Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ik word !!!
#1
Hallo Allemaal,

Ik ben echt geen 'taalnazi', maar nu ga ik toch één keer een opmerking plaatsen.

Het is: ik word  Smile

Met alleen een 'd' aan het eind.

Waarschijnlijk zijn er mensen die ooit een klok hebben horen luiden over 'dt' of zoiets   Big Grin 

Vergeet dit a.u.b. en zet er gewoon het woordje 'hoor' of 'loop' voor in de plaats (of een ander werkwoord dat in de ik-vorm niet op een t of een d eindigt).


Zie hieronder:

Ik word/wordt een ligfietser. 

Nu vul je het woordje hoor/hoort of loop/loopt in.

Ik loop een ligfietser. Of: Ik loopt een ligfietser.
Ik hoor een ligfietser. Of: Ik hoort een ligfietser.


Nu is het wel wenselijk dat je weet welke van de twee de juiste is  Wink 

Zonder die extra 't'.

Het wordt(/loopt) dus: Ik word een ligfietser.


Succes Allemaal.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Point taken Wim, ik zag mijn fout nu. Heb hem gecorrigeerd. Met schaamrood op mijn kaken want normaal ben ik zelf de eerste die mensen daarop aanspreekt...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Was zeker niet speciaal richting jou bedoeld.

Het valt mij de laatste tijd gewoon op.


Normaal gooi ik liever geen eerste steen, omdat ik uiteraard ook zelf spel- en/of typefouten maak.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#4
En het nieuwe ligfiets taalforum is bij deze actief (of is het aktief?) :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(15-Dec-2017, 12:29 PM)Wim -de roetsende schreef: Hallo Allemaal,

Ik ben echt geen 'taalnazi', maar nu ga ik toch één keer een opmerking plaatsen.

Het is: ik word  Smile

Met alleen een 'd' aan het eind.

Waarschijnlijk zijn er mensen die ooit een klok hebben horen luiden over 'dt' of zoiets   Big Grin 

Vergeet dit a.u.b. en zet er gewoon het woordje 'hoor' of 'loop' voor in de plaats (of een ander werkwoord dat in de ik-vorm niet op een t of een d eindigt).


Zie hieronder:

Ik word/wordt een ligfietser. 

Nu vul je het woordje hoor/hoort of loop/loopt in.

Ik loop een ligfietser. Of: Ik loopt een ligfietser.
Ik hoor een ligfietser. Of: Ik hoort een ligfietser.


Nu is het wel wenselijk dat je weet welke van de twee de juiste is  Wink 

Zonder die extra 't'.

Het wordt(/loopt) dus: Ik word een ligfietser.


Succes Allemaal.

In Rotterdam zouden ze het dus wel goed rekenen Wim :-P. Daar zeggen ze ik loopt nog effe naar de supermarkt ;-). Maar inderdaad zal ik die fout ook wel maken ;-), aangezien ik er niet echt meer op let. Ik lees meestal niet veel terug van wat ik schrijf. Alleen op mn blog herlees ik nog een keer wat ik type. Maar ook dat zal zeker niet foutloos zijn. Zal er in het vervolg weer wat beter op gaan letten ;-).
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(15-Dec-2017, 07:10 PM)Bert_Rijssen schreef: En het nieuwe ligfiets taalforum is bij deze actief (of is het aktief?) :-)

Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn of op te hopen  Big Grin 

Ik wilde alleen deze spelfout een keer benoemen. Dat is alles.














Ps: actief  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(15-Dec-2017, 09:07 PM)Wim -de roetsende schreef:
(15-Dec-2017, 07:10 PM)Bert_Rijssen schreef: En het nieuwe ligfiets taalforum is bij deze actief (of is het aktief?) :-)

Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn of op te hopen  Big Grin 

Ik wilde alleen deze spelfout een keer benoemen. Dat is alles.


Nee daar hoop ik zeker niet op. Ik probeer het zelf altijd te voorkomen maar soms gaat het wel eens mis of weet ik het niet precies meer, in dat soort gevallen probeer ik mijn meestal anders op te stellen. 

En ja het is actief want bij aktief staan er ineens rode golfjes onder het woord.










Ps: actief  Wink

En dan zie je na het plaatsen dat mijn zin niet compleet is. :-( Het moet natuurlijk: "......probeer ik mijn zin meestal anders op te stellen." zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Van foute vervoegingen kan ik me nog wel voorstellen dat iemand dat wel eens maakt (een t is per ongeluk snel getypt). Maar mensen die 'is' schrijven waar 'eens' zou moeten staan ("vertel mij is wat jij hebt gedaan?"), vind ik toch wel wat onvergeeflijker.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik ben geregeld geschokt over mijn eigen taalfouten: Lijden/leiden bijvoorbeeld. Gelukkig kan ik het op dit forum gemakkelijk wijzigen, in tegenstelling tot e-mailberichten. Daar geldt: eens fout, voor altijd fout.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Tja, taalfouten...
Tegenwoordig zie je meer en meer vreemd taalgebruik en inbreuk op de diverse regels. Met de opkomst van sociale media, (vreemd werkende) spellingscontrole op smartphones, buitenlandse invloeden (van mens en media) is het taalgebruik flink veranderd. Het lijkt wel of steeds minder mensen zich druk maken om correct taalgebruik en er van uit gaan dat "als het leesbaar en enigszins begrijpelijk is" het wel goed is.

En natuurlijk zijn er ook steeds meer mensen in Nederland die het Nederlands niet volledig onder de knie hebben door b.v. dyslexie , leerproblemen of andere achtergrond (denk aan de toestroom van vluchtelingen etc..)

Ik vind het hier op het forum nog best meevallen eerlijk gezegd.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Frank, ik ben het helemaal met je eens.

Normaal gesproken maakt het mij ook niet zoveel uit.

Het ging mij nu echt alleen maar om 'ik word' ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
"Ik hoort een ligfietser."

Is toch gewoon normaal Haags? :-)
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(03-Feb-2018, 11:03 PM)JarnoH schreef: Is toch gewoon normaal Haags? :-)

Nee, dan zou het een 'teringligfietser' zijn. Zelfstandige naamwoorden gecombineerd met een ziekte...
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik ken me eigen auk altèd erregâh an die lùi die 'ik wogt' en nie 'ik wog' schrèvûh. Je vewach ut al heilemaal nie van die lùi die helemaal waus zèn van het legge op zo un legfiets. Dat zèn toch meistal lùi die hele hauge cèffurs op schaul hadde, niettan? Hebbie dan somps te lang aupie fiets geleigûh, of zau? Tjemig de pemig...

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Bij ons in de buurt is het nu bijna carnaval... dan vervagen alle taalkundige grenzen ineens en mag en kan alles... Hele stukken in Brabants dialect in allerlei krantjes etc. Op zich vermakelijk maar ook vermoeiend...

En dan nog die domme gewoonte om de plaatsnaamborden in deze tijd te vervangen door de Carnavalsnamen... Je weet soms echt niet waar je bent! Maar goed, daarmee ga ik wel erg off topic..
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Taal is dynamisch zullen we maar zeggen. Ik heb er eigenlijk meer moeite mee als mensen helemaal geen leestekens en hoofdletters gebruiken (of juist hele zinnen in hoofdletters). Dat komt hier gelukkig niet voor.
Ik zie wel ook regelmatig de 'dt' fouten voorbij komen. Maar net als Erik heb ik mezelf er ook op betrapt. Ik zou het jammer vinden als dat mensen zou weerhouden te gaan schrijven . 
Dus blijf wel vooral schrijven !

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(04-Feb-2018, 12:23 PM)tegenligger schreef: Ik ken me eigen auk altèd erregâh an die lùi die 'ik wogt' en nie 'ik wog' schrèvûh. Je vewach ut al heilemaal nie van die lùi die helemaal waus zèn van het legge op zo un legfiets. Dat zèn toch meistal  lùi die hele hauge cèffurs op schaul hadde, niettan? Hebbie dan somps te lang aupie fiets geleigûh, of zau? Tjemig de pemig...

LOL! Doet mij denken aan Haagse Harry. Weer even wat gelezen over Haagse Harry. De schrijver/tekenaar Marnix Rueb is al drie jaar geleden overleden. Ik dacht dat zinnen als "Wat hoort ik?"  Rotterdams waren. Het doet mij denken aan Toen was geluk heel gewoon. Daar kwamen geen ligfietsen in voor. Wel Dafjes. Dat dan wel weer, mijnheer Harmsen
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Ik probeer me er niet aan te ergeren. Kost me soms wel moeite. Zo is "eens" verandert in "es" en nu is het "is" en mijn ex spreekt het nu dubbel - "dat is niet eens is mooi" tenenkrommend

Overigens is het bij mensen die zich slordig uitdrukken in schrijven wel zo, dat ze vaker ruzie krijgen op het grote wijde internet.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM