Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervoer velomobiel op dak auto (stationcar)
#1
Over een aantal weken wil ik op vakantie met de velomobiel. Dat wil zeggen... met nog 2 velomobilisten / velomobielen.  Om weer wat nieuws te ontdekken willen we met de auto een aantal uurtjes rijden en dan vanaf ons vakantieadres dagtochtjes gaan maken. 2 velomobielen gaan op de aanhanger en 1 zal er op het dak van de auto moeten. Dat laatste heb ik nog nooit gedaan en daarvoor zoek ik advies. Ik heb een stationcar met dakrailing (in lengterichting). Daarnaast heb ik 2 dakdrager (o.a. voor de kano) die op de dakrailing bevestigd kunnen worden. Dat wil ik gebruiken om die ene velomobiel op te vervoeren. Mijn idee was om 1 dakdrager te monteren aan de voorkant.. dan de velomobiel vanaf de achterkant van de auto het dak op te tillen en dan de achterdrager te monteren zodat de voorwielen en het achterwiel zijn opgesloten. Dan alle wielen met een sjorbandje om de velg vast maken aan de dakdragers . Vervolgens nog een sjorband over de velomobiel heen  ter hoogte van het instapgat zodat  de fiets enigszins in de vering getrokken wordt en vast zit. Is dit een goeie manier van vervoer en zo niet wat zou je anders doen?

Alvast dank voor de reacties.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb het twee manden geleden met mijn Mango net zo gedaan toen ik hem de 250km naar Sinner bracht voor een reparatie. Als ik me goed herinner (ben helaas vergeten om foto's te maken) moest ik echter de dragers achter de voorwielen en voor het achterwiel plaatsen omdat het bij onze auto qua lengte anders niet paste (wilde het eerst doen zoals jij beschrijft). Die alles bij elkaar 500km heeft de Mango goed overleefd, ondanks een paar vlinke windvlagen van de zijkant. Harder dan 100km/h (misschien een enkele keer 110km/h) heb ik echter zo niet durven rijden.

Trouwens zou ik wel op de randen van het instapgat leggen war het band loopt, anders loop je kans op schade.

Op het Duitse velomobilforum zijn er trouwens VM-eigenaren die in zo'n geval hun VM met vershoudfolie omwilkkelen om het instapgat waterdicht te krijgen. Had ik over nagedacht, maar heb het uiteindelijk niet geprobeerd, dus dit zo maar als "food for thought".

Groeten,

Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb het zelf nooit aangedurfd om een vm op het dak van mijn auto te zetten, dus kan niet helemaal uit ervaring putten. Maar wel op ongeveer dezelfde manier op een aanhanger.
Ik had beide dakdragers voor en achter de voorwielen gezet en een houten balk als 3e drager onder het achterwiel. Die kun je dan gewoon met spanbandjes op je dakrails vastmaken. Tenzij je natuurlijk over 2 sets dakdragers kan beschikken, dan kun je gewoon met 3 of zelfs 4 dragers werken. 
De wielen met spanbandjes vastzetten aan de dakdragers is in principe voldoende. Van die bandjes die vroeger op toeclips pedalen zaten, zou al voldoende moeten zijn heb ik wel eens van anderen begrepen, maar zelf houd ik het bij spanbanden. Tieraps moet je zeker niet gebruiken, die houden niet voldoende. 
De band over de vm wordt vaak afgeraden omdat die schade aan je fiets en een hoop lawaai tijdens het rijden veroorzaakt. Ik had nog een extra spanband van een dakdrager door de voetengaten over de framebalk waar je trapas aanzit om zo toch een beetje extra zekerheid te hebben.
Succes en ben benieuwd waar je voor gaat en hoe het bevalt.

[Afbeelding: Bestand_000_1.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#4
Ik heb meerder malen mijn vm op mijn stationcar (met dakrails) vervoerd. Heb hiervoor op de dakdragers een houten underlayment plaat gemonteerd. Deze heeft aan de voorzijde de spoorbreedte van mijn vm. Aan de achterzijde het ik een goot (van een oude fietsendrager) gemonteerd waar het achterwiel in staat. Mijn ervaring is dat 1 sjorbandje door iedere velg voldoende is om de vm goed vast te zetten.
De vm op het dak krijgen is wel even een klusje, dit is wel alleen te doen (zijwaarts er op) maar beter is uiteraard dit met 2 man/vrouw te doen. Alternatief is een oprijgoot te gebruiken, Peter de Rond heeft deze wel.

Groet, Jelle
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(13-May-2017, 09:21 AM)Jelle B schreef: Mijn ervaring is dat 1 sjorbandje door iedere velg voldoende is om de vm goed vast te zetten.

Ook voor het geval van een noodremming? Ik heb daar eerlijk gezegd mijn twijfels, zeker omdat de wielen ook nog aan de vering vast zitten en moeilijk te voorspellen valt wat daarmee gebeurt. Ik zou altijd ook nog een band over het instapgat heen trekken.

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(13-May-2017, 09:21 AM)Jelle B schreef: De vm op het dak krijgen is wel even een klusje, dit is wel alleen te doen (zijwaarts er op) maar beter is uiteraard dit met 2 man/vrouw te doen. Alternatief is een oprijgoot te gebruiken, Peter de Rond heeft deze wel.

Groet, Jelle

Jelle, welkom op dit forum. Ik wens je veel lees- en schrijfplezier.

Op het blog van Peter de Ovaal/Rond staat inderdaad informatie.

Dit is de link: http://pdrond.blogspot.nl/2015/05/aanpas...ahmen.html

Ook Wim Schermer heeft zo'n soort frame laten maken. Op zijn blog is ook wel info te vinden. Dit is de link: http://wimschermer.blogspot.nl/search/label/Dakframe
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Allen dank voor de reactie. We hebben vandaag wat getest en ook mijn auto is niet lang genoeg om een dakdrager voor de voorwielen en achter het achterwiel te plaatsen. Het zal een soort constructie worden a la Johan. Enige verschil is dat het niet op een aanhanger gaat maar op het dak van de auto. Ik kan van mijn zwager nog een dakdrager lenen zodat we de voorwielen gaan opsluiten en het achterwiel op de dakdrager plaatsen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Mijn dakdragers vallen binnen de voor- en achterwielen van mijn Q.
De voorwielen van de Q zet ik op de rem en met sjorbandjes maak ik de wielen vast aan de dwarsdragers plus nog een band over het instapgat voor de zekerheid.
De fiets til ik -samen met de buurman- zijdelings op de auto.

Victor.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Slim. Voorwielen tussen 2 dragers en achterwiel op 1 drager. Achterwiel net voor de achterste dragers. Blijf ie mooi staan.
Bandjes, liefst dubbel uitgevoerd, alleen om de wielen. Neem moderne toeclips bandjes. Niet oude leren bandjes.
Eventueel voor 25 euro bij Peter de Rond te krijgen. http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html. Je hebt er, voor een dubbel uitvoering, 6 nodig.
Spanbanden zijn niet nodig. Heb ik ook eerst gebruikt, je denkt toch als maar niet..maar die stevige toe clip bandjes zijn sterk genoeg. En dan doe ik ze ook nog dubbel uitvoeren voor de gemoedsrust tijdens het rijden. Eventueel handrem er op.

Zelf heb ik een constructie bij Peter de Rond gehaald. Ik kan zo mijn Strada in mijn eentje het dak op duwen.
Voor een enkele keer gebruik overkill natuurlijk, maar ik heb er al meer gebruik van gemaakt dan ik initieel dacht.
Vastmaken simpel met 6 van die toe clip bandjes. Daarmee heb ik al 100den kilometers met 130 km/u gecruised.
Ik heb inmiddels het gevoel gekregen dat het nog veel harder kan, maar 130 km/u is net zo snel als wat ik zonder VM rij, dus helemaal goed.

Per saldo, 3 dragers, 6 moderne toeclips om de dragers en wielen, handrem erop en je VM staat als een huis op je auto.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(20-Jan-2019, 12:59 AM)Hoekie schreef: Slim. Voorwielen tussen 2 dragers en achterwiel op 1 drager. Achterwiel net voor de achterste dragers. Blijf ie mooi staan.
Bandjes, liefst dubbel uitgevoerd, alleen om de wielen. Neem moderne toeclips bandjes. Niet oude leren bandjes.
Eventueel voor 25 euro bij Peter de Rond te krijgen. http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html. Je hebt er, voor een dubbel uitvoering, 6 nodig.
Spanbanden zijn niet nodig. Heb ik ook eerst gebruikt, je denkt toch als maar niet..maar die stevige toe clip bandjes zijn sterk genoeg. En dan doe ik ze ook nog dubbel uitvoeren voor de gemoedsrust tijdens het rijden. Eventueel handrem er op.

Zelf heb ik een constructie bij Peter de Rond gehaald. Ik kan zo mijn Strada in mijn eentje het dak op duwen.
Voor een enkele keer gebruik overkill natuurlijk, maar ik heb er al meer gebruik van gemaakt dan ik initieel dacht.
Vastmaken simpel met 6 van die toe clip bandjes. Daarmee heb ik al 100den kilometers met 130 km/u gecruised.
Ik heb inmiddels het gevoel gekregen dat het nog veel harder kan, maar 130 km/u is net zo snel als wat ik zonder VM rij, dus helemaal goed.

Per saldo, 3 dragers, 6 moderne toeclips om de dragers en wielen, handrem erop en je VM staat als een huis op je auto.

Met mijn Quest werkte bovenstaande oplossing. Nu met mijn DF XL welke dichte voorwielen heeft heb ik nog geen goede oplossing.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Marnix schreef:
"Met mijn Quest werkte bovenstaande oplossing. Nu met mijn DF XL welke dichte voorwielen heeft heb ik nog geen goede oplossing".


Klein stukje uit die schijven snijden/zagen/boren?
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Zie liever een oplossing waarbij ik dit niet hoef te doen. Een slimme truc om de wielophanging vast te zetten aan de alles drager van de auto.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Helemaal vergeten te posten wat het resultaat is geworden. Hier een paar plaatjes. Het uiteindelijke resultaat is dat het middelste korte u profiel is vervangen door een lange die over beide dakdragers heen gaat. Dit voor meer stabiliteit. Ervaring is geweest dat het prima heeft gewerkt. Zelfs in een soort wervelwind onderweg gaf de constructie geen krimp.
Ik had geluk dat de dakdragers (ooit gekocht bij de Lidl) een profiel hebben waar ik vanaf de kopse kant een slotbout in kon schuiven. Daarvoor moest ik even het zwarte einddop er af schuiven, slotbout erin en vervolgens de zwarte einddop er weer op. De slotbout zie je nog op de laatste foto's omhoog steken.


[Afbeelding: e0n8eh.jpg]
[Afbeelding: ehhv0g.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM