Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietsen in het buitenland
#1
Ik fiets nog wel eens in de grensstreek. Met name regelmatig stukjes Duitsland (ongeveer Bocholt, Xanten, Kevelaer), en tot nu toe twee keer België (Brugge, Blankenberge en Antwerpen). De finesse van fietsvoorkeuren bij beide landen zijn me eigenlijk niet erg bekend (laat staan hoe het elders in de wereld zit). Heb je bijvoorbeeld als fietser van rechts ook voorrang, zoals in Nederland (sinds ook maar een jaar of tien, geloof ik...)? Nouja, daar kan ik altijd nog wel op zeker spelen en defensief fietsen, waar ik in Nederland precies weet waar ik in bepaalde situaties aan toe ben.

Een nog steeds mysterieus iets voor mij blijft in Duitsland, binnen de bebouwde kom, een bordje met een fiets erop, en daaronder de tekst 'frei'. Die staat eigenlijk altijd bij wat ik als een stoep zou zien. Dat zijn meestal niet de fijnste plekken om te fietsen.

Ben ik bij zo'n bordje vrij om te besluiten om op de weg met de auto's te blijven fietsen, en heb ik de keuze dat ik óók op de 'stoep' mag fietsen? Of ben ik eigenlijk verplicht daar gebruik van te moeten maken?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Zover ik weet zijn de regels in Europa gelijkgetrokken. In Duitsland mag je op de stoep rijden - dat wordt ook makkelijk gemaakt, want ze kennen geen stoepranden - maar ook op de weg, zelfs de 80/100 km/u wegen. Mijn ervaring is dat de Duitsers erg respectvol zijn tegen fietsers. "Frei" betekent toegestaan, maar niet verplicht.

In Belgie is het niet de bedoeling dat je op de stoep rijdt en dat wil je ook niet...
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Van vele landen in de wereld staat informatie over verkeersregels op de site van de ANWB.

https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/i...eersregels

https://www.anwb.nl/vakantie/belgie/info...eersregels
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Mijn ervaring met in Duitsland in de stedelijke gebied rijden is dat je daar als fietser meer richting stoep gestuurd wordt en afhankelijk van waar het is hoe je die stoep deelt met voetgangers. Let dan ook op de borden bij het begin van zo'n stoep/fietspad. Is vaak een rond blauw bord met fiets en voetganger erop en streep ertussen. Plaats waar ze staan afgebeeld maakt uit -> naast elkaar zie je op de grond ook een scheiding in kleur en heb je eigen stroken, zonder een drempel oid. Boven elkaar dan ga je dus over hetzelfde pad. In beide gevallen opletten en niet te hard... En dat wil je daar sowieso niet, de stoep heeft vaak bij uitritten van een huis een verlaging en die is standaard aan de kant waar je zou moeten fietsen met een groter hoogteverschil dan aan de voetganger kant...

En in het buitengebied waar auto's altijd 100 mogen (tenzij het anders aangegeven) deel je vaak de weg met auto's. Maar mijn ervaring is dat automobilisten in Duitsland erg goed opletten op fietsers en ze inderdaad respectvol behandelen. En langs de daar grotere auto-routes zijn vaak twee-richting fietspaden (wel ter breedte van onze gewone fietspaden).
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Over breedte gesproken, dit is een weg in België waar ik van het weekend overheen kwam. Let wel, dit was dus een weg en geen fietspad! Smalle bedoening!

[Afbeelding: 20171111_124120.jpg]

Dat van het respectvol behandelen van fietsers in Duitsland kan ik idd beamen trouwens!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(13-Nov-2017, 01:13 AM)Lopopodium schreef: Een nog steeds mysterieus iets voor mij blijft in Duitsland, binnen de bebouwde kom, een bordje met een fiets erop, en daaronder de tekst 'frei'. Die staat eigenlijk altijd bij wat ik als een stoep zou zien. Dat zijn meestal niet de fijnste plekken om te fietsen.

Ben ik bij zo'n bordje vrij om te besluiten om op de weg met de auto's te blijven fietsen, en heb ik de keuze dat ik óók op de 'stoep' mag fietsen? Of ben ik eigenlijk verplicht daar gebruik van te moeten maken?

"Frei" betekent volgens mij "Toegestaan". Je bent dus niet verplicht. Ik sla die fietspaden in Duitsland dan ook over. Vooral bij uitritten vgaan ze vaak even naar beneden en dan weer omhoog. Zelfs als je 20 km/h fietst is dat niet zo fijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Als je in Duitsland een blauw bord met voetgangers daarop hebt en daaronder een wit bord met een fiets en "Frei" dan mag je daar fietsen (maar het hoeft niet). Let wel: volgens de wet mag je op dit soort paden alleen stapvoets of in elk geval niet duidelijk sneller dan voetgangers rijden! Daar wordt weliswaar weinig op gecontroleerd, maar de wet is daar wel duidelijk over.
Verder zijn er verplichte fietspaden waar je dus bij het begin blauwe borden met een fiets erop ziet - al dan niet met voetgangeers ernaast of erboven. In het eerste geval hebben fietsers hun eigen strook, in het tweede geval is het een verplicht gecombineerd voet-fietspad (waar je dus ook weer verplicht bent om extra op voetgangers te letten).
En tenslotte zijn er ook nog zogenoemde "andere fietspaden" - dat zijn fietspaden die op de een of andere manier herkenbaar zijn  (b.v. door kleur), maar waar geen borden staan. Helaas is de wetgever er heel erg onduidelijk over hoe je zo een fietspad kunt herkennen. Je mag er wel op fietsen...
Op de stoep mag je nooit fietsen (boven beschreven uitzondering daargelaten), tenzij dat je jonger dan 11 bent. Als je jonger dan 9 bent, moet je op de stoep fietsen (iets wat wij met onze kinderen tijdens fietsvakanties in Duitsland volstrekt genegeerd hebben omdat het gewoon flauwekul is).

In veel steden hebben autobestuurders trouwens de neiging om te toeteren als er ook maar iets naast de rijbaan ligt wat er zo uitziet alsof het een fietspad zou kunnen zijn, maar dat blijkt per regio te verschillen (ik lees regelmatig verhalen op het Duitse forum maar heb het zelf nog maar weinig meegemaakt).

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Dank. Dat is wel verhelderend.

Blijft in Duitsland alleen de kwestie nog over in het buitengebied, wanneer het fietspad ophoudt, of je nou wel of niet op de doorgaande weg zou mogen fietsen. Zo ben ik twee jaar geleden wel eens op de Duitse equivalent van de autoweg beland. Het fietspad aan de linkerzijde hield op, maar de doorgaande weg had een extra strook naast het wegdek aan de rechterzijde. Dacht dat dat gewoon verandering van fietspadopzet was. Maar dat bleek dus later een vluchtstrook geweest te zijn. Ik kon er niet meer af toen het mij eenmaal begon te dagen dat het een autowegequivalent was, dus heb ik maar kilometers door moeten fietsen toen ik eindelijk bij een afslag kwam. Ik was blij dat ik er eindelijk af was...

Als ze in Duitsland nou ook eens borden plaatsen die expliciet aangeven dat je er niet mag fietsen, zoals in Nederland, dan zou dat mooi zijn... Ongelukkigerwijs zijn er in Duitsland ook grote doorgaande wegen waarvan ik weet dat je er mag fietsen op het smalle pad ernaast (net als in België). Maar ook op dat punt duidelijk aangeven doen ze nog niet echt aan. Fijn fietsen is het daar overigens ook niet echt, dat ik liever dan maar over parallellopende landwegen fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(16-Nov-2017, 10:06 PM)Lopopodium schreef: Dank. Dat is wel verhelderend.

