Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe snel groeit de markt van ligfietsen?
#6
(20-Jan-2019, 10:36 PM)Bart Verbeek schreef:
(20-Jan-2019, 05:10 PM)Johan. schreef: Ligfiets is nooit bij het grote publiek doorgebroken. Niet iedereen ziet de voordelen of wil de voordelen zien. En, laten we eerlijk zijn, een ligfiets heeft ook nadelen.
Een van de voordelen is dat een ligfiets minder luchtweerstand heeft. Dit voordeel is minder relevant geworden door de opkomst van de elektrische fiets die wel massaal omarmt is.

Grappig. Ik kom juist bij een ligfiets uit, mede dankzij de mogelijkheid tot elektrische ondersteuning. Met een e-bike rechtopfiets kom ik prima uit de voeten hier binnen de eigen stad. Maar zodra ik naar een plaats in de buurt wil, loop ik tegen twee problemen op: zadelpijn en actieradius. Beide problemen worden opgelost door een ligfiets met elektrische ondersteuning.

Wat zijn dan precies die nadelen? Hadden die in die 35 jaar dan niet allang opgelost moeten zijn? Technisch is er wel een grote vooruitgang geboekt in die jaren, dat kan ik wel zien.

Er zijn nadelen aan een ligfiets. Mensen die niet van ligfietsen houden kunnen nog meer nadelen noemen: Duurder, zwaarder, langer, op- en afstappen, andere (regen)kleding, minder sociaal naast een bukfietser, minder zicht over autodaken en minder snel gezien worden. Dat laatste vooral voor trikes en lage ligfietsen.

De ligfiets kent geen kinderziektes meer. Het kaf is van het koren gescheiden. Was de ligfiets de vervanging voor de elektrisch ondersteunde fiets. Eerder genoemde nadelen kent de elektrische fiets niet. Ook de opkomst van de speedpedelec (bromfiets), toen nog vallende onder de snorfietsregels, heeft ook geen goed gedaan aan het imago van de ligfiets. Nu komen diverse elektrisch ondersteunde trikes weer in de verkoop, omdat ze op de rijbaan als onveilig gevoeld worden. Mede door een te lage kruissnelheid t.o.v. het overige autoverkeer.

De elektrisch ondersteunde trike heeft ook last van zijn imago. Het is een gehandicaptenvoertuig. Voor het werk wordt ie vergoed door het UWV, prive door de Wet maatschappelijke ondersteuning. Meestal kiest men dan voor een scootmobiel of een brommobiel. Een gehandicaptenvoertuig heeft wel als voordeel dat je vrijwel overal mag rijden. Je bent bevoorrecht, tenzij de Wet dat niet toestaat.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Hoe snel groeit de markt van ligfietsen? - door PietV* - 25-Jan-2019, 12:17 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een beetje roze pink...ZoefZoef — 02:06 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
ik heb eindelijk een...Veloquest — 01:46 AM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Met een tweewieler h...Jeroen S — 12:20 AM
Te koop: AZUB T-Tris 26 ligfiets | Rohl...
Een tweewieler is we...robbyvdmeulen — 11:55 PM
Te koop: AZUB T-Tris 26 ligfiets | Rohl...
Ik weet niet hoe je ...Bob Hagendijk — 11:25 PM
Nieuw of tweedehands?
Maar de kortste we...Frutsel — 11:24 PM
Nieuw of tweedehands?
Ik zoek ook meestal ...Jeroen S — 11:15 PM
Nieuw of tweedehands?
is dat echt een &q...Frutsel — 11:13 PM
wat ze zeggen
Gisteren bij mijn br...Hoekie — 11:05 PM
Te koop: AZUB T-Tris 26 ligfiets | Rohl...
Ken je niet iemand...robbyvdmeulen — 10:57 PM
Fietsen van Wim
Prachtige fiets Wim,...Jeroen S — 10:41 PM
Fietsen van Wim
Mooie foto's, mooie ...voodoo — 10:35 PM
Te koop: AZUB T-Tris 26 ligfiets | Rohl...
Ken je niet iemand w...Lopopodium — 10:08 PM
Fietsen van Wim
Dat is een prachti...Wim -de roetsende — 10:00 PM
Fietsen van Wim
Dat is een prachtige...karimov — 09:47 PM
Nieuw of tweedehands?
Ik vind die hoogte v...Willeke_IGKT — 09:45 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
De laatste foto (de ...Hoekie — 09:26 PM