Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
(15-Feb-2024, 11:59 PM)Hoekie schreef:
(15-Feb-2024, 11:05 PM)ZoefZoef schreef: Of is ie juist wel weldenkend en verwachtte ie gewoon dat er wel een ingebouwde beveiliging zit om te voorkomen dat ze in de fik vliegen? De weldenkende ik zou dat namelijk wel verwachten eigenlijk.
Zou je denken, ingebouwde beveiliging, maar erop vertrouwen? Voor zo'n lange tijd? Een weldenkend mens?
Dat kan in principe een gebrek aan kennis zijn. Die kennis is voorhanden, maar zeker voor nieuwe velonauten is er wel erg veel kennis om op te nemen. Dan wordt de vraag: Wat sla je op? Wat sla je over?

Bijvoorbeeld (misschien een leuke voor een poll): Hoeveel van jullie hier wisten dat een lithium ion accu (net als lithium polymeer en LiFePO4) ook ontlaadt als je 'm gewoon laat liggen? Reken op 3% per maand en je zit aan de veilige kant. Te diep ontladen brengt overigens ook risico's met zich mee, de grootste wanneer je daarna weer gaat laden.

(15-Feb-2024, 11:59 PM)Hoekie schreef:
(15-Feb-2024, 11:30 PM)365cycle schreef: Omdat je een spanning wil hebben die hoger is dan 12V.
Misschien een domme opmerking, maar dan zorg je er toch gewoon voor dat je een grotere accu gebruikt?
Of een tweede als reserve bij je hebt en wisselt als het voltage te laag wordt?
[Afbeelding: 11-6.png]
Zou dus inhouden dat je nog geen 40% van je accucapaciteit kan gebruiken voor je moet wisselen. Bij de Milan vond ik het niet onprettig, omdat het niet meer werken van groot licht naast de plotseling veranderlijke spanningsmeter (3-cijferig scherm, dus 2 decimalen ipv 1: 9.99 ipv 10.0) een goede indicatie was dat de accu bijna leeg was. Maar dan was ik ook al wel een flink eind verder dan 40% (~3.3V per cel).

Als je dan toch spanningen moet gaan afregelen, dan is omlaag efficiënter dan omhoog, dus beter een 4S met buck converter dan een 2S met boost.

(16-Feb-2024, 08:43 AM)Freek1970 schreef: Klopt ook! Echter zie ik de laptop in tas die ook mee reist bij woon werk dan als groter risico als in er over nadenk. Bij een aanrijding kan die in twee breken omdat de laptop lang is. De kleine 3S accu op mijn dashboard met klittenband zal minder snel breken.
Maar die 3s accu heeft volgens mij wel een betere trekontlasting op de uitgaande (ongeveer) 12 volt draden nodig.
Daar zit zeker wat in. Is ook wel de reden dat ik m'n laptop in een waterdichte, dikke sleeve vervoer en helemaal achterin schuif - ik verkeer dan in de illusie dat het feit dat ie "klem" zit de druk bij een aanrijding zal verdelen Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door 365cycle - 16-Feb-2024, 11:50 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen:
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
75cm probleem = 75cm...Hoekie — 11:44 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Alleen hoe weten...datakneder — 11:34 PM
Leasen van een velomobiel
Gebruik de zoekfunct...Hoekie — 11:07 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Die zijn trouwens ...Hoekie — 10:50 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Dit krijgt een ver...Merijn — 09:52 PM
Fietsongeluk uit ''vandaag ben ik niet ...
In de anderhalf jaar...Lig-hen — 09:34 PM
Fietsongeluk uit ''vandaag ben ik niet ...
Eigenlijk is het nog...Hoekie — 09:24 PM
Leasen van een velomobiel
Tja die doen dat voo...Hardloper — 09:14 PM
Leasen van een velomobiel
Dank je wel voor je ...GerDilven — 09:07 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
• niet de bedoel...datakneder — 08:40 PM
Alve's minivizier
Ik rij helemaal niet...quattrovelootje — 08:26 PM
Eitje
@ fietsbennie …. Ki...Lig-hen — 08:14 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Gemiddeld genomen zi...Willeke_IGKT — 08:09 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Een verzekeraar ka...Hoekie — 08:07 PM
Leasen van een velomobiel
Ik ben ook erg benie...Hardloper — 07:47 PM
Eitje
Lig-hen met kippenve...Fietsbennie — 07:44 PM
Leasen van een velomobiel
Hier en daar lees ik...GerDilven — 07:31 PM