Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#1
In een andere draad zag ik dit

(18-Nov-2023, 06:19 PM)365cycle schreef: Een lithium polymeer gaat alleen kapot als je 'm te ver ontlaadt, een lithium ion kan daardoor zelfs brandgevaarlijk worden.

...............

Overigens zijn ook de accu's die Velomobile World levert allemaal LiIon inclusief BMS.

en vond het het een mooie aanleiding om het eens nader over de accu's in velomobielen te hebben.

Want ik maak me zorgen over die Lipos en LiIon accu's. Dat begon voor mij met een draad op het Velomobilforum met alarmerende berichten. Een gebruiker had brandwonden opgelopen bij het verwijderen van de accu uit de velomobiel en hij was niet de enige met brandende accu. Op een zo kleine pool als de velomobilisten deed mij dat opkijken. Hoe gevaarlijk zijn eigenlijk die accu's en hoe vaak komt het voor.

Om gewicht te besparen (?) zit er soms alleen wat plastic krimpkous om de lithiumcellen. Dat lijkt me niet verstandig in een schuddende velomobiel. Ik heb NiMh accu's met dergelijke krimpkous gezien die na verloop van tijd dóór schuurden en de cellen zelf zichtbaar werden. Die cel deed het dan gewoon niet meer en dat was het. Ik denk niet dat liIon accu's zo rustig blijven.
Ook heb ik niet zoveel vertrouwen in printplaatjes (BMS) die de accu moeten bewaken. Ik wil, kortom, dat ook wanneer alles fout gaat, de accu mijn velomobiel en/of huis NIET affikt.

We hebben natuurlijk veel meer lithium accu's in allerlei apparaatjes in huis en in smartphones. Edoch, de accu's in velomobielen hebben een fors hogere energie-inhoud.

Ik ben dus wat gaan zoeken op het internet en ben denk ik heel wat wijzer geworden. Er zitten behoorlijke verschillen in veiligheid tussen de lithium accu's met verschillende chemische samenstellingen.

Ik heb nu LFP (oftewel LifePo4) accu's met een stevige kunststof omhulsel, die weliswaar zwaarder zijn, maar veel minder brandgevaarlijk, niet kunnen lijden aan "thermal runaway" en minder gevoelig zijn voor kou en lage spanning. Thermal runaway is de reden bijvoorbeeld dat EV's zo moeilijk te blussen zijn en dat ze later alsnog weer in brand kunnen vliegen.

Ik bedacht dat als er een instantie is die groot belang heeft bij risico vermijding dan is dat wel verzekeringen. En wat blijkt:
Verzekeringen maken zich flink zorgen over de Lithium accu's. Zij zien het liefst en willen dat wellicht verplicht gaan stellen, dat men speciale stalen kasten gebruikt bij het opladen..... Wij hebben intussen dergelijke accu's met alleen wat plastic krimpkous om de cellen en hopen dat het goed blijft gaan?
Antwoord }


Berichten in dit topic
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door twilwel - 20-Nov-2023, 03:19 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
1 inch voorvork M5 tandem gezocht
Ben wel benieuwd o...PeeWee32 — 04:42 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
ik gezellig heb zitt...datakneder — 03:00 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Ik zie maar 6 finish...Bob Hagendijk — 01:11 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Nog een klein half u...Hoekie — 11:45 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik gisteren weer een...Jeroen S — 11:43 AM
Quest "opbokken"
Zoek even naar een b...Jeroen S — 11:38 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Leuke discussie. Nog...Hoekie — 11:37 AM
Medeliggers onderweg
Ik kwam een kleine k...Jeroen S — 11:23 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Is de wet echt zo...datakneder — 10:18 AM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Uit nieuwsgierighe...Hardloper — 10:00 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
@Gideonaut kijk eens...Hardloper — 09:58 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Nee! Het is verbod...Gideonaut — 09:51 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Volgens mij staat op...Hardloper — 09:50 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Ik heb ook een Edge ...quattrovelootje — 09:44 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Was het niet verbo...datakneder — 09:32 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Als ik aan het fiets...Niels van der Wal — 08:53 AM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Was het niet verbo...TimSch — 08:42 AM