17-Jun-2023, 10:23 PM
De warmte ontwikkeling bij het remmen is echt veel hoger als 30 graden. Ik mis de kennis om dat uit te rekenen, maar het is echt heel erg veel meer. Op een zeer bescheiden afdaling hier, zeg 60 hoogte meters, met tegen de 60 naar beneden vanwege slecht wegdek en dan onderaan een T splitsing waar je moet stilstaan. Dan wil je ze niet meer vasthouden. Ga je van een echter berg af, en moet je bijvoorbeeld vanaf 90 of 100 naar nul, dan worden ze enige honderden graden. Heet genoeg om het Aluminium iets groter te maken. Heet metaal zet uit.
Doordat een Velomobiel zo aerodynamisch is, ga je heel gemakkelijk hard. Het ordinaire viaductje over de snelweg is al genoeg om 50 km/h plus te halen. Het flauwe afdalinkje van een Monferlandse Bult, langs de niet eens de beruchte Peeskesbult, daar kan ik al 67 km/h halen, met bijtrappen. Langs de N335.
Ook zonder trappen, gewoon remmen los, gaat het echt al snel heel hard als de hellinkjes mee werken.
Zeker in het zuiden des lands, waar de wegen soms steil, onoverzichtelijk en smal zijn, ben je waarschijnlijk wel blij met goede remmen.
Ik ben met een paar honderd km ervaring met 45 km/h in een mooie Barrelrol om de lengteas geraakt, omdat ik iets te optimistisch de bocht nam in de afdaling van de Westervoorsebrug. Doe zeker in het begin voorzichtig, omdat je soms veel eerder aan de grens van de mogelijkheden bent, dan je denkt.
Doordat een Velomobiel zo aerodynamisch is, ga je heel gemakkelijk hard. Het ordinaire viaductje over de snelweg is al genoeg om 50 km/h plus te halen. Het flauwe afdalinkje van een Monferlandse Bult, langs de niet eens de beruchte Peeskesbult, daar kan ik al 67 km/h halen, met bijtrappen. Langs de N335.
Ook zonder trappen, gewoon remmen los, gaat het echt al snel heel hard als de hellinkjes mee werken.
Zeker in het zuiden des lands, waar de wegen soms steil, onoverzichtelijk en smal zijn, ben je waarschijnlijk wel blij met goede remmen.
Ik ben met een paar honderd km ervaring met 45 km/h in een mooie Barrelrol om de lengteas geraakt, omdat ik iets te optimistisch de bocht nam in de afdaling van de Westervoorsebrug. Doe zeker in het begin voorzichtig, omdat je soms veel eerder aan de grens van de mogelijkheden bent, dan je denkt.