Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schoenplaatjes positie ? - ligfietsen
#53
(21-Jan-2024, 11:07 PM)365cycle schreef: En volgens mij ben ik nog steeds trots bezitter van de grootste voeten van het forum Tongue
Je kunt maar ergens trots op zijn.  Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#54
(22-Jan-2024, 01:00 PM)Hardloper schreef: Je kunt maar ergens trots op zijn.  Big Grin
Haha, ik kan er beter mee lachen dan mee huilen Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#55
(21-Jan-2024, 11:07 PM)365cycle schreef: En volgens mij ben ik nog steeds trots bezitter van de grootste voeten van het forum Tongue


Ach, zo lang je niet op te grote voet gaat leven is er wel mee te leven lijkt mij
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#56
(21-Jan-2024, 11:07 PM)365cycle schreef: En volgens mij ben ik nog steeds trots bezitter van de grootste voeten van het forum Tongue

Gelukkig grote voeten en geen lange tenen  Big Grin

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
(23-Jan-2024, 12:16 PM)Raymond schreef: Gelukkig grote voeten en geen lange tenen  Big Grin 
Sommige tenen zijn wel lang hoor. Zowel figuurlijk als letterlijk; ik heb 1 hamerteen  Rolleyes
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
(17-Jan-2024, 12:12 AM)Jeroen S schreef: Als je nergens last van hebt, niks zeer doet na een poos trappen, dan zit het waarschijnlijk wel goed. Als het niet goed zit, meldt je lichaam dat vrij snel, is mijn ervaring. Mijn rechterbeen staat een beetje in een X. Ik kan daarom op bepaalde fietsen niet zo goed overweg met een smalle pedaalpositie. Zeker als de knie in de pedaalstelling waarin je druk kunt zetten, langs een framebuis loopt. Bij een lowracer b.v. Met de rechter voet wat verder naar buiten is er niks aan de hand.

Sommige mensen willen de plaatjes midden onder de schoen, dus veel verder richting hak als bij een normale positie. Die heb je bij rechtop fietsen ook. Maar dat doet geen winkelier. Behalve dan die ene uit Rolde. Het is allemaal erg afhankelijk van persoonlijke voorliefde en er is niks wat voor iedereen werkt.

Eigenlijk komt dat nauwelijks voor dat ik schoenplaatjes midvoets zet voor klanten. Maar als iemand klachten heeft die ik herken of met geen mogelijkheid in een velomobiel lijkt te passen, dan heb ik heel wat truukjes in de mouwen. Ik vraag vaak of ik de schoenen mag zien. Soms is er geen speciale reden waarom iemand de schoenplaatjes richting tenen heeft gezet en vaak draait het erop uit dat ik de plaatjes in de andere richting verplaats, voor zover dat gaat in de standaard sleufgaten. Maar nieuwe gaten boren voor midvoets-plaatsing komt eigenlijk nooit aan de orde.

Misschien moet ik even beschrijven hoe ik tot de mid-voet plaatsing ben gekomen. Jaren geleden fietste ik naar de Spezi en het leek me wel leuk om dat via Sauerland en Taunusgebergte te doen. Dat was achteraf niet zo slim want ik moest met volle bepakking veel steile klimmetjes doen met een te lage cadans. Ik ben daarom via de rivieren weer terug gereden, maar het kwaad was al geschied: de achillespees kraakte hoorbaar in de schede op de laatste dag en was flink gezwollen. Achteraf was het een heel domme actie om ook nog weer terug te fietsen, maar ik dacht dat de pijn wel weer zou wegtrekken. 
Ik heb lange tijd geworsteld met deze achillespees blessure, heb nog een poos elektrisch ondersteund gereden en was op een gegeven moment zover dat ik misschien helemaal met het fietsen zou moeten stoppen. Een zoektocht op het internet leerde me dat ik de belasting op de achillespees (en de relatief zwakke kuitspieren) helemaal kon elimineren met een radicale verplaatsing van de voetplaatjes naar het midden van de voet. Ik ben opgeleid in mechanische principes en herkende dat hier theoretisch niets tegen in te brengen was. Binnen een week na verplaatsing van de schoenplaatjes merkte ik al duidelijke verbetering en het duurde niet lang voordat ik helemaal geen last meer had en zoveel kon fietsen als ik wilde. Toen pas merkte ik ook dat de grote bovenbeenspieren het werk van de veel kleinere kuitspieren grotendeels over nam. Ik realiseerde me toen pas dat mijn kuitspieren altijd eerder pijn deden dan de bovenbeenspieren en dat ik nu nog langere tochten kon rijden zonder spierpijn in de kuiten achteraf.

Mijn achillespees is helemaal genezen en om bijvoorbeeld in de MilanSL te passen, moest ik de plaatjes wat terug zetten. Maar ze zitten nog steeds een 1,5 a 2 cm verder naar het midden dan standaard mogelijk is. 

Mijn inzichten:

-veel klimwerk met lage cadans betekent een extreem hoge belasting van achillespees en kuitspier doordat deze belast worden door het draaimoment tussen de trapper en het verlengde van je been.
-grote voeten betekent bij standaard fietsschoenen dat de belasting op achillespees en kuitspier veel hoger is dan bij kleinere voeten door een groter draaimoment.
-dit draaimoment levert geen vermogen, maar fixeert slechts de voet in een positie en belast de achillespees disproportioneel.
-dit draaimoment wordt drastisch verkleind door mid-voets te trappen, de afstand trapper tot verlengde van je been wordt kleiner en daarmee het draaimoment. De zinloze belasting van de achillespees wordt kleiner.
-spieren herstellen snel, pezen erg langzaam.
-verstellen gaat snel, lichamelijk wennen aan de verstelling gaat langzaam. 
-bedenk wat je wilt gaan doen met je velomobiel. Als je weleens wilt klimmen, moet je voor een voldoende hoge cadans met niet al te grote krachten op je pezen een voldoende lage overbrenging hebben. Zeker met korte cranks moet je een extra lage overbrenging hebben. De huidige velomobielen hebben daar veel meer mogelijkheden voor als vroeger met de standaard beschikbare overbrenging.
-de ontwerper van een velomobiel maakt een keuze hoe hoog de trapbuis komt en dat bepaalt hoe ruim je rond kunt trappen. Of je met de neus van de schoenen aanstoot of dat je hak over de bodem schraapt. Het verschuiven van je schoenplaatjes en/of het toepassen van kortere cranks is een methode om beter in de velomobiel te passen en zonder aanstoten rond te trappen. 
-bij elke aanpassing van cranklengte of schoenplaatjes positie moet nauwkeurig de trapafstand opnieuw worden ingesteld. Dit kun je theoretisch berekenen, maar de beste aanpassing wordt proefondervindelijk bereikt.
-lichamelijke problemen worden doorgaans pas ondervonden bij extreme belasting. Vrijwel niemand maakt zich daarom druk over schoenplaatjes plaatsing en de fietsschoenenfabrikanten dus ook niet. Toch is er mechanisch veel voor te zeggen om de sleufgaten van grote schoenmaten verder richting hak te verplaatsen zodat er meer vrijheid is hierin.
Antwoord }
#59
Interessant om jouw ervaringen zo gedetailleerd te lezen.

Twee dingen die ik me hierdoor afvraag:
- In hoeverre houd je er rekening mee dat dit jouw persoonlijke ervaringen zouden kunnen zijn, d.w.z. niet 1:1 toepasbaar op een ander persoon? M.a.w., pas je wel nazorg toe na zo'n aanpssing? >> Zoals gezegd, bij mij was het het tegenovergesteld. Juist m'n scheen stond in de fik, de achillespees heeft nergens problemen mee. Dit terwijl ik nu met hardlopen wél last krijg van m'n kuiten.
- Rijd je met race- of mountainbikeschoenen? In het laatste geval: Zou het kunnen dat raceschoenen meer afstelmogelijkheden hebben? Ik rijd met Look Keo, die zitten zo: 

[Afbeelding: schoenen-en-bemoeial-jpg.jpg]

FYI: de extra zacht-gele laag is een correctie van de hoek t.o.v. het pedaal. Het plaatje is niet uit zichzelf extra dik ofzo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#60
Toen ik een jaar of 7 geleden begon met klikschoenen (op de open ligger), ben ik begonnen in de gebruikelijke stand, maar ik ben ze in de eerste maanden van gebruik naar aanleiding van lichte klachten proefondervindelijk steeds meer naar het midden gaan zetten, en zou ze misschien nog wel meer naar het midden willen proberen dan ze nu kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#61
(23-Jan-2024, 06:56 PM)365cycle schreef: Dit terwijl ik nu met hardlopen wél last krijg van m'n kuiten.
Bekijk eens even of je hier wat mee kan:
[Oplossing] Last van kuiten - Stijfheid, kramp of erger? (hardloopzone.nl)

Zelf heb ik toch niet zo last van de kuiten die zeer doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#62
Ik heb sinds de Strada afgesteld is een extra kussen in de stoel gelegd en zit nu iets hoger maar ook iets meer naar voren.

