Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Einde van de alu velomobiel of toch niet?
#1
Op de site van Alligt staat dat zij inde 2018 stoppen met de Alleweder A4. Klik!

Volgens mij zou dat dan het einde zijn van de productie van velomobielen met aluminium body.  De a4 is de laatste die nog geproduceerd wordt. Althans dat vermoed ik.

Maar net struikelde ik over de site van dutchbikes.nl. Daar staat dat zij kits van  velomobielen leveren. Het zijn duidelijk Alleweders, dus aluminium velomobielen,  Volgens is de KV4 Velomobile Kit, gewoon weer de A4 Alleweder.  Het bracht mij in verwarring. Dus er is nog een producent va Alleweders en die gaat gewoon door na 2018. Of betrekken zij hun kits van Alligt?

Groeten,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dit staat onderaan hun startpagina:

Produced by Alligt
The KV4 is produced by Alligt, a Dutch recumbent specialist company that has a long experience in Aluminium Recumbents and Velomobile building.

Dus ik denk dat ze gewoon wederverkoper zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Dank je, Erik. Ik heb er gewoon overheen gekeken. Dan zou dit dus het laatste productiejaar van de Alleweder kunnen zijn. die toch een bepaalde ontwikkeling markeert en bovendien heel lang geproduceerd is. Een echte klassieker. De prijs van zo'n kit valt toch wel mee vergeleken met de glasfiber of carbon velomobielen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
In Amerika lijkt het nog door te gaan

http://pedalyourselfhealthy.org/FAW.php

Geen interesse wel interessante fiets

Piet
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(05-Apr-2018, 02:56 PM)Roepers schreef: De prijs van zo'n kit valt toch wel mee vergeleken met de glasfiber of carbon velomobielen.

Dit is uiteraard waar. 

De prijs valt mee, maar de uitvoering en de afwerking komt niet in de buurt van een carbon vm.


Met toerkap heb ik een volledig gesloten fiets waarmee ik gemakkelijk 35km/u kan fietsen. Als ik iets harder ga trappen, dan kan het echt nog wel iets sneller. Van regen, hagel of koude wind heb ik dan totaal geen last meer.

Mijn DF weegt 25kg en alles wat ik wil meenemen past er gemakkelijk in. Ik fiets bijna het gehele jaar met korte mouwen en een korte of 3/4 broek.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
De prijs van velomobielen is wel een stevige drempel. Ik kan mij voorstellen dat iemand dan toch maar besluit te gaan  voor de 2500 euro van  de kit.  Leuk dat het Allewederverhaal in Amerika vervolgd wordt.  De prijs ligt daar toch wel redelijk hoog, zeker vergeleken met de prijs van Alligt.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(06-Apr-2018, 08:23 PM)Roepers schreef: De prijs van velomobielen is wel een stevige drempel. Ik kan mij voorstellen dat iemand dan toch maar besluit te gaan  voor de 2500 euro van  de kit.  Leuk dat het Allewederverhaal in Amerika vervolgd wordt.  De prijs ligt daar toch wel redelijk hoog, zeker vergeleken met de prijs van Alligt.

Ja, maar dat loopt nogal eens uit op een teleurstelling omdat die zelfgebouwde Alleweder dan toch lang niet zo snel blijkt te zijn als de gedroomde Quest. En na de eerste winter verdwijnt die Alleweder dan in de opslag omdat de ganse aandrijflijn naar z'n grootje is.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Mijn stelling is:

Een vm moet een gesloten aandrijflijn hebben.

Iedere vm die dat niet heeft, valt voor mij af.

Dat geldt dus sowieso voor de Alleweder en volgens mij ook nog steeds voor de WAW.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
De C-Alleweder heeft wel een gesloten aandrijflijn  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(18-May-2018, 10:16 AM)Coen__ schreef: De C-Alleweder heeft wel een gesloten aandrijflijn  Wink

Moet je wel geduld hebben als je bij de ketting wilt zijn/kijken/onderhoud plegen  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(18-May-2018, 10:28 AM)Wim -de roetsende schreef:
(18-May-2018, 10:16 AM)Coen__ schreef: De C-Alleweder heeft wel een gesloten aandrijflijn  Wink

Moet je wel geduld hebben als je bij de ketting wilt zijn/kijken/onderhoud plegen  Big Grin

Dat hoeft dan wel weer veel minder  Wink

Met een gewone Alleweder kun je ieder pekelseizoen afscheid nemen van...
Antwoord }
Bedankt door:
#12
http://www.alligt.nl/bodies/bouwpakket-a4.htm schreef:Eind 2019 zijn we gestopt met de produktie van het bouwpakket. Eind 2023 zij we weer begonnen om dit bouwpakket iets verbeteren om weer op de markt te brengen. Samen met anderen starten we de productie en distributie vanaf KW2 2024 op. Dan vind u hier meer info daarover.
Dus er komen weer bouw paketten te koop.
De Alleweder 4 is terug | Velomobil Forum

Zal nu de aandrijflijn wel beschermd worden?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Gaat dit competitie worden voor de B4m? :p
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#14
(12-Apr-2024, 07:18 PM)Gideonaut schreef: Gaat dit competitie worden voor de B4m? :p

Ik zou het niet zeker weten. Maar ik denk dat het 2 verschillende doelgroepen kent. Zelf vind ik trouwens de Alleweder A8 interessanter uitzien.
Maar vind wel dat hij een likje verf verdient. 
alleweder A8 (alligt.nl)

Maar het kan geen QV vervangen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ja de A8 is zo'n mooi ding, alleen hadden ze van mij ook een kunststof staart mogen maken, ziet er wat mooier uit en de ketting zit gelijk netjes ingepakt!
Mochten ze die ooit nog aanbieden dan zou ik er wel eentje willen, al helemaal voor die prijs en als diy pakket!

maar de A4.. bleh..
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#16
Ik heb een a1 gehad en een a2. Ik zou ze niet meer willen. Ze zijn toch wel erg zwaar, het zwaartepunt ligt hoog, die alu stoel van de Alleweder zou niet misstaan als martelwerktuig. Oh, en ik pas er niet in met die stoel. En ze zijn niet heel veel sneller als een vlotte normale fiets. Maar wie weet gaat het toch weer lopen. Ik zie nergens dat ze iets aan de aandrijflijn gaan doen. Dus gewoon 20 inch achter, met de derailleur op 5 millimeter naast de achterband zodat ie goed alle viezigheid van de straat mee krijgt.

Maar ja, het is wel iets wat je zelf kunt bouwen en dan rijden. Als je de tijd hebt en voldoende ruimte etc.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , GertBr
#17
De Alleweder is wel de fiets waar heel veel mensen enthusiast aan zijn begonnen... om het na 500 km rijden voor gezien te houden.

Verslijten van de aandrijflijn was wel heel extreem.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#18
(12-Apr-2024, 08:06 PM)Gideonaut schreef: maar de A4.. bleh..
Dit ziet er nog best leuk uit:
Alligt Alleweder at Cycle Vision | Alligt Alleweder A4 V14 v… | Flickr

Of deze alluminium alleweder:
Flevo Alleweder | One of the early velomobiles was the Flevo… | Flickr
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(12-Apr-2024, 09:31 PM)Hardloper schreef: Dit ziet er nog best leuk uit:
Alligt Alleweder at Cycle Vision | Alligt Alleweder A4 V14 v… | Flickr

Of deze alluminium alleweder:
Flevo Alleweder | One of the early velomobiles was the Flevo… | Flickr

Ik vind de klomp velo's persoonlijk heel lelijk, Quest, Mango, Strada, A3,4,5,6. De A2/A7 en A8 vind ik dan wel weer aantrekkelijk, en dan vooral de A8 omdat het bijna een Waw cloon is, op het stompe staartje na!
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | WAW #15 | Raptobike | Whike | ICE Trice QNT | Optima Baron
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Volgens mij kwam dat neusje ook van de waw, maar dan met een iets andere deuk voor de lamp. Ik heb hier nog zo'n a8 neus liggen voor de liefhebber.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Nostalgie, de allereerste alleweder waarmee ik begon was een Verhees Alleweder, met een remkabel, als je met het stuur naar voren draaide.
Iedere week een hoop onderhoud om alles soepel draaiende te houden.
Daarna ooit nog een Flevoland alleweder gekocht, maar ook hier zat veel onderhoud aan, wegens de vele kilometers die ik er wekelijks mee reed.
Zelf ooit nog een scharnierend dakje boven gemaakt om met hevige stortbuien toch droog te zitten.
Later is dat flevodakje ooit gekomen.

Mooie fietsen en erg schade vriendelijk voor een rouwdouwer, ten opzichte van kwetsbare kunststof velomobielen.

Wel blij om na een paar jaar te kunnen overstappen naar een kunststof velomobiel, die dan veel minder onderhoud vragen.

Goed om te lezen dat deze (inmiddels beter ontwikkelde) fietsen nog steeds een mogelijkheid biedt voor één ieder met een kleiner budget, een velomobiel aan te schaffen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(13-Apr-2024, 08:27 AM)GerDilven schreef: Wel blij om na een paar jaar te kunnen overstappen naar een kunststof velomobiel, die dan veel minder onderhoud vragen.

Goed om te lezen dat deze (inmiddels beter ontwikkelde) fietsen nog steeds een mogelijkheid biedt voor één ieder met een kleiner budget, een velomobiel aan te schaffen.

Met dat kleinere budget zou ik liever een tweedehandse kunststof vm, die veel minder onderhoud vraagt, kopen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gaat een strakke r...LigZeeuw — 07:35 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het mobiele telnr da...ZoefZoef — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
is het niet makkelij...365cycle — 07:24 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gaat een strakke reg...Gideonaut — 07:08 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb een regenbr...365cycle — 06:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
akelig koud door de ...365cycle — 06:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb een regenbroe...LigfietsWilsum — 06:43 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
mijn regenbroek vand...LigZeeuw — 06:26 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zat middenin de r...Bob Hagendijk — 04:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zat middenin een ...365cycle — 03:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij omdat ...Raymond — 03:35 PM
Geen ligger, wel interessante techniek
Ik had een paar jaar...Gideonaut — 09:26 AM
Geen ligger, wel interessante techniek
Ik wist even niet wa...365cycle — 08:33 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Het "grapje&quo...365cycle — 08:12 AM
M5 M-racer opbouw
En dat hij gebruik...Lopopodium — 11:50 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Muntjes op het s...Lopopodium — 11:47 PM
Hallo
We gaan elkaar vas...365cycle — 10:46 PM