10-May-2024, 08:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2024, 09:03 PM door Martin van Mourik.)
Oei, wat zien die ketting en tandwielen er goor uit zeg, mijn handen zouden jeuken om de boel schoon te boenen. Maar of voor die ketting de schoonmaak nog zin heeft is wel de vraag.
Er zijn speciale hulpmiddelen die je kunt kopen om kettingrek te meten, maar met huis-tuin-en-keukenmiddelen gaat het tot op zekere hoogte ook wel. Een binnenschakel en een buitenschakel zijn samen precies 2,54 cm lang (1 inch), gemeten van as tot as. Veertig schakels zijn dan 50,8 cm, en 1 procent daarvan is ongeveer 5 millimeter. Als je de ketting goed recht legt (b.v. langs een lat) kun je met een meetlint over veertig schakels de lengte meten. Elke millimeter voorbij 50,8 cm komt dan ruwweg overeen met 0,2% rek. Doorgaans wordt aanbevolen om bij 0,75% rek de ketting te vervangen, 1% heb ik ook wel eens gelezen. Dus bij een lengte van 51,1 cm voor veertig schakels kan het er nog net mee door, en bij een lengte 51,2 cm wordt het tijd om de ketting te vervangen.
De cassette en voorbladen vind ik er nog redelijk bruikbaar uitzien. Als je alles tiptop in orde wilt hebben zou je het al kunnen vervangen, maar het lijkt mij dat er nog best mee te rijden valt.
Er zijn speciale hulpmiddelen die je kunt kopen om kettingrek te meten, maar met huis-tuin-en-keukenmiddelen gaat het tot op zekere hoogte ook wel. Een binnenschakel en een buitenschakel zijn samen precies 2,54 cm lang (1 inch), gemeten van as tot as. Veertig schakels zijn dan 50,8 cm, en 1 procent daarvan is ongeveer 5 millimeter. Als je de ketting goed recht legt (b.v. langs een lat) kun je met een meetlint over veertig schakels de lengte meten. Elke millimeter voorbij 50,8 cm komt dan ruwweg overeen met 0,2% rek. Doorgaans wordt aanbevolen om bij 0,75% rek de ketting te vervangen, 1% heb ik ook wel eens gelezen. Dus bij een lengte van 51,1 cm voor veertig schakels kan het er nog net mee door, en bij een lengte 51,2 cm wordt het tijd om de ketting te vervangen.
De cassette en voorbladen vind ik er nog redelijk bruikbaar uitzien. Als je alles tiptop in orde wilt hebben zou je het al kunnen vervangen, maar het lijkt mij dat er nog best mee te rijden valt.