Beste Ligfietsers,
Ik wil al tijden graag een offroad trike, maar ze zijn voor mijn portemonnee wat te prijzig. Ik heb ook gekeken naar zelfbouw, maar omdat ik zelf niet kan lassen leek me dit erg lastig. Totdat ik dit artikel tegenkwam, waarin iemand zonder te lassen een trike heeft gebouwd. https://www.nudge.nl/blog/2013/07/28/bou...-300-euro/
Echter het geheel is alsnog best een complexe klus, dus ik zat met ideen te spelen om dit eenvoudiger voor elkaar te krijgen. Zodoende kwam ik op het idee om steigerbuizen en steigerkoppelingen te gebruiken. Een 3 mm dikke aluminium buis van 42,2 mm breed leek mij ruim voldoende sterk voor een fietsframe. Steigerbuizen zijn bovendien standaard bestand tegen een trekbelasting van 600 kg dus ook dat leek me best goed te zitten.
Het enige nadeel is dat de steigerbuiskoppelingen wat zwaar zijn. Steigerbuis kun je krijgen in aluminium, maar de koppelingen zijn alleen verkrijgbaar in staal. Je hebt uiteindelijk nog best wat koppelingen nodig waardoor ik schat dat het totaalgewicht van het frame rond de 8 - 10 kg komt. Afgemonteerd zal de fiets dus al snel 20KG wegen, maar gezien het een offroad trike en hobbyproject is vind ik dat niet heel erg.
Inspiratie voor mijn trike is deze fiets, de trident trike terrain 26 inch.
Ik wil een soortgelijk model maken, dus met 3 wielen van gelijke grootte, maar dan normale 26 inch mountainbike velgen + banden in plaats van fat tires. Het voordeel van 3 wielen van gelijke grote is dat er geen knik hoeft te zitten in het frame maar dat het eigenlijk gewoon een groot kruis is.
Op basis daarvan kwam ik een beetje op onderstaande werktekening uit
Ik heb verder al een donor mountainbike met een trapas, het mooie is dat het uitstekend frame hiervan 35 mm dik is en dat de ronde steigerbuis een binnendiameter heeft van 36 mm. Ik kan dus precies met 1 mm speling een telescoop trapas maken van de donorfiets die ik verstelbaar vast kan zetten in het frame van steigerbuis.
Aan de achterzijde ga ik het wiel ophangen met vertical boeiboord bevestiging, de stoel komt uiteraard vast te staan met t-stukken en horizontaal gemonteerde steigerbuis. Het enige waar ik nog een beetje op vast loop is het stuurmechanisme,
Ik wilde een intern draaibare koppeling gebruiken om het stuurmerchanisme van een gewone fiets (balhoofd) na te bootsen, maar ik weet niet of dit soepel gaat werken. Bovendien zit ik nog een beetje met hoe ik concreet het wiel vastmaak aan het stuk steigerbuis.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jullie input in dit project, of jullie problemen zien e.d.?
Ik wil al tijden graag een offroad trike, maar ze zijn voor mijn portemonnee wat te prijzig. Ik heb ook gekeken naar zelfbouw, maar omdat ik zelf niet kan lassen leek me dit erg lastig. Totdat ik dit artikel tegenkwam, waarin iemand zonder te lassen een trike heeft gebouwd. https://www.nudge.nl/blog/2013/07/28/bou...-300-euro/
Echter het geheel is alsnog best een complexe klus, dus ik zat met ideen te spelen om dit eenvoudiger voor elkaar te krijgen. Zodoende kwam ik op het idee om steigerbuizen en steigerkoppelingen te gebruiken. Een 3 mm dikke aluminium buis van 42,2 mm breed leek mij ruim voldoende sterk voor een fietsframe. Steigerbuizen zijn bovendien standaard bestand tegen een trekbelasting van 600 kg dus ook dat leek me best goed te zitten.
Het enige nadeel is dat de steigerbuiskoppelingen wat zwaar zijn. Steigerbuis kun je krijgen in aluminium, maar de koppelingen zijn alleen verkrijgbaar in staal. Je hebt uiteindelijk nog best wat koppelingen nodig waardoor ik schat dat het totaalgewicht van het frame rond de 8 - 10 kg komt. Afgemonteerd zal de fiets dus al snel 20KG wegen, maar gezien het een offroad trike en hobbyproject is vind ik dat niet heel erg.
Inspiratie voor mijn trike is deze fiets, de trident trike terrain 26 inch.
Ik wil een soortgelijk model maken, dus met 3 wielen van gelijke grootte, maar dan normale 26 inch mountainbike velgen + banden in plaats van fat tires. Het voordeel van 3 wielen van gelijke grote is dat er geen knik hoeft te zitten in het frame maar dat het eigenlijk gewoon een groot kruis is.
Op basis daarvan kwam ik een beetje op onderstaande werktekening uit
Ik heb verder al een donor mountainbike met een trapas, het mooie is dat het uitstekend frame hiervan 35 mm dik is en dat de ronde steigerbuis een binnendiameter heeft van 36 mm. Ik kan dus precies met 1 mm speling een telescoop trapas maken van de donorfiets die ik verstelbaar vast kan zetten in het frame van steigerbuis.
Aan de achterzijde ga ik het wiel ophangen met vertical boeiboord bevestiging, de stoel komt uiteraard vast te staan met t-stukken en horizontaal gemonteerde steigerbuis. Het enige waar ik nog een beetje op vast loop is het stuurmechanisme,
Ik wilde een intern draaibare koppeling gebruiken om het stuurmerchanisme van een gewone fiets (balhoofd) na te bootsen, maar ik weet niet of dit soepel gaat werken. Bovendien zit ik nog een beetje met hoe ik concreet het wiel vastmaak aan het stuk steigerbuis.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jullie input in dit project, of jullie problemen zien e.d.?