Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe snel groeit de markt van ligfietsen?
#25
(30-Jan-2019, 01:12 AM)Bart Verbeek schreef:
(29-Jan-2019, 12:52 AM)PietV* schreef: royale bodem vrijheid zoals bij een Full Fat
Dat zijn wel intrigerende trikes! Verlies je daar nou veel snelheid mee op de verharde weg ten opzichte van een gewone (tour-) trike? Of valt dat wel mee?

Ik heb geen ervaringen met dergelijke trikes. Wel met ATB en sportfiets tweewielers. Dat scheelt zomaar 3 km/h vlot fietsend. Ik heb als voorbeeld gekozen voor de ICE VTX en de ICE Full Fat. Twee uitersten. 
Verschillen respectievelijk: 
Breed 75 en 98,5 cm, 
Zithoogte 15 en 42 cm, 
Zithoek 25-32 en 38-51 graden. 
Bodemvrijheid 6,5 en 26,5 cm, 
Gewicht 14 en 26,5 kg
Jouw volledige trapvermogen gaat op aan vier weerstanden. Transmissie-, rol-, helling- en luchtweerstand. Wat je vanuit stilstand overhebt gaat op aan acceleratie tot aan je topsnelheid. 
Voor de Full Fat zal op de verharde weg het transmissieverschil klein zijn. De rolweerstand groot met die noppenbanden, De helling op ook groot, je neemt 12,5 extra mee. 
En dan de grootste weerstand, de veel grotere luchtweerstand. Een veel grotere zithoek. Grote brede wielen, breder en hoger voertuig. Kortom een veel groter frontaal oppervlak en een veel ongunstiger "stroomlijn".
Als laatste de acceleratie. 12,5 kg extra versnellen. De drie zware wielen, die een soort van vliegwiel zijn, op gang brengen. Die totale bewegingsenergie in die Full Fat op kruissnelheid wordt bij elke stop, door de remmen, omgezet in warmte.
Kort geschreven, een prima werktuig om in een drukke stad je beenspieren te trainen en trek in eten te krijgen. Maar op ruiterpaden en strand een topper.
Geschat snelheidsverschil tussen beide trikes op kruissnelheid, afhankelijk van de wind, tussen de 5 en 10 km/h.
Antwoord }
Bedankt door: Bart Verbeek


Berichten in dit topic
RE: Hoe snel groeit de markt van ligfietsen? - door PietV* - 30-Jan-2019, 08:37 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
VeloCam in Bülky
Kan je met de camera...365cycle — 10:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat vroeg ik me bij ...365cycle — 10:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nummer 2 is meer een...Gideonaut — 10:04 PM
Performer Highracer?
De kettinglijn is du...Jeroen S — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al bijna 6 uur bez...Tom Fekkes — 09:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sterkte, en velomobi...Jeroen S — 09:42 PM
RDW baan Lelystad 1997
Ik was er ook, heb b...Jeroen S — 09:39 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al bijna 6 uur bezig...Gideonaut — 08:38 PM
Laka verzekering
Net even premie bere...Hoekie — 06:54 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Kosten naar aanleidi...365cycle — 06:52 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 109...Lopopodium — 04:27 PM
RDW baan Lelystad 1997
In 1994 werd in een ...Tom Fekkes — 03:40 PM
RDW baan Lelystad 1997
Pas bij de finish va...datakneder — 03:27 PM
VeloCam in Bülky
Henning vertelde...twilwel — 03:19 PM
RDW baan Lelystad 1997
Ik kwam dit filmpje ...GHOOGEN — 02:21 PM
Laka verzekering
Op een WhatsApp groe...Willeke_IGKT — 02:13 PM
Performer Highracer?
Kijk eens goed naa...Bob Hagendijk — 01:56 PM