13-Oct-2023, 03:33 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Oct-2023, 03:34 PM door Lopopodium.)
(13-Oct-2023, 09:02 AM)blokdoorn schreef: Belangrijkste reden zou zijn om ook in de het slechtere jaargetijde rond de winter langere dagafstanden (100+) te fietsen.
Persoonlijk vind ik het wel fijn om vanaf november tot ergens eind februari een tijdje geen lange toertochten van 100+ te maken. Ik houd niet van in het donker fietsen, en zeker niet in deze tijd waarbij elke auto en fiets die je als tegenligger tegenkomt een felle slecht afgestelde koplamp heeft. En als je graag lange tochten maakt en voor het donker thuis wil zijn, moet je toch wel bijtijds weg. Dan blijft er niet veel daglicht meer over voor andere dingen.
En ik merk dat mijn fietsconditie op het eind van het fietsseizoen ook wat minder wordt. Afgelopen week nog 100 kilometer gefietst, maar nu het minder warm is vond ik die 100 kilometer een stuk moeilijker dan de 190 kilometer die ik een week daarvoor nog in een t-shirtje heb gefietst. Elk jaar heb ik dat de laatste paar weken van het seizoen de tochten wat moeizaam gaan. En in het voorjaar gaat het meestal een stuk beter (mede dankzij de toegenomen enthousiasme na een pauze), ook al heb ik dan alleen nog maar een basisfietsconditie van het fietsen van tochtjes van 40 kilometer met een stadsfietsje, eens of tweemaal per week.
Maar misschien dat een velomobiel kan helpen deze ervaring die ik heb een beetje te voorkomen? Ben benieuwd wat jouw ervaringen zullen zijn.