De Different en verwante fiets ideeën.
|
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
02-Jul-2023, 11:01 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2023, 11:02 AM door Jeroen S.)
Achterwiel besturing met 1 draaipunt blijkt niet zo goed te werken. Het is erg lastig dat zelfstabiliserend te krijgen. Als je het stuur loslaat gaat de fiets niet vanzelf rechtdoor. Waarom dat zo is snap ik nog niet. Bij een voorwielbestuurde 2 wieler zorgt de combinatie van naloop en rolweerstand dat het rechtdoor gaat. De naloop vormt het hefboompje en de rolweerstand de kracht die aan het hefboompje trekt. Wel ken ik geen enkele versie van een achterwiel bestuurde fiets die gewerkt heeft, met uitzondering van de Velayo. En ik heb er de afgelopen 30 jaar heel wat langs zien komen.
De Hollandse oma fiets heeft b.v. een heel groot zelfstabiliserend vermogen. De besturing van de Velayo en Different draait om meerdere punten. Door het samenspel van draaipunten en de hoek waaronder die staan, gaat het wiel vanzelf terug naar rechtdoor.
Ik ben heel benieuwd of het gaat werken, of het ook bij hoge snelheden prettig en vertrouwenwekkend aanvoelt. Zeg boven de 50.
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
Citaat:Ik ben heel benieuwd of het gaat werken, of het ook bij hoge snelheden prettig en vertrouwenwekkend aanvoelt. Zeg boven de 50.
Eigenlijk is dit voor ons niet relevant. Wel leuk om over te praten, maar niet meer dan dat.
Ze bouwen er namelijk twee en de rijders zijn al bekend. Geen verkoop dus.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 14
50 x bedankt in 14 berichten
(02-Jul-2023, 08:28 AM)365cycle schreef: (30-Jun-2023, 09:58 PM)Piet Kunis schreef: Het commentaar van de andere "deskundige" laat ik maar van me afglijden. Discussie op dit forum hoef je ook niet aan deel te nemen, Piet. Ik hoop alleen voor de rijders van je fiets dat je open staat voor kritiek (zonder daarmee te zeggen dat je moet opvolgen), zeker van mensen die in ieder geval flink met wegligging hebben mogen spelen en/of geschoold en werkzaam zijn in beroepen in die richting.
Ik sta open voor kritiek van mensen die daadwerkelijk rijervaring hebben met een achterwiel bestuurd voertuig (en dan niet, die van een heftruck of een grasmaaier) , maar hebben gereden met een Velayo of iets degelijks, of zelf iets hebben geprobeerd te maken, maar niet voor kritiek van mensen die wel eens gehoord hebben, dat het niet kan, ...dat het instabiel is en gevaarlijk ..en dat dan vervolgens reproduceren als de waarheid. Ervaar het eerst ..en oordeel dan pas.
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
02-Jul-2023, 11:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2023, 11:17 AM door Wim -de roetsende.)
Citaat:Ik sta open voor kritiek van mensen die daadwerkelijk rijervaring hebben met een achterwiel bestuurd voertuig (en dan niet, die van een heftruck of een grasmaaier)
Ik vind het anders wel erg leuk om op mijn zitmaaier door de tuin te crossen hoor.
Is heel stabiel, gaat niet om, rijdt makkelijk en goed rechtuit, zeer stabiel in de bochten, ongelooflijk kleine draaicirkel (ik kan in 1x om een boompje maaien) en erg leuk om mee te rijden
Als de Different er ook maar een klein beetje op lijkt qua rijbeleving, dan wil ik wel een keer een ritje maken
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
(02-Jul-2023, 11:09 AM)Piet Kunis schreef: (02-Jul-2023, 08:28 AM)365cycle schreef: (30-Jun-2023, 09:58 PM)Piet Kunis schreef: Het commentaar van de andere "deskundige" laat ik maar van me afglijden. Discussie op dit forum hoef je ook niet aan deel te nemen, Piet. Ik hoop alleen voor de rijders van je fiets dat je open staat voor kritiek (zonder daarmee te zeggen dat je moet opvolgen), zeker van mensen die in ieder geval flink met wegligging hebben mogen spelen en/of geschoold en werkzaam zijn in beroepen in die richting.