Ik heb het idee dat ik mijn benen net niet goed uit kan strekken in het fietsen.

Mijn voetplaatjes staan zo ver mogelijk naar voren omdat dat het dichtst kwam bij hoe ik mijn voeten op de trappers heb als ik ze los heb staan.

Uit de voorgaande discussie maak ik op dat ik veilig kan proberen om de plaatjes wat te laten zakken, klopt dat?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#63
(23-Jan-2024, 10:24 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb sinds de Strada afgesteld is een extra kussen in de stoel gelegd en zit nu iets hoger maar ook iets meer naar voren.

Ik heb het idee dat ik mijn benen net niet goed uit kan strekken in het fietsen.

Misschien ook een extra kussen in je rug? Zodat je net iets meer naar voren komt te zitten? Ik heb me er nog niet mee bezig gehouden, maar zou je anders je stoel iets naar voren kunnen zetten?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#64
Ik rij zonder plaatjes, met de trapper ongeveer onder het midden van mijn voeten. Zo fietste ik ook al op een gewone fiets, en dat bevalt me het best.
Ik heb (mountainbike) schoenen met daaronder cleat adaptors (zie https://mid-foot-cycling.com/ ) Ik moet alleen een keer ruim de tijd nemen om ze af te stellen en uit te proberen.
Ik zit er namelijk niet op te wachten om ermee naar het werk te rijden, en dan erachter te komen dat ik iets geforceerd heb omdat het niet goed afgesteld stond. Ik moet dan namelijk ook nog terug...

Voordeel van de DF XL: Ik kan niet met mijn voeten op de grond slaan mochten ze om wat voor reden ook van de trappers afschieten Smile
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#65
Hardloper,
Het probleem is dat de trappers te dichtbij staan. De stoel zo hoog mogelijk en daardoor zo ver mogelijk naar achteren.
Een oplossing zou zijn om de trapas verder weg te plaatsen maar dan moet de ketting langer.
Het verplaatsen van schoenplaatjes is minder ingrijpend.

Ik heb eerder met deze trappers gereden zonder inklikken en bij bult in het asfalt vloog mijn voet omhoog en kwam mijn kuit hard terecht op de scherpe punten van de trapper.
Een zijde inklikken, de andere zijde ruig voor goed grip op zolen.

Ik heb gemerkt dat ik fietsen met inklikken wel zo prettig vind.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Hoekie
#66
(23-Jan-2024, 11:37 PM)Willeke_IGKT schreef: Het verplaatsen van schoenplaatjes is minder ingrijpend.

Daar ben ik het dus niet me eens.

Verplaatsen van de plaatjes heeft invloed op veel meer aspecten dan de ketting iets verlengen.

Maar ik denk dat 365cycle dat al beter heeft uitgelegd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#67
Wim, dat is lichamelijk ingrijpend.
Ik bedoel hier de hoeveelheid werk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#68
(24-Jan-2024, 07:38 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik bedoel hier de hoeveelheid werk.
Denk dat je er teveel tegenop ziet en/of niet de juiste hulp inroept.
Plaatjes verzetten is in mijn ogen ongeveer evenveel werk als de ketting verlengen.

Wat voor ketting heb je eigenlijk? Dan kan ik of een andere forummer eventueel ff kijken of we nog een stukje hebben liggen.

(23-Jan-2024, 10:04 PM)Hardloper schreef: Bekijk eens even of je hier wat mee kan:
[Oplossing] Last van kuiten - Stijfheid, kramp of erger? (hardloopzone.nl)
Helaas verwacht ik van niet. Er wordt gewezen op het landen op de voorvoet als mogelijke oorzaak, dat is juist waar ik mee bezig ben. Doe ik dat niet, dan houden m'n knieën het niet uit. "Last" is overigens niet meer dan wat stijfheid die m'n afstanden en frequentie op dit moment beperken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#69
Citaat:Wat voor ketting heb je eigenlijk? Dan kan ik of een andere forummer eventueel ff kijken of we nog een stukje hebben liggen.
Ik heb ketting liggen maar als jij denkt dat de trapas verschuiven en de ketting verlengen, inclusief versnellingen afstellen evenveel werk is als schoenplaatjes verschuiven denk ik dat al mijn argumenten als niet belangrijk zullen worden weggeschoven.

Ik heb al een tijdje het idee dat de schoenplaatjes niet ideaal staan, ik start niet vanuit de beste instellingen van de plaatjes.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Niels van der Wal
#70
(24-Jan-2024, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef:
Citaat:Wat voor ketting heb je eigenlijk? Dan kan ik of een andere forummer eventueel ff kijken of we nog een stukje hebben liggen.
Ik heb ketting liggen maar als jij denkt dat de trapas verschuiven en de ketting verlengen, inclusief versnellingen afstellen evenveel werk is als schoenplaatjes verschuiven denk ik dat al mijn argumenten als niet belangrijk zullen worden weggeschoven.
Argumenten als niet belangrijk wegschuiven doe ik niet graag. Het kan wel zo zijn dat voor jou iets een groter probleem is dan voor mij, of dat ik iets over het hoofd zie dat jij nu wel ziet.

Ik laat best vaak mensen proefrijden en verschuif de trapas dus ook behoorlijk vaak. Nu zijn het nooit decimeters (meestal zijn het mensen die nog nooit velomobiel gereden hebben. Ik probeer dan wel een beetje de voor mij meest praktische fiets te kiezen en weet hoeveel "marge" ik ongeveer heb, maar verstellingen bijstellen is bij mij eigenlijk nooit meer dan een eventueel klikje de ene of de andere kant op aan de shifter. Wat doe jij anders dan ik?

Die shifter bijstellen doe ik best vaak en houd ik zelfs bij, dacht nl. dat ik er een patroon in zou ontdekken maar dat is tot op heden nog niet echt gebeurd. Bij de Bülk heb ik gisteren de ketting gesmeerd en dan schakel ik altijd door alle versnellingen heen. Hij bleef op 3-4-5-6-7 hangen en wilde niet goed naar 12; nadat ik 'm van +1 op +3 heb gezet is dat over. 

(24-Jan-2024, 09:52 AM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb al een tijdje het idee dat de schoenplaatjes niet ideaal staan, ik start niet vanuit de beste instellingen van de plaatjes.
De schoenplaatjes goed krijgen is stap 1, maar het kan goed zijn dat de trapas daarvoor ook verschoven moet worden.
Heb je echt geen marge meer in je ketting om een klein stukje te schuiven?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#71
Er is niets spannends aan het binnen de standaard mogelijkheden verplaatsen van de schoenplaatjes. Anders dan dat ik hier doe vermoeden ben ik geen evangelist voor een extreme midvoetplaatsing zoals ik dat zelf toepas, dicht bij het midden van de schoen. De meeste velomobilisten zijn geen extreme fietsers en lopen nimmer tegen een achillespeesblessure aan. Dus ik houd het doorgaans bij het passen in een velomobiel bij inspectie van de schoenen. Zeker wanneer het kan voorkómen dat de hakken over de bodem/asfalt schrapen, terwijl er voor de neus van de voet vel ruimte is, adviseer ik als eerste remedie het verplaatsen van de plaatjes naar de hak zover de sleufgaten in de schoen dat toelaten. Veel forenzen en toerders hebben mountainbike schoenen en plaatjes. Shimano-spd overheerst. Daar kun je goed op lopen tussen supermarkt schappen en op de camping en als de zool stijf is is het ook efficiënt.

Citaat:- In hoeverre houd je er rekening mee dat dit jouw persoonlijke ervaringen zouden kunnen zijn, d.w.z. niet 1:1 toepasbaar op een ander persoon?

Diezelfde vraag wil ik jou al een poosje stellen. Je hoort bij de 1% genetisch begaafden met extreem hoge kracht en vermogen. Is jouw ervaring niet een heel persoonlijke die weinigen zullen ervaren?

Ik put uit 2 decennia aan ervaring als velomobielgaragist en hoor hoe het de klanten vergaat met de instelling van hun velomobiel. Ik raakte er door werk, eigen ervaring en inlezen in de materie er geleidelijk aan van overtuigd dat fietsschoenen, net als cranklengte door conservatisme werd beheerst en dat veel velomobilisten ergonomisch kunnen profiteren van kortere cranks en midvoetplaatsing. Maar als ik het over midvoetplaatsing heb, dan ga ik eigenlijk nooit verder dan onderin de standaard sleufgaten van de schoen. Het modificeren van schoenen is van een andere orde. Ik praat er wel over, maar realiseer me dat dat ingewikkeld is met de veelheid aan schoenplaatjes en schoenconstructies en meestal is een beperkte verstelling richting hak wel voldoende.
Inmiddels is zowel bij ligfietsers als bij racefietsers een kentering waarneembaar. Er wordt vaker over gediscussieerd. Hopelijk worden de schoenmakers bij Shimano, Sidi en co ook wakker.

Voor grootvoetigen, slappe kuitspieren en dito achillespezen kan het toch goed zijn wat verder te gaan dan deze standaard verstelbaarheid. Inmiddels heb ik uitgewerkt hoe MTB schoenplaatjes zonder al te grote wijzigingen midvoets aan elke MTB schoen gemaakt kunnen worden en het kan ook weer ongedaan worden gemaakt. Ik werk aan een berichtje voor ligfiets.net over dit onderwerp.

Citaat:- Rijd je met race- of mountainbikeschoenen? In het laatste geval: Zou het kunnen dat raceschoenen meer afstelmogelijkheden hebben?

Ik rij MTB schoenen en specifieke forenzen schoenen (met een lampje zoeken, maar ze zijn er) met MTB bevestiging. Ik heb 5 paar waarvan 1 geschikt is voor driepunts race én MTB. De sleufgaten in MTB-schoenen zijn doorgaans 3cm lang (er is geloof ik wat variatie in sleufgatlengte) en dat lijkt me duidelijk meer dan bij race. De bevestiging laat ook 5mm zijwaartse verstelling toe (dichter naar de pedaalas of verder weg) en rotatie van het plaatje.

De racefietsschoen is volgens mij zoals die is omdat een racefietser doorgaans alleen kan ontsnappen aan het peloton met een explosieve sprint. De schoen is daarop gebouwd. Voor velomobielrijders is dat helemaal niet relevant, de MTB schoen is veel praktischer en het voldoet ook in een wedstrijd prima zolang de zool maar stijf is. Maar dit zal ook wel tegen het zere scheenbeen zijn ;-) Nou ja, het is maar een theorie.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#72
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: Er is niets spannends aan het binnen de standaard mogelijkheden verplaatsen van de schoenplaatjes. Anders dan dat ik hier doe vermoeden ben ik geen evangelist voor een extreme midvoetplaatsing zoals ik dat zelf toepas, dicht bij het midden van de schoen.
Gelukkig Wink 

(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef:
Citaat:- In hoeverre houd je er rekening mee dat dit jouw persoonlijke ervaringen zouden kunnen zijn, d.w.z. niet 1:1 toepasbaar op een ander persoon?

Diezelfde vraag wil ik jou al een poosje stellen. Je hoort bij de 1% genetisch begaafden met extreem hoge kracht en vermogen. Is jouw ervaring niet een heel persoonlijke die weinigen zullen ervaren?
Mijn specifieke ervaring is wel een hele persoonlijke aangezien mijn benen door vroegere blessures net iets anders functioneren dan die van veel anderen. Shin splints en andere problemen als gevolg van verkeerd geplaatste cleats is echter geen uitzondering, zeker niet onder sportievere rijders. Ik zeg dan ook niet dat je fout adviseert, maar blijf er wel op hameren dat het verplaatsen van cleats in mijn beleving met de verantwoordelijkheid komt achteraf te toetsen of het geen nieuwe pijntjes oplevert. In het verleden ben ik er namelijk ook al eens ingetuind om volledig te vertrouwen op advies van een fietsspecialist dat voor mij specifiek niet goed was.

(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: Ik put uit 2 decennia aan ervaring als velomobielgaragist en hoor hoe het de klanten vergaat met de instelling van hun velomobiel. Ik raakte er door werk, eigen ervaring en inlezen in de materie er geleidelijk aan van overtuigd dat fietsschoenen, net als cranklengte door conservatisme werd beheerst en dat veel velomobilisten ergonomisch kunnen profiteren van kortere cranks en midvoetplaatsing. Maar als ik het over midvoetplaatsing heb, dan ga ik eigenlijk nooit verder dan onderin de standaard sleufgaten van de schoen. Het modificeren van schoenen is van een andere orde. Ik praat er wel over, maar realiseer me dat dat ingewikkeld is met de veelheid aan schoenplaatjes en schoenconstructies en meestal is een beperkte verstelling richting hak wel voldoende.
Dan zou het goed kunnen dat we eigenlijk niet zo heel ver van elkaar vandaan zitten qua filosofie. Als je de foto van mijn schoenen bekijkt zie je dat het plaatje ook verder naar beneden zit. 

(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: Inmiddels is zowel bij ligfietsers als bij racefietsers een kentering waarneembaar. Er wordt vaker over gediscussieerd. Hopelijk worden de schoenmakers bij Shimano, Sidi en co ook wakker.
Meer flexibiliteit in afstelmogelijkheden juich ik sowieso toe. 

(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef:
Citaat:- Rijd je met race- of mountainbikeschoenen? In het laatste geval: Zou het kunnen dat raceschoenen meer afstelmogelijkheden hebben?

Ik rij MTB schoenen en specifieke forenzen schoenen (met een lampje zoeken, maar ze zijn er) met MTB bevestiging. Ik heb 5 paar waarvan 1 geschikt is voor driepunts race én MTB. De sleufgaten in MTB-schoenen zijn doorgaans 3cm lang (er is geloof ik wat variatie in sleufgatlengte) en dat lijkt me duidelijk meer dan bij race. De bevestiging laat ook 5mm zijwaartse verstelling toe (dichter naar de pedaalas of verder weg) en rotatie van het plaatje.
3cm is idd meer dan de schoen kan op een raceschoen, ik denk dat de combinatie van het plaatje en de verschuifbare schroefgaten hooguit op zo'n 2 a 2,5cm komt. 
Hoe is de positie van het plaatje ten opzichte van de voet? Hetzelfde? Bijvoorbeeld op die "combischoen"? 

(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: De racefietsschoen is volgens mij zoals die is omdat een racefietser doorgaans alleen kan ontsnappen aan het peloton met een explosieve sprint. De schoen is daarop gebouwd. Voor velomobielrijders is dat helemaal niet relevant, de MTB schoen is veel praktischer en het voldoet ook in een wedstrijd prima zolang de zool maar stijf is. Maar dit zal ook wel tegen het zere scheenbeen zijn ;-) Nou ja, het is maar een theorie.
Voor mij niet hoor. Ik ben raceschoenen van vroeger uit gewend en daar weer bij uit gekomen. De MTB-schoenen die ik had (met de verkeerde plaatjes) voelden erg slap, maar dat was dus een sampleset van 2 (welgeteld 1 paar Wink ).
Nu vind ik de raceschoenen fijn omdat... komt ie... de vermogensmeters voor race goedkoper zijn, hahaha Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#73
(24-Jan-2024, 04:47 PM)365cycle schreef: 3cm is idd meer dan de schoen kan op een raceschoen, ik denk dat de combinatie van het plaatje en de verschuifbare schroefgaten hooguit op zo'n 2 a 2,5cm komt. 
Hoe is de positie van het plaatje ten opzichte van de voet? Hetzelfde? Bijvoorbeeld op die "combischoen"? 

Is moeilijk zo te zeggen. Een racefietspedaal is te verschillend van een MTB-spd pedaal dan dat ik alleen met de gaten in de schoenen kan zeggen waar de voet t.o.v. de pedaalas terecht komt. Op mijn combischoen zitten de MTB sleufgaten lager dan het gemiddelde van de Race triangel, maar dat zegt nog niet alles want een racepedaal is langer naar voren dacht ik.

(23-Jan-2024, 10:24 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb sinds de Strada afgesteld is een extra kussen in de stoel gelegd en zit nu iets hoger maar ook iets meer naar voren.

Ik heb het idee dat ik mijn benen net niet goed uit kan strekken in het fietsen.

Mijn voetplaatjes staan zo ver mogelijk naar voren omdat dat het dichtst kwam bij hoe ik mijn voeten op de trappers heb als ik ze los heb staan.

Uit de voorgaande discussie maak ik op dat ik veilig kan proberen om de plaatjes wat te laten zakken, klopt dat?

Ik vind het een wat rare keuze dat extra kussen? De stoel is immers hoger af te stellen bij de onderste steun en bij de bovenste steun. Zolang je maar in de gaten houdt dat de stoel niet zelfdragend is en het een klein beetje moeite moet kosten (plok) om de stoel over de bovenste steun te duwen. Dan kan de stoel niet gaan doorzakken en uiteindelijk breken op het laagste punt. Als je dat kussen gewoon fijn vindt en dus moet blijven, heb ik niks gezegd.

Maar verder, je kunt de plaatjes laten zakken idd. Of dat al dan niet fijn is, kan alleen jijzelf bepalen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#74
Mijn stoel staat in de hoogst mogelijke positie, hij kan nog net omhoog gehaald worden. Daar heb ik een flink pakket kussens op liggen, 3 ventisits met een extra knielkussen, waardoor ik met de schouders bijna tegen de bovenkant van de fiets kom. Ik heb een korte rug en heb deze instelling en kussens nodig om over de kap te kijken.
Anders dan de meeste mensen hier is mijn probleem dat de meeste fietsen te groot zijn (en mijn inkomen te laag om nieuwe fietsen uit te proberen en te kopen die misschien wel zouden passen.)

Ik ben vandaag achter een ander probleem met het verplaatsen van de plaatjes gekomen, twee van de boutjes zijn iets gesleten en houden de inbussleutel tegen.
Ik denk dat dit mountain bike sandalen zijn, plaatjes met een punt omhoog en een rechter stukje omlaag. En ja, ik loop er soms best wel stukken op maar ik gebruik de voet met de moeilijke boutjes het meeste voor flintstonen, de andere boutjes kwamen makkelijk los.

Bedankt voor de laatste regel, het is prettig om te weten dat sommige mensen het gewoon vinden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , twilwel
#75
https://www.bicyclekings.nl/Mid-Foot-ERGO-adapters


Deze zijn ook te koop.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#76
(24-Jan-2024, 07:33 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik ben vandaag achter een ander probleem met het verplaatsen van de plaatjes gekomen, twee van de boutjes zijn iets gesleten en houden de inbussleutel tegen.
Ik denk dat dit mountain bike sandalen zijn, plaatjes met een punt omhoog en een rechter stukje omlaag. En ja, ik loop er soms best wel stukken op maar ik gebruik de voet met de moeilijke boutjes het meeste voor flintstonen, de andere boutjes kwamen makkelijk los.

Ah, dan is er kennelijk wat materiaal van het boutje omgekruld naar binnen en dan past de inbussleutel er niet meer in. Soms kun je nog met een hamer een inbussleutel erin meppen. Dat gaat het beste met een inbussleutel met T handvat of nog beter: met een inbus bitje (analoog aan de Philips kruiskopbitjes). Met de gebruikelijke inbussleutel met een kromme bocht lukt dit eigenlijk niet.
Andere mogelijkheden zijn:
-met een multitool (dremel) met een klein schuursteentje in de kop wat van het omgekrulde materiaal weg slijpen, totdat de sleutel wel past.
-met een haakse slijper of wederom, met een dremel met een doorslijpschijfje een rechte sleuf in de kop slijpen en met een schroevendraaier de bout losdraaien
-zit de bout erg vast dan moet desnoods de hele kop weggeslepen worden.

Succes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#77
Ik ga morgen de werkplaats van het werk gebruiken, daar ligt vast alles wat ik nodig heb en met een beetje mazzel loopt er ook een collega van de technische dienst.

Dank voor de tips.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , 365cycle
#78
Met een beetje moeite en het juiste gereedschap, een inbussleutel in schroevendraaier model met een bal op de punt en een hamer, kreeg ik alle boutjes los.
Donderdag de plaatjes verschoven in dezelfde gaatjes, iets meer dan een cm, voelde beter in de fiets maar nog niet helemaal goed.
Vandaag de plaatjes verschoven naar de andere gaatjes. Rechts voelt perfect, links zit te fixed in het pedaal dus na thuiskomst iets gedraaid.
Morgen ga ik een plezier rit maken, de inbussleutel maar meenemen. De sleutel uit mijn set thuis werkt nu.

Mijn TD collega heeft geprobeerd om alternatieve boutjes te plaatsen maar we hebben de maat niet, M6 draad maar M5 inbus, en een lengte tussen de maten die we hebben. Dus de oude boutjes blijven gebruiken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , martinR


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM