Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#4
(20-Nov-2023, 03:43 PM)twilwel schreef: Huh  Ik snap deze gelatenheid niet?
Ik doelde vooral op dat lithium ion cellen niet zo instabiel zijn als sommigen denken. Er zijn wel een paar belangrijke spelregels, en ben met je eens dat daar in sommige gevallen wat te makkelijk mee omgesprongen wordt. De niet-beschermende behuizing van veel moderne accu's is er daar zeker één van;ik ben echt voor de hardcase. Laatste waar je bij een stevige aanrijding op zit te wachten is een knetterhete lithiumbrand terwijl je gebroken in je velomobiel zit.
Daarnaast vind ik de manier waarop ik mijn LiPo's oplaad, nl. met een lader die me de spanning in de individuele celgroepen (bij een 2P-accu, bij 1P is het echt per cel) laat zien, prettiger. Het geeft inzicht in of bepaalde cellen misschien slechter worden en vooral ook, of de lader z'n werk betrouwbaar aan het doen is. Wat zo'n BMS van 60 cent doet is maar een raadsel Smile 

Overigens kan je de LiPo's bijna niet kortsluiten. Mijn zwaarste 4S accu's mogen kortstondig een stroom leveren van 770A - bij dat soort stromen wordt fungeert een kabel van minder dan 5mm gewoon als zekering Tongue

PS: Niet alleen staat dat erop, ik heb het ook ooit per ongeluk getest. Maakte destijds nog gebruik van accu's met een HXT 4mm stekker, die zijn symmetrisch. De stekker van de accu kan je dus aan de fiets prikken, maar ook aan een andere accu. Ik zat in m'n fiets en was terwijl ik aan het praten was met een geïnteresseerde even van accu aan het wisselen. Ik prikte dus per ongeluk de lege accu aan de volle accu (zonder zekering!). Er ontstond meteen vuurwerk, ik ben nog nooit en nooit weer zo snel uit m'n fiets gestapt Big Grin Zodra ik eruit was zag ik m'n fout en (achteraf misschien niet verstandig) trok ik de stekkers van elkaar. De stekkers waren pijnlijk heet, de kabel van de zwakste (lege) accu was eigenlijk al gewoon doorgesmolten (deze had dunnere kabels dan de andere). Ik heb daar een tijdje gestaan, maar beide accu's leken gewoon okee, dus ben ik maar weer naar m'n vakantieadres gereden met een schuin oog op de beide accu's. Bij thuiskomst heb ik de fiets en de accu's voorzien van XT60 stekkers; deze zijn M/V, een accu is dan dus niet meer aan een andere accu aan te sluiten. Ook de lege accu die zeg maar supersnel opgeladen werd heb ik na de eerste paar keer buiten opladen weer volledig in gebruik genomen. De cellen waren niet gezwollen, het enige wat ik er daarna aan gemerkt heb is dat ie iets minder capaciteit leek te hebben (~4000 mAh ipv 5000).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Hardloper


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door 365cycle - 20-Nov-2023, 03:50 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is alsof ze de...Oliver — 07:23 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik vind ons (mense...Wim -de roetsende — 06:20 AM
I'm writing a piece for a magazine
Hi Ana, yes, some o...365cycle — 01:19 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Met dat laatste stuk...365cycle — 12:39 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Dat mag hoor. Als je...365cycle — 12:36 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik val in herh...Frutsel — 12:35 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik val in herhal...melle z — 11:36 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Dit hele verhaal her...Jeroen S — 11:21 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
In Duitsland kun j...Hoekie — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is alsof ze de k...melle z — 11:12 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Henning van velomobi...365cycle — 11:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Let op op dat soort ...365cycle — 11:07 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Bij motorfiets Led v...Jeroen S — 11:04 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Bij de Stromer compe...Jeroen S — 10:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
In Friesland geloo...Josligfiets — 10:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
In dorpen en kleine ...Roepers — 10:45 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wat ik hier vreemde...Oliver — 10:29 PM