Ik sta open voor kritiek van mensen die daadwerkelijk rijervaring hebben met een achterwiel bestuurd voertuig (en dan niet, die van een heftruck of een grasmaaier) , maar hebben gereden met een Velayo of iets degelijks, of zelf iets hebben geprobeerd te maken, maar niet voor kritiek van mensen die wel eens gehoord hebben, dat het niet kan, ...dat het instabiel is en gevaarlijk ..en dat dan vervolgens reproduceren als de waarheid. Ervaar het eerst ..en oordeel dan pas.
Ik wens je alle succes toe met de Different, maar de houding 'We maken wat aparts, en niemand mag kritiek leveren' is vragen om problemen, zeker op een forum.
Je zou de kritiek ook kunnen weerleggen, en op die manier onze kennis en begrip verhogen.
Verder zal ik niet meer reageren, want ik heb geen ervaring met achterwiel gestuurde voertuigen, op heftrucks, grasmaaiers, en shovels na.
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
(02-Jul-2023, 11:08 AM)Wim -de roetsende schreef: Citaat:Ik ben heel benieuwd of het gaat werken, of het ook bij hoge snelheden prettig en vertrouwenwekkend aanvoelt. Zeg boven de 50.
Eigenlijk is dit voor ons niet relevant. Wel leuk om over te praten, maar niet meer dan dat.
Ze bouwen er namelijk twee en de rijders zijn al bekend. Geen verkoop dus.
Er is altijd de mogelijkheid dat het concept of de gemaakte bouw vormen verkocht worden en dat er in de toekomst meer gaan komen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 517
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
944 x bedankt in 504 berichten
Ik spreek niet voor Piet, maar ik merk wel dat zodra er ook maar een beetje informatie gedeeld word over het project dat er gelijk een dozijn bureaustoel-professionals uit hun holletje kruipen (niet alleen op deze forum hoor) om hun "meningen" te delen, of opmerkingen maken met de verwachting dat Piet hun uitleg is verschuldigd. Vergeet niet dat dit een passie project is waar mogelijk honderden uren aan informatie zoeken en experimenteren in is gegoten. Waarom is het nodig om meerdere keren als buitenstaander te melden dat achterwiel sturen niet goed is als je bijv 50 wilt gaan rijden? is dat het doel van het project? denk je niet dat als je 50 wilt rijden dat je bij een hele andere velomobiel moet gaan kijken? denk je dat Piet dom is? Ik kan je verzekeren dat als je echt interesse heb in de techniek en nieuwsgierig ben waarom de Different zodanig in elkaar gezet is dat hij je de oren van je kop kletst. Maar ik snap wel dat opmerkingen van "ik zou het zelf anders doen" zonder enig uitleg verder erg demotiverend is. Daar word je gewoon moe van.
Ik heb mijn Velayo nu bijna een jaar, hij ligt op het moment uit elkaar omdat ik van 3x9 naar 2x11 wil gaan upgraden, maar ik snap niet zo goed waar die vooroordeel vandaan komt dat achterwiel sturen niet goed is of niet werkt met hoge snelheden. De Velayo is sowieso al geen race fiets, en ik rij er ook maar 25/30 mee, dat is voor mij prima, ik heb op de Duitse forum gelezen dat de ontwerper van de Velayo als een speer (40+?) over de baan ging zonder problemen en nog steeds is er die discussie? Waarom moet elke velomobiel de snelste zijn?
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
(29-Jun-2023, 06:28 PM)twilwel schreef: Voor wat het waard is, de bouwer van de Velayo, Markus heeft het concept van zijn specifieke achterwielbesturing wel overtuigend bewezen vind ik. Bij een 3-uurs wedstrijd in Duitsland ging hij overtuigend snel door de bochten en hij wist zelfs sneller te rijden dan ik met een Mango met racekap. De meeste voordeel haalde hij juist door harder dan ik door de bochten te gaan (nee, dat zat me zeker niet lekker). Zo hoog als ie ook zat, door de breedte was hij toch heel stabiel. De goede aerodynamische vorm maakte het grote frontaal oppervlak deels goed.
De Different van Piet ziet er uit als een moderne velomobiel en heeft niet de nadelen van de Velayo.
Bovenstaande tekst lijkt mij zeker in het voordeel van de Different te spreken.
Ik vind het een fascinerend concept. Heb ik ook onder de blogberichten van WimS geschreven.
Echt mooi dat mensen zich in zo'n concept kunnen vastbijten en nu gewoon zelf een hele originele vm hebben gebouwd.
Voor mensen die zoiets kunnen heb ik ongelooflijk veel respect.
Zij bedenken iets en gaan het vervolgens maken.
Ik bedenk iets en ga vervolgens kijken of het te koop is.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.260
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10204
7907 x bedankt in 3908 berichten
(02-Jul-2023, 11:08 AM)Wim -de roetsende schreef: Eigenlijk is dit voor ons niet relevant. Wel leuk om over te praten, maar niet meer dan dat.
Ze bouwen er namelijk twee en de rijders zijn al bekend. Geen verkoop dus. Nu verwacht ik dat ook weer niet, maar als een velomobiel echt gevaarlijk is en men gaat er toch de weg mee op heeft dat wel degelijk impact op ons.
(02-Jul-2023, 11:09 AM)Piet Kunis schreef: Ik sta open voor kritiek van mensen die daadwerkelijk rijervaring hebben met een achterwiel bestuurd voertuig Daarmee sluit je een aantal theoretici die kennis hebben over het onderwerp of zelfs geschoold en beroepsmatig bezig zijn met wegligging uit. Da’s een keuze, maar vaak ook een waarmee je op een gezonde dosis scepsis kan rekenen. Waarvan akte.
(02-Jul-2023, 11:09 AM)Piet Kunis schreef: Ervaar het eerst ..en oordeel dan pas. Ik kan niet voor anderen spreken maar daar sta ik zeker voor open, en ik slik m’n woorden zonder tegenzin in als het gewoon top rijdt.
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
Ik vind het niet alleen relevant om over te praten, nabouwen is ook een optie . De constructie met een buitenste vorm en binnen in nog een ondersteunende, dragende veilige structuur vind ik heel interessant. Wat dat betreft zie ik ook wel wat grove overeenkomsten met de Agilo bijvoorbeeld.
Ik heb ook een eigen velomobiel gebouwd, inclusief de voorwielbesturing. Dat leek allemaal prima, maar daar zaten toch ook wel wat foutjes in. Zo stuurde de eerste geometrie best prima bij 30 km/h maar bij 50 werd het me toch wat te nerveus. Vervolgens leverde alleen rechts remmen een forse stuur reactie naar rechts op. Niet leuk als het fietspad maar 1,5 meter breed is en je nog steeds met 50 km/h van het bultje af dendert. Inmiddels is dat opgelost en ligt de max tot nu toe bij ongeveer 70. Met de positie van de voorste stuurstang heb ik 25mm geschoven naar voren, daarmee werd het sturen een stuk minder nerveus, maar het remgedrag was nog niet op orde. Met het gat 3mm naar rechts wel. Dan vind ik het nog wel spannend. Een pietsje speling in de achterbrug levert bij dergelijke snelheid bijvoorbeeld al een soort zweverig gevoel in de fiets op, waardoor ik niet helemaal zeker was wat ie nu ging doen. Misschien dat ik op een optimale weg (met afdaling) nog wel harder durf. Maar het kan dus echt om heel subtiele veranderingen of onjuiste inschattingen gaan. De ervaring leert; Wat bij lage snelheid best acceptabel is, hoeft dat bij hogere snelheden nog niet te zijn.
50 km/h is zelfs met een relatief langzame velomobiel als de mijne op het vlakke nog eventjes haalbaar, van de brug over de snelweg met gemak, de bultjes hier in het Montferland zijn al genoeg voor dik 60. Ik schat de Different als aerodynamisch beter als de mijne in. Die zal dus nog wat harder gaan in dezelfde omstandigheden. Het is echt niet leuk als je je dan niet op je gemak voelt in je creatie.
Ook mijn ervaring gaat niet verder dan een heftruck. Maar combineracen is ook een sport, met achterwielbesturing.
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 14
50 x bedankt in 14 berichten
Jeroen ook al heb je dan geen ervaring met achterwielbesturing, je kent in ieder geval wel het gebied van "experimenteren met afstellingen" en hoe krap e.e.a. steekt. Wat betreft de Different moeten ook wij de hogere snelheden nog ervaren. Het houten prototype (is helling af) door het ontbreken van stroomlijn, ook niet verder gekomen dan 42 km/h. Bij die snelheid voelde het goed en betrouwbaar, maar dat is natuurlijk geen garantie voor nog sneller. Dus dat is nog wel een beetje spannend.
Berichten: 1.204
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 133
2043 x bedankt in 744 berichten
(04-Jul-2023, 10:35 AM)Piet Kunis schreef: Jeroen ook al heb je dan geen ervaring met achterwielbesturing, je kent in ieder geval wel het gebied van "experimenteren met afstellingen" en hoe krap e.e.a. steekt. Wat betreft de Different moeten ook wij de hogere snelheden nog ervaren. Het houten prototype (is helling af) door het ontbreken van stroomlijn, ook niet verder gekomen dan 42 km/h. Bij die snelheid voelde het goed en betrouwbaar, maar dat is natuurlijk geen garantie voor nog sneller. Dus dat is nog wel een beetje spannend.
Ik vind het geweldig wat jullie doen!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
Het leren is een mooi onderdeel van het zelfbouwen, iets werkt, of het werkt niet. Soms kun je het dan verbeteren, of moet je eerst ontdekken waarom het niet werkt. Dat kan best ingewikkeld zijn, maar je wordt er wel wijzer van.
Mijn Velomobiel is van een tamelijk bekend concept, waardoor ik er ook tamelijk zeker van was dat het wel zou werken. Ik kon een hoop afkijken. Het afkijken van de aanpassing bij de DF besturing, wees me de juiste weg. Bij de Different is slaan jullie een nieuwe richting in, weloverwogen, met goed kijken naar de besturing van de Velayo, maar ook naar beperkingen van andere Velomobiel concepten. Een spannend traject.
Zag deze foto's nog langs komen bij een heel ander onderwerp. Post 107 foto 2 en 3. Een stepje zonder stuur, wordt alleen gestuurd met gewichtsverplaatsing. Houten stangetje voor het evenwicht, en de stuur inrichting is dat zwarte op de foto's. Ook een virtueel draaipunt, met hetzelfde concept.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...571/page-6
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 14
50 x bedankt in 14 berichten
(05-Jul-2023, 11:31 PM)Jeroen S schreef: Het leren is een mooi onderdeel van het zelfbouwen, iets werkt, of het werkt niet. Soms kun je het dan verbeteren, of moet je eerst ontdekken waarom het niet werkt. Dat kan best ingewikkeld zijn, maar je wordt er wel wijzer van.
Mijn Velomobiel is van een tamelijk bekend concept, waardoor ik er ook tamelijk zeker van was dat het wel zou werken. Ik kon een hoop afkijken. Het afkijken van de aanpassing bij de DF besturing, wees me de juiste weg. Bij de Different is slaan jullie een nieuwe richting in, weloverwogen, met goed kijken naar de besturing van de Velayo, maar ook naar beperkingen van andere Velomobiel concepten. Een spannend traject.
Zag deze foto's nog langs komen bij een heel ander onderwerp. Post 107 foto 2 en 3. Een stepje zonder stuur, wordt alleen gestuurd met gewichtsverplaatsing. Houten stangetje voor het evenwicht, en de stuur inrichting is dat zwarte op de foto's. Ook een virtueel draaipunt, met hetzelfde concept.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...571/page-6
Ja, inderdaad maakt ook die step gebruik van zo een virtueel draaipunt. Toen wij besloten een velomobiel te bouwen, was het hoofdconcept heel snel duidelijk. Hij moest smal worden, gesloten wielkasten en voorwielaandrijving hebben, geen stuurhoek en een korte ketting. Dat was de basis. Daarmee bleef achter sturen over. Daarom hebben we eerst een houten prototype gebouwd. Toen ons 1e idee van RWS niet werkte, hebben we inderdaad heel goed gekeken naar foto's van een Velayo en daar een eigen versie van gemaakt. Dat werkte direct al een heel stuk beter. Gaande weg ben ik het virtuele draaipunt gaan begrijpen en kon ik daardoor een aantal aanpassingen doen. Met als resultaat, een nu goed sturende fiets, met een kleine draaicirkel.
Berichten: 330
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 115
575 x bedankt in 295 berichten
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Jul 2023
Bedankt: 0
19 x bedankt in 3 berichten
12-Aug-2023, 07:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Aug-2023, 09:37 PM door JanReus.)
Piet had afgelopen donderdag Johan Vrielink op bezoek.
Veel mensen weten waarschijnlijk wel wie Johan is…oprichter van Flevobike eind jaren 80.
Johan wilden graag ons project bekijken en mee rijden, zijn zoons hadden afgeraden om er mee te gaan rijden want dat zou levens gevaarlijk zijn zo een achterwiel gestuurd ding.
Na een grote ronden te hebben gereden wilde hij nog wel een rondje rijden.
Ik stuurde vanmorgen een app naar Johan om te vragen wat hij er van vond.
Dit was zijn commentaar..
Rijdt licht komt makkelijk op snelheid, geen probleem met besturing.
Stug geveerd.op klinkers veel lawaai.
Mooi product compliment.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Kijk, dat is nog eens bemoedigend commentaar van een gerespecteerde bron. Lekker bezig dus!
Berichten: 517
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
944 x bedankt in 504 berichten
En wanneer kunnen we de Flevobike Different bestellen? :p
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
(13-Aug-2023, 08:30 PM)Gideonaut schreef: En wanneer kunnen we de Flevobike Different bestellen? :p
De makers willen de rechten en alles wat nodig is om ze te maken verkopen aan een bedrijf dat de productie gaat oppakken. Maar niet voor ze een werkend exemplaar hebben.
Dus het is mogelijk dat het in de toekomst kan maar voorlopig nog niet.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 14
50 x bedankt in 14 berichten
Ook ik ben vereerd met de positieve kritiek van Johan (de Godfather van het Nederlandse ligfietsen), die ook na het afraden van zijn zoons (ook technische mensen) , toch zijn eigen plan trekt en met een "open maind" naar ons project kijkt en beoordeeld. Ook de mensen van Velomobiel.nl volgens ons project met belangstelling en soms maken zij ook positief kritische opmerkingen, maar daar worden we alleen maar beter van. Ook vindt ik de opmerking leuk van Brent be. (de bouwer van de Waw velomobiel) ; "De fiets heeft zijn naam verdient. Prachtig project".
Gideon vraagt een beetje naar de bekende weg.... Voorlopig hebben we nog genoeg te doen. In ieder geval blijft het bij deze 2 fietsen. Als ze gereed zijn (en er belangstelling is) willen we de mallen, de sjablonen en alle technische tekeningen verkopen aan een fabrikant of een andere zelfbouwer.
Berichten: 517
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
944 x bedankt in 504 berichten
(13-Aug-2023, 08:48 PM)Willeke_IGKT schreef: (13-Aug-2023, 08:30 PM)Gideonaut schreef: En wanneer kunnen we de Flevobike Different bestellen? :p
De makers willen de rechten en alles wat nodig is om ze te maken verkopen aan een bedrijf dat de productie gaat oppakken. Maar niet voor ze een werkend exemplaar hebben.
Dus het is mogelijk dat het in de toekomst kan maar voorlopig nog niet.
Hiervan was ik al op de hoogte, het was ook geen serieuze vraag. Al hebben de mensen van Flevobike wel de tools/kennis en lef om unieke producten op de markt te zetten.
Berichten: 1.894
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2791 x bedankt in 1542 berichten
(14-Aug-2023, 02:45 PM)Gideonaut schreef: (13-Aug-2023, 08:48 PM)Willeke_IGKT schreef: (13-Aug-2023, 08:30 PM)Gideonaut schreef: En wanneer kunnen we de Flevobike Different bestellen? :p
De makers willen de rechten en alles wat nodig is om ze te maken verkopen aan een bedrijf dat de productie gaat oppakken. Maar niet voor ze een werkend exemplaar hebben.
Dus het is mogelijk dat het in de toekomst kan maar voorlopig nog niet.
Hiervan was ik al op de hoogte, het was ook geen serieuze vraag. Al hebben de mensen van Flevobike wel de tools/kennis en lef om unieke producten op de markt te zetten.
Echter zijn ze gestopt met de productie van ligfietsen inmiddels. Er worden geen nieuwe Flevobikes GreenMachines en Orca's meer geproduceerd.
Het lef om deze velomobiel op de markt te zetten mocht er vraag naar zijn, zal er dan ook wel niet zijn.
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 14
50 x bedankt in 14 berichten
Als het aan Johan zelf zou liggen, zouden we een kans maken
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
(14-Aug-2023, 12:01 PM)Piet Kunis schreef: soms maken zij ook positief kritische opmerkingen, maar daar worden we alleen maar beter van. Goed dat je het zo mee omgaat.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.894
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2791 x bedankt in 1542 berichten
(14-Aug-2023, 03:19 PM)Piet Kunis schreef: Als het aan Johan zelf zou liggen, zouden we een kans maken
Helaas, Johan is niet langer onderdeel van Flevobike. Het zijn zn zoons die het bedrijf nu runnen.
Hij kan ze natuurlijk wel beinvloeden
Berichten: 66
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2023
Bedankt: 3
103 x bedankt in 62 berichten
03-Dec-2023, 09:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Dec-2023, 10:01 AM door Freek1970.)
Voor ik hier reageer even dit: Ik ben nieuw in de velomobiel wereld ik had vroeger een docent die een alleweder naar Groningen reed, daarnaast zag ik later vaak een Quest voorbij zoeven zoals iedereen en las ik het blog van Allerd Jacobs. Ook toen ik voor mijn nichtje een loopfietsje met fusee besturing knuffelde zag ik de Quatrovelo weer. In begin September maakte ik een proefritje in een Carbon Quest bij velomobiel. Geschikt om paar x per week lekker te forensen op 43 km enkele reis woon werk! Twee maanden geleden kocht ik van marktplaats quest 241 niet wetende dat no 838 later beschikbaar kwam, ik heb de mogelijkheid naar die over te stappen en besloot gisteren zo te doen gewoon een fijnere meer bij de tijdse velo.
On topic: Naast dat ik fiets, zeil ik ook, bij deze fiets met achterstuur zit ik telkens aan een boot te denken al helemaal als ik het filmpje van de fiets met stroomlijn met “meesturende staartpunt” zie dat lijkt net een soort van roer. Ik vond in een draadje ook, dat het aandrijven van de twee voorwielen is opgelost met twee vrijlopen, mooie oplossing!in een auto doet een differentieel dit maar ik kan me voorstellen dat dit tot veel onnondige complexiteit en vermogensverlies lijdt, ik denk dat de quattrevelo ook met twee freewheel lagers werkt? Ik kan me voorstellen dat bij een auto er eerder een massa traagheid probleem optreedt wanneer er zo gestuurd wordt de voorwielen dwingen de massa de bocht om. Nu is een velomobiel lichter in gewicht en ik kan me voorstellen dat massa traagheid daardoor minder impact heeft?
Freek
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|