Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
FlooW zit/ligfiets
#1
Vandaag heb ik een FlooW zit/ligfiets gekocht, stond te koop op Marktplaats, kwam ik toevallig tegen, stond al langer te koop maar was moeilijk te vinden.
Daar maak ik een nieuw project van, zo hier en daar heeft hij wat onderhoud nodig, en ik wil enige dingen veranderen.
Als eerste de zitpositie, ik heb een paar video's gezien, en daar zie ik dat de stoel erg hoog gemonteerd is, ik wil de stoel lager monteren, daar zal ik enige aanpassingen moeten doen, en de motor en de trapas kan ook nog wel iets hoger, zodat het meer een ligfiets wordt.
En dan de motoren, ik denk dat ik er een 350 watt Panasonic motor in zet met een 500 watt 48 v motor achter de versnellingsnaaf, die motor had ik hier al een paar jaar liggen, maar daar kon ik geen passende controller bij vinden, daar heb ik nu een oplossing voor, dan heb ik hetzelfde systeem als op de chopper.
Dan natuurlijk accu's, er zijn 2 accu's bij maar die zijn al wat ouder, en het kan ook zijn dat die alleen werken met de bestaande motor.
Dit kansje wilde ik niet laten lopen, het project met de trike is bijna klaar, moet nog wat onderdelen bestellen en dan wil ik eerst een paar proefritten maken, daarna kom ik waarschijnlijk toch nog wat dingetjes tegen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , 365cycle
#2
Die stond een jaar of zelfs al langer voor meer dan een paar duizend te koop.

Wel een maf ding, geen idee of het goed rijdt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#3
(06-Jan-2023, 09:24 AM)Wim -de roetsende schreef: Die stond een jaar of zelfs al langer voor meer dan een paar duizend te koop.

Wel een maf ding, geen idee of het goed rijdt.
Dat weet ik ook niet, hoe dat sturen verloopt? nu is het hier anders fietsen dan in Nederland, scherpe bochten komen nauwelijks voor, meestal zijn het 3 a 4 meter  brede wegen die voor de bosbouw worden benut en in de tijd v h ijzeren gordijn door militairen , en het is hier ook niet druk, meestal ben je alleen onderweg,  ik laat mij verrassen, ik hoop dat het doorgaat, we hebben overeenstemming, alleen op het laatste moment heeft nog iemand 25 € meer geboden, als de verkoper eerlijk is, en ik heb geen reden daar aan te twijfelen, is de laatste bieder te laat.

Koop is rond, correcte verkoper, later in januari haal ik de FlooW op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Afgelopen weekend naar Nederland geweest om de FlooW op te halen in Valkenburg bij Leiden, een moeizame reis met veel sneeuw, regen, kou, min 17, afgelopen nacht op de Grote Arber, de straat waar de verkoper aan woont, was compleet weggegraven, omdat er weer een vierbaans autoweg gebouwd moest worden, om de auto vrije doorgang te verlenen? dus moeilijk te vinden, maar goed, ik ben weer thuis, en de Floow staat inmiddels op de werkbank.
Het is een fiets? met schade door een aanrijding met een auto, wat onderdelen zijn er niet meer bij of versleten, de fiets is van 2012, vandaar het kleine prijsje           [ 750 €] wat voor beide partijen wel oké is, het is wel iets bijzonders, maar voor mij wel met veel werk verbonden, en de nodige investeringen in onderdelen.
Volgens de verkoper zijn er zo'n 50 stuks van gebouwd, uit het productienummer te lezen, moet deze nummer 45 zijn.
De verkoper vertelde dat de fiets is gebruikt destijds, bij een klein koeriers bedrijfje, met een aanhanger er achter, voor pakketjes bezorgen in de gemeente den Haag, waar ook een sociale sausje aan was toegevoegd; mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt, een mogelijkheid te bieden, en hoe dat pakket bezorgen  in de praktijk verloopt in een stad waar weinig plaats is.
Na twee jaar ervaring bleken daar toch wel enkele problemen naar voren te komen, zoals; dat er zelfs met een voertuig van 80 cm breed met een aanhanger vaak geen doorkomen aan is, en er daarom niets anders opzat dan geduldig tussen de auto's in de file te wachten, even ergens tussendoor zoals met een tweewiel fiets ging niet altijd.
Dan was er nog een technisch probleem ; door die bestuurbare achteras, en een te zwakke kettingspanner, wilde bij zware belasting de ketting er nog weleens aflopen.
Dus zo is het verleden, van deze fiets, nu eens kijken wat de toekomst wordt.
Antwoord }
#5
(07-Feb-2023, 04:26 AM)PlantageBohémien schreef: de straat waar de verkoper aan woont, was compleet weggegraven, omdat er weer een vierbaans autoweg gebouwd moest worden, om de auto vrije doorgang te verlenen?
Volgens mij betreft dat de nieuwe rondweg. Even hopen dat het gepaard gaat met het weren van autoverkeer uit de binnenstad (wat oorspronkelijk wel één van de motivaties was), maar als je het mij vraagt is dit voor mensen die in Leiden willen zijn een goede ontwikkeling.
Antwoord }
#6
(07-Feb-2023, 11:56 AM)365cycle schreef:
(07-Feb-2023, 04:26 AM)PlantageBohémien schreef: de straat waar de verkoper aan woont, was compleet weggegraven, omdat er weer een vierbaans autoweg gebouwd moest worden, om de auto vrije doorgang te verlenen?
Volgens mij betreft dat de nieuwe rondweg. Even hopen dat het gepaard gaat met het weren van autoverkeer uit de binnenstad (wat oorspronkelijk wel één van de motivaties was), maar als je het mij vraagt is dit voor mensen die in Leiden willen zijn een goede ontwikkeling.

