De Different en verwante fiets ideeën.
|
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
De QV heeft een dubbelzijdig vrijloop mechanisme in de cassettebody, met twee halve assen.
Met een zeilboot stuur je ook met de achterkant, volgens mij. Het bevestigingspunt voor de mast zit altijd voor het midden van de boot. Bij meer masters, zit het grootste zeiloppervlak voor het midden van de boot. In Giethoorn is goed te zien dat veel mensen even moeten wennen aan de andere manier van sturen in een boot. Na een poosje krijgen sommigen het door, dat de boot naar rechts gaat als je de helmstok naar links duwt. Tegen de tijd dat er weer afgemeerd wordt, gaat het meestal zonder brokken.
Niet alleen de massa is geringer bij een velomobiel, ook de wielbasis, de spoorbreedte. Het is een erg complex spel. Bij een auto kunnen de achterwielen uitbreken, overstuur. Dat is o.a. te corrigeren met de voorwielen die nog gewoon grip hebben. Bij schuiven over de voorwielen (onderstuur)gaat de auto gewoon nog rechtdoor, terwijl de wielen een andere kant op wijzen. Vaak op te lossen door het gas los te laten.
Bij achterwielbesturing is het wat complexer, als het achterwiel uitbreekt, omdat het niet genoeg grip heeft kun je alleen tegensturen met dat zelfde wiel wat toch al onvoldoende grip heeft. Remmen verplaatst het gewicht naar voren, en ontlast het achterwiel. Minder belasting resulteert ook in minder grip.
Berichten: 5.260
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10204
7907 x bedankt in 3908 berichten
(03-Dec-2023, 02:52 PM)Jeroen S schreef: De QV heeft een dubbelzijdig vrijloop mechanisme in de cassettebody, met twee halve assen. Klopt, en da's v.w.b. de aandrijving van zowel de QV als de Different eigenlijk een ideaal systeem. Ik weet dat jij het weet Jeroen, maar voor de rest:
een differentieel stuurt in basis al het vermogen naar het wiel dat de minste grip heeft. Zeker bij een voorwielaangedreven auto zonder sper merk je dit als je de motor op een krachtig toerental hebt en de traction control uit; in een bocht plotseling volgas geven zorgt ervoor dat het "binnenste" voorwiel krijst, en je versnelt niet meer. Het voorwiel aan de buitenkant van de bocht wordt hard op het asfalt gedrukt, maar wordt niet meer aangedreven.
Een dubbele vrijloop zorgt ervoor dat de wielen maximaal aangedreven worden met de snelheid van de aandrijving. Eén van de wielen kan dus wel sneller draaien, maar wordt dan niet aangedreven. Bij een QV merk je dit in langzame, scherpe bochten als je goed luistert - je hoort de vrijloop dan af en toe even een tikje maken, omdat de vrijloop dus trager draait dan het wiel.
(03-Dec-2023, 02:52 PM)Jeroen S schreef: Niet alleen de massa is geringer bij een velomobiel, ook de wielbasis, de spoorbreedte. Het is een erg complex spel. Bij een auto kunnen de achterwielen uitbreken, overstuur. Dat is o.a. te corrigeren met de voorwielen die nog gewoon grip hebben. Wat dat betreft kan de QV wel listig zijn. Qua stuurgedrag doet het me in de verte denken aan de Citroën AX op het circuit; standaard zijn ze licht, ze hellen graag over, en de meeste massa zit aan de voorzijde dus er is weinig druk op de achterwielen. Remmen in een bocht met een Citroën AX laat 'm nogal snel "kwispelen", en ook een flinke hobbel kan voor een tolfeestje zorgen (ik spreek uit ervaring, en dan ook nog bij hoge snelheid, op het circuit... gelukkig wel zonder schade). Het voordeel dat de AX ten op zichte van de QV heeft, is dat de voorwielen niet "aerodynamisch verpakt" zijn, waardoor de stuuruitslag een stuk groter is. Net als de Renault Clio V6 is een QV moeilijk te corrigeren doordat het stuur al snel niet ver genoeg kan draaien om overstuur op te vangen. Het is me vaker dan eens gelukt om de QV te laten oversturen zonder er meteen een pirouette van te maken, maar in eigenlijk alle gevallen was ik me bewust van het feit dat het mis zóu kunnen gaan. Overigens is dit gedrag wel deels op te lossen door aanpassingen in vering en demping, en door voor gladdere banden te monteren dan achteren. Van dat laatste ben ik dan echter weer geen groot fan, omdat meer dan 80% van je remvermogen van de voorkant komt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 320
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1029
643 x bedankt in 299 berichten
(03-Dec-2023, 05:48 PM)365cycle schreef: Wat dat betreft kan de QV wel listig zijn. Qua stuurgedrag doet het me in de verte denken aan de Citroën AX op het circuit
Ik denk nog met plezier terug aan de AX en vooral de BX 19 TZI. Die laatste reed als de brandweer! Ja ja, auto's, op benzine ook nog....guilty pleasure! 110 pk in een auto van net 1.000 kilo. Die AX wou ook wel, maar die voelde nogal 'onzeker' als je hard reed. De BX kleefde daarentegen aan het asfalt. Helaas liep het kreng 1 op 10, als je een beetje doorreed.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 5.260
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10204
7907 x bedankt in 3908 berichten
04-Dec-2023, 04:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Dec-2023, 04:31 PM door 365cycle.)
(04-Dec-2023, 02:47 PM)PieterTrapt schreef: Ik denk nog met plezier terug aan de AX en vooral de BX 19 TZI. Die laatste reed als de brandweer! Ja ja, auto's, op benzine ook nog....guilty pleasure! 110 pk in een auto van net 1.000 kilo. Die AX wou ook wel, maar die voelde nogal 'onzeker' als je hard reed. De BX kleefde daarentegen aan het asfalt. Helaas liep het kreng 1 op 10, als je een beetje doorreed.
Maar even een apart topic voor aftrappen zodat we het Different-topic niet verder vervuilen...
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.374
Topics: 5
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 181
2621 x bedankt in 1233 berichten
Door de dubbele vrijloop gaat de kracht dus naar het langzaam draaiende wiel. Dat is voor ons fietsers erg prettig. Bij een Differentieel gaat het inderdaad naar het snelst draaiende wiel, wat dan nog sneller gaat draaien, helaas meestal omdat het toch al geen grip meer heeft. Ik heb eens een uurtje tegen een Volkswagen T3 Bus staan duwen, die met 1 wiel diep in de blubber stond. Dat was een hopeloze zaak. Het andere wiel had een hard stukje zandweg te pakken, maar dat deed dus niks.
Voordeel bij de QV is dat je dus in zo'n zelfde scenario wel aandrijfkracht overhoudt. Ik weet niet hoe het bij de different werkt. Geen idee of daar een dubbele vrijloop of een differentieel in zit.
Berichten: 15
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 14
50 x bedankt in 14 berichten
Na de presentatie van de Different in het begin van dit jaar, ben ik de afgelopen maanden nog druk bezig geweest met het oplossen van een aantal kinderziektes ..en nu meen ik te mogen zeggen dat hij echt gereed is. Voor wie onze fiets wel eens in levende lijve wil zien; Het plan is om met de fiets op zondagmiddag 23 juni, aanwezig te zijn bij CV in Sloten.
Berichten: 5.260
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10204
7907 x bedankt in 3908 berichten
(05-Jun-2024, 08:59 PM)Piet Kunis schreef: Voor wie onze fiets wel eens in levende lijve wil zien; Het plan is om met de fiets op zondagmiddag 23 juni, aanwezig te zijn bij CV in Sloten. Ik zet 'm in de agenda!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|