Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
#28
Vandaag eindelijk weer eens kunnen sleutelen aan de trike. Nou ja, eerst was er een ander project dat aandacht vroeg...

[Afbeelding: 20180213_160339.jpg]
Al weken gaf onze wasmachine de ene vage fout na de andere. Schoonmaken met azijn en soda mocht niet baten. Vandaag de boel open gemaakt en ik denk dat de afvoerpomp overleden is. Althans hij heeft last van uitvalverschijnselen... Heb een nieuwe besteld, hopelijk is het euvel daarmee verholpen...

Toen had ik tijd voor de trike Smile Eerst mijn aandacht gericht op het zitje...

[Afbeelding: KMX_seat_1.jpg]
Ondanks dat ik vanaf het begin mijn twijfels had (en heb) over het zitje, heb ik het eerst maar eens in elkaar gezet..

[Afbeelding: KMX_seat_2.jpg]
Het viel nog niet mee om de zitting en het schuim er goed op te krijgen. En dan ook nog ervoor zorgen dat de hoes er strak op zit... lastig. Het is aardig gelukt.

[Afbeelding: KMX_seat_sharp_edges_under_cover.jpg]
De randen van de zitting zijn vrij scherp en zijn goed voelbaar door de hoes heen. Ik denk dat ik de randen sowieso bij moet trimmen en dat ik er zo'n beschermrand omheen moet doen om schade te voorkomen.

[Afbeelding: KMX_seat_bottomview_2.jpg]
Aan de onderzijde is het klittenband te zien waarmee de hoes wordt vastgezet. En de tie-wraps waarmee de zitting wordt gemonteerd. Niet echt mijn stijl van vastzetten...

[Afbeelding: KMX_seat_bottomview_1.jpg]
De twee buisjes die uitsteken zijn voor het monteren en kunnen verstellen van het zitje op het frame.

Heb ook even proefgezeten (gewoon met het zitje op de grond) en het zit niet verkeerd. Het zitje is wel vrij kort. En na een regenbui heb je vast een zeiknatte kont... Het geheel weegt 3 kg en daarmee is het ook niet het lichtste zitje ter wereld.

Als straks de trike zover is dan gaat eerst deze zitting erop. Van daaruit kijken we dan weer verder.

Daarna was het tijd voor het frame. De doos daarbij als werkbank gebruikt (zoals ook in de KMX montage video's wordt gedaan) en dat gaat best goed. Met de wasmachine en droger van hun plek af in afwachting op de nieuwe pomp, was er weinig ruimte in de schuur...

Eerst heb ik de stickers van het frame op één na allemaal verwijderd. Die waren er nogal gehaast op geplakt denk ik want ze zaten nogal scheef. Toen ik daar een email over stuurde naar KMX UK kreeg ik binnen twee dagen gratis een volledig nieuw setje in mijn brievenbus. Prima service dus Smile Straks maar eens kijken welke ik terug ga plakken. Ik vond ze nogal schreuwerig. Misschien ontwerp ik zelf een paar nieuwe...

[Afbeelding: KMX_frame_sparkling_in_the_sun.jpg]
Kijk hem nu eens glinsteren in het zonnetje Smile

[Afbeelding: KMX_frame_front_wheel_mount.jpg]
Een van de eerste dingen was het monteren van de voorwielophanging. Het viel nog niet mee om de assen erin te krijgen... de lak/coating zat er dik op en het de gaten waar de assen in moesten waren niet 100% gecentreerd. Maar met een boor erdoor om de boel op te schonen en wat "gentle persuasion" is het gelukt. 

[Afbeelding: KMX_frame_front_view.jpg]
Daarna de beide brackets gemonteerd op het frame en de stuurstang gemonteerd. Werkt allemaal prima Smile

En toen...

Toen het achterwiel gemonteerd. "Waarom nu al?", denk je misschien.. Nou ik had zo het idee dat de achterpatten niet echt in lijn stonden. En helaas, ik had gelijk Sad Ik heb blijkbaar iets met scheve frames want dit frame is niet echt recht... Ik denk wel dat ik de patten kan richten en dat ik de uitsparing voor de as in de linkerpat dusdanig kan vergroten/aanpassen dat het wiel er recht en in lijn met het frame in kan worden gezet. Maar dat is weer een apart project voor een volgend sleutelmoment. En als het niet lukt kan ik altijd nog reclameren bij de leverancier...

Wordt vervolgd dus!
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset) - door ErikvanD - 11-Jan-2018, 11:40 AM
RE: Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset) - door ErikvanD - 13-Feb-2018, 05:25 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM
aandrijving versitaille
ik ben blij met mijn...MennoBrockhus — 08:45 PM