Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfiets adviesorgaan van/door Meindert Valenteijn
#14
(21-Feb-2024, 08:43 AM)HugoW1975 schreef: Ik vind het ook machtig mooi, zo'n velomobiel, maar je stapt wel heel makkelijk over het financiële deel heen. Ik heb een auto omdat ik ook vaak niet alleen rijdt of iets moet vervoeren. Vrouw, kinderen, hond, drumstel, 4 tassen weekboodschappen, etc. Die kan dus niet weg.
Een velomobiel is niet voor iedereen een optie, zelfs niet enkel financieel, maar als er één vervoermiddel is waarbij veel mensen makkelijk over het financiële heenstappen is het wel de automobiel. Angstaanjagend veel automobilisten leven op de pof. Een dikke lening voor de aanschaf, alleen de brandstof rekenen als reiskosten, de begrippen "onverwachte kosten" (de meeste automodellen hebben bekende kwalen, de kosten zijn daarmee heel voorspelbaar) en "een dure APK" (het is enkel een controle, behalve dat lang niet alle APK-keurmeesters even zorgvuldig zijn had de auto had de rest van het jaar ook al veilig moeten zijn), en moord en brand schreeuwen als de benzine 10 cent duurder wordt.
Niks menselijks is mij overigens vreemd, echt niet. Ik heb tijden gekend waarin ik een week op benzine reed in mijn Mazda 121, omdat ik geen geld had om de gastank bij te vullen. Ja, dat is omgekeerde logica, want gas is veel goedkoper, maar die auto had benzine nodig om te kunnen starten dus er zat altijd wel iets in die tank. En dan had ik nog de mazzel dat ik alleen onderdelen en zo nu en dan wat gereedschap hoefde te kopen, want alles van olie verversen tot versnellingsbak reviseren kan ik zelf.

Nu heb ik het makkelijk, omdat ik op een kilometer afstand een spoorverbinding heb, en hier binnen een straal van 5 km altijd wel een deelauto te vinden is, maar ook omdat mijn leven (en dat van mijn kind) totaal niet meer ingesteld zijn op de auto. En dan denk ik dus inderdaad: Ik heb nu geen hond maar de laatste die ik had had pootjes, drumstel en 4 tassen weekboodschappen krijg ik prima mee op m'n oude aftandse bakfiets (en mij kennende waarschijnlijk ook nog tegelijk als het moet), en - kort door de bocht, ik weet het - als m'n volgende vrouw een auto wil moet ze die zelf maar kopen Tongue 
Er zit ook een andere kant aan die medaille: Kan ik een eigen auto betalen? Ik woon leuk, kan sparen en gekke dingen doen tegelijk. Ik woon nu echter ook gehuurd, en zie dat graag veranderen. Nee, ik vind dat ik nu geen (goede, jonge, veilige) eigen auto kan betalen, want de spaarrekening lijdt daar dan dubble onder (stijgende reiskosten en minder spaarmogelijkheden óf inleveren op leuke dingen doen), en het geld op de spaarrekening moet straks richting notaris + kosten koper. 

(21-Feb-2024, 08:43 AM)HugoW1975 schreef: Een fiets daarnaast voor naar mijn werk, een inmiddels 20 jaar oude Giant Brisbane die ieder jaar een beurtje krijgt. Sinds kort dus een ligfiets, voor € 150,- van marktplaats. Een velomobiel zou ik graag hebben, de investering is voor mij niet te maken, laat staan verantwoorden. En zo vele met mij, denk ik.
Ik denk dat het voor verreweg de meeste mensen niets meer of minder is dan een keuze. Denk hier eens over na: Als het financieel ineens ontzettend slecht met je gaan, zou je je auto dan kunnen missen en oplossingen kunnen vinden zodat je er niet echt onder lijdt? Ik denk dat de heel veel Nederlanders die vraag wel met "ja" moeten beantwoorden. 
Ik ken ook een stel die daarop een uitzondering zijn; er liggen twee blauwe kaarten in hun auto en ze wonen in een klein dorp met momenteel weinig mogelijkheden om te verhuizen. Voor mij nog een reden om mezelf te willen dwingen net dat tandje verder te gaan dan veel anderen en een paar honderd kilometer per week te fietsen. Ook al lukt het momenteel helaas even niet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Ligfiets adviesorgaan van/door Meindert Valenteijn - door 365cycle - 21-Feb-2024, 11:49 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik heb even nodig ...bucovaina — 11:07 AM
I'm writing a piece for a magazine
Can any owner of a...Bacchus — 10:08 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Terug naar het onder...Hoekie — 09:38 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wordt niet boos/ag...Oliver — 09:21 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik vind ons (men...melle z — 09:20 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik vind wel dat Mell...Roepers — 08:56 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
In de velomobiel b...Bacchus — 08:52 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is alsof ze de...Oliver — 07:23 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik vind ons (mense...Wim -de roetsende — 06:20 AM
I'm writing a piece for a magazine
Hi Ana, yes, some o...365cycle — 01:19 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Met dat laatste stuk...365cycle — 12:39 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Dat mag hoor. Als je...365cycle — 12:36 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik val in herh...Frutsel — 12:35 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik val in herhal...melle z — 11:36 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Dit hele verhaal her...Jeroen S — 11:21 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
In Duitsland kun j...Hoekie — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is alsof ze de k...melle z — 11:12 PM