12-May-2024, 09:18 PM
Zoals dit eruit ziet, draait het waarschijnlijk al vele 10.000 km. Weet je iets over de afstanden die er mee gereden zijn? Het heeft geen zin om de ketting alleen te vervangen, omdat de cassette net zo versleten is. De nieuwe ketting zal niet werken op de oude cassette. Deze is echt te ver heen. Dit is geen aandrijving die een paar duizend km in de velomobiel heeft gelopen.
Ja, het is veel werk, maar 2x de helft van de klus doen is nog veel meer werk. Tandwiel kun je nog op gokken omdat die trager slijten als de andere delen. Het is beter om 1x alles te doen. Je kunt ook langs een dealer gaan. Een gewone fietsenmaker zal deze klus niet kunnen doen, omdat daar wat gereedschap ontbreekt, zoals de astrekker.
Al dat vet, smeer, verpulverd zand, en andere rotzooi wat op je ketting zit, dat zit ook aan de binnenkant van de kettingbuisjes. Het is verstandig die ook goed schoon te maken, omdat anders je nieuwe ketting door diezelfde smeerboel draait. Dat zou een beetje jammer zijn.
Ja, het is veel werk, maar 2x de helft van de klus doen is nog veel meer werk. Tandwiel kun je nog op gokken omdat die trager slijten als de andere delen. Het is beter om 1x alles te doen. Je kunt ook langs een dealer gaan. Een gewone fietsenmaker zal deze klus niet kunnen doen, omdat daar wat gereedschap ontbreekt, zoals de astrekker.
Al dat vet, smeer, verpulverd zand, en andere rotzooi wat op je ketting zit, dat zit ook aan de binnenkant van de kettingbuisjes. Het is verstandig die ook goed schoon te maken, omdat anders je nieuwe ketting door diezelfde smeerboel draait. Dat zou een beetje jammer zijn.