Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bruggetjes
#1
In het vlakke land van Nederland kunnen bruggetjes ineens een uitdaging vormen. Ik heb er een paar video's van gemaakt. Vandaag ontdekte  ik deze uit 2012 van een paar wat spannende bruggetjes in Giethoorn. Hij is nog gemaakt met een wat ouder fotocamera met een optie voor video's in een lage resolutie en geen geluid. Naar Youtube overgezet en een muziekje eronder. Giethoorn is mooi om te fietsen, maar dat kun je beter of op regenachtige dagen doen of voor of na de toeristenvloed.

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Leuk om te zien die "bruggen-tour", ik zou er met m'n trike niet aan moeten beginnen denk ik (90 cm breed).
De eerste brug zou al een brug te ver zijn vrees ik.  Big Grin

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Soms hebben tweewielers een voordeel. Het voordeel van driewieler is weer dat er geen ondergrens bestaat voor snelheid, waar beneden je omvalt. 

De brug die grootste uitdaging vormde is de Peertil bij Stedum:
[Afbeelding: 28073630736_55c732138a_z.jpg]
Peertil en trein by Marco Roepers, on Flickr
Het fietspad op de voorgrond maakt een bocht, zeg maar gerust een hoek van 90 raden en dan gaat het ook steil omhoog, met een oneffen klinkerpad. Ik heb Sinner gevraagd voor een speciaal Peertilverzet (bergverzet in overtreffende vorm) en gekregen.


De beklimming van de beklimming van de Peertil vanuit een ander perspectief:

 

Even ten zuiden van de Peertil, over hetzelfde Westerwijtwerder Maar is er ook nog dit fietsbruggetje. 
[Afbeelding: 27683249453_e56e689a1c_z.jpg]
Met de ligfiets het fietsbruggetje op by Marco Roepers, on Flickr
Dit keer van de gemakkelijke kant. 

Tegenwoordig stap ik toch maar af bij de haakse bocht. Mijn ketting sprong tijdens de beklimmingen en het is met die ketting nooit meer goedgekomen. Hij bleef breken, zelfs bij stoplichten in de Stad (= Groningen).

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Sommige trikes gaan boven een bepaalde snelheid om!  Big Grin
Al verschillende verhalen van gelezen.

Die peertil lijkt me een pittige uitdaging!
Hors categorie noemen ze dat in de tdf.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#5
Een zelfde soort brug als "de Peertil" kwam ik tegen in Noord Holland. Die had ik met de velomobiel misschien nog wel kunnen fietsen, maar de wegbeheerders hadden aan de andere kant voor een verrassing gezorgd...

https://youtu.be/1leAc407AFg
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#6
Ik heb de video 2 keer bekeken,, volgens mij duw je je velomobiel erover. Die haaks en nauwe bocht is vrijwel niette doen. Hierin Groningen gaan Hogeholtsjes (zo noemen we in Groningen steile houten bruggetjes) ook altijd gepaard met haakse bochten. Die dwarse latjes zijn vervelend. Tussen de Peertil en die andere brug ligt nog een hoogholtsje dat ik niet fietsend heb kunnen passeren vanwege die dwarse latjes.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(16-Apr-2017, 09:55 PM)edberg02 schreef: Een zelfde soort brug als "de Peertil" kwam ik tegen in Noord Holland. Die had ik met de velomobiel misschien nog wel kunnen fietsen, maar de wegbeheerders hadden aan de andere kant voor een verrassing gezorgd...

https://youtu.be/1leAc407AFg


Echt een hele leuke verrassing  Shy
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
(16-Apr-2017, 10:06 PM)Roepers schreef: Ik heb de video 2 keer bekeken,, volgens mij duw je je velomobiel erover. Die haaks en nauwe bocht is vrijwel niette doen. Hierin Groningen gaan Hogeholtsjes (zo noemen we  in Groningen steile houten bruggetjes) ook altijd gepaard met haakse bochten. Die dwarse latjes zijn vervelend. Tussen de Peertil en die andere brug ligt nog een hoogholtsje dat ik niet fietsend heb kunnen passeren vanwege die dwarse latjes.


Dat klopt ook, ik heb de velomobiel er overheen geduwd. Ik ben blij dat ik eerst even bovenop ben wezen kijken. Halverwege uitstappen zou niet eenvoudig zijn geweest.. Smile

Groeten, Edwin.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Och, stukje achteruit...
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik dacht dat ik door mijn  video's van bruggetjes heen was. Maar toen ik gisteren over het Zevenbruggetjespad in de Wildervanksterdallen fietste (wat stoof het daar, trouwens), bedacht ik mij dat ik over dit pad ooit nog eens een video had gemaakt. De video toont aan dat het pad zijn naam met ere draagt en dat het Veenkoloniale landschap toch ook bijzondere plekken heeft.



Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt:

[Afbeelding: 27562485526_c052bde11e_z.jpg]
Zevenbruggetjespad by Marco Roepers, on Flickr

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Wat me altijd weer opvalt bij je video's is hoe (lekker) rustig het daar is om te fietsen.
Als ik hier overdag ga rijden is het altijd uitkijken voor groepen trimmers, bejaarden en scholieren. Dat is dan ook één van de redenen dat ik meestal behoorlijk vroeg vertrek.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Het is inderdaad heerlijk rustig op de fietspaden in Noordoost-Groningen. Op 9 april fietste ik ten noorden van de Stad Groningen langs het Reitdiep van Harssens tot aan Aduarderzijl (filmrolletje ter ontwikkeling inmiddels naar de fotograaf gebracht). Het is een heel mooi stukje over dijken en langs natuurgebieden.
Deze foto's heb ik op 25 juni 2016 bij Harssens gemaakt:
[Afbeelding: 28097560631_cb41cfa45b_z.jpg]
Bruggetje fietspad Harssensbosch by Marco Roepers, on Flickr
[Afbeelding: 27560457503_ba4ed1c50f_z.jpg]
Fietspad Harssensbosch by Marco Roepers, on Flickr

Het was een zomerse dag, de eerste van het jaar en het was er echt druk. Ik merkte echt dat Stadjers deze route gebruiken voor een leuke fietstocht. Met de rest van de provincie schijnen ze minder bekend te zijn. Racefietsers had je hier nog wel, maar op de fietspaden elders in de provincie (zelfs op het kaarsrechte stuk tussen Thesinge en de Wolddijk kom ik ze niet tegen, terwijl het een doorgaande fietsroute is vanuit de stad) Ik had echt verwacht dat Zeeuws-Vlaanderen ook zo rustig zou zijn, maar nee dus.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
We hebben diverse tourclubs in Z-Vl die in (grote) groepen gaan rijden, dan nog eens een flink aantal belgse tourclubs die incl volgwagen hier komen toeren en een aantal ouderen organisaties die fietstochten organiseren.

Al deze "categorieën" rijden meestal 4 tot 5 man breed en beschouwen weg of fietspad als hun domein en wijken niet of nauwelijks uit voor anderen. Als je er iets van zegt krijg je grote bek terug. 
Ik heb al diverse malen 2 groepen tegen elkaar in zien rijden, waarbij diverse fietsen alleen nog geschikt waren om rollators van te maken.

Provincie Zeeland is al met plannen bezig om aparte fietspaden aan te leggen voor de snelle racer en e-bike.

Gelukkig ken ik hier inmiddels steeds meer binnenweggetjes die nog redelijk rustig zijn, mits het geen zaai, oogst, ploeg, mest seizoen is voor de boeren!  Doh

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM