Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trommelremmen in de zomer
#1
Ik begreep dat trommelremmen bij veelvuldige achter elkaar gebruiken te warm worden en daardoor even niet goed meer werken. Maar hoe zit het nu met de remkracht tijdens deze snik hitte en de remkracht? Werken de remmen nog wel voldoende of is het nu gewoon risico voller om iets vaker te remmen?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(16-Jun-2023, 07:36 PM)Hardloper schreef: Ik begreep dat trommelremmen bij veelvuldige achter elkaar gebruiken te warm worden en daardoor even niet goed meer werken. Maar hoe zit het nu met de remkracht tijdens deze snik hitte en de remkracht? Werken de remmen nog wel voldoende of is het nu gewoon risico voller om iets vaker te remmen?

Dat is echt geen enkel probleem.

Het gaat om de situatie dat je bergafwaarts gaat en constant aan het remmen bent, dan worden de remtrommels echt kokend heet en dan remmen ze daarna (en trouwens op dat moment ook) niet goed meer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
#3
Ook schijfremmen kunnen last krijgen van 'fade' onder extreme omstandigheden.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#4
Autoremmen worden er op gedimensioneerd dat ze de Großglockner-afdaling aankunnen
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Schijfremmen hebben hetzelfde probleem. Heb weleens rokende blokken gehad met de open ligger.
Onze fietsen hebben geen motorrem, dat is het probleem eigenlijk.

Maar als je op m’n YouTube kijkt zie je dat een parachute prima werkt Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#6
In het gebied waar ik woon (echt helemaal vlak, op een paar terpen na) roken alleen schoorstenen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Leukste afdaling in het gedeelte waar Tom en ik wonen, is vanaf de brug over de Tsjerk Hiddessluizen Harlingen in. Maar ik geloof niet dat ik daarmee remmen aan het roken krijg.

Overigens hebben rollerbrakes helemaal een slechte naam op dat gebied. Ik ben echter op de Maxi met rollerbrakes tijdens de Weserrunde vanaf Lichtenhagen via Deitlevsen over de K42 naar Welsede naar beneden gevlogen. De rollerbrakes hielden het gewoon.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
"Remmen is voor watjes", roep ik bij LOL altijd, als er iemand voor een mooie bocht waar je lekker doorheen kunt knallen op de rem gaat.

Laatst heeft mijn Roeifiets een onderhoudsbeurt gehad en wat echt nog lang niet vervangen hoefde te worden waren mijn remblokjes.
Blijkbaar houd ik mij aan mijn eigen uitspraken  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Waarschijnlijk ga ik dus weinig aan schijfremmen hebben. Maar als ik wil niet iets hebben had ik het dan maar toch gedaan.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(17-Jun-2023, 07:45 PM)Hardloper schreef: Waarschijnlijk ga ik dus weinig aan schijfremmen hebben. Maar als ik wil niet iets hebben had ik het dan maar toch gedaan.

Juist de QV kun je laten uitvoeren met achterschijfremmen.

Eén van de rijders van MooiTwente zegt dat hij ze ook echt gebruikt als extra remkracht.
 
2/3 deel remmen met de voorremmen en 1/3 met de achterrem.

Rem alleen nooit met alleen de achterrem in een vm/op een trike, want dan ga je overdwars en de kans op omslaan/rollen is heel groot.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Dat weet ik Wim. Dat maakt ook waarom ik zo mee bezig ben van of ik het wel of niet verstandig is. Theo vind het onzin. En die zin willen ze je niet onnodige kosten doen maken als het niet nodig is. Ik weet ook: mocht ik ooit over paar jaar zonder iemand op vakantie gaan zonder trein in gebieden met meer hoogte verschillen. Dan is het met QV. En hiken door de bergen is iets wat ik liever doe dan op het stand bruin bakken. Tevens weet ik dat mijn reactie vermogen zo goed is, dat ik liever niet op dit moment achter het stuur van een auto kruip. Dus tja extra remkracht is dan wel weer een voordeel. Verder ben ik ook wel iemand die niet zoekt om de snelheid tot 25km/u te beperken. Begin dit jaar heb ik de 25km/u aangeraakt op een simpele fiets met 3 versnellingen. En 40km/u geeft me toch wat meer een kick met de VM. Maar geeft in dat geval de schijfremmen extra remkracht of valt dat weer tegen. Maar hoe dan ook, ik ga voor de 90mm trommels.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Niks mis met een goede trommelrem, het is eenvoudige, degelijke en onderhoudsarme techniek.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , Hardloper
#13
De warmte ontwikkeling bij het remmen is echt veel hoger als 30 graden. Ik mis de kennis om dat uit te rekenen, maar het is echt heel erg veel meer. Op een zeer bescheiden afdaling hier, zeg 60 hoogte meters, met tegen de 60 naar beneden vanwege slecht wegdek en dan onderaan een T splitsing waar je moet stilstaan. Dan wil je ze niet meer vasthouden. Ga je van een echter berg af, en moet je bijvoorbeeld vanaf 90 of 100 naar nul, dan worden ze enige honderden graden. Heet genoeg om het Aluminium iets groter te maken. Heet metaal zet uit.

Doordat een Velomobiel zo aerodynamisch is, ga je heel gemakkelijk hard. Het ordinaire viaductje over de snelweg is al genoeg om 50 km/h plus te halen. Het flauwe afdalinkje van een Monferlandse Bult, langs de niet eens de beruchte Peeskesbult, daar kan ik al 67 km/h halen, met bijtrappen. Langs de N335.

Ook zonder trappen, gewoon remmen los, gaat het echt al snel heel hard als de hellinkjes mee werken.

Zeker in het zuiden des lands, waar de wegen soms steil, onoverzichtelijk en smal zijn, ben je waarschijnlijk wel blij met goede remmen.

Ik ben met een paar honderd km ervaring met 45 km/h in een mooie Barrelrol om de lengteas geraakt, omdat ik iets te optimistisch de bocht nam in de afdaling van de Westervoorsebrug. Doe zeker in het begin voorzichtig, omdat je soms veel eerder aan de grens van de mogelijkheden bent, dan je denkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle , Hoekie
#14
Over zuiden des lands gesproken. Aan bv mijn topic “plan trekkers …” is te horen dat ik nu niet van boven de rivieren kom. Dus tja ik zie mezelf toch ook wel door heuvels van het het zuiden van NL doen met een Velomobiel wanneer ik de lol te pakken heb. Maar eerst dromen over tochten in zuid Limburg
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(17-Jun-2023, 10:23 PM)Jeroen S schreef: Ik ben met een paar honderd km ervaring met 45 km/h in een mooie Barrelrol om de lengteas geraakt, omdat ik iets te optimistisch de bocht nam in de afdaling van de Westervoorsebrug.

Was dat onderdaan bij de dijk, of halverwege in de scherpe 180 graden bocht om onderaan bij die dijk te kunnen komen? Die scherpe bocht is een naar een dingetje, als je vanuit de richting Arnhem komt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(17-Jun-2023, 11:44 PM)Lopopodium schreef:
(17-Jun-2023, 10:23 PM)Jeroen S schreef: Ik ben met een paar honderd km ervaring met 45 km/h in een mooie Barrelrol om de lengteas geraakt, omdat ik iets te optimistisch de bocht nam in de afdaling van de Westervoorsebrug.

Was dat onderdaan bij de dijk, of halverwege in de scherpe 180 graden bocht om onderaan bij die dijk te kunnen komen? Die scherpe bocht is een naar een dingetje, als je vanuit de richting Arnhem komt.

Heb jij het nu over de Ijsselbrug (A12)? Ik ken geen 180°-bocht bij de Westervoortsebrug.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(17-Jun-2023, 10:23 PM)Jeroen S schreef: Doordat een Velomobiel zo aerodynamisch is, ga je heel gemakkelijk hard. Het ordinaire viaductje over de snelweg is al genoeg om 50 km/h plus te halen. Het flauwe afdalinkje van een Monferlandse Bult, langs de  niet eens de beruchte Peeskesbult, daar kan ik al 67 km/h halen, met bijtrappen. Langs de N335.
Klopt. Het is wel grappig om je theoretische eindsnelheid eens uit te rekenen op bijvoorbeeld Kreuzotter.de
Met een carbon quest de steilste helling af die ik ooit gereden heb (15%) haal ik theoretisch 202,6 km/h zonder trappen, als de helling maar lang genoeg is Big Grin Op een gewone wielrenfiets kom ik dan niet echt verder dan 80 km/h, tenzij ik zo aerodynamisch mogelijk blijf zitten. 

In een vrij lange afdaling van zo'n 5% ging de QV al krap over de 100 km/h.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#18
Waarom blijf ik steken op getallen van onder de 14km/u?
[Afbeelding: IMG-2610.jpg]
Ah ik zie het al. Dalen een negatief getalletje
Input van : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cauberg
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Hoe kom je op 45kg voor de QV?

Als jij maar 65kg bent, dan is dat wel flink zwaar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
(18-Jun-2023, 01:19 AM)datakneder schreef:
(17-Jun-2023, 11:44 PM)Lopopodium schreef:
(17-Jun-2023, 10:23 PM)Jeroen S schreef: Ik ben met een paar honderd km ervaring met 45 km/h in een mooie Barrelrol om de lengteas geraakt, omdat ik iets te optimistisch de bocht nam in de afdaling van de Westervoorsebrug.

Was dat onderdaan bij de dijk, of halverwege in de scherpe 180 graden bocht om onderaan bij die dijk te kunnen komen? Die scherpe bocht is een naar een dingetje, als je vanuit de richting Arnhem komt.

Heb jij het nu over de Ijsselbrug (A12)? Ik ken geen 180°-bocht bij de Westervoortsebrug.

Hier: https://www.google.com/maps/@51.9658296,...?entry=ttu
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik zat met 45 in de kop. Zie nu 32 tot 35kg staan. Maar ik heb heel lang 74/75kg meegezeuld en ook op een hele marathon denk ik. En nu al weer een tijdje nog maar rond de 65kg. Bevalt me zo goed, dat ik toch eens ga nadenken bij 66kg bij opstaan. Maar dan heb ik wel wat chips op , gesnoept enzo de dag ervoor
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Het was de ruime bocht aan de andere kant, langs de vijver, richting het tunneltje naar Arnhem Centrum. Hele ruime bocht, kun je vast heel hard, dus even aanzetten, andere fietser in dezelfde richting inhalen op de andere weghelft, en toen kwam er een scootertje uit de tunnel waar ik een beetje van schrok en iets te veel, te abrupt, terug naar mijn eigen helft stuurde.

Ik ging niet eens zo heel hard, ik denk dat 55 km/h daar ook nog best verantwoord is. Maar dat stuurbeweginkje was dus net te veel.

Even terug naar het topic, of het nu -10 of plus 40 graden is maakt denk ik niet zo heel erg veel uit. Zoals we zien in de berekeningen hier boven wordt je door de luchtweerstand nauwelijks afgeremd, zodat je bult af maar door blijft gaan. Gewoon rechtop gaan zitten op de stadsfiets of MTB, en het voelt wel heel hard, maar als je op de teller kijkt, valt het erg mee. Meestal is het bij 40 wel klaar, voor 50 heb je echt wel een serieuze heuvel of een steile afdaling nodig. Op datzelfde hellinkje schiet de Velomobiel al door naar 70 ofzo.

Heb maar weer even in het duits gezocht; https://www.velomobilforum.de/forum/inde...hrt.39937/

In het bovenste plaatje met de kurve's zie je drie lijntjes, waarbij Hollandrad en Racefiets al vroeg de maximale snelheid bereiken, terwijl die lijn voor de Quest ver door gaat naar boven. Die zit hier bij 60 km/h al aan 1400 watt remenergie. Racefiets aan 200 wat bij de gelijke snelheid en situatie.

Wie ooit zijn vingers heeft verbrand aan een gloeilampje kan zich er hopelijk wat bij voorstellen, 1000 watt is al een behoorlijke electrische oven.

Bij de Cauberg is het beneden allemaal nog te overzien, er zijn ook veel lastigere afdalingen daar in de buurt. Denk aan het onoverzichtelijke knikje onderaan de Keutenberg bijvoorbeeld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#23
De Cauberg nam ik als voorbeeld omdat ik die behoorlijk goed kan dromen als hardloper. Ben daar paar keer geweest en heb al verschillende keren op en af gerend. Dus die omgeving spreekt me erg aan om daar eens naar toe te gaan om mezelf uit te dagen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM