18-Dec-2023, 06:03 PM
(17-Dec-2023, 02:06 PM)Jeroen S schreef: Voor kettingen pak ik altijd Sram kettingen. Daar krijg je vaak een sluit schakeltje (quicklink) gratis bij in. Shimano wil graag dat je een speciaal pinnetje gebruikt wat onevenredig veel kost in vergelijking tot een ketting. Drie pinnetjes voor 10 euro, terwijl er 114 pinnetjes in een ketting zitten, die ketting kost dan ook 10 euro? Shimano doet tegenwoordig ook quicklinks zie ik.
Dure kettingen roesten minder snel, maar als je in de winter dagelijks in de pekel rijdt, zijn ze allemaal binnen no time afgeschreven.
Kijk vooral even rond, iedere keer de verzendkosten erbij omdat handelaar x voor dit net goedkoper is dan Y schiet ook niet op.
7 speed is een beetje vervelend omdat op de 7 speed body niet zonder knutselen iets anders past. Op 8 speed past 8, 9,10 en zelfs sommige 11 speed cassettes.
Bij veel Shimano naafjes kun je een 7 speed body gemakkelijk omruilen voor een 8-9-10 speed van een andere Shimanonaaf, als je de asmoeren en conus mee verhuisd. Ook ander spul, cassette, derrailleur e.d, is in 9 speed niet heel veel duurder dan in 7 speed. Als je dan toch bezig bent misschien gelijk de hele zwik upgraden? Als je nog wat onderdelen hebt liggen of ergens een ouwe goede 26er mtb op de kop kunt tikken ofzo, kan dat ook de moeite zijn. Derailleurs kun je geloof ik gewoon uitwisselen tussen 7-8 en 9 speed. ( dus behouden als het nog werkt)
Drie kettingen is bij mij altijd voldoende geweest.
Ik wil 3 kettingen aanschaffen van KMC en zie dat er verschillende kwaliteiten zijn binnen de "1/2x 3/32" afmeting met een pinlengte van 7,3mm (die heb ik nu ook op mijn ligfiets). Ze hebben een goedkopere Z7, een duurdere X8 en een hele dure E8 ketting die heel lang meegaat omdat hij slijtvaster is. Wat zou u gebruiken? De ligfietsketting is 3x zo lang als een normale fietsketting en er komt veel meer kracht op. De Z7 lijkt mij echt budget en wellicht te zwak voor de ligfiets. De X8 verkopen ze rond de 13-15 euro dus daar zat ik aan te denken.