30-Sep-2023, 10:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Sep-2023, 10:10 PM door 365cycle.)
(29-Sep-2023, 04:58 PM)Niels van der Wal schreef: Een ligfiets is vooral sneller op lange rechte stukken; dan heb je het voordeel van minder luchtweerstand. Een racefiets is sneller in sprinten en optrekken; dan heb je het voordeel direct veel kracht op de pedalen kunnen zetten en het makkelijk kunnen sturen.Oneens. M'n postuur helpt niet, maar op de ligfiets kan ik ook echt meer kracht kwijt dan op de wielrenfiets. Een paar honderd watt bij een niet al te hoog toerental is genoeg om jezelf uit het zadel te tillen op een bukfiets.
Ik had ook een fixie en een gewone wielrenfiets, inmiddels niet meer. Daarnaast dus bakfiets, rechtoptandem, open liggers, velomobielen... de voor mij snelste fietsen in de stad zijn zonder uitzondering de goed manoeuvreerbare liggers waarop je het meest overeind zit. Op een retourtje van 23 km in Rotterdam (echt hartje centrum, naar de Coolsingel) zitten m'n velomobiel en ligfiets die verder aan die eigenschappen voldoen heel dicht bij elkaar (binnen een minuut, hoog 33 en hoog 34 minuten gereden tijd om precies te zijn), hoewel de kruissnelheid op de Bosdreef met de velomobiel hoger ligt en ik daarmee als ik wat ruimte heb ook sneller op tempo ben, maakt de Challenge het in de stad goed met z'n wendbaarheid.
Het betreft dan de Challenge Focus en de DF XL. Tegen de 40 gemiddeld op een fixie ga ik niet redden.