De geschiedenis van de fiets is toch fascinerend. In ver verleden schreef ik hier al over:
Die draisine is toch echt fascinerend. Toen Karl Drais bergaf reed met zijn draisine ontdekte hij dat hij gewoon op 2 wielen kon rijden zonder om te vallen:
2. Auf der Ebene, selbst sogleich nach einem starken Gewitterregen, wie die Staffetten der Posten, in einer Stunde 2 [Poststunden Weg]
3. Auf der Ebene, bei trockenen Fußwegen, wie ein Pferd im Galopp, in einer Stunde gegen 4 [Poststunden Weg]
4. Berg ab, schneller als ein Pferd in Carrière [Rennbahn].“
Dan moet hij bergaf toch gewoonde voeten van de grond hebben gehaald en naar beneden zijn gescheurd. Zie ook de rem op fiets. De volgende stap was om de voeten helemaal niet meer aan de grond te zetten en je met trappers voort te bewegen. De laatste stap is om gewoon erbij te gaan liggen met de benen omhoog op de fiets.
Nu heb ik een interview gevonden met Karl Drais door ligfietser Kees van Hage, die Drais ook laat kennismaken met de vervolmaking van zijn uitvinding: de ligfiets. Het was gepubliceerd in ligfiets& in 2007 en is erg leuk om te lezen. Klik hier voor het artikel.
En inderdaad. De loopfiets van Drais toonde aan dat je op 2 wielen kon rijden zonder om te vallen.
Groet,
Marco
En dan dit: de keizer van de Verenigde Staten Norton I, kreeg ergens tussen 1859 en 1880 een keizerlijk vervoermiddel van de stad San Francisco: een fiets. Dat is natuurlijk grappig, maar een fiets was, denk ik, in die tijd helemaal niet zo gangbaar. Bovendien, bedacht ik mij. Het kon ook nog geen Rover safety bike (zeg maar: de tegenwoordig zeer gangbare rechtop fiets) zijn. Dus wat voor fiets was het? Ik op zoek naar een foto en wel aan: Hier staat een foto van keizer Norton op zijn koninklijk vervoermiddel. Het is een Michauline.
Ik denk dat de fiets in die tijd toch wel een excentriek vervoermiddel was, ongeveer zoals de ligfiets tegenwoordig.
Van Jac P. Thijsse weet ik dat hij ongeveer rond 1910 leerde fietsen. Dus in die tijd werd fietsen in Nederland gangbaar.
Groet,
Marco
(19-Jun-2020, 07:52 PM)Roepers schreef:
Die draisine is toch echt fascinerend. Toen Karl Drais bergaf reed met zijn draisine ontdekte hij dat hij gewoon op 2 wielen kon rijden zonder om te vallen:
Karl Drais schreef:„1. Berg auf geht die Maschine, auf guten Landstraßen, so schnell, als ein Mensch in starkem Schritt.
2. Auf der Ebene, selbst sogleich nach einem starken Gewitterregen, wie die Staffetten der Posten, in einer Stunde 2 [Poststunden Weg]
3. Auf der Ebene, bei trockenen Fußwegen, wie ein Pferd im Galopp, in einer Stunde gegen 4 [Poststunden Weg]
4. Berg ab, schneller als ein Pferd in Carrière [Rennbahn].“
Dan moet hij bergaf toch gewoonde voeten van de grond hebben gehaald en naar beneden zijn gescheurd. Zie ook de rem op fiets. De volgende stap was om de voeten helemaal niet meer aan de grond te zetten en je met trappers voort te bewegen. De laatste stap is om gewoon erbij te gaan liggen met de benen omhoog op de fiets.
Nu heb ik een interview gevonden met Karl Drais door ligfietser Kees van Hage, die Drais ook laat kennismaken met de vervolmaking van zijn uitvinding: de ligfiets. Het was gepubliceerd in ligfiets& in 2007 en is erg leuk om te lezen. Klik hier voor het artikel.
En inderdaad. De loopfiets van Drais toonde aan dat je op 2 wielen kon rijden zonder om te vallen.
Groet,
Marco
En dan dit: de keizer van de Verenigde Staten Norton I, kreeg ergens tussen 1859 en 1880 een keizerlijk vervoermiddel van de stad San Francisco: een fiets. Dat is natuurlijk grappig, maar een fiets was, denk ik, in die tijd helemaal niet zo gangbaar. Bovendien, bedacht ik mij. Het kon ook nog geen Rover safety bike (zeg maar: de tegenwoordig zeer gangbare rechtop fiets) zijn. Dus wat voor fiets was het? Ik op zoek naar een foto en wel aan: Hier staat een foto van keizer Norton op zijn koninklijk vervoermiddel. Het is een Michauline.
Ik denk dat de fiets in die tijd toch wel een excentriek vervoermiddel was, ongeveer zoals de ligfiets tegenwoordig.
Van Jac P. Thijsse weet ik dat hij ongeveer rond 1910 leerde fietsen. Dus in die tijd werd fietsen in Nederland gangbaar.
Groet,
Marco