01-Aug-2021, 01:05 PM
Met een gewone slotbout durf ik inmiddels ook niet meer, die boodschap is overgekomen.
Ik heb een vrijwel lege parkeergarage tot mijn beschikking om te spelen en te rommelen. Ik ben inderdaad vooral creatief en lerend bezig en heb geen ervaring met het zelf maken van voertuigen. Ik ben eerlijk en verstandig genoeg om te weten dat de eerste keer alleen opstappen al spannend kan zijn.
Jullie geven veel informatie, dat is geweldig. Heel veel richting voor verder denken en googlen. Ik heb gekeken naar rolstoelen en andere voertuigen. Ook hoe de as dan weer aan het frame bevestigd moet worden. Voor zover ik kan zien hebben rolstoelen een bus/stukje buis aan het frame gelast en steekt de as daar doorheen en is aan het andere eind vast met een moer. De lagers zitten in het wiel gemonteerd. Er zijn ook quickrelease assen voor rolstoelen met een palletje dat ingeduwd kan worden.
Ik zag op familiebezoek een fietsaanhanger (een Thule geloof ik) die ook een quickrelease as had met lagers in de wielen. Die aanhanger wordt danig overbelast, ik weet hoeveel die kinderen wegen en op een goed moment lag de kar vol met mijn gewicht aan hossende kinderen. Ik heb verschillende merken fietsaanhanger gevonden die losse assen voor zijwielen leveren, dat is dus ook een potentiële bron. Ook daar steekt de as in een bus/stukje buis, of zelfs een gat in het frame.
Verder heb ik gekeken naar skelters en karts. Die hebben complete fusees en die zijn ook los verkrijgbaar. Onder andere van Berg voor skelters. Die hebben ook modellen die geschikt zijn voor volwassenen. Het ziet er wel allemaal wat frêle uit, dat zal maximaal voor wielen van het formaat skelter zijn, niet voor 28 inch fietswielen. En ook hier lagers in de wielen.
De karts hebben hele kleine wieltjes, maar die zijn natuurlijk gemaakt om snelle bochten en motorvermogen te incasseren. Die fusees zijn ook duidelijk een stuk steviger van constructie. De assen zijn dik, en lagers in wielen.
Ook wat interessante ideeën op diygokarts.com, met bouten en koppelstukken/cv-installatiemateriaal fusees in elkaar schroeven. Als is dat erg houtje-touwtje en "it Just about fiets" klinkt me niet heel erg secuur in de oren. ;-)
De makkelijke opties wijzen in de richting van niet al te grote wielen, grotere as-gaten en lagers in de wielen. Ik ga eens nadenken.
Dank allemaal!
Ik heb een vrijwel lege parkeergarage tot mijn beschikking om te spelen en te rommelen. Ik ben inderdaad vooral creatief en lerend bezig en heb geen ervaring met het zelf maken van voertuigen. Ik ben eerlijk en verstandig genoeg om te weten dat de eerste keer alleen opstappen al spannend kan zijn.
Jullie geven veel informatie, dat is geweldig. Heel veel richting voor verder denken en googlen. Ik heb gekeken naar rolstoelen en andere voertuigen. Ook hoe de as dan weer aan het frame bevestigd moet worden. Voor zover ik kan zien hebben rolstoelen een bus/stukje buis aan het frame gelast en steekt de as daar doorheen en is aan het andere eind vast met een moer. De lagers zitten in het wiel gemonteerd. Er zijn ook quickrelease assen voor rolstoelen met een palletje dat ingeduwd kan worden.
Ik zag op familiebezoek een fietsaanhanger (een Thule geloof ik) die ook een quickrelease as had met lagers in de wielen. Die aanhanger wordt danig overbelast, ik weet hoeveel die kinderen wegen en op een goed moment lag de kar vol met mijn gewicht aan hossende kinderen. Ik heb verschillende merken fietsaanhanger gevonden die losse assen voor zijwielen leveren, dat is dus ook een potentiële bron. Ook daar steekt de as in een bus/stukje buis, of zelfs een gat in het frame.
Verder heb ik gekeken naar skelters en karts. Die hebben complete fusees en die zijn ook los verkrijgbaar. Onder andere van Berg voor skelters. Die hebben ook modellen die geschikt zijn voor volwassenen. Het ziet er wel allemaal wat frêle uit, dat zal maximaal voor wielen van het formaat skelter zijn, niet voor 28 inch fietswielen. En ook hier lagers in de wielen.
De karts hebben hele kleine wieltjes, maar die zijn natuurlijk gemaakt om snelle bochten en motorvermogen te incasseren. Die fusees zijn ook duidelijk een stuk steviger van constructie. De assen zijn dik, en lagers in wielen.
Ook wat interessante ideeën op diygokarts.com, met bouten en koppelstukken/cv-installatiemateriaal fusees in elkaar schroeven. Als is dat erg houtje-touwtje en "it Just about fiets" klinkt me niet heel erg secuur in de oren. ;-)
De makkelijke opties wijzen in de richting van niet al te grote wielen, grotere as-gaten en lagers in de wielen. Ik ga eens nadenken.
Dank allemaal!