leiden is bezig om de binnenstad autoluw en fietsvriendelijk te maken.
er komt een nieuwe route buiten de stad om de a44 en a4 met elkaar te verbinden.
tevens onsluiting nieuw te bouwen wijk op voormalig vliegveld valkenburg.
groet sjef
Antwoord }
#7
(07-Feb-2023, 12:07 PM)sjefke schreef:
(07-Feb-2023, 11:56 AM)365cycle schreef:
(07-Feb-2023, 04:26 AM)PlantageBohémien schreef: de straat waar de verkoper aan woont, was compleet weggegraven, omdat er weer een vierbaans autoweg gebouwd moest worden, om de auto vrije doorgang te verlenen?
Volgens mij betreft dat de nieuwe rondweg. Even hopen dat het gepaard gaat met het weren van autoverkeer uit de binnenstad (wat oorspronkelijk wel één van de motivaties was), maar als je het mij vraagt is dit voor mensen die in Leiden willen zijn een goede ontwikkeling.

leiden is bezig om de binnenstad autoluw en fietsvriendelijk te maken.
er komt een nieuwe route buiten de stad om de a44 en a4 met elkaar te verbinden.
tevens onsluiting nieuw te bouwen wijk op voormalig vliegveld valkenburg.
Alles goed en wel, maar het gaat toch weer gepaard met in beslag nemen van een stuk weiland en tuinbouw grond, weer minder natuur.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#8
(07-Feb-2023, 02:02 PM)PlantageBohémien schreef: Alles goed en wel, maar het gaat toch weer gepaard met in beslag nemen van een stuk weiland en tuinbouw grond, weer minder natuur.
Eens, maar we kunnen de automobilisten niet op een andere manier wegsturen. Of tenminste... Groen stemmen is een goed begin Big Grin
Antwoord }
#9
(07-Feb-2023, 03:26 PM)365cycle schreef: Eens, maar we kunnen de automobilisten niet op een andere manier wegsturen. Of tenminste... Groen stemmen is een goed begin Big Grin

Maar die linkse wolk is levensgevaarlijk zegt Rutte!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#10
(07-Feb-2023, 04:48 PM)Bob Hagendijk schreef: Maar die linkse wolk is levensgevaarlijk zegt Rutte!
Daar heeft ie binnenkort vast geen actieve herinnering meer aan  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#11
(07-Feb-2023, 04:48 PM)Bob Hagendijk schreef:
(07-Feb-2023, 03:26 PM)365cycle schreef: Eens, maar we kunnen de automobilisten niet op een andere manier wegsturen. Of tenminste... Groen stemmen is een goed begin Big Grin

Maar die linkse wolk is levensgevaarlijk zegt Rutte!

Rechtse mist is levensgevaarlijk; achter de wolken schijnt de zon.

Niels, horizon, van der Wal
Antwoord }
#12
(07-Feb-2023, 02:02 PM)PlantageBohémien schreef:
(07-Feb-2023, 12:07 PM)sjefke schreef:
(07-Feb-2023, 11:56 AM)365cycle schreef:
(07-Feb-2023, 04:26 AM)PlantageBohémien schreef: de straat waar de verkoper aan woont, was compleet weggegraven, omdat er weer een vierbaans autoweg gebouwd moest worden, om de auto vrije doorgang te verlenen?
Volgens mij betreft dat de nieuwe rondweg. Even hopen dat het gepaard gaat met het weren van autoverkeer uit de binnenstad (wat oorspronkelijk wel één van de motivaties was), maar als je het mij vraagt is dit voor mensen die in Leiden willen zijn een goede ontwikkeling.

leiden is bezig om de binnenstad autoluw en fietsvriendelijk te maken.
er komt een nieuwe route buiten de stad om de a44 en a4 met elkaar te verbinden.
tevens onsluiting nieuw te bouwen wijk op voormalig vliegveld valkenburg.
Alles goed en wel, maar het gaat toch weer gepaard met in beslag nemen van een stuk weiland en tuinbouw grond, weer minder natuur.

die natuur rondom voormalig vliegveld valkenburg stelde al niet zoveel voor dankzij allerlei lozingen van chemicalien in het verleden op en door het voormalid vliegveld.
de grond voor een deel verpacht aan een melkveebedrijf
de tuinbouw grond was ook niet bepaald biologisch dynamisch.
verbinding A44/A4 voor een groot deel onder de grond.
groet sjef
Antwoord }
#13
(07-Feb-2023, 07:14 PM)sjefke schreef:
(07-Feb-2023, 02:02 PM)PlantageBohémien schreef:
(07-Feb-2023, 12:07 PM)sjefke schreef:
(07-Feb-2023, 11:56 AM)365cycle schreef:
(07-Feb-2023, 04:26 AM)PlantageBohémien schreef: de straat waar de verkoper aan woont, was compleet weggegraven, omdat er weer een vierbaans autoweg gebouwd moest worden, om de auto vrije doorgang te verlenen?
Volgens mij betreft dat de nieuwe rondweg. Even hopen dat het gepaard gaat met het weren van autoverkeer uit de binnenstad (wat oorspronkelijk wel één van de motivaties was), maar als je het mij vraagt is dit voor mensen die in Leiden willen zijn een goede ontwikkeling.

leiden is bezig om de binnenstad autoluw en fietsvriendelijk te maken.
er komt een nieuwe route buiten de stad om de a44 en a4 met elkaar te verbinden.
tevens onsluiting nieuw te bouwen wijk op voormalig vliegveld valkenburg.
Alles goed en wel, maar het gaat toch weer gepaard met in beslag nemen van een stuk weiland en tuinbouw grond, weer minder natuur.

die natuur rondom voormalig vliegveld valkenburg stelde al niet zoveel voor dankzij allerlei lozingen van chemicalien in het verleden op en door het voormalid vliegveld.
de grond voor een deel verpacht aan een melkveebedrijf
de tuinbouw grond was ook niet bepaald biologisch dynamisch.
verbinding A44/A4 voor een groot deel onder de grond.
Onder de grond is  een goed idee, vraag is wat gaat men boven de tunnel doen, voorstel ; een oefen parcours voor ligfietsers ?
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#14
(07-Feb-2023, 08:13 PM)PlantageBohémien schreef:
(07-Feb-2023, 07:14 PM)sjefke schreef:
(07-Feb-2023, 02:02 PM)PlantageBohémien schreef:
(07-Feb-2023, 12:07 PM)sjefke schreef:
(07-Feb-2023, 11:56 AM)365cycle schreef: Volgens mij betreft dat de nieuwe rondweg. Even hopen dat het gepaard gaat met het weren van autoverkeer uit de binnenstad (wat oorspronkelijk wel één van de motivaties was), maar als je het mij vraagt is dit voor mensen die in Leiden willen zijn een goede ontwikkeling.

leiden is bezig om de binnenstad autoluw en fietsvriendelijk te maken.
er komt een nieuwe route buiten de stad om de a44 en a4 met elkaar te verbinden.
tevens onsluiting nieuw te bouwen wijk op voormalig vliegveld valkenburg.
Alles goed en wel, maar het gaat toch weer gepaard met in beslag nemen van een stuk weiland en tuinbouw grond, weer minder natuur.

die natuur rondom voormalig vliegveld valkenburg stelde al niet zoveel voor dankzij allerlei lozingen van chemicalien in het verleden op en door het voormalid vliegveld.
de grond voor een deel verpacht aan een melkveebedrijf
de tuinbouw grond was ook niet bepaald biologisch dynamisch.
verbinding A44/A4 voor een groot deel onder de grond.
Onder de grond is  een goed idee, vraag is wat gaat men boven de tunnel doen, voorstel ; een oefen parcours voor ligfietsers ?

ik ben bang dat die planning al is geregeld

op en rond het voor automobielen afgesloten pieterskerkplein kun je leuk met je ligfiets oefenen.
groet sjef
Antwoord }
#15
Op dat plein, daar liggen toch vooral kinderkopjes, of niet?
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#16
(08-Feb-2023, 12:17 AM)Lopopodium schreef: Op dat plein, daar liggen toch vooral kinderkopjes, of niet?

daarom kun jer zo leuk oefenen Big Grin
kinderkopjes  ,paaltjes om te zigzaggen,steegjes met overig verkeer van rechts,steile bruggetjes op het rapenburg en met name zomers veel voetgangers en andere fietsers
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#17
Wat moet er verandert / verbeterd worden bij mijn Floow zit / ligfiets ?
De FlooW  staat nu een kleine week hier op de werkbank, ik heb hem van alle kanten bekeken, waar het naar toe moet, en wat er aan onderhoud nodig is.
Ben begonnen met de achter as, die heb ik geopend, daar was ik nog net op tijd, want daar begon zich roest te vormen.
De achter as bestaat uit twee aluminium gegoten schalen, waar in de lagers en het differentieel liggen, helaas heeft men vergeten in de schalen een sponning te maken met daarin een pakking, zodat alles water dicht is.
Op het differentieel zit schroefdraad, waar het vrijloop tandwiel op zit, daar was een begin van roest, paar jaar wachten, en alles was doorgeroest  .
Alles schoon gemaakt, ingevet, en in het differentieel  wat meer vet gedaan.
Een meevaller is , dat er ruim schroefdraad op het differentieel zit, waar ik een tweede tandwiel kan monteren voor de tweede motor.
Die besturing v d achteras werkt zo; er gaan 4 stangen met kogelkoppen van het frame naar de achteras, die houden de achteras, samen met de twee veer elementen op zijn plaats, dan gaan er aan de buitenkanten twee stangen naar het stuur, die de achteras naar voren treken / naar achter duwen, wel mooi bedacht allemaal.

Op de achteras zaten 16 inch wielen waarvan de naven door roest vastzaten op de aandrijfassen, die heb ik er met wat moeite af gekregen, en ik had nog twee 20 inch wielen liggen van Hase, daar heb ik de lagers uit gehaald, de naven die op de FlooW zaten, op de draaibank afgedraaid zodat die in de Hase naaf pasten.
Dan is het zo dat er geen remmen op de achteras zitten, daar kan ik hier niet veel mee, er kunnen remschijven op de naven gemonteerd worden, maar ik ga een ander remsysteem uitproberen, daarover later meer.
Morgen ga ik verder met het monteren van een nieuwe Nuvinci naaf.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Hoekie
#18
De FlooW staat nu twee weken op de werkbank, en voor mijn doen ben ik flink opgeschoten.
De oude motor is er uit, de Panasonic zit er in, hoger en meer naar voren in het frame, de nieuwe motor weegt 2 kg minder en heeft 100 watt meer.
Voor de Panasonic accu heb ik ruimte gemaakt in het neusje, paste allemaal net, één Panasonic accu levert bijna net zoveel energie, als twee accu's die er voorheen in zaten .
Nieuwe Nuvinci naaf geplaatst, meer voor in het frame, en de veer ophanging verandert, er was wel erg weinig bodemvrijheid.
Om te kijken of alles recht zit, heb ik tegenwoordig een trucje, ik zet een ladder naast de werkbank, dan kan ik van boven beter zien of alles op zijn plaats zit.
Waar ik niet zo blij mee ben is de roestvorming op het frame, ziet er zo hier en daar uit als een Fiat uit de jaren 80, ik ben nog net op tijd.
Vandaag ga ik beginnen met het achter frame en een manier zoeken om een stoel lager en in een lig positie te zetten en een grote koffer te plaatsen, ik heb er een klein rugzakje bij gekregen die kon je achter aan de stoel hangen, geen bagagerek, niets, op een video is te zien hoe een stel uitgedroogde gemeente ambtenaren, een testrit met de FooW maakten, die zullen een bagagerek wel niet gemist hebben, een pen en een stempel passen ook wel in een rugzak, hoewel, ik meen , gemeente ambtenaren zijn meer van aktetas mensen, op de Sinclair C 5 was dat beter opgelost.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM