Quest "opbokken"
|
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
Hai allemaal,
hier is vast al het een en ander over geschreven maar ik weet niet hoe ik moet zoeken.
De versnelling van m'n Quest heeft kuren. De ketting schiet soms een tandje over en liep er een keer af aan de kant van het kleinste tandwiel.
Toen ik de fiets op de linkerkant legde en aan de trappers draaide ging hij er vanzelf weer op.
Ik ben benieuwd of er tips zijn om de fiets op te tillen zodat je van de onderkant de pedalen kunt draaien en tegelijkertijd met het kapje eraf de derailleur kunt bekijken.
Schragen ofzo en waar plaats je die dan?
Alvast dank!
Berichten: 98
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
133 x bedankt in 58 berichten
12-Oct-2023, 05:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2023, 05:18 PM door Peter de Rond.)
Als je versnelling kuren heeft, kan je ketting versleten zijn, of je afstelling gripshift klopt niet, aan je gripshift zit een zwarte draaibare knop waar de derailleurkabel naar binnen gaat. Als je die uitdraait gaat de derailleur achter naar links, draai je hem in dan gaat de derailleur naar rechts. Als je schakelt van klein naar groot of van groot naar klein, moet de ketting op dezelfde manier/tijd reageren, dan weet je dat hij (derailleur) recht onder de cassette staat.
Als je ketting naast je het kleinste tandwiel komt moet het stelschroefje bij de derailleur indraaien zodat de ketting nooit verder de cassette kan afwandelen dan het kleinste tandwiel.
Succes.
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7907 x bedankt in 3908 berichten
12-Oct-2023, 06:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Oct-2023, 06:53 PM door 365cycle.)
Opbokken doe ik meestal met een yogablokje, gewoon onder de kettingtunnel (dan ga ik er dus niet in zitten). Daarnaast heb ik een oude versleten computertafel in m'n schuur staan die ruim tussen de wielen past. Er is een sleufje in gezaagd waar een kettingtunnel in past, dus dat ding is echt ideaal om zittend aan een velomobiel te prutsen
Ik heb naar goed voorbeeld van velomobiel.nl een stok met een lus eraan die ik aan kan trekken, zodat ik de trapper kan draaien met m'n hand in het instapgat, terwijl ik naast de fiets sta.
Wat Peter zegt klopt, maar ik zou het in deze volgorde doen:
1. Visueel controleren of de derailleur wel recht staat, want dat gaat nog weleens mis. Bij een Quest is dat best redelijk te zien als je het kapje eraf haalt en er dan achter gaat staan. Rechtbuigen doe ik zelf niet graag, want ik ben van het type "afbreken en dan een kwartslagje terug".
2. Als je weet dat de ketting er op het kleinste kransje af schiet, kijk dan even of je wel op de grootste kan komen. Met temperatuurswisselingen en slijtage wil de afstelling nog weleens een beetje "verlopen", en dat wil je corrigeren aan de shifter (want het hele bereik is een stukje opgeschoven).
3. Als je wél op beide uiterste kransjes kan, zou ik de stelschroeven op de derailleur bijdraaien (soms staat er een "H" en een "L" bij, anders ff je derailleurmerk en -type Googlen). Ik stel 'm altijd te krap, en dan ga ik zorgen dat ie nét soepel naar het grootste en kleinste kransje schakelt.
4. Als ie dan nog steeds niet lekker schakelt twijfel ik altijd tussen naar Dronten brengen en de kabel vervangen om te kijken of dat helpt.
Berichten: 870
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 155
1452 x bedankt in 601 berichten
(12-Oct-2023, 05:15 PM)Peter de Rond schreef: Als je versnelling kuren heeft, kan je ketting versleten zijn.
Succes.
Klopt ten dele. De ketting kan gesleten zijn. Door te slijten wordt hij langer en hierdoor kan hij van de tandwielen af raken. (De ketting gaat slingeren; loopt over de bodem of de achterdreaillleur spant hem niet meer bij het kleinste tandwiel)
De simpelste oplossing is er met een kettingpons een tandje tussenuit halen. Meestal zijn 4 tandjes nodig om de ketting weer op goede spanning te krijgen. Het is ff zoeken naar de snelsluiter en een tangetje om deze te openen en te sluiten is best handig.
Niels, geolied, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
Je kunt bij de bouwmarkt ofzo een paar van die klapschragen kopen, die kosten niet heel veel. Voordeel is dat de velomobiel dan een stuk hoger komt, nadeel is dat de velomobiel dan een stuk hoger komt en het allemaal niet heel stabiel is. Je zou niet de eerste zijn, bij wie het zaakje omkiept met schade tot gevolg. Plaatsen tussen de wielen. Even een stukje CVbuisisolatiemateriaal, van die grijze schuim dingen, erover. Vanwege de kettingtunnel staat dat wel wiebelig. Kun je nog iets voor knutselen met een inkeping.
Ik heb zelf met twee flinke lussen gewerkt, gewoon een paar lange spanbanden (4-5meter)aan de dakbalken van de garage. Voor met de bevestiging op de balk zo'n 50-60 cm uit elkaar, gewoon twee solide bouten gebruikt. Achter met 1 bout. Ook hier weer net achter de voorwielen en voor het achterwiel. Stukje bij beetje aantrekken. Als iemand je effe kan helpen met de voor of achterkant opbeuren, terwijl jij de spanband aantrekt gaat het sneller. De voorste spanband voor de zekerheid met een paar toeclipriempjes even aan de wielen zetten, zodat ie er zeker niet uitvalt kan helpen.
Opbokken doe ik ook wel met een blokje hout wat net hoog genoeg is om een voorwiel of achterwiel van de grond te houden. Ik heb 10cm bodemvrijheid, het is een blokje van 7 x 7 x 15cm ongeveer.
P.s. als het een Quest is met een Alu achterbrug, controleer dan ook even of dat metalen beugeltje nog vast zit in het Alu. Daar zitten twee schroefdraad dingetjes in gepopt.
Het zou mijn ook niet verbazen als de ketting op is. Bij een Velomobiel is er erg weinige externe invloed waardoor de boel ineens verkeerd gesteld zou zijn. Is geen ATB waarmee je nog wel eens omkiept of een boom raakt ofzo.
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
bedankt allemaal. Ik heb er nog niet veel mee gedaan, het is inderdaad niet heel waarschijnlijk dat er iets verbogen zal zijn; alles zit "binnen" bij een quest.
Schragen heb ik in huis maar het lijkt me wel een act om dat ding erop te krijgen.
De bakfiets is bijna klaar, daarna maar eens kijken...
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
...dat duurde langer dan gewild.
Is er iemand die aan de hand van deze foto's iets over de conditie van ketting en wielen kan zeggen?
Dankjewel!
Berichten: 1.894
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2791 x bedankt in 1542 berichten
Ik verbaas me er eigenlijk over hoe vies die ketting is. In een velomobiel zou ik verwachten dat die ketting veel schoner is?
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
10-May-2024, 06:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2024, 07:00 PM door Wim -de roetsende.)
(10-May-2024, 04:01 PM)ZoefZoef schreef: Ik verbaas me er eigenlijk over hoe vies die ketting is. In een velomobiel zou ik verwachten dat die ketting veel schoner is?
Dat krijg je nou als je de ketting te veel gaat smeren, dan wordt het een smeerbende.
Alle stofdeeltjes en andere rotzooi blijven en er dan aan plakken. Na het smeren is het namelijk erg belangrijk om de ketting vele malen door een schone doek te trekken, zodat de buitenkant van de ketting droog en zo schoon mogelijk is. De smering hoort aan de binnenkant te zitten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
...prima mensen, dankjewel!
Ik heb er nog nooit iets aan gedaan en heb de fiets pas ~500km.
Iemand een antwoord op m'n vraag, ajb?
Berichten: 517
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
944 x bedankt in 504 berichten
voor de ketting is er een tooltje, kost niets, erg handig om te hebben! Cassette ziet er nog bruikbaar uit, redelijk even tanden, crankset is te wazig, maar ziet er aardig puntig uit? Maar als je die gaat vervangen dan kan je net zo goed alles vervangen en dan zou het ook niet zo'n slecht idee zijn om alles eventjes schoon te maken, je zal een dagje bezig zijn en vieze handen krijgen maar dan hoef je er voorlopig een aantal jaar niet meer naar om te kijken.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 513
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 13
815 x bedankt in 456 berichten
10-May-2024, 07:52 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2024, 07:59 PM door Tom Fekkes.)
(10-May-2024, 03:50 PM)=oNNo= schreef: ...dat duurde langer dan gewild.
Is er iemand die aan de hand van deze foto's iets over de conditie van ketting en wielen kan zeggen?
Dankjewel!
Hallo oNNo,
Je ketting is versleten. Daar zit te veel ruimte in. De tandwielen zien er nog redelijk uit. Ik zou eerst beginnen met een nieuwe ketting. (dat zijn er wel meteen 3 vanwege de lengte) Het grote blad kan ik niet beoordelen. Als dat er uit ziet als de andere bladen, lijkt me dit een goed advies.
Nu ik beter kijk verander ik mijn advies. Je grote blad is toch wel ingesleten. Als je de boel als nieuw wilt hebben zou ik ook de tandwielen voor vervangen.
Groet,
Tom
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
Als je liever een enkele ketting hebt kun je vragen bij 't Mannetje, nu vlak bij station Haarlem.
Die hebben waarschijnlijk ketting aan een lange rol.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.745
Topics: 104
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7331
2479 x bedankt in 1173 berichten
(10-May-2024, 07:52 PM)Tom Fekkes schreef: Nu ik beter kijk verander ik mijn advies. Je grote blad is toch wel ingesleten. Als je de boel als nieuw wilt hebben zou ik ook de tandwielen voor vervangen.
Inderdaad. Het verschil met de andere 2 voorbladen is goed te zien.
Berichten: 307
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1
845 x bedankt in 284 berichten
10-May-2024, 08:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2024, 09:03 PM door Martin van Mourik.)
Oei, wat zien die ketting en tandwielen er goor uit zeg, mijn handen zouden jeuken om de boel schoon te boenen. Maar of voor die ketting de schoonmaak nog zin heeft is wel de vraag.
Er zijn speciale hulpmiddelen die je kunt kopen om kettingrek te meten, maar met huis-tuin-en-keukenmiddelen gaat het tot op zekere hoogte ook wel. Een binnenschakel en een buitenschakel zijn samen precies 2,54 cm lang (1 inch), gemeten van as tot as. Veertig schakels zijn dan 50,8 cm, en 1 procent daarvan is ongeveer 5 millimeter. Als je de ketting goed recht legt (b.v. langs een lat) kun je met een meetlint over veertig schakels de lengte meten. Elke millimeter voorbij 50,8 cm komt dan ruwweg overeen met 0,2% rek. Doorgaans wordt aanbevolen om bij 0,75% rek de ketting te vervangen, 1% heb ik ook wel eens gelezen. Dus bij een lengte van 51,1 cm voor veertig schakels kan het er nog net mee door, en bij een lengte 51,2 cm wordt het tijd om de ketting te vervangen.
De cassette en voorbladen vind ik er nog redelijk bruikbaar uitzien. Als je alles tiptop in orde wilt hebben zou je het al kunnen vervangen, maar het lijkt mij dat er nog best mee te rijden valt.
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
Dank allemaal!
ik zal nog een betere foto van de voorbladen proberen...
@Willeke; die zitten toch gewoon in de Spaarnwouderstraat? Of bedoel je een andere?
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
(10-May-2024, 09:35 PM)=oNNo= schreef: @Willeke; die zitten toch gewoon in de Spaarnwouderstraat? Of bedoel je een andere?
Ze zijn verhuisd, Phoenixstraat denk ik, kan het even niet nakijken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 606
Topics: 38
Lid sinds: May 2022
Bedankt: 5
1287 x bedankt in 570 berichten
10-May-2024, 11:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2024, 11:21 PM door Bob Hagendijk.)
Voor zover te beoordelen van de fotos lijkt je grote voorblad erg puntig. De gaten waar de kettingasjes in vallen zijn dan uitgesleten. Daardoor kan de ketting er snel overheen springen en daardoor doortrappen. Je kan proberen meer op het middenblad te rijden (als die er beter uit ziet) en meer te schakelen met je cassette. Tandwielen voor kunnen normaal per stuk vervangen worden dus je hoeft niet alles te doen. Cassette ziet er goed uit afgezien van de viezigheid. Ketting slijtage kan ik op basis van een foto niet beoordelen. Als je ketting zo vies is kan je ook kijken of je ketting nog wel soepel is, dus alle schakels lekker vrij bewegen. Als die wat vast gaan zitten, zeker in combinatie met versleten tandwielen, gaat dat ook problemen geven. Ik had ooit het probleem dat ik iedere (ik geloof) 12 omwentelingen doortrapte. Bleek 1 pinnetje van de ketting niet goed te zitten waardoor die schakel niet soepel bewoog. Opgelost, daarna het probleem niet meer gehad.
Als je probleem is dat je ketting buiten je tandwielen komt zou ik het meer zoeken in de afstelling van je derailleur dan slijtage van ketting/tandwielen.
Dit advies komt van iemand die op gevoel zijn fietsen repareert, zonder opleiding, behalve YouTube en een Parktool boek. Het blijkt dat mijn eerste gedachte niet altijd klopt, maar soms wel.
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
Zoek even naar een boortje wat goed in de holletjes past. Een 10mm. Als je die in het deukje legt en hij komt niet op de bodem is het nog te doen. Als hij op de bodem komt en zijdelings speling heeft, is het echt uitgesleten. Als het ronde verandert in een "halfpipe" ( zo'n ding om in te skateboarden) dan is het op.
Je ziet de vorm langzaam veranderen van mooie symetrische ronde puntjes naar een soort van golfachtig, waarbij de achterkant een andere vorm krijgt als voorkant van het deukje. Zie je ook op het voorblad.
Als je de ketting vervangt, dan ook de cassette vervangen. Die slijten op elkaar in. Bij de Quest en vele andere velomobielen is het best een klus om het achterwiel eruit te krijgen. Neem er de tijd voor. Niet op zondagavond aan beginnen als je hem maandagochtend dringend weer nodig hebt.
Als je dan toch bezig bent zou ik ook de buisjes even goed schoonmaken, of zonodig vervangen. Die slijten ook in. Maak vooraf even wat foto's hoe de ketting loopt. Waar gaat ie onderdoor, welke ketting zit links en rechts, de belastte of onbelastte.
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
12-May-2024, 01:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-May-2024, 01:48 PM door =oNNo=.)
...bij dezen de foto van de voorbladen.
(10-May-2024, 07:45 PM)Gideonaut schreef: Cassette ziet er nog bruikbaar uit, redelijk even tanden, crankset is te wazig, maar ziet er aardig puntig uit? Maar als je die gaat vervangen dan kan je net zo goed alles vervangen (10-May-2024, 07:52 PM)Tom Fekkes schreef: Je ketting is versleten. [...]Je grote blad is toch wel ingesleten. Als je de boel als nieuw wilt hebben zou ik ook de tandwielen voor vervangen. (10-May-2024, 08:56 PM)Martin van Mourik schreef: De cassette en voorbladen vind ik er nog redelijk bruikbaar uitzien. (10-May-2024, 11:16 PM)Bob Hagendijk schreef: lijkt je grote voorblad erg puntig. [...] Tandwielen voor kunnen normaal per stuk vervangen worden dus je hoeft niet alles te doen. Cassette ziet er goed uit afgezien van de viezigheid. (11-May-2024, 11:38 AM)Jeroen S schreef: Als je de ketting vervangt, dan ook de cassette vervangen. Die slijten op elkaar in.[...]
]Als je dan toch bezig bent zou ik ook de buisjes even goed schoonmaken, of zonodig vervangen. Dat de ketting vervangen zou moeten worden vermoedde ik al.
Als het kan laat ik de casette natuurlijk liever zitten want dat scheelt veeul werk.
Welke buisjes bedoel je? die waar de ketting doorheen glijdt?
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
Zoals dit eruit ziet, draait het waarschijnlijk al vele 10.000 km. Weet je iets over de afstanden die er mee gereden zijn? Het heeft geen zin om de ketting alleen te vervangen, omdat de cassette net zo versleten is. De nieuwe ketting zal niet werken op de oude cassette. Deze is echt te ver heen. Dit is geen aandrijving die een paar duizend km in de velomobiel heeft gelopen.
Ja, het is veel werk, maar 2x de helft van de klus doen is nog veel meer werk. Tandwiel kun je nog op gokken omdat die trager slijten als de andere delen. Het is beter om 1x alles te doen. Je kunt ook langs een dealer gaan. Een gewone fietsenmaker zal deze klus niet kunnen doen, omdat daar wat gereedschap ontbreekt, zoals de astrekker.
Al dat vet, smeer, verpulverd zand, en andere rotzooi wat op je ketting zit, dat zit ook aan de binnenkant van de kettingbuisjes. Het is verstandig die ook goed schoon te maken, omdat anders je nieuwe ketting door diezelfde smeerboel draait. Dat zou een beetje jammer zijn.
Berichten: 119
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2022
Bedankt: 128
196 x bedankt in 110 berichten
(12-May-2024, 09:18 PM)Jeroen S schreef: beter om 1x alles te doen
okay.., ik ga het doen; "wish me luck"
een kettingponsje heb ik, en die astrekker zat er bij. Alleen even uitvogelen hoe eea. werkt...
Wordt vervolgd "zwarte klauwen alert"
Berichten: 307
Topics: 21
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1
845 x bedankt in 284 berichten
Ik vind dat de trend hier nogal sterk gaat richting hup, gooi maar weg en haal maar weer nieuwe spulletjes, meer-en-meer-consumeren.
Ik vind die kettingbladen er nog goed uit zien, afgezien van dat ze hartstikke vies zijn.
Die cassette ziet er ook nog wel bruikbaar uit.
Ter vergelijking een foto van een voorblad en een kransje die echt goed versleten waren, met doortrappen tot gevolg.
Ik denk dat een uitgerekte ketting het uitslijten van tandwielen flink versterkt, maar dat tandwielen met een beetje slijtage weinig tot geen invloed hebben op het slijten/uitrekken van de ketting.
Berichten: 517
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
944 x bedankt in 504 berichten
Met een ligfiets ben ik ook niet zo moelijk, maar met de velomobiel is het een ander verhaal, met versleten onderdelen kan je plotseling met problemen komen te staan en daar zit je echt niet op te wachten, een ketting die tijdens 40+ kmph breekt kan zoveel schade aanrichten, ookal is er geen schade, terug op de tandwielen leggen is ook niet altijd even makkelijk.
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | DF XL 288? | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7907 x bedankt in 3908 berichten
14-May-2024, 09:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2024, 09:20 AM door 365cycle.)
(13-May-2024, 10:17 PM)Gideonaut schreef: Met een ligfiets ben ik ook niet zo moelijk, maar met de velomobiel is het een ander verhaal, met versleten onderdelen kan je plotseling met problemen komen te staan en daar zit je echt niet op te wachten, een ketting die tijdens 40+ kmph breekt kan zoveel schade aanrichten, ookal is er geen schade, terug op de tandwielen leggen is ook niet altijd even makkelijk. Behalve de schade moet mijn velomobiel ook gewoon betrouwbaar zijn. Ja, de ANWB kan je ophalen, maar dat ding is mijn auto. Het kan zomaar zijn dat ik onderweg ben naar een klant of werkgever, of - nog veel belangrijker - m'n kind ga ophalen, en 50 km van huis sta. Doorrijden tot het écht versleten is is dan gewoon geen optie. Vooral niet omdat kettingen die er nog niet écht versleten uitzien bij mij toch al wel eens de neiging hebben om te knappen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
Het lijkt me ook een beetje verkeerde zuinigheid. Net als banden. Ik vervang ze liever te snel dan dat ik ergens met een gescheurd canvas langs de weg kom te staan.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|