Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
#51
Ik moet even wat rechtzetten van mijn eerste post maar het is een beetje laat om het daar nog te veranderen. Ik schreef over iemand op het velomobilforum bij wie de accu in de brand was gevlogen en hij had wat lichte brandwonden opgelopen. De accu lag volgeladen in de velomobiel als back-up accu, dus niet aangesloten.
Iemand die navraag heeft gedaan bij betrokkene maakte me erop attent dat de elektronica van de accu in de brand was gevlogen en dat de accu zelf niet heeft gebrand. Dus de Lupine accu had weliswaar een defect waardoor er brand ontstond, maar er was geen sprake van thermal runaway van de accucellen.

Dus, de directe aanleiding om deze draad te beginnen is onderuitgehaald lijkt het, maar..... aan het eind van de draad meldt iemand dat zijn huis en dat van zijn buurman in 2017 is afgebrand, waarschijnlijk (let op, het is niet 100% zeker) doordat een "intelligente" lupine lader de accu niet juist herkende en een verkeerd laadprotocol uitvoerde. Wat er precies gebeurd is valt niet meer te achterhalen maar het lijkt er sterk op dat de accu een thermal runaway onderging, zo heftig dat de huizen in brand vlogen. Of de brand tijdens het laden uitbrak of erna en of de trike binnen of buiten stond op het moment van ontbranden, vermeld het verhaal niet.

Zie de post op velomobilforum: https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1606737

Voor mij komt deze post dicht bij huis, want ik heb dezelfde lamp en lader. De accu die erbij hoort is "maar" 48Wh, dat is de helft van de accu in mijn Bülk. Ik heb Lupine toch hoog zitten. Ik heb nog onlangs per ongeluk bij een verlenging van de accu kabels de polen verwisseld. De lupine accu gaf geen sjoege meer, maar ik heb 'm een poosje aan de lader gelegd en hij doet het weer als vanouds. Dus de beveiliging van Lupine is goed. Maar kennelijk niet perfect, getuige de onfortuinlijke Duitser.

Zo klein als onze accu's ook zijn en hoe klein de kans ook is dat ze in de brand vliegen, de gevolgen van zo'n brand zijn zó groot. Je kunt je afvragen, kan ik de enorme persoonlijke gevolgen dragen van zo'n piepklein risico.

Ik heb voor nog geen 25euro twee gebruikte munitiekisten bestelt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TheoZw , Hardloper , 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door twilwel - 24-Nov-2023, 12:20 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige ...charhof — 02:02 PM
Welke motor in QV?
Dat is een lastige, ...Hoekie — 01:39 PM
Nieuw hier!
Alleen waarom nog ...Wim -de roetsende — 01:31 PM