Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weerstand achterwiel?
#1
Question 
Forumleden,

Deze week heb ik de fiets helemaal uit elkaar gehad, cassette, remmen en heb alles schoongemaakt, gewoon met een doek.
Nu heb ik ook nieuwe ketting en nieuwe buizen gemonteerd, special dank voor firma Tempelman in Dronten! En nieuw laagje wax erover.

Maar nu loopt het achterwiel behoorlijk stroef, met en zonder ketting. Hij blijft niet niet meer doordraaien zoals ik gewend ben, na driekwart slag is het wiel alweer stil.
Als ik zo ga fietsen ben ik na rondje om de kerk al doodop. Waar zou dat aan kunnen liggen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(10-Mar-2023, 11:24 AM)Fietsbennie schreef: Waar zou dat aan kunnen liggen?

When it ain't broke don't fix it
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#3
Zit het wiel recht in de vork? Loopt het niet aan tegen de rem?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Loopt de rem niet aan?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Mogelijk dat de buitenste meur die tegen de lager komt (misschien zit er een ringetje tussen) net te strak is.
De lager komt dan een beetje klem te zitten en de kogeltjes krijgen dan wat weerstand.
Ietsje los draaien 1/4 slag is soms al voldoende en kijken of het wiel weer lekker loopt
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Fietsbennie , Willeke_IGKT
#6
Is het een naaf met losse cups en conussen? Dan kan dit te strak zijn afgesteld.
Als je een holle as met snelspanner hebt, kan de snelspanner te strak zitten.
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#7
(10-Mar-2023, 11:24 AM)Fietsbennie schreef: Als ik zo ga fietsen ben ik na rondje om de kerk al doodop. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Dit stukje verwijt ik aan de conditie.


Voor wat betreft het zwaarder lopen van het achterwiel, daar denk ik dat je iets te hard hebt aangedraaid.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(10-Mar-2023, 01:22 PM)Marnix schreef: Mogelijk dat de buitenste meur die tegen de lager komt (misschien zit er een ringetje tussen) net te strak is.
De lager komt dan een beetje klem te zitten en de kogeltjes krijgen dan wat weerstand.
Ietsje los draaien 1/4 slag is soms al voldoende en kijken of het wiel weer lekker loopt

Welke moer bedoel je precies, aan casettekant of andere kant?

Snelspanner en remmen ligt het niet aan.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(10-Mar-2023, 01:22 PM)gideon schreef: Als je een holle as met snelspanner hebt, kan de snelspanner te strak zitten.
De snelspanner heeft geen invloed op de lagers, die kan dus uitgesloten worden.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#10
Als je het wiel eruit haalt en bij de as vasthoudt en iemand een slinger aan het wiel laat geven, draait het wiel dan wel goed? Dan kan je lagers uitsluiten. Dan loopt waarschijnlijk de rem aan, of de band ergens tegen het frame als het er per ongeluk scheef in zit? Hoor je het wiel ergens aanlopen als je er aan draait?
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Fietsbennie , Willeke_IGKT
#11
melle z, een snelspanner heeft effect op een naaf met losse cups en conussen.

Ik heb eens een nieuw wiel gekocht met “vaste” lagers. Dat wiel ging al vrij snel, steeds zwaarder draaien. Ik kon er niet achterkomen wat er mis mee was, gelukkig heeft Elan het onder garantie verholpen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(10-Mar-2023, 02:21 PM)gideon schreef: melle z, een snelspanner heeft effect op een naaf met losse cups en conussen.
Hoe dan? De cups hebben een vaste positie in de naaf en de positie van de conussen wordt op de as geborgd met een contramoer. Op beide heeft een snelspanner geen enkele invloed.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
de snelspanner drukt de cups, conussen en contramoeren en fractie in elkaar, net genoeg om je lagers zwaarder te laten draaien. Mijn ervaring is dat vooral Shimano naven nooit goed zijn afstelt. Als ik zulke naven tegenkom, haal ik ze uit elkaar, nieuw vet en nieuwe kogels erin.
Dan het afstellen, dat doe ik zo dat als ik de snelspanner “normaal” aanspan, er geen speling op de lagers te voelen is, maar dat ook de as soepel draait, zonder dat je “gerommel” van de kogels kan voelen. In de praktijk betekent dat dat je bij een afgestelde naaf (met niet aangespannen snelspanner) een minimale speling voelt op de lagers. Met het aanspannen van de snelspanner, haal je die minimale speling er uit.

