Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
Citaat:Ik bouw zelf m'n accu's samen, op het werk hadden we nog een vrachtje 18650 Li-ion liggen, 2600mAh.

Bij mijn quest 838 zit ook zo een accu, 3 cellen 18650, verpakt in shrinkfolie. Normaal prima accu ik heb voor de racefiets ook zo een enkel die is 6 van diezelfde cellen, nooit problemen mee gehad. Echter er zit een risico aan die zelfbouw dingen ook al bestaan ze uit prima Samsung cellen waar niet snel iets mee gebeurd, zo heb ik gisteren op mijn woon werk rit ontdekt, de draadjes zijn aan de cellen gesoldeerd maar er is geen “trekontlasting” ik heb nooit gekke dingen met de accu gedaan hij is normaal in gebruik. Na de rit haal ik hem uit de velo en laad hem op. Echter de verbinding van die draden kan dat normale gebruik niet aan die raken deels los en er kan de gevaarlijke situatie ontstaan dat de draden kunnen gaan kortsluiten met alle risico’s van dien: uitgebrande velomobiel of nog erger een afgebrand huis, of simpelweg wat mij gebeurde op 42 km van huis een accu met 1 los draadje. Een en ander is simpelweg te voorkomen door middels de draden ook met plakband, isolatie tape of ducktape rondom de accu te omwikkelen zodat de draden door de omwikkeling stevig tegen de accu worden geplakt van een trekontlasting te voorzien. De soldeerpunten worden dan niet meer belast mocht er tijdens gebruik toch ietsje kracht op de draden komen bijvoorbeeld omdat je het accuutje er even aan tilt o.i.d. Ik heb als pech / nood oplossing het losse draadje met plakband tegen de pool van de cel weten te klemmen door te omwikkelen. Daarna nog x de batterij in de andere kant omwikkelen dan is er flink trekontlasting. Kon zo prima thuis komen maar hij moet natuurlijk netjes gesoldeerd! En daarna die trekontlasting middels omwikkeling rond accu +draden! Tio controleer zon accu dit kan gewoon een brand veroorzaken indien de niet goed vast zittende draden gaan kortsluiten!

Freek
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door Freek1970 - 15-Feb-2024, 12:23 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik vind ons (mense...Wim -de roetsende — 06:20 AM
I'm writing a piece for a magazine
Hi Ana, yes, some o...365cycle — 01:19 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Met dat laatste stuk...365cycle — 12:39 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Dat mag hoor. Als je...365cycle — 12:36 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik val in herh...Frutsel — 12:35 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik val in herhal...melle z — 11:36 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Dit hele verhaal her...Jeroen S — 11:21 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
In Duitsland kun j...Hoekie — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is alsof ze de k...melle z — 11:12 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Henning van velomobi...365cycle — 11:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Let op op dat soort ...365cycle — 11:07 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Bij motorfiets Led v...Jeroen S — 11:04 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Bij de Stromer compe...Jeroen S — 10:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
In Friesland geloo...Josligfiets — 10:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
In dorpen en kleine ...Roepers — 10:45 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wat ik hier vreemde...Oliver — 10:29 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of het nog wat uitma...365cycle — 10:18 PM