Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#27
(20-Nov-2023, 09:48 PM)quattrovelootje schreef: Voor zover ik hier kan volgen is zo'n accu niet echt veilig en zou ik ook wel naar een LFP accu willen overschakelen ....

Welk voltage en Ah moet je ongeveer hebben? Ik heb 12V 6Ah hardcase van het merk Kepworth die ik via aliexpres vond. Kepworth heeft een warenhuis in Duitsland, dus de levering gaat best snel. Maar ik zag zojuist ook een andere voordelige optie: https://www.eremit.de/p/12v-6ah-lifepo4-...-t-stecker die heeft echter geen hardcase, dus ik zou op eventuele schuurplekken zachte velcro doen.
Hier zijn verder 6Volts LifePo4 te vinden en hardcase 12V maar de energieinhoud en gewicht van deze laatste is in mijn ogen wat overdone met 12Ah. Dan liever twee van 12V/6Ah.

En als je dan toch bezig bent, kijk even kritisch naar je stekkers. Ik heb in mijn Bülk, aan de accu zelf en aan de lader alle stekkers naar de mij vertrouwde en bewezen XT-T stekker omgebouwd.


Ik had het eerder over hoe verzekeringen tegen LiIon aan kijken: https://www.abnamroverzekeringen.nl/arti...en-opladen

Ik quote:  "lithium-ion-accu’s onlangs geclassificeerd als extreem brandgevaarlijk, met een even groot brandrisico als CNG (aardgas onder druk) en waterstof".

Ook met aardgas en waterstof gaat het meestal goed, mits.... en dan volgt een hele reeks dwingende veiligheidsvoorschriften.

Om even een YouTuber aan te halen: des temeer je de veiligheidsaanbevelingen in acht neemt, hoe minder je je aandacht erbij hoeft te houden. https://youtu.be/n3urBpFIBgY?si=aeY6gmw66dHyVnak&t=1155

Ik denk dat ik maar een stalen kist ga zoeken (online zijn er specifieke accu-kasten te vinden) om de LiIon accu die ik nog heb veilig te kunnen laden. In huis laden is volgens mij niet zo slim en bij in de garage laden heb ik geen toezicht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door twilwel - 21-Nov-2023, 03:26 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Wat weegt ie?
Voor of na de period...Coen__ — 11:03 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Wel blij om na een...Coen__ — 11:00 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Lol, volgens mij z...Wim -de roetsende — 10:16 PM
Wat weegt ie?
Ik denk dat terug ga...Willeke_IGKT — 10:09 PM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
IMHO kan je ze wel...365cycle — 10:04 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Lol, volgens mij zie...365cycle — 09:58 PM
Wat weegt ie?
Het wordt wel een ...datakneder — 09:55 PM
Wat weegt ie?
Maar dan zou "...Wim -de roetsende — 09:43 PM
Te koop optima dingo ligfiets
Hier nog eentje:Lopopodium — 09:20 PM
Einde van de alu velomobiel of toch nie...
Wie beetje handig is...Hardloper — 09:12 PM
Wat weegt ie?
En ANS is heel pre...datakneder — 08:30 PM
Medeliggers onderweg
Volgens mij kwam...Geboelders — 06:18 PM
Leve de ligsport
Ik weet geen ander...Hoekie — 05:34 PM
Wat weegt ie?
Wat zou dit net we...Bart Verbeek — 04:57 PM
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
Ik heb van een w...Hardloper — 04:28 PM
Leve de ligsport
Ik neem toch aan dat...melle z — 02:15 PM
Leve de ligsport
Bob heeft het bij he...Jeroen S — 01:59 PM