Op deze manier rij ik al 52.000km met een setje Deore naven, zonder slijtage aan de lagers.

melle z, klik eens op “Giant 1988” in mijn onderschrift. Die is nog origineel (op de banden, kabels, ketting en zadel na. De XT-naven draaien nog steeds super mooi.

En dat is niet mijn enige oude fiets met dergelijke naven, ik heb wel enige ervaring met die conventionele fietsnaven :-)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
De enige manier waarop de snelspanner de positie van de conussen zou kunnen beïnvloeden, is door vervorming (in elkaar drukken of verbuigen) van de as. Als dat gebeurt is er iets goed mis (bijvoorbeeld een gebroken as). Dat naven niet altijd goed afgesteld uit de fabriek komen kan ik overigens bevestigen (of beter: kwamen, want zoveel naven, balhoofden en trapassen met stelbare lagers worden er niet meer gemaakt denk ik).

Mooie fiets, die Giant!
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
melle z, inderdaad losse cup-conus naafjes kom je steeds minder tegen.

Toch treed er een mininale verplaatsing op in de cup-conus-borgmoer, probeer het maar eens.
(ik heb in de afgelopen 20 jaar al meer dan 100 van die asjes afgesteld en conussen - kogeltjes vervangen, en doe het nog steeds)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Ik moet de afgelopen drie decennia ook vele tientallen lagers van wielnaven gereviseerd en afgesteld hebben (ik heb ze nooit geteld), maar ik ben dit probleem of nog nooit tegengekomen, of ik heb het nooit opgemerkt.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(10-Mar-2023, 03:15 PM)melle z schreef: De enige manier waarop de snelspanner de positie van de conussen zou kunnen beïnvloeden, is door vervorming (in elkaar drukken of verbuigen) van de as. Als dat gebeurt is er iets goed mis (bijvoorbeeld een gebroken as). Dat naven niet altijd goed afgesteld uit de fabriek komen kan ik overigens bevestigen (of beter: kwamen, want zoveel naven, balhoofden en trapassen met stelbare lagers worden er niet meer gemaakt denk ik).

Mooie fiets, die Giant!

Giant Super Sierra 1988, volledig XT 3x6-speed SIS. De eerste Shimano index groep. Ik heb ook een zeldzamere Giant Super Sierra uit 1987, 3x6-speed, die is origineel opgebouw van een mix: Shimano: cranks en U-brake / canti remmen. SunTour: remhendels + index thumb shifters, derailleurs en naven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Fietsbennie,
Bedoel de moer die het dichtst tegen je lager zit, soms is deze een beetje conisch richting lager
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#19
(10-Mar-2023, 02:38 PM)gideon schreef: de snelspanner drukt de cups, conussen en contramoeren een fractie in elkaar, net genoeg om je lagers zwaarder te laten draaien...
Het gedrag dat Gideon beschrijft bij naven met losse op de as geschroefde conussen komt me bekend voor. Ik heb ook dit soort naven op mijn oude Gazelle Tour de France (ca 1980), en op mijn Challenge Hurricane van rond 2000.

Bij de beschrijving van Fietsbennie's probleem moest ik ook direct aan dit verschijnsel denken. Als het zoiets simpels is als een aanlopende rem dan heb je dat wel uitgevogeld voor je er een forumvraag over gaat stellen leek mij.

Mijn hurrie begon toen ik hem net een maand of twee had rare kraakgeluiden te maken tijdens de eerste korte fietsvakantie die ik er mee reed. Toen ik weer thuis was heb ik de boel onderzocht, en bleken bij het voorwiel aan de ene kant drie en aan de andere kant twee kogeltjes verdwenen. Aan de conus was een beetje schade te zien. Ik heb in geen enkele webwinkel een vervanger kunnen vinden die me passend leek. Na vervanging en toevoeging van ontbrekende kogeltjes loopt het wiel toch nog best goed.

Wat Marnix beschrijft is denk ik ongeveer hetzelfde als wat ik doe: ik draai de conussen net iets te ver naar binnen zodat de lager er merkbaar zwaarder door loopt, ik draai de borgmoer er tegenaan, en dan de conus weer iets naar buiten tegen de borgmoer aan. Je hebt een extra dunne steeksleutel nodig om dit zo te doen. Ik heb een platte lichtgewicht steeksleutel die hiervoor handig is. Soms komt de boel met de snelspanner erop toch nog net te strak te staan en loopt het wiel niet goed, dan moet het nog een tikje losser.

