Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
banaantas maken voor hoge racer
#1
Ik heb al verschillende kleine fietstassen en een toptas gemaakt voor mijn ligfietsen en ga nu een paar banaantassen maken van 2 x 25 liter. Van triplex heb ik een kleine bagagedrager op het zitje van mijn M-racer gemonteerd. Stevig rood cordura en Ykk-ritsen gekocht bij Extremtextil.de.  Er komt een plaat in om de tassen in model te houden en een gesp achter de rits om de rits te ontlasten.  De vorm bepalen is nog best lastig. Sluit nu mooi aan op het zitje, maar de inhoud van de tas is moeilijk te berekenen. Iemand nog tips?

[Afbeelding: 20240227-210337.jpg]

[Afbeelding: 20240227-211638.jpg]

[Afbeelding: 20240227-211715.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#2
Mogelijk heb je al een idee wat je er in wilt stoppen. Het is in ieder geval wel even handig wat dingetjes te testen. Mogelijk met het stuk papier, dingen erop leggen. Of je niet er 1 aan elkaar van stukken papier of een rest stof.

Bijvoorbeeld of je handpompje erin past, je warme trui, jas, vest, wat je mee neemt, je tentje of slaapzak. De werkelijk tas wordt waarschijnlijk iets kleiner als het patroon. Houd bij je patroon ook rekening met ca 1 cm extra voor de stiknaad.

De inhoud berekenen is lengte keer breedte keer hoogte. Als je dat in centimeters doet, dan is 1000cm3 1 liter. Je kunt ook eerst de oppervlakte van een rechte driehoek nemen, die ongeveer zo groot is als jouw "ronde"' driehoek. En dan vermenigvuldigen met de dikte van de tas. Twee driehoeken omgekeerd op elkaar kunnen samen weer een rechthoek maken. Ik zou niet te moeilijk doen om heel precies te rekenen, maar een realistische schatting maken.

Uiteindelijk weet je ook niet precies de inhoud van wat er allemaal in die tassen moet. Mijn ervaring met camping spullen is dat het niet alleen om de liters inhoud gaat, maar ook om de afmetingen. Bijvoorbeeld omdat het tentje in twee richtingen zwemt in de tas, maar de stokken helaas net te lang zijn om de rits dicht te krijgen. Of de pannen die net te groot zijn etc. Ook een groot pak Muesli is een lastig ding om mee te nemen, past bijna nergens in.

Houd er rekening mee dat je lading gaat bewegen in de tas, en daarbij kan verschuiven, verplaatsen. Een losse telefoon vindt je geheid ergens helemaal onderin terug.

Ik gebruik soms een paar heel simpele grote zijvakken van de dump, voor een grote rugzak. Die kosten weinig en zijn ook van degelijk cordura. Over het zitje gebruik ik dan graag een stukje dun touw, scheerlijn, schoenveter, die richting. Die doe ik onder het dekje en dan voel je hem niet. Ik leg het knoopje er zo in dat ie strak over de stoel ligt. De onderkant van de tas heeft nergens steun aan en kan dan gaan zwabberen. Iets van een verbinding tussen beide tassen daar, kan daar tegen helpen. Ik stop vooral kleinere zware dingen in die tassen. (gereedschap, kookset, slaapmatje, haringen.) Houdt het gewicht mooi centraal.

Kijk ook even wat de onderkant van je tas bij de ketting in de buurt doet. Met wat gewicht gaat de boel soms doorhangen, minder fraai als de vorm van de tas. Dan kan de boel aanlopen op de ketting en dat gaat niet heel erg lang goed. Dan zit er een gat in de tas. Ik heb dat met een extra stangetje opgelost aan die kant.

Tips voor het naaien; dat doe je binnenste buiten, je moet de tas dus achteraf omkeren. Daarbij moet je dus heel goed nadenken wat links, rechts, boven, onder, binnen en buiten is. Omdat je andersom werkt. Verder moet je soms dingen in een onlogische volgorde doen omdat het later in het naaiproces niet meer kan. Bijvoorbeeld eerst het bandje voor die gesp erop naaien en dan de lapjes tot tas naaien. Het kan zijn dat je er anders niet meer bij komt met de naaimachine. Houd ook in de gaten dat de stof soms twee verschillende kanten heeft, die er net iets anders uit zien. Moeders was naailerares, maar ik kan er niet veel van.
Antwoord }
#3
Een eigen cordura tas.. dank voor de inspiratie! Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik heb ook een achtertas en zijtassen zelf gemaakt, ook met een zelfgemaakte houten bagagedrager.
[Afbeelding: IMG-20231021-133254-800x600.jpg]
[Afbeelding: IMG-20231022-114350-800x600.jpg]

Ik zou aanraden om een ontwerp voor de tas helemaal uit te werken in karton of papier, dus niet alleen een platte 2D vorm.
Er zijn lijmstiften voor papier/karton met een droogtijd van een paar minuten, dat werkt lekker vlot. Schildersplakband of nieten kan ook handig zijn voor verbindingen.

Zo te zien heb je een kartonnen doos genomen om de vorm uit te knippen. Zo was ik ook begonnen, maar ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dat niet zo lekker werkt om de vorm te ontwerpen, omdat karton van dozen meestal net wat te stijf is en zich vaak maar in een richting goed laat buigen. Ik vind etalagekarton het beste werken om vormen mee uit te werken, dat laat zich in alle richtingen even goed buigen en is toch net stijf genoeg. Vellen papier vind ik te slap om mee te werken.

Mijn zijtassen zijn een vrij primitief model, een soort plunjezakken met aan de achterkant een sluiting zoals bij van die droogzakken die in kano's gebruikt worden, en zoals bij ortlieb-tassen, dus omslaan en dan inklikken. Daardoor kan ik wel lekker proppen zonder me zorgen te maken of de rits nog dicht kan, of het misschien begeeft.
Ik heb ze niet aan elkaar gemaakt met banden die over de zitting hangen, zoals bij banaantassen. In plaats daarvan hang ik ze met spanbanden achter aan de bagagedrager en voor aan de zitting. In de aluminium zitting van mijn Challenge Hurricane zitten een hoop gaten waar spanbanden door heen gehaald kunnen worden, onder de mat door. Een voordeel van de ophanging met spanbanden die ik gebruik is volgens mij dat de tassen wat minder ver opzij hangen, en zodoende een minder sterke vergroting van mijn frontaal oppervlak geven.

Bij fietstassen is een plaat aan de binnenkant redelijk standaard, ik heb ook een plaat aan de buitenkant gemaakt voor een strakke vorm, met de hoop daarmee de luchtweerstand ietsje te verminderen. Ik heb vrij dunne kunststof platen gebruikt, ze gaan door de inhoud van de tas vanzelf bol staan en worden daardoor in de lengterichting toch redelijk stijf. De platen zitten tussen dubbele stof genaaid.

Je kunt de inhoud van het ontwerp van je tas natuurlijk berekenen, met de complexere vorm van jouw ontwerp zou ik daar nogal moeite mee hebben, en er enkel een ruwe slag naar kunnen slaan. Je kunt ook de inhoud van je kartonnen conceptversie meten door er dingen in te doen die zich goed in de vorm laten plooien. Ik heb hiervoor bijvoorbeeld nog een zak schuimvlokken liggen die ooit in een of ander pakket zaten. Als je dit vervolgens in een rechthoekige doos gooit dan kun je makkelijk meten hoeveel kubieke centimeter of liter het ongeveer is.

Proberen of onderdelen van je uitrusting in de tas passen, zoals Jeroen schrijft is ook zeker een goede tip, met name de grotere dingen met een min of meer vaste vorm zoals tent, mat, pan, brander.
Antwoord }
#5
Goede tips hier! Ik heb al een complete Radical Design tassenset, maar die is niet volledig regendicht. Dus ik vind deze tips ook waardevol voor het maken van een soort regenjas voor de tassen.

De Radical Design banaantassen hebben ca. 5 cm brede banden waarmee ze makkelijk over het zitje en de bagagedrager vallen. Je voelt de banden niet (onder een 3-laags Ventisit). Daardoor zijn de op de camping makkelijk af te nemen zonder iets los te maken. Dat vind ik wel prettig.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Jeroen, bedankt voor je tips en voor je snelle reactie. Ik heb al aardig wat zaken van zeildoek gemaakt, dus dat naaiwerk is geen probleem. Ik zal inderdaad een prototype maken om te passen.

Martin, zeer bedankt voor het delen van jouw ervaring en de foto's. Ik zie ook wel mogelijkheden om de tassen gedeeltelijk onder het zitje te laten hangen en om daarmee het frontaal oppervlak te verkleinen. De radical design tassen hangen helemaal naast je zitje, dat probeer ik te vermijden. Jouw tassen hebben een simpele en zeer robuuste constructie. Dat is vaak het beste. Maar mijn M5 zitje heeft geen bevestigingsmogelijkheden voor een spanband. ik ga het anders oplossen. foto's volgen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(29-Feb-2024, 01:05 PM)Raymond schreef: Goede tips hier! Ik heb al een complete Radical Design tassenset, maar die is niet volledig regendicht. Dus ik vind deze tips ook waardevol voor het maken van een soort regenjas voor de tassen.

De Radical Design banaantassen hebben ca. 5 cm brede banden waarmee ze makkelijk over het zitje en de bagagedrager vallen. Je voelt de banden niet (onder een 3-laags Ventisit). Daardoor zijn de op de camping makkelijk af te nemen zonder iets los te maken. Dat vind ik wel prettig.

Ik gebruik ook radical design tassen. Inderdaad, makkelijk van het zitje halen is erg fijn, ook bij vervoer in boten en treinen. Slaapzakken en kleding die absoluut droog moeten blijven doe ik in een plastic zak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
ik heb een prototype gemaakt van ripstop-nylon. 16 cm breed, vergelijkbaar met de radical design banaantassen. Ik heb de band waar de tas aan hangt, op verschillende punten bevestigd als proef. Als ik de band waar de tas aan hangt, boven het zijpaneel bevestig, hangt de tas niet mooi recht.  Dat is logisch, alle gewicht hangt op de foto links van het punt waar de tas aan hangt. Je hebt dan (bij mijn m-racer) een afstandhouder, een grote bagagedrager, oid nodig.
[Afbeelding: 20240301-204614.jpg]

[Afbeelding: 20240301-210259.jpg]

[Afbeelding: 20240301-210832.jpg]

Bij bevestiging 5 cm. uit de zijkant hangt de tas mooi recht en deels onder de stoel (tweede foto). Ik vind dat veel fraaier, maar je kunt die band niet zomaar midden op het bovenpaneel naaien, dan vervormt de tas teveel. ik zie 4 manieren om dit voor elkaar te krijgen:
  1. tassen altijd vol proppen (prototype was nu gevuld met slaapzak, kookset, donsjas en tent.)
  2. zware versteviging met een stuk aluminium buis oid in dwarsrichting in het bovenpaneel naaien (ingewikkeld, geeft een puntbelasting op het zeildoek)
  3. een extra schot of banden van zeildoek van bovenpaneel naar de bodem van de tas. 2 banden recht onder de ophangpunten zouden genoeg moeten zijn.
  4. band wel aan bovenkant van zijpaneel naaien, extra compartiment aan de binnenkant van de tas dat onder de stoel past
Ik denk dat ik voor de derde variant ga. Dat is eenvoudig, voegt nauwelijks gewicht toe. De tas wordt er sterker van, want je maakt een extra ondersteuning van het onderpaneel. nadeel is dat die 2 inwendige banden bij het inpakken in de weg kunnen zitten.
Jullie tips worden weer zeer gewaardeerd.
Cor
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik denk dat het goed is om ook dat achterste puntje over de drager een bandje ofzo te geven. Bij Radical gebruiken ze twee losse bandjes met klitteband eronder. Kun je dan in de gewenste breedte klitten.

Ik gebruik twee van deze tassen. Hier op de foto een combinatie van beide aan elkaar geritst, maar even los ritsen en je hebt twee losse. https://total-survival.com/nl/Britse-Day...,-DPM-camo
Het is heel dik cordura, echte lompe leger kwaliteit. Desondanks vervormt het nog makkelijk.

Bij Extremtextil hebben ze ook kunststof platen, waarbij ze ook duidelijk vermelden wat nog te naaien is. Kydex is ook een materiaal om eens naar te kijken, is met warmte ook te vervormen.

Kijk ook even wat er gebeurt als je er weinig in hebt zitten, alleen je fietspompje en gereedschap, een bidon ofzo. Kan zijn dat het dan wel richting spaken gaat.

Bij stukjes buis gaat het eindje van die buis schuren in de stof, en dat gaat uiteindelijk kapot. Het is wel de methode die Carradice al 60 jaar gebruikt voor hun zadeltassen. Er worden ook wel houten stokjes gebruikt. zo 10-12 mm. Zo heel veel gewicht komt er nu ook weer niet op.

Heb bij een ander tasje van de dump gaatjes geboord en dan een stangetje 8mm alu staf (massief) tussen de beide laagjes stof gestoken. Die dient nu als stuurtas met twee velcro bandjes achter dat stangetje langs. Dat is dan dubbellaags dik cordura en dan zit er ook nog iets van een vulling of verstevigingsmateriaal in. Tasje koste nog geen 5 euro bij de dump, dus als ie stuk schuurt kan ik daar mee leven. Voor het idee zie ook hier bij ca 5.30 https://www.youtube.com/watch?v=j37w3NWImMs Maar dus gewoon tussen twee laagjes gestoken, niet zo sjiek met velcro opgelost.

Mogelijk geeft ook dit nog wat inspiratie, ook van Ronnie Romance. https://www.youtube.com/watch?v=L1CTNlwpPzU Dergelijke stangetjes zijn bij Hollandbikeshop ook te koop, bij de fietsdrager onderdelen.

Die rubberen klemmetjes zijn voor leidingen vindt je als P of C klem bij o.a. Wildkamp. Zelf een buisje plat knijpen in een bankschroef en dan een gaatje er door boren kan ook werken.

Ook handig vind ik het dubbelzijdig klitteband, wat op zichzelf plakt. Daarvan kun je met zo'n 10 cm een simpel lusje maken wat op zichzelf blijft plakken. Houdt een bescheiden gewicht best een tijd. Heb er geen honderden km ervaring mee. Maar een dagje hobbelen door het bos met een half volle tas gaat goed.
Antwoord }
Bedankt door: Cor.M-racer
#10
bedankt voor de tips. Die bike-packers hebben inderdaad creatieve oplossingen. Ik heb 1 tas af en de tweede bijna. Lijkt goed te passen op de fiets, maar dat weet ik pas zeker als ze beiden gemonteerd zijn en volledig gevuld. Dankzij de grote rits kan ik er altijd nog bij met de naaimachine als er iets aangepast moet worden. De fietstas wordt aan de bovenzijde in model gehouden met 3 stukken (vanwege de kromming) ramin rondhout in hoezen aan de binnenkant.

[Afbeelding: 20240308-222032.jpg]

[Afbeelding: 20240308-222108.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#11
(08-Mar-2024, 11:37 PM)Cor.M-racer schreef: [Afbeelding: 20240308-222108.jpg]

Waar kunnen de bestellingen geplaatst worden  Heart
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#12
Fietstassen gevuld en gemonteerd.  Ik heb er nog een extra riem bij gezet nadat ik deze foto heb gemaakt.  Sluit nu mooi aan en het hangt stabiel. Tent, matje, slaapzak en kookspul past in 1 tas. 
[Afbeelding: 20240313-201710.jpg]

(09-Mar-2024, 09:47 AM)Wim -de roetsende schreef:
(08-Mar-2024, 11:37 PM)Cor.M-racer schreef: [Afbeelding: 20240308-222108.jpg]

Waar kunnen de bestellingen geplaatst worden  Heart

Bedankt voor het compliment.  Maar er zit aardig wat werk in. Voor mij is dat hobby.  Het is knap dat radical design dergelijke tassen kan aanbieden voor minder dan 300 euro en gemaakt in Nederland.
Antwoord }
#13
Ziet er keurig uit. Zelf kan ik zoiets niet, maar als ik het zou kunnen zou ik een dingetje toegevoegd hebben: reflectiestrepen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(01-Mar-2024, 11:08 PM)Cor.M-racer schreef: Als ik de band waar de tas aan hangt, boven het zijpaneel bevestig, hangt de tas niet mooi recht.  Dat is logisch, alle gewicht hangt op de foto links van het punt waar de tas aan hangt. Je hebt dan (bij mijn m-racer) een afstandhouder, een grote bagagedrager, oid nodig.
Dat probleem ken ik ook met Radical's bananentassen op de M-Racer, zeker met kleinere modellen of als ze minder gevuld zijn. Ik heb ook weleens over zo'n soort oplossing zitten denken. Het principe is niet zo lastig: aluminium buis, pijpenbuiger, zaag en een paar einddopjes en je bent er. Maar volgens mij moet je dan wel heel precies zijn met buigen en dat ben ik niet zo. Van de andere kant is aluminium buis ook niet zo kostbaar dat je het niet een paar keer fout kunt doen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM