelukkig is dit van zeer goede kwaliteit en erg voorspelbaar maar het blijft lastig als je even weinig ziet, voor mij helpt het ook om even verder naar links te kijken en niet te kijken in de felle lampen van de auto's.

Ik denk nog over een extra lampje wat links naast de fiets de berm aanlicht zodat je in ieder geval ziet waar het asfalt ophoudt.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#19
De Lezyne lampjes bij de spiegels staan behoorlijk schuin naar links en rechts en naar beneden gericht.

Deze lampen heb ik om de overgang van het asfalt en de berm te kunnen zien. Ook als ik verblind word door tegenliggers.


In het verleden had ik op de XS van die illegale Chinese lichtkanonnen. Ik had ze in een pvc-buisje geplaatst om de lichtbundel aan de bovenkant te beperken, zodat tegenliggers niet verblind zouden worden.

In dit bericht te zien op de foto's: 
https://roeifietsen.blogspot.com/2015/11...-zijn.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Niet bij een Velomobiel geprobeerd, maar wel in de auto: een gele overzetbril. Dit maakt het licht van tegenliggers veel beter te verdragen in het donker. Het is echt veel minder vermoeiend.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#21
Met het enkele lampje in de Strada kan ik prima op onverlichte wegen rijden.
Ik stoor me behoorlijk aan, yet again, een race naar de bodem. Meer licht dan elke ander is niet de juiste weg.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: PietV*
#22
(29-Oct-2020, 08:49 PM)Wim -de roetsende schreef:
(29-Oct-2020, 08:10 PM)voodoo schreef: Die lupine alpha moest ik opzoeken, ik donderde van mijn stoel toen ik de prijs zag!

€1000,- voor een koplamp  Cool   Moet kunnen  Big Grin

Deze is goedkoper met ook zeer goede testresultaten...
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(29-Oct-2020, 11:58 PM)GertBr schreef:
(29-Oct-2020, 08:49 PM)Wim -de roetsende schreef:
(29-Oct-2020, 08:10 PM)voodoo schreef: Die lupine alpha moest ik opzoeken, ik donderde van mijn stoel toen ik de prijs zag!

€1000,- voor een koplamp  Cool   Moet kunnen  Big Grin

Deze is goedkoper met ook zeer goede testresultaten...

Dat klopt echter blijft het een Chinese lamp en heb 15 jaar geleden ook al rondgereden met de magicshine 808 en die was toch van bedenkelijke kwaliteit. 
Lupine is wel de benchmark qua verlichting. Ik geef toe het is niet goedkoop. Maar ze zijn wel het enige merk wat een aantal erg sterke niet verblindende goedgekeurde STVZO lampen hebben die je nodig hebt als je Duitsland of Frankrijk in gaat. Met de lupine sl ax ben je dus legaal met een 2200 Lumen lamp

(29-Oct-2020, 11:44 PM)voodoo schreef: Met het enkele lampje in de Strada kan ik prima op onverlichte wegen rijden.
Ik stoor me behoorlijk aan, yet again, een race naar de bodem. Meer licht dan elke ander is niet de juiste weg.


Ik denk dat dit ook weer afhankelijk is van de regio waar je woont. Er zijn ook stukken in Nederland waar het echt donker is en er geen lichtvervuiling is. Daar is het wel fijn als je een sterkere lamp hebt. Uiteindelijk bepaald de grootte van de lens om de cree led hoeveel lichtopbrengst je op de weg zet en vooral hoe het licht zich verspreid. 
Zeker als je snachts fietst en dan ook wel eens een offroad is ander smal pad neemt dan ben ik blij met mijn verlichting.  
Ook de grootlicht functie is prettig want je kan seinen mocht je vermoeden dat iemand je niet gezien heeft.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik ben inmiddels een paar jaar goed tevreden over de Fenix lamp .
Inmiddels hebben vele km en nachten mee gereden met goede tevredenheid voor dit tarief.

Er zijn 4 standen, standje voldoende - standje meer - standje tegenligger pesten - en standje lasogen.
Alleen monteren heb ik iets anders gedaan als voorgeschreven. Succes met de zoektocht.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#25
Ik rijd nu weinig meer in het donker omdat het niet meer hoeft. Ik gebruikte wel een extra koplamp rechts aan de spiegel (Spanning Axendo 60) en een breedte lamp aan de linkerkant (Lezyne Zecto Front 250), op de “flitsstand’ op de smalle polderwegen waar ik de eerste 6 km overheen moest.
Achter had ik extra de Lezyne Zecto Rear 80. Deze gebruik ik nu nog steeds als dagverlichting op de flitsstand.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door:
#26
(29-Oct-2020, 11:44 PM)voodoo schreef: Met het enkele lampje in de Strada kan ik prima op onverlichte wegen rijden.
Ik rij veel op onverlichte paden en wegen. Ook altijd voldoende licht onder alle omstandigheden.
(29-Oct-2020, 11:44 PM)voodoo schreef: Ik stoor me behoorlijk aan, yet again, een race naar de bodem. Meer licht dan elke ander is niet de juiste weg.

Mee eens. Met te veel licht leg je jezelf beperkingen op. Je kijkt in een door jezelf gemaakte verlichte omgeving en zie daarbuiten weinig of niets.
Fietsers met "Kerstboomverlichting" vestigen te veel aandacht op zichzelf, wat leidt tot afleiding van het overig verkeer. Dat geldt zeker voor die verboden flitsverlichting. Daar waar je een ander naar laat kijken, rijdt die ander naar toe. Een ruim voldoende boog om de zwakkere in het verkeer is veel prettiger dan op het laatste moment die ander een zwenking laten maken.
Verlichting heeft een driezijdig doel. Zien, gezien te worden en herkend te worden
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM