22-Jan-2021, 12:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Jan-2021, 12:54 PM door Pmlucas.)
Hi Wim, Wat lightgewicht betreft.... Ja dat is wat, al ben ik meer voor de lichtgewicht klassieke racefiets, toch makkelijker om bij de 7kg te komen....
Ik heb altijd liever een volledig geveerd ligfiets, je kan niet van de zadel af om een bunnyhop te doen of knallen te verzachten zoals op de racefiets. Vering op de highracer heeft me intussen al meerdere klapbanden bespaard op bergpasafdalingen in Spanje en Frankrijk waar ik met 75kpu+ niet meer kon uitwijken voor een kuil of rotsen op de weg... Ook om hoger snelheid + controle te behouden in hobbelig bochten in bergafdalingen.
Zelfs in NL een keer toen een kindje voor me sprong, moest uitwijken de stoep op om hem niet in tween te snijden . De vork raakte schikbarend hard bodem, maar de band en velg bleef heel en wonder boven wonder bleef ik ook gewoon op de fiets....
En Jeroen, Ja idd op BROL.
Ja zithoogte is intussen 20mm hoger door 559 -> 622 achter en 406 -> 451 voor, maar de invalshoek op allebei is beter.
Met de hierboven geschetste situatie van slechte wegdek en objecten/kuilen op wegen, is een mindere invalshoek (tire angle of attack) op een obstakel gewoon beter, punt.
406 -> 451 is ~2 graden minder voor een object van 2.5cm hoog. Aardig verandering.
559 -> 622 is ~0.5, minder, maar daar win ik sowieso nog door dikker tubeless band.
Ik heb altijd liever een volledig geveerd ligfiets, je kan niet van de zadel af om een bunnyhop te doen of knallen te verzachten zoals op de racefiets. Vering op de highracer heeft me intussen al meerdere klapbanden bespaard op bergpasafdalingen in Spanje en Frankrijk waar ik met 75kpu+ niet meer kon uitwijken voor een kuil of rotsen op de weg... Ook om hoger snelheid + controle te behouden in hobbelig bochten in bergafdalingen.
Zelfs in NL een keer toen een kindje voor me sprong, moest uitwijken de stoep op om hem niet in tween te snijden . De vork raakte schikbarend hard bodem, maar de band en velg bleef heel en wonder boven wonder bleef ik ook gewoon op de fiets....
En Jeroen, Ja idd op BROL.
Ja zithoogte is intussen 20mm hoger door 559 -> 622 achter en 406 -> 451 voor, maar de invalshoek op allebei is beter.
Met de hierboven geschetste situatie van slechte wegdek en objecten/kuilen op wegen, is een mindere invalshoek (tire angle of attack) op een obstakel gewoon beter, punt.
406 -> 451 is ~2 graden minder voor een object van 2.5cm hoog. Aardig verandering.
559 -> 622 is ~0.5, minder, maar daar win ik sowieso nog door dikker tubeless band.