Leestip: Het recht van de snelste
|
Berichten: 175
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 0
50 x bedankt in 38 berichten
Het recht van de snelste is een boek wat mij werd aangeraden door een vriend. Ik heb het afgelopen week gelezen en kan het aanraden als je interesse hebt in het verkeer in Nederland. Het boek gaat vooral over een kritische blik op de auto en stelt er vragen over die ik mijzelf nog nooit gesteld heb. Erg interessant. Ik ben in elk geval wel iets anders gaan denken over mijn eigen gebruik van vervoersmiddelen.
Ik kan er nog meer over vertellen maar er staat ook een duidelijke recensie geschreven op de website van de fietsersbond: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/hoe-o...aler-werd/
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
03-Dec-2020, 12:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Dec-2020, 12:17 PM door PietV*.)
Een hele mooie leestip. Jammer dat de rijksoverheid een liberale kijk heeft op verkeer en dat verkeersmaatregelen worden overgelaten aan de lagere overheden. Wetten en Reglementen zijn eenduidiger en eenvoudiger. Geldend voor heel Nederland.
Van mij mag als verkeersregel de maximum snelheden binnen de bebouwde kommen naar 30 km/h. Voor alle bestuurders. Alle snorfietsers met helm op naar de rijbaan. Voor de belangrijke verkeersaders binnen de bebouwde kommen kan de snelheid naar 60 km/h.
Heb het boek gereserveerd bij de bibliotheek.
Berichten: 875
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 158
1476 x bedankt in 606 berichten
Dag Jurrien,
Prettig dat je dit tipt en dat mensen het lezen. Het is een zeer waardevolle blik op het huidige gebruik van de openbare ruimte.
Omdat ik lid ben van de correspondent en dit digitale schrijven dagelijks lees is Thalia mij op het spoor gekomen en is een klein stukje van de consequenties voor mij in dit boek terecht gekomen. Hopelijk is het resultaat van dit boek, ten tijde van corona, dat er anders naar de openbare ruimte gekeken gaat worden.
Niels, ieder nadeel hep zijn voordeel, van der Wal
Berichten: 360
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 22
202 x bedankt in 124 berichten
Ik heb het boek nog niet gelezen, maar is het niet tamelijk vanuit stedelijk perspectief geschreven?
Stop making sense
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Ik verwacht dat het in breed perspectief is geschreven. Dus ook over crossmotoren en mountainbikers op wandelpaden in bossen. Mogelijk ook over snelle ligfietsers over fietspaden.
Berichten: 175
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 0
50 x bedankt in 38 berichten
(03-Dec-2020, 02:30 PM)Niels van der Wal schreef: Dag Jurrien,
Prettig dat je dit tipt en dat mensen het lezen. Het is een zeer waardevolle blik op het huidige gebruik van de openbare ruimte.
Omdat ik lid ben van de correspondent en dit digitale schrijven dagelijks lees is Thalia mij op het spoor gekomen en is een klein stukje van de consequenties voor mij in dit boek terecht gekomen. Hopelijk is het resultaat van dit boek, ten tijde van corona, dat er anders naar de openbare ruimte gekeken gaat worden.
Niels, ieder nadeel hep zijn voordeel, van der Wal Ha, jouw naam was me inderdaad opgevallen.
Ik vroeg me al af of dit boek al lang bekend was onder de ligfietsers, daar ik begrijp dat het ongeveer een boekvorm is van losse artikelen van de Correspondent. Ik ken de Correspondent verder niet zo goed, dus kon dat niet goed inschatten.
(03-Dec-2020, 06:05 PM)voodoo schreef: Ik heb het boek nog niet gelezen, maar is het niet tamelijk vanuit stedelijk perspectief geschreven? Klopt wel, maar het stoorde mij niet. Het gaat over gebruik van openbare ruimte en dat is in stedelijk gebied nou eenmaal een wat belangrijkere vraag dan daarbuiten. Ik kom overigens sporadisch in de grote Nederlandse steden maar toch vond ik het interessant.
(03-Dec-2020, 08:46 PM)PietV* schreef: Ik verwacht dat het in breed perspectief is geschreven. Dus ook over crossmotoren en mountainbikers op wandelpaden in bossen. Mogelijk ook over snelle ligfietsers over fietspaden. Nee, dat komt eigenlijk allemaal niet voor in dit boek. Lees het maar
Voorbeeldje van wat ik er van heb geleerd:
Ik ben geboren in 1986 en heb in mijn jeugd veel op woonerven gespeeld. Door dit boek heb ik mij beseft dat deze woonerven pas zijn ontstaan na veel protesten in de jaren 70 en 80. Ik heb me dat nooit gerealiseerd. Ik wist ook helemaal niet van het bestaan af van groepen als "Stop de Kindermoord" die auto's ter discussie stelden.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Heb heel veel actiegroepen meegemaakt. Ook stop de kindermoord rond 1973. In 1977 woonde ik aan een woonerf. Later erf genoemd. Mijn oudste twee kinderen speelden op dat woonerf.
Heb als wetshandhaver veel te maken gehad met verkeer. In die begin jaren vielen gemiddeld 2.500 verkeersdoden per jaar.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact/...sinds-1950
Vier jaar als technisch verkeersspecialist en later zeven jaar als parttime docent verkeersrecht en bijzondere verkeerswetten. Aan het einde van mijn loopbaan vele jaren stafmedewerker verkeerszaken geweest en opleider voor technische meetmiddelen. Rollenbank, geluidmetingen, ademanalyse, snelheidsmeters etc.
Ik verwacht a.s. zaterdag het boek Het recht van de snelste op te halen. Ben benieuwd.
Berichten: 875
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 158
1476 x bedankt in 606 berichten
Ik vroeg me al af of dit boek al lang bekend was onder de ligfietsers, daar ik begrijp dat het ongeveer een boekvorm is van losse artikelen van de Correspondent. Ik ken de Correspondent verder niet zo goed, dus kon dat niet goed inschatten.
Nee, klopt niet. Het is een boek geschreven vanuit de invalshoek van een journalist. De Correspondent schrijft artikelen die het onderwerp in breed perspectief zetten; dus niet vanuit (wat zij noemen) de waan van de dag.
Enkele invalshoeken zijn wel eerder in de Correspondent verschenen, maar het is uiteindelijk ontstaan vanuit de samenwerking met onze fietsprofessor, onderzoek naar geschiedenis en publicaties en veel interviews en de inzichten hieruit inhoudelijk verwerkt. Een gedegen werk dus, met actuele waarde. De vraag die er onder ligt is of we de openbare ruimte nu gebruiken zoals we hem zouden willen gebruiken.
Dit boek gaat dus eigenlijk over het gebruik van openbare ruimte.
(En toegankelijk geschreven, dus veel leesplezier)
Niels, :-), van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Las zojuist dat Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet de schrijvers van het boek: "Het recht van de snelste" "Hoe ons verkeer steeds asocialer werd", de winnaars zijn van de Brusseprijs. De onderscheiding voor het beste Nederlandstalige journalistieke boek.
De jury noem te boek "een dwingende nadenker, die ongekende inzichten geeft in verkeer en mobiliteit". De prijs is 10.000 euro.
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
Gisteravond ook de toekenning van de Brusseprijs gelezen.
Ik heb het geluk dat ik in een letterlijk groene gemeente woon die de ambitie heeft fietsgemeente van Brabant te willen zijn (Bergeijk).
Het beleid is er actief op gericht om goede fietsverbindingen naar Eindhoven en Veldhoven te realiseren. Goede fietspaden betekent ook lekker doorfietsen :-D
Hopelijk houden de snellere fietsers (inclusief ondergetekende) voldoende rekening met de langzamere gebruikers van de fietspaden.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.449
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 645
2389 x bedankt in 1110 berichten
(06-Jun-2021, 08:18 AM)PietV* schreef: Las zojuist dat Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet de schrijvers van het boek: "Het recht van de snelste" "Hoe ons verkeer steeds asocialer werd", de winnaars zijn van de Brusseprijs. De onderscheiding voor het beste Nederlandstalige journalistieke boek.
De jury noem te boek "een dwingende nadenker, die ongekende inzichten geeft in verkeer en mobiliteit". De prijs is 10.000 euro.
Knap duur boek
Ik hoop dat het ook in de bibliotheek komt te liggen, anders zal het niet veel gelezen worden
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
06-Jun-2021, 11:45 AM
Als e book een stuk goedkoper. Maar 7 euro.
Berichten: 15
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
20 x bedankt in 9 berichten
In dode-boom-vorm twee tientjes. Kwam vanochtend door de brievenbus, ik zit al op een kwart. Het leest dus lekker :-)
Inhoud maakt op mij ook een goede indruk.
Reinout
Berichten: 2.532
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2018
2392 x bedankt in 1063 berichten
Ik heb het boek gisteren besteld bij de lokale boekhandel en vandaag uitgelezen. Het leest als een trein en het onderstreept mijn adagium dat de openbare weg geen racebaan maar een ontmoetingsplek is. Dat blijkt een heel andere kijk te geven op ons verkeer. Overigens bevestigen Thalia en Marco mijn afkeer van de term fietssnelweg.
Berichten: 1.765
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7385
2516 x bedankt in 1191 berichten
Ik moet wachten tot Vaderdag. Ik ben erg benieuwd.
Berichten: 1.979
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1402 x bedankt in 797 berichten
Op marktplaats kom je ze ook wel tegen. Ik heb al een tijdje een zoekertje uitstaan voor dit boek. Maar nog niet echt wat in mijn buurt aangeboden, helaas.
Berichten: 15
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 4
20 x bedankt in 9 berichten
(08-Jun-2021, 10:56 PM)Roepers schreef: Het leest als een trein en het onderstreept mijn adagium dat de openbare weg geen racebaan maar een ontmoetingsplek is.
Na lezen leek dat wel een hoofdconclusie van het boek te zijn, ja. Gun niet zoveel openbare ruimte aan (voornamelijk) de automobilisten.
Heerlijk boek om je aan het denken te zetten.
Wat me verbaasde: kennelijk gelden woonerven niet meer! Het is volgens het boekje geen wettelijk gedefinieerde term meer. Huh?
Waar ik het in eerste instante niet mee eens ben: er wordt wel erg afgegeven op de diverse ontwerprichtlijnen. Daar zit toch veel nuttigs/veiligs voor ons fietsers tussen? Voorrang binnen de bebouwde kom op rotondes, vrijliggende fietspaden, minimum breedtes, aandacht voor zichtlijnen... Dat wordt in het boek toch wat afgedaan als verkeerd soort veiligheid: "zorgen dat fietsers de weg veilig oversteken i.p.v. je af te vragen of de weg er wel hoort te zijn", zoiets.
In ieder geval leuk denkvoer!
Reinout
Berichten: 1.979
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1402 x bedankt in 797 berichten
(09-Jun-2021, 02:57 PM)Lopopodium schreef: Op marktplaats kom je ze ook wel tegen. Ik heb al een tijdje een zoekertje uitstaan voor dit boek. Maar nog niet echt wat in mijn buurt aangeboden, helaas.
Ondertussen eentje gevonden. Zodra ik 'm uit heb ergens na het weekend, mag een liefhebber hier het voor dezelfde prijs van mij overnemen. Slechts twee euro en vijftig centen.
Berichten: 5.818
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2025
7337 x bedankt in 3613 berichten
(16-Dec-2021, 12:30 AM)Lopopodium schreef: (09-Jun-2021, 02:57 PM)Lopopodium schreef: Op marktplaats kom je ze ook wel tegen. Ik heb al een tijdje een zoekertje uitstaan voor dit boek. Maar nog niet echt wat in mijn buurt aangeboden, helaas.
Ondertussen eentje gevonden. Zodra ik 'm uit heb ergens na het weekend, mag een liefhebber hier het voor dezelfde prijs van mij overnemen. Slechts twee euro en vijftig centen.
Graag of zoals onze dochters vroeger zeiden: "Dibs."
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.617
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 1995
1892 x bedankt in 738 berichten
(16-Dec-2021, 12:30 AM)Lopopodium schreef: (09-Jun-2021, 02:57 PM)Lopopodium schreef: Op marktplaats kom je ze ook wel tegen. Ik heb al een tijdje een zoekertje uitstaan voor dit boek. Maar nog niet echt wat in mijn buurt aangeboden, helaas.
Ondertussen eentje gevonden. Zodra ik 'm uit heb ergens na het weekend, mag een liefhebber hier het voor dezelfde prijs van mij overnemen. Slechts twee euro en vijftig centen.
Ik heb op zich wel belangstelling.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Heb dit boek begin dit jaar gelezen. De titel dekt de inhoud niet helemaal. Vlot te lezen, maar weinig verrassend voor me. Veel herhalingen. Bekende problemen voor de leefomgeving. Vooral in de oude steden. Geschreven door stedelingen.
https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste
Berichten: 875
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 158
1476 x bedankt in 606 berichten
(16-Dec-2021, 10:33 AM)PietV* schreef: Heb dit boek begin dit jaar gelezen. De titel dekt de inhoud niet helemaal. Vlot te lezen, maar weinig verrassend voor me. Veel herhalingen. Bekende problemen voor de leefomgeving. Vooral in de oude steden. Geschreven door stedelingen.
https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste
Blij voor je dat je alles al kende.
Voor ons gewone stervelingen is het te lezen als een visie-boek, met als basis de visie:[font=verdana,<br /> sans-serif] "Hoe we een vrij intimiderend en gewelddadig verkeerssysteem hebben leren accepteren: oa. door de kwetsbaren te leren dat ze aan de kant moeten gaan (en anders is het toch een beetje je eigen schuld)."[/font]
[font=verdana,<br /> sans-serif]Niels, sterveling, van der Wal[/font]
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
16-Dec-2021, 01:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Dec-2021, 01:36 PM door Bacchus.)
(09-Jun-2021, 04:15 PM)reinout schreef: Na lezen leek dat wel een hoofdconclusie van het boek te zijn, ja. Gun niet zoveel openbare ruimte aan (voornamelijk) de automobilisten.
Ik (stedeling) heb hem ook gelezen en dit is wel de conclusie voor de stad, inderdaad. Al geldt die ook in kleinere woonplaatsen.
Op het platteland is de druk op de openbare ruimte veel minder groot, wordt duidelijk minder aandacht aan besteed, en gaat de vraag meer om eh.. "hoe fietsers en automobilisten verschillen in hun reiservaring."
Zeker een aanrader voor iedereen die zich in ruimtelijke inrichting of verkeer interesseert.
Berichten: 875
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 158
1476 x bedankt in 606 berichten
16-Dec-2021, 02:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Dec-2021, 04:40 PM door Roepers.)
Citaat:Ik (stedeling) heb hem ook gelezen en dit is wel de conclusie voor de stad, inderdaad. Al geldt die ook in kleinere woonplaatsen.
Op het platteland is de druk op de openbare ruimte veel minder groot, wordt duidelijk minder aandacht aan besteed, en gaat de vraag meer om eh.. "hoe fietsers en automobilisten verschillen in hun reiservaring."
Hier ben ik het niet mee eens.
Ik ben 8 jaar terug van de stad naar het platteland verhuisd. Het fietsbeleid in steden zorgt er steeds meer voor dat de fietser als volwaardige verkeersdeelnemer gezien wordt. Hier op het platteland jagen automobilisten zo veel mogelijk fietsers (en voetgangers) van de weg. (- als er geen stoep is, dan mag je op de weg lopen-)
Het recht van de snelste is veelal geschreven vanuit verkeer in bebouwd gebied. Dit is wat eenzijdig, maar het is ook zo dat steden veelal richtinggevend zijn in wat later op het platte land overgenomen wordt. Het heeft nu als resultaat dat de fiets in het regeerakkoord staat.
Mijn reiservaring hier wordt vaak gedomineerd door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld.
Niels, sterveling, van der Wal
Berichten: 5.301
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10306
7993 x bedankt in 3952 berichten
(16-Dec-2021, 02:00 PM)Niels van der Wal schreef: Mijn reiservaring hier wordt vaak gedomineerd door de voortdurende aandacht voor verkeersgeweld. Dat is ook wel het verschil in reiservaring wat ik zie tussen Aymar van Schemerwoude (Youtube) in het Oosten van het land, en mijn eigen ervaringen in (met name) de Randstad. Ik maak weleens wat verkeersgeweld mee, maar zo regelmatig en zo heftig als ik bij hem soms terug zie heb ik zelf geen last van.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
16-Dec-2021, 04:34 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Dec-2021, 04:42 PM door Bacchus.)
(16-Dec-2021, 02:00 PM)Niels van der Wal schreef: Het recht van de snelste is veelal geschreven vanuit verkeer in bebouwd gebied. Dit is wat eenzijdig, maar het is ook zo dat steden veelal richtinggevend zijn in wat later op het platte land overgenomen wordt.
Het eerste hiervan is ook het eerste wat ik probeer te zeggen, dus daar verschillen we zeker niet van mening. Het tweede wat ik wilde zeggen is dat het boek buiten bebouwd gebied (overigens schijnbaar alleen vanuit het uitgangspunt van interstedelijk verkeer) eigenlijk alleen het verschil in de ervaring van reizen tussen automobilist (wil snel ergens komen) en fietser (wil ook van de reis genieten) behandelt.
@356cycle, het is inderdaad opvallend hoeveel agressie en gevaarlijk politietje-spelen Aymar meemaakt. Als ik aan mag nemen dat hij elke werkdag enkele tientallen kilometers fietst, moet ik zeggen dat de hoeveelheid "gewone" onkunde (kijken, richting aangeven, voorrang) en inschattingsfouten me dan nog wel meevalt.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|