Wel of geen auto naast de ligfiets?
|
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(01-Oct-2022, 02:07 PM)Arno boogaart schreef: dan blijkt dat ik ong 80% van de autokilometers met de alternatieven kan doen. Ben erg benieuwd hoe dit bij anderen is en nog mooier hoe we dit percentage omhoog kunnen krijgen.
Offtopic eigenlijk hier, maar ik heb geen auto. Ik heb wel meerdere fietsen, te weten een rechtopzit fiets, een transportfiets, een 2 wielige ligfiets en een velomobiel. De transportfiets gebruik ik voor de bouwmarkt, grote marktplaats aankopen (bankjes enzo), Ikea, de vuilstort en soms de boodschappen. De rechtopzitfiets gebruik ik voor kleinere ritjes, maar ook regelmatig voor woon/werk (22 km enkel) en tourritjes en de velomobiel gebruik ik tegenwoordig meestal voor woon/werk en ritten. Langere afstanden doe ik met de trein, maar wil ik volgend jaar wel met de velomobiel gaan doen.
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
03-Oct-2022, 09:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Oct-2022, 04:33 PM door Willeke_IGKT.)
Ook hier geen auto, werk op 5 km, dus al zolang het werk op dit adres zit (30+ jaar) met de fiets.
Voor de meeste verre bestemmingen de trein, zelden meer dan eens per maand. En daar ben ik ook aan het kijken hoeveel ik daarvan met de Quest kan doen. Het begon met 15 km enkele reis, nu is dat 25 km enkele reis en de uitzonderingen van 100+ km enkele reis zijn al voorgekomen, maar dan niet dezelfde dag terug.
Ook geen rijbewijs, dus auto ritjes zijn altijd met iemand anders en zelden omdat ik ergens heen moet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
04-Oct-2022, 12:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Oct-2022, 04:32 PM door Willeke_IGKT.)
Dit topic is aangemaakt om de posts hierover hun eigen plek te geven.
Ik hoop dat ik hiermee alle berichten te pakken heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.260
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10204
7907 x bedankt in 3908 berichten
(03-Oct-2022, 09:54 PM)Willeke_IGKT schreef: Ook hier geen auto, werk op 5 km, dus al zolang het werk op dit adres zit (30+ jaar) met de fiets.
Voor de meeste verre bestemmingen de trein, zelden meer dan eens per maand. En daar ben ik ook aan het kijken hoeveel ik daarvan met de Quest kan doen. Het begon met 15 km enkele reis, nu is dat 25 km enkele reis en de uitzonderingen van 100+ km enkele reis zijn al voorgekomen.
Ook geen rijbewijs, dus auto ritjes zijn altijd met iemand anders en zelden omdat ik ergens heen moet. Deze is overgeplaatst vanuit het Sunrider-topic.
Hier in 2019 begonnen met de velomobiel om m'n bierbuik te lozen en m'n conditie te verbeteren, naast de door mijn werk noodzakelijke (dacht ik destijds) autokilometers.
Vrij snel in contact gekomen met andere velonauten en met name van de Rotte Rijders veel geleerd (naast dat er een leuke vriendschap ontstaan is).
In 2020 Aymar van Schemerwoude leren kennen; in eerste instantie was ik wat verbijsterd over zijn felle houding ten aanzien van automobilisten, en het autoloos bestaan dat zijn vrouw en hij met een vrij groot gezin voor elkaar hebben. Van hem ook geleerd dat écht lange afstanden naar werk met een beetje planning gewoon mogelijk zijn. Mijn eigen woon-werkafstand liep inmiddels op van 28 via 45 en 60 naar 80 km. Wel had ik last van de verleiding van de auto. Iedere ochtend weer die keus:
"Pfff, moe, ik heb geen zin. Zal ik maar met de auto gaan?" Zat ik dan eenmaal in de auto, dan had ik vaak na 5 minuten al spijt en reed ik na een kwartier één of andere file in. Het leed dat Randstad heet. Stap ik met frisse tegenzin in de fiets, dan merk ik eigenlijk altijd binnen een kilometer of 5 dat het allemaal wel meevalt, die fiets toch heerlijk rijdt, en ik sneller ga dan de auto's op de drukke snelweg naast me.
Mede om die reden heb ik de auto begin dit jaar verkocht en een deelauto-abonnement genomen, met het idee "als ik m'n eigen auto echt mis kan ik er zo weer één kopen". Tot op heden mis ik 'm nog niet, en hoewel het nu koud wordt, was het dat in de laatste week van 2021 ook. Toen heb ik 500 km gefietst (de Rapha500 challenge); ik denk dus eigenlijk ook niet dat dat nog gaat komen.
Berichten: 1.608
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1981
1852 x bedankt in 728 berichten
04-Oct-2022, 12:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Oct-2022, 12:56 PM door Fietsbennie.)
Meestal als ik in druk gebied ben komt het nog wel eens voor dat er een auto naast me rijdt of staat geparkeerd.
Even wat minder flauw, ik heb een gezinsauto Opel Zafira wel handig zo'n 7 zitter. Als ik geen gezin had gehad had ik deze allang weggedaan.
We gebruiken voor ritten met kinderen naar school, schoonfamilie, voor vakantie (tent en of caravan.
Ik heb hem al eens laten passeren op het forum denk ik.
Berichten: 5.260
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10204
7907 x bedankt in 3908 berichten
04-Oct-2022, 01:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Oct-2022, 06:32 PM door 365cycle.)
(04-Oct-2022, 12:55 PM)Fietsbennie schreef: Even wat minder flauw, ik heb een gezinsauto Opel Zafira wel handig zo'n 7 zitter. Als ik geen gezin had gehad had ik deze allang weggedaan.
We gebruiken voor ritten met kinderen naar school, schoonfamilie, voor vakantie (tent en of caravan.
Ik heb hem al eens laten passeren op het forum denk ik. Oh, dat was ik in mijn verhaal nog even vergeten. Ik ben vader (één kind), nam hem eerder met veel plezier mee in de QuattroVelo. O.a. om tóch naar het strand te kunnen tijdens de lockdown was dat erg leuk. M'n ex-vrouw vond het niet zo wat, maar zolang ik voorzichtig reed had ik toestemming Dus wat meer op de fietspaden enzo.
Inmiddels is hij te groot. Ik hoop dat de serieproductie van de Milan 4.2 eindelijk eens op gang komt want dan kunnen we samen op pad. M'n vriendin heeft dus een Milan SL; ritjes met haar in die SL en zoon+ik in een 4.2 kijk ik wel naar uit
Naar familie (160 km) gaan we nu met de trein (als ik er alleen moet zijn pak ik vaak de velomobiel), soms nemen we onze (rechtop-)tandem mee. Werkt prima. Alles binnen een straal van zo'n 30 km waar het OV niet handig komt doen we eigenlijk ook met die tandem.
Berichten: 88
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2022
Bedankt: 125
328 x bedankt in 87 berichten
In ons geval doen we alles met de fiets en ik heb er een ligfiets naast.
Mijn vrouw heeft wel een rijbewijs en rijdt af en toe een auto voor haar werk (auto van de zaak/op de zaak) en als het echt nodig is huren we een auto. We hebben in het dagelijks leven echt geen reden voor een auto, werk zit vlakbij en boodschappen doen we wat vaker. En de huisarts/tandarts/ziekenhuis/apotheek allemaal op een steenworp afstand!!
Betekend dus dat we flink wat kunnen besparen en we ons wat minder zorgen hoeven te maken, hoewel zo'n velo er toch ook best leuk uitziet.....
AkA Jeroen - Sinner Demon 2020. In plaats van de meeste kilometers, meet ik graag de onvolprezen PlezierFactor.
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
Ik heb mijn velomobiel niet als vervanging van een auto, maar als vervanging van het openbaar vervoer.
Heerlijk, geen last van lompe, stinkende, hoestende medepassagiers (En van deur tot deur op het moment dat ik het nodig heb)
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
04-Oct-2022, 05:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Oct-2022, 05:27 PM door Willeke_IGKT.)
(04-Oct-2022, 02:40 PM)vdbeemd schreef: Betekend dus dat we flink wat kunnen besparen en we ons wat minder zorgen hoeven te maken, hoewel zo'n velo er toch ook best leuk uitziet.....
Een velomobiel ziet er niet alleen leuk uit, het rijdt ook leuk. En bij nat weer ook nog droog ook.
(04-Oct-2022, 04:46 PM)Frutsel schreef: Ik heb mijn velomobiel niet als vervanging van een auto, maar als vervanging van het openbaar vervoer.
Heerlijk, geen last van lompe, stinkende, hoestende medepassagiers (En van deur tot deur op het moment dat ik het nodig heb)
Dan gebruikte je het openbaar vervoer voor best korte stukken.
Voor mij was de fiets een logische keuze boven de bus, toen 5 km met een overstap, nu de eerste anderhalve km lopen omdat de eerste bus is wegbezuinigd.
Maar om mijn huidige OV gebruik door een fiets te vervangen wordt een stuk lastiger.
Even boodschappen doen in Haarlem, 15 km voor de kortste fietsroute, gaat al heel lang op de fiets of lopend heen en met de bus terug.
Mijn meeste OV reizen zijn zo'n 70 tot 120 enkele reis en zonder gratis logeer plek. Dus verder conditie opbouwen noodzakelijk.
Mijn ouders hadden nooit een rijbewijs en dus ook geen auto. Het was voor mij nooit vanzelfsprekend dat er een auto zou komen en ik heb altijd mijn geld liever aan andere dingen uitgegeven.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
(04-Oct-2022, 05:17 PM)Willeke_IGKT schreef: (04-Oct-2022, 02:40 PM)vdbeemd schreef: Betekend dus dat we flink wat kunnen besparen en we ons wat minder zorgen hoeven te maken, hoewel zo'n velo er toch ook best leuk uitziet.....
Een velomobiel ziet er niet alleen leuk uit, het rijdt ook leuk. En bij nat weer ook nog droog ook.
(04-Oct-2022, 04:46 PM)Frutsel schreef: Ik heb mijn velomobiel niet als vervanging van een auto, maar als vervanging van het openbaar vervoer.
Heerlijk, geen last van lompe, stinkende, hoestende medepassagiers (En van deur tot deur op het moment dat ik het nodig heb)
Dan gebruikte je het openbaar vervoer voor best korte stukken.
Voornamelijk woon/werk verkeer (+/- 62km enkele reis), en om naar/van de stad te komen (zo'n 10km enkele reis). Mag je zelf bepalen of je dat korte stukken vindt
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Met het wisselen van baan een paar maanden geleden, heb ik mijn lease-auto ingeleverd. Momenteel bezit ik dus geen auto. Mijn vriendin (we wonen samen) heeft er wel een waar we soms samen mee pad gaan. Ik moet zeggen dat ik de afgelopen maanden een eigen auto nog niet echt gemist heb maar dat was ook zomer, dus meestal aardig fietsweer, natuurlijk. Naar kantoor heb ik een prima treinverbinding maar toen die een maand voor onderhoud eruit lag was tweemaal per week twee keer zestig kilometer fietsen ook goed te doen.
Ik zie het niet zomaar gebeuren dat we helemaal autoloos gaan.
Berichten: 1.204
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 133
2043 x bedankt in 744 berichten
04-Oct-2022, 08:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Oct-2022, 08:15 PM door Bart Verbeek.)
30 jaar lang heb ik met 65.000 kilometer per jaar over de vaderlandse wegen gejakkerd. De ICT staat nog in de kinderschoenen, dus de bedrijven die de ontwikkelingen niet kunnen volgen gaan failliet. Na zes faillissementen (ik blijf volhouden dat het niet aan mij ligt) heb ik de balans opgemaakt, wat heeft al dat gejakker mij opgeleverd. Antwoord: niets. Tijd om het stokje over te geven aan de jongere generatie. Een baan gezocht dicht bij huis. Toen de garage voorstelde een reparatie van €1500,- te verrichten aan mijn auto met een dagwaarde van €375,- , realiseerde ik mij dat 95% van mijn autoritten zich binnen de polder afspeelden en dat ik 98% van de tijd alleen in de auto zat. Bij wijze van experiment heb ik toen een trike aangeschaft met elektrische ondersteuning. Al gauw maakte ik ritjes van 100 km per dag. 60 km is zelfs heel normaal. Ik kan overal in de polder binnen vijf kwartier zijn, dus de auto heeft geen toegevoegde waarde meer. Alleen voor ziekenhuisbezoek kan het soms handig zijn. Maar inmiddels hebben we daarvoor ieder een taxipas.
Voor schaaktoernooien is de trein in combinatie met een OV-fiets aangewezen. Deze toernooien vinden altijd in de daluren plaats. Het enige probleem is de verregaande onbetrouwbaarheid van de trein.
Omdat ik meestal bij nacht en ontij door de polder rijd, heb ik een velomobiel aangeschaft. Daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt, Ik moet eerst nog verder aansterken.
En dus heb ik inmiddels een goed regenpak aangeschaft. Eentje die niet begint door te lekken na anderhalf uur in de regen. Regen vind ik geen probleem. Alleen van het aan- en uittrekken van regenkleding word ik gallisch.
Na 30 jaar wisselen van stoel tussen thuis, kantoor en auto is mijn lichaam nog steeds erg lui. Ik hoop dat dat nog een beetje gaat veranderen. Een nieuwe auto heb ik niet echt meer nodig. Ik moet alleen nog een stevige fietskar hebben voor achter de trike. Zodat ik naar de bouwmarkt en de tuinmarkt kan. Hoewel ze tegen betaling tegenwoordig bijna alles aan huis bezorgen loopt dit type bedrijven wat dat betreft nog wel erg achter.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
Wij hebben 1 auto. Inmiddels gaan de kinderen allemaal naar de middelbare school en wordt er heel wat gefietst in het gezin. Ruim 400 km per week halen we wel ( met elkaar). De auto maakt heel wat minder kilometers. Openbaar vervoer is hier op het platteland echt hopeloos. Ben al 10 km zoet voordat je op en station bent en dan begint de pret pas. Wil je ergens heen waar geen treinstation ligt, dan wordt het helemaal niks, zo ongeveer. Kun je beter gaan fietsen, dat gaat sneller.
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
(04-Oct-2022, 06:17 PM)Frutsel schreef: Voornamelijk woon/werk verkeer (+/- 62km enkele reis), en om naar/van de stad te komen (zo'n 10km enkele reis). Mag je zelf bepalen of je dat korte stukken vindt
62 km enkele reis is voor mij een trein of auto afstand. Ik ben nog lang niet zover dat ik dat naast werk heen en terug kan doen.
Maar ik heb nooit verder dan 20 km van huis gewerkt en dat was OV.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 501
Topics: 31
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 485
1268 x bedankt in 454 berichten
04-Oct-2022, 09:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Oct-2022, 09:52 PM door TimSch.)
Wij ook één auto (elektrisch) voor een gezin in een dorpje op het platteland. Wel een dorp met voorzieningen trouwens: boodschappen te voet, school ook. Ik ben de fietser bij ons thuis en gebruik de auto dan ook vooral tijdens gezinsuitstapjes of als er grote objecten vervoerd moeten worden.
Ik fiets al jaren woon-werk, variërend van 7 tot 31km (eerst speed pedelec, inmiddels sinds kort dus een velomobiel) en als ik in de regio ergens heen wil fiets ik ook liever. Sinds ik recent de Quest heb gescoord begin ik de afstanden die ik per fiets prima te doen vind aanzienlijk op te rekken.
Naast dat ik het gewoon lekker vind om te doen, het me fit houdt en geld bespaart, is duurzaamheid voor mij ook wel een drijfveer om zoveel mogelijk te fietsen. Heb al een Zero Emission sticker voor de Quest besteld
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 307
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1
845 x bedankt in 284 berichten
Mijn open ligger is voor mij meer een vervanger voor OV + vouwfiets dan voor de auto.
Ik rij nu ruim twee jaar ligfiets, ik ben ermee begonnen in de eerste corona-zomer.
Door de ligfiets gebruik ik veel minder het OV, met een ligger vind ik aanzienlijk langere afstanden fietsbaar.
Mijn laatste auto (klein en zuinig) heb ik zo'n acht jaar geleden naar de sloop gebracht, de laatste jaren gebruikte ik hem bijna niet meer. Ooit in het begin van mijn loopbaan heb ik een jaar of anderhalf een auto van de zaak gehad, waarmee ik elke werkdag heen en weer reed. Daarna heb ik niet meer voor bedrijven gewerkt die leaseauto's uitdelen, of een auto van de zaak geweigerd bij een bedrijf dat op fietsafstand zat. En ik ben bedrijven gaan kiezen die op fietsbare afstand zaten. Daarbij pakte ik dan, in afnemende mate, de eigen auto bij slecht weer.
Ook heb ik jaren lang Utrecht - Amsterdam Amstel met de trein gedaan, ik had toen op Amsterdam Amstel een fiets in de bewaakte stalling staan. Uit die periode heb ik een behoorlijke afkeer van woon-werk-verkeer met de trein ontwikkeld, die nooit meer helemaal is gesleten.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Mooie verhalen allemaal! Wat me opvalt is dat er ook best wat serieuze treinhaters (ok: gechargeerd) op het forum hangen. Niet heel gek dat die bovendrijven met zo'n vraagstelling ,natuurlijk.
(04-Oct-2022, 09:50 PM)TimSch schreef: Naast dat ik het gewoon lekker vind om te doen, het me fit houdt en geld bespaart, is duurzaamheid voor mij ook wel een drijfveer om zoveel mogelijk te fietsen. Heb al een Zero Emission sticker voor de Quest besteld Strikt genomen is zelfs een velomobiel, ook al is het het meest efficiënte praktische vervoermiddel dat bestaat, niet helemaal emissievrij: ook bij de productie van een velomobiel komt CO2 vrij. En jij ademt ook meer CO2 uit vanwege de fietsinspanning. Deze site maakt het overigens wel heel extreem.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
05-Oct-2022, 08:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Oct-2022, 08:12 AM door PietV*.)
Zo extreem is die site ook weer niet. Ik weet dat ik als veganist een kleine footprint heb tijdens het fietsen. Maar eet zeer vezelrijk en mijn rijke darm microbioom doet zich te goed aan de fermenteerbare vezels. Het voordeel is dat zeer gezonde korte vetzuren worden aangemaakt maar ook meer CO2 en wat methaan aan in de darmen. Dat merk je tijdens het ligfietsen. Ben blij met de voetgaten in de Alleweder. Op de bukfiets merk ik het minder.
Heb één auto, een Yaris Hybride, voor de zware goederen en de langere ritten. Alle familie en vele kennissen en vrienden wonen op meer dan 100 km afstand en het openbaar vervoer is vaak beperkt. Echtgenote en ik rijden geen elektrische fiets. Groene stroom is niet helemaal groen.
Berichten: 1.745
Topics: 104
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7331
2479 x bedankt in 1173 berichten
05-Oct-2022, 09:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Oct-2022, 09:45 AM door Hoekie.)
(05-Oct-2022, 07:44 AM)Bacchus schreef: Strikt genomen is zelfs een velomobiel, ook al is het het meest efficiënte praktische vervoermiddel dat bestaat, niet helemaal emissievrij: ook bij de productie van een velomobiel komt CO2 vrij. En jij ademt ook meer CO2 uit vanwege de fietsinspanning. Deze site maakt het overigens wel heel extreem.
Dus per saldo is iets als een 100% elektrische velomobiel het beste wat betreft CO2.......
Berichten: 2.526
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2370 x bedankt in 1055 berichten
05-Oct-2022, 09:25 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Oct-2022, 07:03 PM door Roepers.)
Naar mijn idee gaat het om de herkomst van de koolstof bij CO2 uitstoot. De problematische uitstoot komt uit fossiele bronnen. De koolstof lag opgeslagen in de aardkorst en verbranding van de ervan levert nu een verhoging op van het CO2 niveau in de atmosfeer. Er is ook koolstof dat deel uitmaakt van de koolstofkringloop. Verbranding daarvan verhoogt het CO2 niveau niet omdat dat weer wordt opgenomen door de groei van gewassen, bomen andere begroeiingen en de zee. Mensen eten geen aardolie, -gas of steenkoolproducten. Eet je een appel, net van de boom geplukt, en rijd je daarmee naar huis op je ligfiets, dan heb je dus geen fossiel CO2 uitgestoten en dus niet bijgedragen aan het versterken van het broeikaseffect. Voedsel wordt wel verbouwd en bereid (niet alleen in de keuken, maar ook in de industrie) met fossiele brandstoffen en draagt dus daardoor bij aan het broeikaseffect. Maar niet bewegen betekent niet altijd minder eten. In dat geval is (lig)fietsen heel CO2 gunstig. Als iemand jarig is en je fietst op dat gebakje naar huis dan maakt dat niet uit, want je had dat gebakje toch gegeten. Als je niet fietst omdat elektrisch vervoer naar je idee minder CO2 uitstoot, maar gaat daarvoor in de plaats naar de sportschool, dan stoot je meer CO2 uit dan wanneer je had gefietst. Bovendien verdragen mensen met meer spiermassa lagere temperaturen in huis en zeker na een uurtje fietsen kan wat mij betreft de verwarming lager.
Ik heb een oldtimertje, een Dafje, maar de ligfiets is mijn primaire vervoersmiddel. Voor langere afstanden gebruik ik af en toe de Daf. Ook gebruik ik het OV. Laatst fietste ik naar Leeuwarden om daar de fiets in de bewaakte stalling te zetten en maakte vandaar mijn reis. Dat doe ik met veel plezier. Meestal verloopt het vlekkeloos en dan ben ik helemaal blij met gecombineerd fiets en OV-gebruik.
Ik hoop dat ik ooit de beschikking over een fietskluis bij een plaatstelijk station krijg. Momenteel sta ik bovenaan de lijst in Harlingen. Dus wie weet. De Mini moet er met gemak in passen
Groet,
Marco
Berichten: 1.204
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 133
2043 x bedankt in 744 berichten
(05-Oct-2022, 07:44 AM)Bacchus schreef: Mooie verhalen allemaal! Wat me opvalt is dat er ook best wat serieuze treinhaters (ok: gechargeerd) op het forum hangen.
Ik begon deze zomer neutraal aan mijn treingebruik na zo'n dertig jaar alles per auto gedaan te hebben. De kwaliteit is door de privatisering wel heel erg achteruit gegaan. Vroeger kwam het niet voor dat een trein te laat vertrok. Vertrektijden waren heilig. In al die jaren heb ik het volgens mij maar één keer meegemaakt dat een trein te laat vertrok. Deze zomer was dat schering en inslag. Of de treinen reden helemaal niet.
Ik heb een schaaktoernooi in Hoogeveen af moeten zeggen omdat er geen treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. Komend weekend wil ik naar Almere met de trein. Moet ik ook weer een stuk met de bus. Allemaal overmacht natuurlijk, maar daarmee krijg je mensen niet enthousiast voor het spoor. Kortom, je kunt er niet op vertrouwen. Ik moet nu iedere reis vooraf bekijken of er überhaupt wel gereden wordt.
Privatiseren is natuurlijk een vorm van bezuinigen die je uitbesteedt omdat je er zelf te laf voor bent. Een private partij kan alleen bezuinigen door de kwaliteit te laten varen.
In 1976 was ik in het spoorwegmuseum in Utrecht. Er werden toen een aantal moderniseringen van het spoor aangekondigd. Dezelfde moderniseringen werden laatst weer aangekondigd. Er is in 46 jaar dus nog niets mee gebeurd.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.260
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10204
7907 x bedankt in 3908 berichten
(05-Oct-2022, 11:01 AM)Bart Verbeek schreef: Ik begon deze zomer neutraal aan mijn treingebruik na zo'n dertig jaar alles per auto gedaan te hebben. De kwaliteit is door de privatisering wel heel erg achteruit gegaan. Vroeger kwam het niet voor dat een trein te laat vertrok. Vertrektijden waren heilig. In al die jaren heb ik het volgens mij maar één keer meegemaakt dat een trein te laat vertrok. Deze zomer was dat schering en inslag. Of de treinen reden helemaal niet. De kwaliteit van het OV is inderdaad dramatisch te noemen. Ik mijd de meest efficiënte route naar mijn ouders tenzij ik even zuinig aan wil doen; in 90% van de gevallen wordt de aanbevolen aansluiting niet gehaald, en dan reis je voor de helft van de prijs.
Dat het niet perfect liep en er wat moest veranderen ontken ik niet, maar zorg(verzekering), OV, en basishuisvesting hadden nooit geprivatiseerd mogen worden. Dat werkt echt averechts.
(05-Oct-2022, 11:01 AM)Bart Verbeek schreef: Ik heb een schaaktoernooi in Hoogeveen af moeten zeggen omdat er geen treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. De reden daarvoor was dan wel weer spectaculair te noemen
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
Voor Corona reisde ik vaak met de trein en was ik er eigenlijk heel tevreden over. Inmiddels reis ik minder met de trein en is er elke keer wel iets mis.
Berichten: 1.204
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 133
2043 x bedankt in 744 berichten
(05-Oct-2022, 11:12 AM)365cycle schreef: (05-Oct-2022, 11:01 AM)Bart Verbeek schreef: Ik heb een schaaktoernooi in Hoogeveen af moeten zeggen omdat er geen treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. De reden daarvoor was dan wel weer spectaculair te noemen
Dit is een van de weinige gevallen waar ik de uitdrukking "overmacht" volledig accepteer boven "designfout". Ik hoop wel dat ze een beetje opschieten, want eind december heb ik een toernooi in Groningen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(05-Oct-2022, 11:01 AM)Bart Verbeek schreef:
Ik heb een schaaktoernooi in Hoogeveen af moeten zeggen omdat er geen treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. (05-Oct-2022, 11:34 AM)Bart Verbeek schreef: Dit is een van de weinige gevallen waar ik de uitdrukking "overmacht" volledig accepteer boven "designfout". Ik hoop wel dat ze een beetje opschieten, want eind december heb ik een toernooi in Groningen.
Ik ben recent (inclusief gewone fiets) vanuit Zaandam via Utrecht naar Drenthe gereisd. Is via Amersfoort of Utrecht voor jou geen optie?
Berichten: 1.894
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2791 x bedankt in 1542 berichten
Ik haat de trein niet. Ik heb er 90-95% van mn ligfietsen mee opgehaald bij de verkopers.
Wat ik wel haat: overstappen en lang moeten wachten op de aansluiting. En zodoende fiets ik dus al jaren tussen Delft en Rotterdam op en neer. Praktisch even snel, als je pech hebt met overstappen en deze niet goed aansluiten.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|