Blijft in Duitsland alleen de kwestie nog over in het buitengebied, wanneer het fietspad ophoudt, of je nou wel of niet op de doorgaande weg zou mogen fietsen. Zo ben ik twee jaar geleden wel eens op de Duitse equivalent van de autoweg beland. Het fietspad aan de linkerzijde hield op, maar de doorgaande weg had een extra strook naast het wegdek aan de rechterzijde. Dacht dat dat gewoon verandering van fietspadopzet was. Maar dat bleek dus later een vluchtstrook geweest te zijn. Ik kon er niet meer af toen het mij eenmaal begon te dagen dat het een autowegequivalent was, dus heb ik maar kilometers door moeten fietsen toen ik eindelijk bij een afslag kwam. Ik was blij dat ik er eindelijk af was...

Als ze in Duitsland nou ook eens borden plaatsen die expliciet aangeven dat je er niet mag fietsen, zoals in Nederland, dan zou dat mooi zijn... Ongelukkigerwijs zijn er in Duitsland ook grote doorgaande wegen waarvan ik weet dat je er mag fietsen op het smalle pad ernaast (net als in België). Maar ook op dat punt duidelijk aangeven doen ze nog niet echt aan. Fijn fietsen is het daar overigens ook niet echt, dat ik liever dan maar over parallellopende landwegen fiets.

Zelfde heb ik meegemaakt in Frankrijk bij Valenciennes.
Gemarkeerd fietspad leidde me de autoweg op, zonder andere opties. Met zweet in m'n handen tot aan de volgende afrit gefietst en daar zo snel mogelijk de autoweg verlaten.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(16-Nov-2017, 10:06 PM)Lopopodium schreef: [...]
Als ze in Duitsland nou ook eens borden plaatsen die expliciet aangeven dat je er niet mag fietsen, zoals in Nederland, dan zou dat mooi zijn... Ongelukkigerwijs zijn er in Duitsland ook grote doorgaande wegen waarvan ik weet dat je er mag fietsen op het smalle pad ernaast (net als in België).
[...]

Het is eigenlijk vrij simpel: voor zover ik weet mag je overall fietsen behalve:
Op snelwegen ("Autobahn") en autowegen ("Kraftfahrstrasse"):
[Afbeelding: 240px-Zeichen_330.1_-_Autobahn%2C_StVO_2013.svg.png][Afbeelding: 240px-Zeichen_331.1_-_Kraftfahrstra%C3%9...13.svg.png]

Als er één van de volgende borden staat:
[Afbeelding: 240px-Zeichen_254_-_Verbot_f%C3%BCr_Radf...92.svg.png][Afbeelding: 240px-Zeichen_250_-_Verbot_f%C3%BCr_Fahr...70.svg.png]

Als er één van de volgende borden zonder "Frei" (voor fietsers) staat:
[Afbeelding: 240px-Zeichen_239_-_Sonderweg_Fu%C3%9Fg%...92.svg.png][Afbeelding: 240px-Zeichen_242.1_-_Beginn_einer_Fu%C3...13.svg.png][Afbeelding: 240px-Zeichen_245_-_Bussonderfahrstreife...13.svg.png]

Dus - in mijn beleving - nauwelijks anders dan in Nederland. En ja, dat betekent dat er in Duitsland 100km/h wegen bestaan waar je gewoon op mag fietsen. En ook ja, er bestaan fietspaden die zo slecht aangelegd zijn dat je ergens uitkomt waar je eigenlijk niet verder mag (en enkelzijdige fietspaden maken het over het algemeen alleen maar erger omdat je zo maar een verbodsbord over het hoofd kunt zien als je aan de verkeerde kant van de weg moet fietsen).

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Die borden met de rode rand stonden dus niet bij de weg. Heb ze volgens mij nog nooit ergens gezien in het stukje Duitsland van Bocholt tot Kevelaer. Het 'fietspad' ging bij de uitvoegstrook ook over in een wegdek met witte strepen. Dus toen wist ik zeker dat dat géén fietspad was. Toeterende auto's in de vijf kilometer dat ik er moest fietsen zeiden ook wel wat. Hier kon ik er pas af: https://www.google.nl/maps/place/Bocholt...0917?hl=nl (je ziet de witte strepen niet, op de foto zijn ze net met het wegdek bezig).

Hier ging het overigens mis: https://www.google.nl/maps/place/Bocholt...0917?hl=nl. Het fietspad aan de noorzijde houdt op, maar dan is er een dubbel oversteekplek, en dan ineens geen fietspad meer (maar wel een smalle strook).
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Je bedoelt dus de B67 (iets wat bij ons een "N" zou zijn)? Als er geen bord "Kraftfahrstrasse" staat mag je er in elk geval op fietsen. Het zou idd kunnen dat je rechts van de lijn moet fietsen (de foto duidt erop - kan het dat je per ongeluk twee keer dezelfde link gebruikt hebt?). Het zouden "fietssugestiestroken" o.d. kunnen zijn - dat is een wetswijziging van de afgelopen jaren waar ik zelf het fijne nog niet van uitgezocht heb. Het getoeter op zich zegt niet zoveel, dat heb je in Duitsland wel vaker als autobestuurder denken dat je er niet moet zijn - onafhankelijk van of het mag of niet...

Als je wilt kan ik dit een keer in het Duitse forum vragen, misschien is er iemand bekend met die streek.

Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Duitsland:
Binnen bebouwde kom ben je vaak op de stoep aangewezen. Maar daar hou ik me sporadisch aan. Af en toe toeteren en doen of je neus bloedt doet wonderen.
En met name verder over de grens op strook langs de weg waar ze je met 100 voorbij stuiven. Schiet lekker op.
Mogelijkheid is nog de 'witte wegen' op de kaart. Maar dat is niet altijd echt doorgaand, en straatnaambordjes zijn soms zeldzaam, maar dat rijdt rustiger en soms wel heel verrassend. Onderstaand wat voorbeelden. Zijn 3 verschillende ritten geweest trouwens.

In Marl (binnen bebouwde kom)
[Afbeelding: SDC11319.jpg]

Omgeving Gescher langs een '100 weg'
[Afbeelding: SDC10889.jpg]

Boerenlandweg nabij Velpe
[Afbeelding: SDC10743.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
(17-Nov-2017, 01:13 PM)emgaron schreef: Je bedoelt dus de B67 (iets wat bij ons een "N" zou zijn)? Als er geen bord "Kraftfahrstrasse" staat mag je er in elk geval op fietsen. Het zou idd kunnen dat je rechts van de lijn moet fietsen (de foto duidt erop - kan het dat je per ongeluk twee keer dezelfde link gebruikt hebt?). Het zouden "fietssugestiestroken" o.d. kunnen zijn - dat is een wetswijziging van de afgelopen jaren waar ik zelf het fijne nog niet van uitgezocht heb. Het getoeter op zich zegt niet zoveel, dat heb je in Duitsland wel vaker als autobestuurder denken dat je er niet moet zijn - onafhankelijk van of het mag of niet...

Als je wilt kan ik dit een keer in het Duitse forum vragen, misschien is er iemand bekend met die streek.

Cheerio,
Thomas

Standaard bubeko snelheidslimiet is 100 km/h in Duitsland. De ene straat ziet er alleen iets meer uit als een racebaan dan anderen. Als je van Bocholt naar Dinxperlo fietst kun je ook over de Dinxpeloerstrasse; daar rijden ze ook vrolijk 100 km/h en heb je zo'n strookje. Auto's die daar krap inhalen zijn steevast voorzien van NL kenteken.

De Nederlandse asomobilisten toeteren er inderdaad in Duitsland ook op los.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM