05-Jun-2022, 09:32 PM
Ik heb op mijn Challenge Hurricane de achtervering eruit gehaald door de metalen veer die rond de demper aan de achtervork zit te vervangen door een blok multiplex.
Ik heb er zo de afgelopen dagen twee keer een eind mee gereden, en speciaal wat onverharde weggetjes en klinkerstraten opgezocht. Dat ging prima, ik voel wat meer van de oneffenheden in het wegoppervlak, maar het stoort me niet echt.
Ik heb de indruk dat ik iets koersvaster ben zonder die achtervering, voor balans en stuurgedrag lijkt het ietsje beter.
De demper doet helemaal niets meer. Ik had al de indruk dat de demper niet veel meer deed, en heb een paar weken geleden de achtervering eens eruit geschroefd voor inspectie. Ik kan geen ventiel of iets dergelijks ontdekken, zelf oppompen lijkt onmogelijk. Het onderdeel (DNM DV22) is nog wel verkrijgbaar. In vergelijking met moderne mountain bike schokbrekers is het niet eens zo duur, ik sloeg echt stijl achterover toen ik de prijzen daarvan zag.
Ik heb hier en daar in een draadje wel eens opmerkingen gezien van mensen dat ze de voorkeur geven aan een ongeveerde fiets. Zo kwam ik op het idee om eerst maar eens te kijken hoe het bevalt zonder achtervering. Voorlopige conclusie: goed.
Versie 1 is dus simpelmans met een blok hout, waarbij ik de niet meer werkende demper er gewoon op laat zitten. Een voordeel hiervan is dat de hoogte verstelbaar blijft met de stelschroef die rond de demper zit.
Misschien hou ik het wel zo, maar ik heb ook nagedacht over andere oplossingen.
In plaats van dat houten blok een stuk metalen pijp of iets dergelijks, dan hoef ik me geen zorgen te maken dat het een keer gaat rotten of splijten.
Of misschien kan ik het vervangen door iets van kunststof dat toch een klein beetje meegeeft, bijvoorbeeld zo'n ice trike elastomeer, of een wiel van een skateboard.
Je zou ook het hele veringselement eruit kunnen halen en vervangen door een rigide stuk metaal, bijvoorbeeld een op maat gezaagde tafelpoot van de juiste breedte.
Zijn er hier mensen die dit soort aanpassingen aan een fiets gedaan hebben, en misschien tips hebben?
Ik heb er zo de afgelopen dagen twee keer een eind mee gereden, en speciaal wat onverharde weggetjes en klinkerstraten opgezocht. Dat ging prima, ik voel wat meer van de oneffenheden in het wegoppervlak, maar het stoort me niet echt.
Ik heb de indruk dat ik iets koersvaster ben zonder die achtervering, voor balans en stuurgedrag lijkt het ietsje beter.
De demper doet helemaal niets meer. Ik had al de indruk dat de demper niet veel meer deed, en heb een paar weken geleden de achtervering eens eruit geschroefd voor inspectie. Ik kan geen ventiel of iets dergelijks ontdekken, zelf oppompen lijkt onmogelijk. Het onderdeel (DNM DV22) is nog wel verkrijgbaar. In vergelijking met moderne mountain bike schokbrekers is het niet eens zo duur, ik sloeg echt stijl achterover toen ik de prijzen daarvan zag.
Ik heb hier en daar in een draadje wel eens opmerkingen gezien van mensen dat ze de voorkeur geven aan een ongeveerde fiets. Zo kwam ik op het idee om eerst maar eens te kijken hoe het bevalt zonder achtervering. Voorlopige conclusie: goed.
Versie 1 is dus simpelmans met een blok hout, waarbij ik de niet meer werkende demper er gewoon op laat zitten. Een voordeel hiervan is dat de hoogte verstelbaar blijft met de stelschroef die rond de demper zit.
Misschien hou ik het wel zo, maar ik heb ook nagedacht over andere oplossingen.
In plaats van dat houten blok een stuk metalen pijp of iets dergelijks, dan hoef ik me geen zorgen te maken dat het een keer gaat rotten of splijten.
Of misschien kan ik het vervangen door iets van kunststof dat toch een klein beetje meegeeft, bijvoorbeeld zo'n ice trike elastomeer, of een wiel van een skateboard.
Je zou ook het hele veringselement eruit kunnen halen en vervangen door een rigide stuk metaal, bijvoorbeeld een op maat gezaagde tafelpoot van de juiste breedte.
Zijn er hier mensen die dit soort aanpassingen aan een fiets gedaan hebben, en misschien tips hebben?