Ik heb ook de ervaring dat de afstelling van de conussen in de loop der tijd kan veranderen. Waarschijnlijk gebeurt dit door herhaaldelijk het wiel eruit halen en weer terugplaatsen voor banden plakken, bandenwissels, enz. Je moet dus af en toe controleren of de conussen van je naaf nog goed afgesteld zijn, als je dit soort naven hebt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Fietsbennie , Roepers
#20
Gisteren na 2 uur knooien was mijn geduld op, en besloot ik hem maar naar de fietsenmaker hier in het dorp te brengen. Hopelijk dat het weer ook wat opknapt komende tijd. Ik popel om weer eens 200 plus neer te zetten. Het boek van Bram zat vol leuke tips namelijk.

Echter was hij niet zo dol op Vroomshoop zo te lezen op blz 142: ,,is weliswaar een leuke plaatsnaam, maar op de fiets wist ik niet hoe snel ik er weer weg moest wezen.. "
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(11-Mar-2023, 10:19 PM)Martin van Mourik schreef: Ik heb ook de ervaring dat de afstelling van de conussen in de loop der tijd kan veranderen. Waarschijnlijk gebeurt dit door herhaaldelijk het wiel eruit halen en weer terugplaatsen voor banden plakken, bandenwissels, enz.
Als dat gebeurt is de conus niet goed geborgd doordat de verbinding met een te laag of te hoog aanhaalmoment is vastgezet. De voorspankracht (N) van twee goed tegen elkaar ingedraaide moeren is, helemaal bij fijndraad zoals op de meeste fietswielassen, zo groot dat de verbinding echt niet vanzelf los kan komen of kan verschuiven op de as. Als je de borgmoer en de conus te hard tegen elkaar indraait beschadig je het schroefdraad, waardoor de klemkracht afneemt en er inderdaad loslopen of verschuiving plaats kan vinden.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT
#22
(12-Mar-2023, 12:53 PM)Fietsbennie schreef: Echter was hij niet zo dol op Vroomshoop zo te lezen op blz 142: ,,is weliswaar een leuke plaatsnaam, maar op de fiets wist ik niet hoe snel ik er weer weg moest wezen.. "

Ik ken Vroomshoop niet. Maar ligt er misschien een doorgaande weg met nare klinkers of irritante drempels?
Ik ben ooit eens in Heukelum geweest. Vast een mooi plaatsje, maar door die kasseitjes die ze dachten in het wegdek te moeten hebben heb ik door al het geschud op de fiets niets van de oude kern van Heukelum kunnen zien en was ik blij dat ik het dorp / stad weer uit was.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#23
Ik heb het ook wel gehad dat je denkt je shimano naafje netjes te hebben afgesteld, en dan zit ie in de fiets met de snelspanner dicht en loopt ie niet lekker. Met een m12 moer ertussen kun je met de snelspanner gespannen afstellen.

Mijn eerste verdachte zouden de remmen zijn, mogelijk in combinatie met een iets scheef zittend achterwiel. ( even de rem los zetten en nog es testen) De snelspanner is ook een optie. De stelmoer van de snelspanner losjes en dan het wiel nog es laten draaien.

Verdere veel minder waarschijnlijke opties;
Een Mobius band in je ketting, dat je hem met een slag aan elkaar geniet hebt. Ergens wordt de buitenkant van de ketting dan de binnenkant. Bij voorkeur in een kettingbuisje. Dat kan gebeuren. Even testen door de ketting vast te pakken en het schakeltje te verdraaien haaks op de kettingrichting. Draait ie de ene kant op een stuk makkelijker dan de andere? dan zit er waarschijnlijk iets mis. Andere optie is er een vuilniszakbindertje ofzo door te doen en als ie dan ineens andersom zit heb je hetzelfde probleem.

Bij nieuwe kettingbuisjes is het ook de moeite om even te checken or er een mooi trompet tuutje aan de eindjes zit. Gewoon haaks afsnijden loopt ook wat minder soepel.

Het zou ook nog kunnen dat je per ongeluk ergens de ketting verkeerd hebt lopen, bijvoorbeeld aan de verkeerde kant van dat ene haakje aan je derailleur kooi, lang de verkeerde kant van een beugeltje, rolletje of iets dergelijks.

Succes met speurzoeken. Een ding tegelijk bekijken en uitsluiten.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
#24
Ha Jeroen, met twee van die grote moeren stel ik mijn naafjes ook af  Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
Heb je je fiets al terug van de fietsenmaker/weet je al wat er mee was?
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik heb mijn fiets terug. Cassete zat er blijkbaar niet goed op gedraaid, qua tanden was het ook aan vervanging toe. Nu hij er toch was heb ik remblokken laten vervangen en goed af laten stellen, daar ben ik ook niet goed in. Kan ik straks mooi weer op pad als het weer er weer naar is.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM