Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsbennie
#1
Hallo, ik ben Gerwin. Ik woon in Daarlerveen. Ongeveer 15 jaar fiets ik geregeld met een gewone gazellefiets afstanden van boven de 200 km op een dag. Daarom noemden ze me op school altijd Fietsbennie. Vanuit Twente rij ik dan voornamelijk 's nachts een 100 km of meer ergens heen, (waar de wind maar zit) en overdag weer terug met de wind in de rug. Zodoende heb ik mooie fietstochten gemaakt naar o.a. naar Osnabrück, Amsterdam, Drogeham en Gennep en weer naar huis natuurlijk. 

Afgelopen herfst heb ik een tweedehands M5 Streetlegal 26/28 op de kop getikt, puur om eens te ervaren hoe het is een ligfiets. Na wat oefenen en vallen, tot een tocht naar Fortmond (80 km) durfde ik het aan om eens verder te gaan. En een maand geleden ben ik ermee naar Xanten geweest (vlakbij Wesel in Duitsland). Ik gebruik hem ook als het droog is voor woon-werkverkeer, en als het regent neem ik mijn gewone fiets mee. 

Daarom heb ik beide fietsen als foto erbij gezet.

Ligfietsfoto [Afbeelding: SDC11352.jpg] was in Luttenberg, de gazelle [Afbeelding: SDC11295.jpg] heb ik naast een andere stalen ros in Leeuwarden op de foto staan.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hallo Fietsbennie,

Hartelijk welkom op het forum! Mooi dat je al zoveel hebt gefietst op je fraaie 20/26 ligfiets met onderstuur (zo kunnen mijn ligfietsen ook getypeerd worden.

Ik heb even van mijn moderatorbevoegdheden gebruik gemaakt om je mooie foto's in je bericht zichtbaar te maken. Hopelijk neem je me mijn voortvarendheid niet kwalijk.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Prima, dankjewel.
Ik zie ook wel dat de benaming voor de M5 niet helemaal goed was. Maar goed. Prima zo.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Xanten is wel een mooie stadje, niet? De grensstreek in Duitsland heeft wel meer leuke kleine stadjes, zoals Rees, Kleve (is wat groter, dus je bent er wat minder snel doorheen) en Emmerich. Ligt ook net in jouw bereik.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Welkom op het forum Gerwin! Leuk om te lezen dat je op je gewone fiets afstanden wegtrapt waar anderen een dure speciale trekking- of vakantiefiets voor nodig (denken te) hebben  Smile
Veel plezier en meer mooie foto's en verhalen zijn natuurlijk altijd welkom!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(10-May-2018, 10:41 PM)Lopopodium schreef: Xanten is wel een mooie stadje, niet? De grensstreek in Duitsland heeft wel meer leuke kleine stadjes, zoals Rees, Kleve (is wat groter, dus je bent er wat minder snel doorheen) en Emmerich. Ligt ook net in jouw bereik.

Vergeet Wesel, Stadtlohn, Haltern am see en ga zo maar door niet. Münster is ook geweldige stad. Münsterland is af en toe een bult maar het is prima te fietsen.
Sowieso is Duitsland mooi om te fietsen. Het verkeer is voorzichtiger en behandelt je als een koning, de natuur is daar zonder al die opsmuk zoals ze dat hier ervan kunnen maken. Het nadeel is als je in stad of dorp je op de stoep behoort te fietsen. Meestal lukt me dat 1 of 2 dorpjes wel, maar dan gaat het over het asfalt verder.
Tzt zal ik een foto pagina openen met wat tochtjes erop.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Welkom Gerwin,

Leuk te lezen dat je lange afstanden fietst op je Gazelle en de M5. Ik heb ook veel nachtritten gereden, maar de laatste 2 jaren niet meer. Ben nu gewend geraakt aan een regelmatig dag/nacht ritme. Over 3 weken vier ik mijn 12,5 jaar pensioen. 
Reed toen op een Batavus toerfiets. Nu op mijn Avaghon. Niet dat ie lichter rijdt, maar wel veel stabieler met 25 kg bagage de heling af.
Ga binnenkort toch weer een nachtrit maken. Een rondje Markermeer bij volle maan. Voor mij 165 km.

Groet, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(11-May-2018, 09:52 AM)PietV* schreef: Welkom Gerwin,

Leuk te lezen dat je lange afstanden fietst op je Gazelle en de M5. Ik heb ook veel nachtritten gereden, maar de laatste 2 jaren niet meer. Ben nu gewend geraakt aan een regelmatig dag/nacht ritme. Over 3 weken vier ik mijn 12,5 jaar pensioen. 
Reed toen op een Batavus toerfiets. Nu op mijn Avaghon. Niet dat ie lichter rijdt, maar wel veel stabieler met 25 kg bagage de heling af.
Ga binnenkort toch weer een nachtrit maken. Een rondje Markermeer bij volle maan. Voor mij 165 km.

Groet, Piet.

Hallo Piet,
Kun je nu wel fietsen langs de dijk Enkhuizen Lelystad? Ik hoorde dat die dicht zat wegens vernieuwingen?
En vind je Lelystad en Almere ook zulke doolhoven? Ik ben beide enorm verdwaald geraakt eens.
Ik ben wel jaloers op je, jij hebt er meer tijd voor dan ik, ik vind het knap zulke afstanden met zo'n leeftijd Top!.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#9
En vind je Lelystad en Almere ook zulke doolhoven? Ik ben beide enorm verdwaald geraakt eens.

In veel dorpen en steden worden fietsers standaard door het centrum geleid middels de wegbewijzeringsbordjes (Rood op wit).
Zo ook in Lelystad.
Als je hier niet bekend bent, maar je moet er doorheen richting Enkhuizen, volg eerst de bordjes Centrum; ik geloof dat na het centrum Enkhuizen vernoemd wordt.

En van Stichtse brug naar Hollandse brug moet je door de rand van Almere. Dit is niet logisch aangegeven je je moet meerdere keren afslaan. Als ik de enige ben die dit soms fietst dan is het mijn probleem. Als er meerdere zijn dan lijkt mij een logische route logisch :-)

Niels, steden zijn vaak fietsobstakels, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#10
De Markerwaarddijk, Enkhuizen-Lelystad, is per 01-12-2017 gesloten. Fietsers kunnen gebruik maken van een pendelbusje. Juli en augustus 2018 ligt het werk stil en is de Markerwaarddijk weer open voor fietsers.

Rijkswaterstaat noemt haar dijk Houtribdijk, maar de gemeente Lelystad is leidend in de naamgeving. De officiële naam is Markerwaarddijk.

https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/...loten.aspx

De routes door Almere en Lelystad zijn lastig als je daar niet bekend bent. Je wordt lokaal verwezen naar wijken die voor een buitenstaander niets zeggen. De doorgaande dreven zijn gesloten verklaard voor fietsers. Als Flevolander ken ik de doorgaande fietsroutes goed in die steden.

Fietsen kun je op hoge leeftijd blijven doen. Gewoon je spiermassa zoveel mogelijk op peil houden. Met bouwjaar 1947 voel ik me pas 55. Douche ruim  3 jaar met de koude kraan en zwem het hele jaar door in het buitenwater. Ligt er ijs dan gaat de bijl mee. Bij redelijke inspanning adem ik hoogstens 12 keer per minuut en mijn hartslag komt zelden boven de 120. 
66 jaar gelden begonnen met fietsen en dat boeit me nog steeds. Elke dag dat ik fiets ben ik onbewust bezig met mijn traptechniek. Souplesse en duurvermogen. Geen pijntjes of blessures.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(11-May-2018, 11:28 AM)PietV* schreef: De routes door Almere en Lelystad zijn lastig als je daar niet bekend bent. Je wordt lokaal verwezen naar wijken die voor een buitenstaander niets zeggen. De doorgaande dreven zijn gesloten verklaard voor fietsers. Als Flevolander ken ik de doorgaande fietsroutes goed in die steden.

De laatste keer op en neer naar Enkhuizen heb ik me aardig gered met de fietsknooppunten door Lelystad.
Met name 2 viaducten aan de Runderweg, (+ de andere viaducten) waren aardig steil. Undecided
Als ik thuis ben zal ik je wat foto's doen.


(11-May-2018, 11:28 AM)PietV* schreef: Fietsen kun je op hoge leeftijd blijven doen. Gewoon je spiermassa zoveel mogelijk op peil houden. Met bouwjaar 1947 voel ik me pas 55. Douche ruim  3 jaar met de koude kraan en zwem het hele jaar door in het buitenwater. Ligt er ijs dan gaat de bijl mee. Bij redelijke inspanning adem ik hoogstens 12 keer per minuut en mijn hartslag komt zelden boven de 120. 
66 jaar gelden begonnen met fietsen en dat boeit me nog steeds. Elke dag dat ik fiets ben ik onbewust bezig met mijn traptechniek. Souplesse en duurvermogen. Geen pijntjes of blessures.

Top Respect! Angel

(11-May-2018, 11:24 AM)Niels van der Wal schreef: En vind je Lelystad en Almere ook zulke doolhoven? Ik ben beide enorm verdwaald geraakt eens.

In veel dorpen en steden worden fietsers standaard door het centrum geleid middels de wegbewijzeringsbordjes (Rood op wit).
Zo ook in Lelystad.
Als je hier niet bekend bent, maar je moet er doorheen richting Enkhuizen, volg eerst de bordjes Centrum; ik geloof dat na het centrum Enkhuizen vernoemd wordt.

En van Stichtse brug naar Hollandse brug moet je door de rand van Almere. Dit is niet logisch aangegeven je je moet meerdere keren afslaan. Als ik de enige ben die dit soms fietst dan is het mijn probleem. Als er meerdere zijn dan lijkt mij een logische route logisch :-)


Via het centrum naar Enkhuizen is zo 2 km meer. En omrijden hou ik niet van, als het nutteloos is, als het mooi is wil ik uitzonderingen maken.
Ik ben ook eens naar Hilversum geweest, en stond ik aan de verkeerde kant bij het kanaal (noordkant) onderaan de A27.
Met een beetje balen heb ik toen een stukje asfalt gebruikt van de A27 om aan de andere kant bij de Stichtsebrug te komen, gelukkig was het op dat tijdstip 6:00 uur zaterdagmorgens niet zo druk. Maar dat zijn belevenissen dat blijft je leven lang bij...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(11-May-2018, 01:10 PM)Fietsbennie schreef: Met een beetje balen heb ik toen een stukje asfalt gebruikt van de A27 om aan de andere kant bij de Stichtsebrug te komen, gelukkig was het op dat tijdstip 6:00 uur zaterdagmorgens niet zo druk. Maar dat zijn belevenissen dat blijft je leven lang bij...

Dat heb ik nog steeds met een autoweg (gelukkig geen snelweg) in Duitsland. Fietspad hield ineens op, en op de doorgaande weg zat iets dat een fietsstrook leek te zijn. Dat bleek later het begin van de vluchtstrook te zijn, en was dus geen fietspad. Anders dan in Nederland staat er dan niet expliciet een bord dat aangeeft dat je er niet (meer) mag fietsen. Het duurde enige kilometers voordat ik er eindelijk weer af kon (alle kruizende wegen waren bruggen en naast de weg waren alleen hekken of sloten), en de weg af moest over zo'n afslagstrook. Keren onderweg kon ook niet, want toch iets te druk met hardrijdende auto's om even om even twee rijbanen over te steken.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(11-May-2018, 01:53 PM)Lopopodium schreef:
(11-May-2018, 01:10 PM)Fietsbennie schreef: Met een beetje balen heb ik toen een stukje asfalt gebruikt van de A27 om aan de andere kant bij de Stichtsebrug te komen, gelukkig was het op dat tijdstip 6:00 uur zaterdagmorgens niet zo druk. Maar dat zijn belevenissen dat blijft je leven lang bij...

Dat heb ik nog steeds met een autoweg (gelukkig geen snelweg) in Duitsland. Fietspad hield ineens op, en op de doorgaande weg zat iets dat een fietsstrook leek te zijn. Dat bleek later het begin van de vluchtstrook te zijn, en was dus geen fietspad. Anders dan in Nederland staat er dan niet expliciet een bord dat aangeeft dat je er niet (meer) mag fietsen. Het duurde enige kilometers voordat ik er eindelijk weer af kon (alle kruizende wegen waren bruggen en naast de weg waren alleen hekken of sloten), en de weg af moest over zo'n afslagstrook. Keren onderweg kon ook niet, want toch iets te druk met hardrijdende auto's om even om even twee rijbanen over te steken.

Tja, als je verder dan 30 km de grens overgaat zijn de fietspaden over het algemeen wat zeldzamer in Duitsland. Maar daar zijn de wegen een stuk breder. En dan langs de koolzaadvelden te hobbelen blijft toch geweldig.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
Via het centrum naar Enkhuizen is zo 2 km meer. En omrijden hou ik niet van, als het nutteloos is, als het mooi is wil ik uitzonderingen maken.


Omrijden is nutteloos; maar verdwalen in een stad nuttelozer. En Lelystad is niet de moeite, maar als je niet wilt verdwalen zijn de ANWB-bordjes een hulp.

Ik vind via een centrum moeten fietsen vaak tijdrovend, irritant en nutteloos. Ik heb er niets te zoeken. Het liefst zie ik een ringweg voor fietsers om het centrum heen, waarop fietsers door kunnen fietsen en dus net eindeloos moeten wachten bij kruispunten met stoplichten. Maar ja, beleidsmakers denken daar heel anders over; al heeft Utrecht een begin gemaakt.

Niels, ring-ring, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#15
In het centrum zie je vaak leuke gebouwtjes. En meestal leiden mooie doorgaande wegen met prima fietspaden van en naar het centrum (sommige plaatsen uitgezonderd...), dus kan je die ook goed volgen om te komen waar je had willen komen aan de andere zijde van een plaats.

En een GPS die op het stuur zit gebruiken is ook handig voor de oriëntatie.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(11-May-2018, 10:57 PM)Lopopodium schreef: In het centrum zie je vaak leuke gebouwtjes. En meestal leiden mooie doorgaande wegen met prima fietspaden van en naar het centrum (sommige plaatsen uitgezonderd...), dus kan je die ook goed volgen om te komen waar je had willen komen aan de andere zijde van een plaats.

En een GPS die op het stuur zit gebruiken is ook handig voor de oriëntatie.

Leuke gebouwtjes heeft inderdaad wel iets. Ik vind grote kerken ook mooi, soms loop er ook wel een binnen. 
GPS is handig, maar maakt lui vind ik. Op de gewone fiets schrijf ik de route voorheen altijd uit, soort van bolletje pijltje systeem met straatnamen en situatie daar ter plaatse erbij. Is wel een pens werk, ik schrijf dan alleen als ik af moest slaan. Onderweg hoefde ik nauwelijks op het blaadje te kijken omdat ik wist wat er ging komen. Zo ben ik verschillende routes gaan onthouden.
Sinds kort gebruik ik een gekregen (anders zou ik zoiets niet kopen) een Mio cycle 200. Maar die hoef ik nu pas aan te zetten als ik het echt niet meer weet, of me eens wil laten verrassen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik vind zo'n GPS wel een aanwinst. Het neemt sowieso de route op, zodat ik later al mijn fietstochten op een kaart kan projecteren. De voornaamste reden voor mijn speleding. Daarnaast is het gewoon handig om tijdens het fietsen te kunnen orienteren. Ik laat me vooral leiden door mijn topografisch kennis en gezond verstand, en laat de keuze links of rechts af te slaan afhangen van hoe 'leuk' de betreffende weg mij lijkt. Maar soms wil je gewoon even een wat klinische route fietsen, en dan is het fijn als je een GPS snel kan raadplegen. Zeker als ik het plan had om iets specifieks te bezoeken.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(11-May-2018, 03:13 PM)Niels van der Wal schreef: Ik vind via een centrum moeten fietsen vaak tijdrovend, irritant en nutteloos. Ik heb er niets te zoeken. Het liefst zie ik een ringweg voor fietsers om het centrum heen, waarop fietsers door kunnen fietsen en dus niet eindeloos moeten wachten bij kruispunten met stoplichten. 

Van oudsher waren steden knooppunten op doorgaande routes. Het doorgaande verkeer zorgde voor levendigheid. Met de massamotorisering bedreigde het doorgaande verkeer de leefbaarheid en werden er ringwegen gebouwd om de steden heen. Dat heeft het reizen wel veel saaier gemaakt. In de fietsroutes is die oude structuur wel bewaard gebleven en maak je kennis met de centra van de plaatsen op je route. Soms valt dat mee en soms valt het tegen. Maar je leert de verschillende plaatsen wel beter kennen op fietstochten dan met autoritten op doorgaande wegen. Dat vind ik een pré van het (lig)fietsen. 

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#19
En dat is juist het leuke van fietsen. Het ene moment rij je door een stadscentrum al dan niet met kinderkopjes langs fonteinen, het andere moment door de bossen, langs de akkers, dorpjes, en dan is een industrie soms ook verrassend. Juist die afwisseling maakt het mooi.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Van die industrie ben ik niet zo gecharmeerd, hoewel de Maasvlakte / Europoort toch wel een aparte omgeving is om te fietsen in al z'n desolaatheid en ineens kan worden ingeruild voor duin of polder.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
(10-May-2018, 09:56 PM)Fietsbennie schreef: Hallo, ik ben Gerwin. Ik woon in Daarlerveen. Ongeveer 15 jaar fiets ik geregeld met een gewone gazellefiets afstanden van boven de 200 km op een dag. 

Afgelopen herfst heb ik een tweedehands M5 Streetlegal 26/28 op de kop getikt, puur om eens te ervaren hoe het is een ligfiets. Na wat oefenen en vallen, tot een tocht naar Fortmond (80 km) durfde ik het aan om eens verder te gaan. En een maand geleden ben ik ermee naar Xanten geweest (vlakbij Wesel in Duitsland). Ik gebruik hem ook als het droog is voor woon-werkverkeer, en als het regent neem ik mijn gewone fiets mee. 

Welkom op dit forum Gerwin/FietsBennie.

Weer iemand die bewijst dat het niet uitmaakt op wat voor een soort fiets je rijdt. Prachtig.

Een fiets is zo extreem efficiënt, dat je met iedere fiets enorme afstanden kunt afleggen t.o.v. iemand die loopt.

Veel veilige en mooie kilometers gewenst met je MeerMetersMetMinderMoeite-fiets  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#22
(13-May-2018, 02:31 PM)Wim -de roetsende schreef: Weer iemand die bewijst dat het niet uitmaakt op wat voor een soort fiets je rijdt. Prachtig.

Helemaal met je eens Wim. Zowel een lig-, roei-, race- als elektrische fiets ligfiets zijn eigenlijk overbodig.

Nog een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=VN54oOMVrXQ

Of: https://www.youtube.com/watch?v=j7SGbHxJ9Y8
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(13-May-2018, 06:41 PM)PietV* schreef: Helemaal met je eens Wim. Zowel een lig-, roei-, race- als elektrische fiets ligfiets zijn eigenlijk overbodig.

Misschien wel overbodig, maar wat mij betreft een heel stuk relaxter en comfortabeler  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#24
Nou ja, ik moet wel eerlijk zijn. Ik dacht jáááren niet aan andere keuzes dan alleen de Gazelle of de Sparta die ik daarvoor had, dus nam ik die altijd maar mee.
Tot ik een keer de stap waagde de M5 tweedehands op de kop kon tikken.
Na een paar 100 km kan ik nu wel zeggen dat ik het op de lange tochten op de M5 kan ik wat langer volhouden als op de Gazelle. Dus ligfiets is wel comfortabeler.
Op de Gazelle moest ik om de 2 uur even kwartier aan de kant om even anders te bewegen en te eten. De M5 kan ik 2,5 soms 3 uur volhouden. Alleen eten en fietsen tegelijk dat lukt me niet goed met dat onderstuur. En ik vind het ook soms gewoon even fijn eens pauze te houden en van de omgeving te genieten.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#25
Eten (nouja, boterhammen in ieder geval) kan je altijd op je buik leggen. Even snel een hap, en dan weer de handen vrij maken om makkelijker verder te kunnen fietsen. Doe ik overigens zelden. Ik zit ook liever even op een rustig plekje op een bankje vijf minuten ongestoord te suffen met wat water en brood.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Heb je een bepaalde aantal wat je aan boterhammen meeneemt?

Zelf doe ik boterham per 20 km wat ik hoop te fietsen.
Met name als het kouder is heb ik net niet genoeg, maar er zijn genoeg winkels...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM