Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aluminium neuspijp inkorten
#1
Indachtig het principe n+1 voor het aantal ligfietsen heeft er uitbreiding plaatsgevonden.
Een Optima Lynx. Voor mij gevoel zou de neuspijp een cm of 3 a 4 ingekort moeten worden.
Hoe kan ik dit het beste (laten) doen?
Voorkomen moet natuurlijk worden dat de buis niet meer rond is want dan gaat het niet meer passen.

Ik sta open voor tips


p.s. ik heb een zoekopdracht op het forum gedaan maar nog geen resultaat gehad
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
De buis uitnemen en daarna gewoon met de ijzerzaag inkorten. De braampjes wegvijlen en daarna weer terugzetten. Je hoeft echt niet bang te zijn voor vervorming.

Alternatief: de dremel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Josligfiets
#3
(06-Mar-2023, 04:06 PM)ZoefZoef schreef: De buis uitnemen en daarna gewoon met de ijzerzaag inkorten.  De braampjes wegvijlen en daarna weer terugzetten. Je hoeft echt niet bang te zijn voor vervorming.

Alternatief:  de dremel.

alternatief: pijpsnijder

altijd verstandig: ter hoogte van snede rondom aftapen , tekent makkelijker af en scheelt lakbeschadiging
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Josligfiets
#4
Kan je zelf doen. Inderdaad met een ijzerzaag.

Of je laat het doen. Dan krijg je een mooie kromming wat het terugschuiven vereenvoudigd.
Bij bijvoorbeeld Dé fietsenwinkel van Zevenbergen - Maia bikes & trikes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Josligfiets
#5
(06-Mar-2023, 06:55 PM)Hoekie schreef: Kan je zelf doen. Inderdaad met een ijzerzaag.

Of je laat het doen. Dan krijg je een mooie kromming wat het terugschuiven vereenvoudigd.
Bij bijvoorbeeld Dé fietsenwinkel van Zevenbergen - Maia bikes & trikes


Dat terugschuiven zal nimmer een probleem op moeten leveren, gezien de buis echt niet vervormd door inkorten.
Daarnaast, een neuspijp die een beetje lastig inschuift is alleen maar ideaal. Als ie al bij voorbaat een beetje klemt, komt ie ook niet zo makkelijk los bij het trappen.  Heb dat weleens gehad, een neusbuis die niet meer vast genoeg zat in het frame. Verdraaide ie bij het trappen. Waardeloos als je geen inbussleutel bij je hebt om de bouten wat aan te draaien.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Helaas is Zevenbergen wat te ver weg voor mij, maar bedankt.

Ik ga een betere ijzerzaag halen, afplakken en zagen maar.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(06-Mar-2023, 07:28 PM)ZoefZoef schreef:
(06-Mar-2023, 06:55 PM)Hoekie schreef: Kan je zelf doen. Inderdaad met een ijzerzaag.

Of je laat het doen. Dan krijg je een mooie kromming wat het terugschuiven vereenvoudigd.
Bij bijvoorbeeld Dé fietsenwinkel van Zevenbergen - Maia bikes & trikes


Dat terugschuiven zal nimmer een probleem op moeten leveren, gezien de buis echt niet vervormd door inkorten.
Daarnaast, een neuspijp die een beetje lastig inschuift is alleen maar ideaal. Als ie al bij voorbaat een beetje klemt, komt ie ook niet zo makkelijk los bij het trappen.  Heb dat weleens gehad, een neusbuis die niet meer vast genoeg zat in het frame. Verdraaide ie bij het trappen. Waardeloos als je geen inbussleutel bij je hebt om de bouten wat aan te draaien.

Terugschuiven zal inderdaad geen probleem zijn. Daarna klemt ie net zo goed. Alleen het eerste stukje inschuiven gaat iets makkelijker én met minder kans op beschadigen van de buis van de fiets zelf. Beide is goed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Ik zou met een paar droge worsten of appeltaart naar een plaatselijke metaalbedrijf gaan in je buurt. Die hebben goed gereedschap en vakkundig personeel met verstand van zaken.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#9
Niet teveel afzagen in 1 keer,beter 'ring' voor 'ring' afzagen en steeds nakijken of het genoeg is anders kom je aan het klooien met kortere cranks.Ik maak altijd een selfie al zittend op de fiets en kan op die manier de hoek zien van mijn benen en zo dus de maat van de ring bepalen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#10
Een pijpensnijder snijdt mooi haaks af (als je het goed doet, duh).
Aan de binnenkant van de snede blijft een randje achter. Voor een binnenpijp is dat waarschijnlijk geen bezwaar.
En als je maar een paar keer rondgaat heb je een keurige groef die je als maatlijn kunt gebruiken.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(07-Mar-2023, 11:48 AM)Theo Mol schreef: Een pijpensnijder snijdt mooi haaks af (als je het goed doet, duh).

je kunt er prachtige spiralen mee snijden op je werkstuk Doh
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Pijpensnijder: leuk, maar dan moet je er wel eentje hebben die buizen met een diameter van ruim 5cm kan doorsnijden. Denk niet dat iemand die heeft liggen thuis. Hooguit eentje voor kleine leidingbuizen.

Nee, gewoon de zaag pakken. En kijken hoeveel je overhebt en wat er van de buis afmoet. Als je de buis 3cm meer naar binnen wilt zetten dan nu mogelijk is als de buis volleding naar binnen zit , haal er dan iets meer dan die 3cm af als je m nog 3cm naar binnen wilt. Bijv 4 cm Dan heb je net wat meer verstellingsmogelijkheden voor als je bijv andere schoenen aantrekt of die 3cm toch te kort blijkt. Scheelt je een tweede keer loshalen en zagen.

Niet bang zijn, gewoon zelf doen. Er kan nauwelijks iets mis gaan als je maar een goede ijzerzaag hebt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Josligfiets
#13
Als de buis van aluminium is kun je ook prima doen met een cirkelzaag/afkortzaag. Zo een zaag die je naar beneden trekt op je werkstuk. Wel de boel goed vastklemmen en langzaam laten zakken. Gaat daar uitstekend mee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#14
lekker snel:
de haakse slijpmachine met doorslijpschijf
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
Even aftapen hoe het nu zit, en de schuifbuis naast het frame houden. dan kun je waarschijnlijk wel zien waar het klemt. Mogelijk bij een bochtje in het frame, of waar een kettingrolbuisje door het frame gaat.

Eraf zagen gaat makkelijk, eraan niet. Mogelijk wil je hem ooit weer es verkopen.

Met de hand zagen gaat wel, netjes een a4tje eromheen rollen helpt een mooi recht lijntje af te tekenen. Rustig zagen en goed blijven kijken wat je aan het doen bent. Haakse slijper gaat ook, als je zo'n ding wel es vaker vast hebt gehouden. Zoniet ken je misschien wel iemand met meer ervaring in die richting? Een metaalbewerker, autoknutselaar/restaurateur. En als het toch scheef wordt zit het in je frame en ziet niemand het tot je hem ooit es verkoopt aan die vent met hele lange benen.

En als ie in de Bankschroefgaat, niet al te onbenullig vast knallen. Wanddikte schat ik op 3mm, dus het kan wat hebben, 't is geen bierblikje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#16
Hartelijk dank voor de tips. Er is een stukje vanaf gezaagd, buis liep vast in de neergaande bocht van het frame.
Vervolgens ketting ingekort en een eerste proefritje gemaakt.
Benen kwamen tegen de achterkant van het stuur dus stuur iets versteld.
Vervolgens weer een proefrit maar de achterrem is dermate dramatisch dat ik daar eerst wat aan ga doen.
Daarnaast schakelt de naafversnelling van de Dual Drive niet lekker. Ik hoef me niet te vervelen.
Antwoord }
#17
Leuk he, zo'n tweedehandsje opknappen. Maar als het allemaal weer werkt kun je dubbel blij zijn, met de nieuwe aankoop en je knutsel kwaliteiten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Zo zie je maar, zo spannend is sleutelen aan ligfietsen nou ook weer niet.

(07-Mar-2023, 04:31 PM)ZoefZoef schreef: Pijpensnijder:  leuk, maar dan moet je er wel eentje hebben die buizen met een diameter van ruim 5cm kan doorsnijden.  Denk niet dat iemand die heeft liggen thuis. Hooguit eentje voor kleine leidingbuizen.
Ik heb twee verschillende types die beide buizen tot ±Ø10cm aankunnen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Een korte update: remmen werken prima, verlichting gemonteerd, klein zadeltasje aan de bagagedrager. Ik merk bij het fietsen dat mijn benen toch nog wel eens tegen het stuur komen, ik heb de remhendels al omhoog gezet maar ik kom, zeker bij wat sneller trappen, met mijn bovenbenen tegen de kabeluitgangen van de versnellingen aan. Ik zit te denken aan kortere cranks (nu zit er 170mm op, wellicht 155mm). Op dit moment zijn mijn knieën meer dan 90gr gebogen bij de kortste afstand dus dat zou volgens mij wel minder kunnen . Voordeel van een kortere crank is volgens mij ook dat de neuspijp niet verder ingekort hoeft te worden als er iemand op gaat fietsen die nog iets kleiner is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Korte cranks... <3
Ik rijd met 155mm en 140mm, en dat met lange benen. Het heeft vrijwel geen nadelen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Josligfiets


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM