17-Jun-2021, 02:45 PM
Gisteren hadden we een vervolg: Een dagje huren bij M5 in Middelburg. Ik kreeg volgens mij een 26" (26" voorwiel icm 28" achterwiel als ik het goed begrepen heb?) carbon high racer mee. Mijn vriendin had een 20/26 met onderstuur waar ze op wegreed alsof ze nooit anders heeft gedaan, al dacht ze daar zelf anders over. Met temperaturen van op een haar na 30°C, een brandende zon en geen noemenswaardige wind bepaald ander weer dan de vorige keer trouwens. Onze route liep vanaf Middelburg langs Veere en Vrouwenpolder met een rondje over Neeltje Jans (Faelweg heen, Hoogplaetweg terug) en dezelfde route terug.
De CHR is ook nog een compleet andere fiets dan de Azub, natuurlijk: Ik zou hem als serieus lichter dan mijn aluminium racefiets inschatten, zelfs, en daarmee véél lichter dan de Max van de vorige keer. Ook ongeveerd natuurlijk en die combinatie maakt dat hij beter versnelt als je aanzet. Door ontbreken van vering en een knetterstijf frame en 8 bar in de banden voel je de weg onder je beter maar dat heb ik niet als oncomfortabel ervaren. Wel zie ik een klein risico om de controle te verliezen bij bijzonder diepe putten of wortelopdruk bv. maar dat zal ook een stukje ervaring zijn.
De zit is ook een stuk vlakker. Dat maakte ook dat ik bij het wegrijden rechtop moest zitten en eenmaal in beweging pas ging liggen. De combinatie van een dicht stoeltje, eenvoudig schuimmatje, de houding met de ellebogen in de flank en het warme weer gaven weinig ruimte om zweet kwijt te raken. Ik had voor mijn gevoel het smalle bovenstuurtje sowieso onhandig vast: polsen in het verlengde van de handvatten is niet ideaal. De vlakke zit maakt ook dat je op platformpedalen constant enige moeite moet doen om je voeten op de pedalen te houden.
De 105 achterderailleur klonk mij heel bekend (mijn Defy 1 heeft hem ook) en zo betrouwbaar als ze komen. De SRAM draaiversteller werkt maar ik denk een lichte voorkeur voor MTB-verstellers te hebben. De duimremmen icm M5 hoeven waren verrassend sterk en goed doseerbaar.
Hard rechtdoor en dan het liefst een beetje heuvelaf is wat de CHR het liefste doet, normale bochten gaan ook prima, scherpe bochten(1) kunnen gemeen uitpakken als je je hoofd er niet bij hebt. Niet te veel ervan aantrekken dat de ketting bij scherp sturen wat tegen de voorband aanloopt maar dat beïnvloedt nog altijd het sturen. Na vijftig kilometer heb je het gevoel alsof je nog niet begonnen bent met fietsen.
De CHR is wel mijn nieuwe norm of eigenlijk zelfs: ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het beter kàn. Eigenlijk al mijn kritiekpunten zijn kleinigheden die in afmontage of met accessoires op te lossen moeten zijn. Blijft over dat het een kostbare jongen is en bv. een 26" M-Racer misschien al "goed genoeg" is voor me. Maar we hebben nog wat te proberen, binnenkort maar eens in het oosten kijken.
(1) Zie bijvoorbeeld deze bocht op Neeltje Jans, vanuit het zuiden vanaf de Faelweg "links, links, rechts" het fietspad langs de Dijkgraaf A.M. Gelukweg op. Volgens de Google Streetview foto's tussen 2016 en 2019 zo onmogelijk aangelegd.
De CHR is ook nog een compleet andere fiets dan de Azub, natuurlijk: Ik zou hem als serieus lichter dan mijn aluminium racefiets inschatten, zelfs, en daarmee véél lichter dan de Max van de vorige keer. Ook ongeveerd natuurlijk en die combinatie maakt dat hij beter versnelt als je aanzet. Door ontbreken van vering en een knetterstijf frame en 8 bar in de banden voel je de weg onder je beter maar dat heb ik niet als oncomfortabel ervaren. Wel zie ik een klein risico om de controle te verliezen bij bijzonder diepe putten of wortelopdruk bv. maar dat zal ook een stukje ervaring zijn.
De zit is ook een stuk vlakker. Dat maakte ook dat ik bij het wegrijden rechtop moest zitten en eenmaal in beweging pas ging liggen. De combinatie van een dicht stoeltje, eenvoudig schuimmatje, de houding met de ellebogen in de flank en het warme weer gaven weinig ruimte om zweet kwijt te raken. Ik had voor mijn gevoel het smalle bovenstuurtje sowieso onhandig vast: polsen in het verlengde van de handvatten is niet ideaal. De vlakke zit maakt ook dat je op platformpedalen constant enige moeite moet doen om je voeten op de pedalen te houden.
De 105 achterderailleur klonk mij heel bekend (mijn Defy 1 heeft hem ook) en zo betrouwbaar als ze komen. De SRAM draaiversteller werkt maar ik denk een lichte voorkeur voor MTB-verstellers te hebben. De duimremmen icm M5 hoeven waren verrassend sterk en goed doseerbaar.
Hard rechtdoor en dan het liefst een beetje heuvelaf is wat de CHR het liefste doet, normale bochten gaan ook prima, scherpe bochten(1) kunnen gemeen uitpakken als je je hoofd er niet bij hebt. Niet te veel ervan aantrekken dat de ketting bij scherp sturen wat tegen de voorband aanloopt maar dat beïnvloedt nog altijd het sturen. Na vijftig kilometer heb je het gevoel alsof je nog niet begonnen bent met fietsen.
De CHR is wel mijn nieuwe norm of eigenlijk zelfs: ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het beter kàn. Eigenlijk al mijn kritiekpunten zijn kleinigheden die in afmontage of met accessoires op te lossen moeten zijn. Blijft over dat het een kostbare jongen is en bv. een 26" M-Racer misschien al "goed genoeg" is voor me. Maar we hebben nog wat te proberen, binnenkort maar eens in het oosten kijken.
(1) Zie bijvoorbeeld deze bocht op Neeltje Jans, vanuit het zuiden vanaf de Faelweg "links, links, rechts" het fietspad langs de Dijkgraaf A.M. Gelukweg op. Volgens de Google Streetview foto's tussen 2016 en 2019 zo onmogelijk aangelegd.