Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
routeplanner app
#1
Ik zat al even te kijken naar een goede app (voor android) om een fietsroute in te plannen, nou ja, eigenlijk wil ik 'gewoon' een goede routeplanner die vanaf mijn huidige locatie ergens heen kan navigeren, maar het een stuk beter doet als die van google, die je vaak via een of andere vage omweg stuurt. Daar is de voetganger route vaak korter en beter dan de fietsroute, maar wil ik toch graag wel fietspaden etc aanhouden. 
Ik had al vaak gehoord over waze als routeplanner, maar daarin kan ik niet kiezen voor de fiets als vervoermiddel, dus die valt ook af... 

En als ik verschillende reacties lees in de google play store wordt ik bij verschillende apps niet vrolijk omdat dan het live-navigeren niet goed lijkt te werken... (denk dan aan fiets-app, anwb-fiets routeplanner) 

Dus wie heeft een goed alternatief? of juist wel goede ervaring met een van de eerder genoemde apps?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Is een aparte GPS geen optie? Ik ben erg blij met mijn Teasi One. Kan je prima via ergens heen begeleiden, via een snelle route, een route met verharding of een route inclusief onverharde paden. Geeft ook de fietsroutes weer (met knooppunten, maar dan zonder de nummers erbij), kan je route opnemen en je kan uiteraard ook zelf navigeren met behulp van de kaart.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
fietsplanner van de fietsersbond?
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb wel ergens een gps liggen, maar al lange tijd niet meer gebruikt en kaarten zijn wrs niet up to date, plus mijn mobiel vind ik best handig voor erg veel dingen, kan ik makkelijk powerbank aan hangen en bijladen (wanneer nodig), de gps gebruikte redelijk wat batterij en kan ik onderweg niet aan een lader hangen... plus waarom nog een extra apparaat meenemen als ik al iets heb wat het redelijk goed doet Wink Maar ik zoek iets wat het nog handiger maakt Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Mijn GPS kan ook aan een externe batterij, volgens mij. En gaat waarschijnlijk wat langer mee dan een telefoon voordat 'ie leeg is.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(16-May-2018, 03:28 PM)Johan. schreef: fietsplanner van de fietsersbond?

Daarbij lees ik in de reviews op google play dat het live navigeren (vanaf huidige locatie) en herberekenen route niet goed werkt... en dat is wat mij betreft wel een vereiste, ik heb soms wel eens neiging van een route af te wijken (of per ongeluk fout te rijden Doh ) maar dan wil ik wel weer dat de planner automatisch verder gaat met navigeren en mij dan stuurt naar hoe ik wel weer uitkom waar ik wezen wil zonder dat ik zelf de route weer moet opzoeken... (of daarvoor zou moeten terug rijden)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(16-May-2018, 03:47 PM)elnuar schreef:
(16-May-2018, 03:28 PM)Johan. schreef: fietsplanner van de fietsersbond?

Daarbij lees ik in de reviews op google play dat het live navigeren (vanaf huidige locatie) en herberekenen route niet goed werkt... en dat is wat mij betreft wel een vereiste, ik heb soms wel eens neiging van een route af te wijken (of per ongeluk fout te rijden Doh ) maar dan wil ik wel weer dat de planner automatisch verder gaat met navigeren en mij dan stuurt naar hoe ik wel weer uitkom waar ik wezen wil zonder dat ik zelf de route weer moet opzoeken... (of daarvoor zou moeten terug rijden)

Ik moet toegeven dat ik zelf de fietsplanner app niet gebruik. De desktop versie gebruik ik daarentegen wel heel veel. De route die daar uitkomt exporteer ik dan als track naar mijn Garmin en vervolgens volg ik die dan. Als ik verkeerd rij, of vanwege werkzaamheden moet omrijden, dan wil ik juist terug naar mijn oorspronkelijke track, dat doe ik dan enigszins op gevoel, dat gaat meestal wel goed.
Aangezien ik dus zelf erg tevreden ben met de desktop fietsplanner en ik wist dat er ook een app versie was, ging ik ervan uit dat het een aanrader was.
Tja dan weet ik het verder ook niet. Succes met je zoektocht.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb de app van de fietsersbond gebruikt. De routes zijn wezenlijk beter dan die van Google Maps. Sommige van Google Maps vond ik tamelijk bizar. De fietsersbond levert wel goede routes op. Ik maak ze op desktop en verstuur ze dan naar de Android telefoon. Ik gebruik altijd de kaartweergave. Ben ik verkeerd gereden dan kom ik met de kaart weer op de goede route.

Toch ben ik er mee gestopt. Ik viste de telefoon uit mijn ligfietsshirt zak om de route te raadplegen op. Dat leverde wat minder veilige situaties op.. Sindsdien maakt ik gebruik van bewegwijzerde routes (LF en knooppuntroutes) en probeer ik kennis van routes, fietspaden  te verbeteren. De fietsatlas gaat wel op langere tochten mee.  Om die te raadplegen moet ik stoppen. Soms vind ik dat wat minder fijn, maar ja onthaasting is ook iets.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(16-May-2018, 03:47 PM)elnuar schreef: ik heb soms wel eens neiging van een route af te wijken (of per ongeluk fout te rijden Doh ) maar dan wil ik wel weer dat de planner automatisch verder gaat met navigeren en mij dan stuurt naar hoe ik wel weer uitkom waar ik wezen wil zonder dat ik zelf de route weer moet opzoeken... (of daarvoor zou moeten terug rijden)

Tja, dat doet de Teasi One ook wel weer. Je kan afwijken wat je wil, hij herberekent de nieuwe route vanaf het punt waar je dan bent.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Is dit misschien iets voor je: https://www.anwb.nl/fietsen/fietsknooppuntenplanner
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ook Fietsersbond Fietsrouteplanner heeft een optie om via knooppunten te plannen (via de link +meer opties). Ook de kaart kan van knooppuntroutes voorzien worden (op de kaart zit een knop LF en knooppunten). Overigens heeft ook Openstreetmap een fietslaag met fietspaden, knooppunten, LF-routes e.d.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik gebruik deze ook vaak, staan ook leuke bezienswaardigheden op, heuvels etc.

https://www.route.nl/routeplanner
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik gebruikte voorheen altijd de eerder genoemde planner van route.nl en plande dan vaak routes via knooppunten. Een tijdje terug begon deze raar te doen en werden routes steeds "opgeblazen" waarbij er bij het opnieuw opvragen van een route knooppunten werden toegevoegd en mijn route soms 2-3 keer zo lang werd! Ik ben er toen een beetje op afgeknapt. En ook op de grote hoeveelheid advertenties op de website.

Sindsdien gebruik ik de routeyou planner. Die biedt erg veel mogelijkheden qua kaartlagen etc. Daar ben ik eigenlijk best tevreden over.

Na het plannen download ik de route als gpx en upload deze naar garmin connect zodat ik deze via mijn telefoon via bluetooth kan uploaden naar mijn Garmin Edge 25. Het mooie van garmin connect is ook dat je daar een route kunt omkeren, veel andere gratis planners bieden die mogelijkheid niet (gratis).

Ik heb eerst een tijd een Mio 305 gebruikt maar deze sloeg me iets te vaak vast. Toen overgeschakeld naar de Edge 25 en die bevalt me prima. Klein, niet groter dan een normale fietscomputer en biedt precies wat ik wil. Je kunt er geen route op plannen (geen kaarten aanwezig) maar wel mee navigeren via een breadcrum. On the fly een route plannen onderweg doe ik toch zelden, ik bereid mijn ritten meestal thuis voor (deel van de voorpret). Die breadcrum werkt in 99% van de gevallen prima en ik vind het ontzettend relaxed rijden. Het enige dat je op je scherm ziet is de breadcrum en hoever je bent met je route. Als ik onderweg de weg echt de weg kwijt ben heb ik altijd mijn routeplanner op mijn telefoon (HERE) nog als backup.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Wat een keus in routeplanners. Ik ga me er binnenkort maar eens meer in verdiepen. Op één of andere manier moet er, voor mij althans, een .tcx bestand uit kunnen rollen. Dan kan m'n Wahoo Bolt turn-by-turn navigeren. De "Take me to ..." functie van de Bolt kan dat ook, maar dan krijg je zelden een interessante route (of je moet van fietspaden langs provinciale wegen houden)

Nu rij ik vaak met een reeks knooppunten geschreven op de bovenkant van m'n hand. Maar ik wil nog wel eens een knooppunt missen. Doh Dus een interessante route plannen via een website, .tcx bestand genereren en uploaden naar de Bolt zou de ideale combinatie zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(17-May-2018, 09:02 AM)guidok schreef: Nu rij ik vaak met een reeks knooppunten geschreven op de bovenkant van m'n hand.

Ben je over de 50 km, of op de Veluwe beide handen nodig? En mis je soms ook niet een bordje?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#16
(17-May-2018, 12:06 PM)Fietsbennie schreef: ... En mis je soms ook niet een bordje?

Dat dus vooral. Ik mis de bordjes nog wel eens.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Je hebt ook van die lui die bij elk knooppunt gaan kijken waar men nu naar toe wil. Doh
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#18
(17-May-2018, 12:59 PM)guidok schreef:
(17-May-2018, 12:06 PM)Fietsbennie schreef: ... En mis je soms ook niet een bordje?

Dat dus vooral. Ik mis de bordjes nog wel eens.

Of dat erg is, ligt er aan hoe erg je het vindt
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Ik had het in Brummen laatst, ga ik met de bocht mee naar rechts, terwijl ik links moest.
Kende de route nog wel van een jaar terug, maar het was donker en was deze 'afslag' vergeten.
Op een bepaald moment 1 km verder ofzo bekruipt je een vreemd gevoel van 'zit ik nog wel goed?'.
Toen maar terug en toch op de goede route gaan rijden.


https://www.google.nl/maps/@52.0881851,6...312!8i6656
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#20
Je zou ook eens naar Osmand moeten kijken. Is even wennen maar werkt volgens mij best goed. is gebaseerd op OSM en kan specifiek voor fiets routeren. Ik geen echte praktijkervaring, zelf rijd ik altijd met mijn Garmin . Ik heb geen zin om mijn telefoon aan het stuur te hangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik gebruik vaak de routeplanner van de fietsersbond. Daarna download ik de route en pas de route daarna eventueel nog aan in Mapsource. De kaarten die ik in mijn GPS en in Mapsource gebruik zijn die van OpenFietsMap. Tijdens het fietsen volg ik de track op het scherm van mijn gps. Ook dat gaat wel eens fout als ik niet zit op te letten of ik verwissel rechts en links nog wel eens omdat ik de kaart niet mee laat draaien met de fietsrichting. :-)
De routeplanner van de fietsersbond werkt prima vind ik. Daarnaast vind ik het fietsknooppuntennetwerk helemaal niks.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik gebruik van alles door elkaar; die van Google Maps, die van de Fietsersbond. Soms print ik gewoon wat uit en leg dat in de VM, want de GPS van m'n telefoon is om te huilen..

Voordeel van Google Maps vind ik dat je makkelijk in de Streetview kunt kijken naar wat voor wegdek je te wachten staat. Ik vermijd alles behalve Asfalt.

Hoe dan ook is de afstelling van stoplichten ook belangrijk, en die kan ik nergens terugvinden. Ook zouden de aanfietsroutes van scholen op bepaalde tijden ook wel 'rood' mogen worden, maar wellicht hebben ze daar nog niet genoeg data voor. Ouder + kind die ouder + kind met een snelheidsverschil van 1 km/h inhalen zijn dingen die het fietspad / straat voor een enorm traject blokkeren.

Google Maps denkt ook nog wel eens dat een fietsdoorsteek niet bestaat...
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Ik zag trouwens dat je op route.nl ook foto's kon toevoegen. Zie je ook eens wat anderen mooi vinden om op de foto te zetten.
En ik heb een mooi winterproject gevonden, af en toe terugmijmeren over mooie dagen, en wat foto's uploaden op de site. 
Daar kan ik de foto's van mijn gazelle ook kwijt.

[Afbeelding: Naamloos.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#24
Ik heb de TomTom app op mn smartphone. Daar kun je ook aangeven dat je op de fiets bent, werkt prima
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Voor de komende ligfietsvakantierit naar Aachen ga ik toch weer de fietsrouteplanner van de fietsersbond gebruiken. Twee jaar geleden ben ik via de LF-routes naar Zuid-Limburg gefietst maar dat doe ik nu niet omdat ik dat al een keer gedaan heb en omdat er veel pontjes in zitten (waarschijnlijk varen ze nu wel weer na de dat  er vele uit de vaart waren in de Lock down) en eigenlijk doorslaggevend: de enorme omrijfactor. Het is echt heel veel meer kilometers.

De fietsrouteplanner heeft verschillende opties: De kortste route. Die was te saai. De optie makkelijk doorfietsen leverde ook routes op met evel saaie stukken (bijvoorbeeld tussen Assen en Meppel langs de Drentse Hoofdvaart). De opties recreatieve fietsroute en de natuurfietsroute hadden weer een gigantische omrijfactor. Wat een bevredigend resultaat opleverde (in ieder geval zo op het scherm te zien) was tot mijn aanvankelijke verbazing: de racefietsroute. Het probeert steden te mijden, het kiest af en toe voor fietspaden maar de omrijfactor is beperkt. Eigenlijk is het bij nader inzien niet verbazingwekkend dat de racefietsroute mij het best past. Kortom spelen met de opties levert toch verschillen resultaten op, die de moeite van het bestuderen waard zijn.
Omdat ik een onderstuurfiets heb, gaat de GSM in een sportarmband aan mijn onderarm zodat ik hem gemakkelijk kan raadplegen.

Groet,

Marco -maar de fietsatlas gaat wel mee- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Omdat de ap van de fietsersbond keer op keer uit viel, ben ik overgeschakeld op OsmAnd.

OsmAnd kan er ook mee overweg als je muziek via Bluetooth luistert.
Als er een routeaanwijzing komt gaat de muziek even op stil.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM