Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bouw van een trike (o.b.v. KMX frameset)
#27
Heb ook nog een aantal losse onderdelen gewogen (met het erg handige weegschaaltje van Amazon dat ik mezelf kado had gedaan Smile). Op basis daarvan zal het nog een uitdaging worden om rijklaar onder het gewicht van mijn Shockproof (16,6 kg) te blijven (een van mijn wensen)...

De individuele onderdelen zijn helemaal niet zo zwaar maar het telt toch snel op... Met name de wielen zijn niet de lichtste omdat ik bewust voor extra brede en sterke velgen heb gekozen. De vouw Shredda's zijn dan weer wel vrij licht.

Zit nu o.b.v. een grove telling op ca. 13 kg excl. zitje. Het standaardzitje weegt 3 kg en dan heb ik ook o.a. de derailleur, ketting, pedalen, remklauwen en kabels nog niet meegenomen... We gaan het zien Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Vandaag eindelijk weer eens kunnen sleutelen aan de trike. Nou ja, eerst was er een ander project dat aandacht vroeg...

[Afbeelding: 20180213_160339.jpg]
Al weken gaf onze wasmachine de ene vage fout na de andere. Schoonmaken met azijn en soda mocht niet baten. Vandaag de boel open gemaakt en ik denk dat de afvoerpomp overleden is. Althans hij heeft last van uitvalverschijnselen... Heb een nieuwe besteld, hopelijk is het euvel daarmee verholpen...

Toen had ik tijd voor de trike Smile Eerst mijn aandacht gericht op het zitje...

[Afbeelding: KMX_seat_1.jpg]
Ondanks dat ik vanaf het begin mijn twijfels had (en heb) over het zitje, heb ik het eerst maar eens in elkaar gezet..

[Afbeelding: KMX_seat_2.jpg]
Het viel nog niet mee om de zitting en het schuim er goed op te krijgen. En dan ook nog ervoor zorgen dat de hoes er strak op zit... lastig. Het is aardig gelukt.

[Afbeelding: KMX_seat_sharp_edges_under_cover.jpg]
De randen van de zitting zijn vrij scherp en zijn goed voelbaar door de hoes heen. Ik denk dat ik de randen sowieso bij moet trimmen en dat ik er zo'n beschermrand omheen moet doen om schade te voorkomen.

[Afbeelding: KMX_seat_bottomview_2.jpg]
Aan de onderzijde is het klittenband te zien waarmee de hoes wordt vastgezet. En de tie-wraps waarmee de zitting wordt gemonteerd. Niet echt mijn stijl van vastzetten...

[Afbeelding: KMX_seat_bottomview_1.jpg]
De twee buisjes die uitsteken zijn voor het monteren en kunnen verstellen van het zitje op het frame.

Heb ook even proefgezeten (gewoon met het zitje op de grond) en het zit niet verkeerd. Het zitje is wel vrij kort. En na een regenbui heb je vast een zeiknatte kont... Het geheel weegt 3 kg en daarmee is het ook niet het lichtste zitje ter wereld.

Als straks de trike zover is dan gaat eerst deze zitting erop. Van daaruit kijken we dan weer verder.

Daarna was het tijd voor het frame. De doos daarbij als werkbank gebruikt (zoals ook in de KMX montage video's wordt gedaan) en dat gaat best goed. Met de wasmachine en droger van hun plek af in afwachting op de nieuwe pomp, was er weinig ruimte in de schuur...

Eerst heb ik de stickers van het frame op één na allemaal verwijderd. Die waren er nogal gehaast op geplakt denk ik want ze zaten nogal scheef. Toen ik daar een email over stuurde naar KMX UK kreeg ik binnen twee dagen gratis een volledig nieuw setje in mijn brievenbus. Prima service dus Smile Straks maar eens kijken welke ik terug ga plakken. Ik vond ze nogal schreuwerig. Misschien ontwerp ik zelf een paar nieuwe...

[Afbeelding: KMX_frame_sparkling_in_the_sun.jpg]
Kijk hem nu eens glinsteren in het zonnetje Smile

[Afbeelding: KMX_frame_front_wheel_mount.jpg]
Een van de eerste dingen was het monteren van de voorwielophanging. Het viel nog niet mee om de assen erin te krijgen... de lak/coating zat er dik op en het de gaten waar de assen in moesten waren niet 100% gecentreerd. Maar met een boor erdoor om de boel op te schonen en wat "gentle persuasion" is het gelukt. 

[Afbeelding: KMX_frame_front_view.jpg]
Daarna de beide brackets gemonteerd op het frame en de stuurstang gemonteerd. Werkt allemaal prima Smile

En toen...

Toen het achterwiel gemonteerd. "Waarom nu al?", denk je misschien.. Nou ik had zo het idee dat de achterpatten niet echt in lijn stonden. En helaas, ik had gelijk Sad Ik heb blijkbaar iets met scheve frames want dit frame is niet echt recht... Ik denk wel dat ik de patten kan richten en dat ik de uitsparing voor de as in de linkerpat dusdanig kan vergroten/aanpassen dat het wiel er recht en in lijn met het frame in kan worden gezet. Maar dat is weer een apart project voor een volgend sleutelmoment. En als het niet lukt kan ik altijd nog reclameren bij de leverancier...

Wordt vervolgd dus!
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Mmm, ik kan mijn vorige bericht niet aanpassen (spelfout eruit halen) want het bevat teveel foto's.. maar ik heb het wel kunnen plaatsen!?!
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Inderdaad, stiekem ook even geprobeerd met mijn moderatorbevoegdheid (het de gaten) maar er flitst een rood venstertje voorbij dat meldt dat er teveel foto's zijn. De tekst is vervolgens niet opgeslagen.

Mooi die voortgang. Ik begrijp wel dat er wat slordige dingetjes zijn. Er is toch een bepaalde tijdsdruk in Viëtnam blijkbaar. En je bent nog steeds blij met je aanschaf!
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Vandaag toch maar even snel wat foto's gemaakt van het kromme frame. Ik wil daarover toch eerst contact opnemen met de verkoper voordat ik ga pogen om het aan te passen. In principe is het hun fout en zouden zij het op moeten lossen. Tot dusver is de verkoper erg behulpzaam geweest dus laat ik dat pad eerst proberen.

[Afbeelding: KMX_crooked_frame_1.jpg]
Ter referentie heb ik de foto zo recht mogelijk gezet en een lijn getekend over de voorzijde van het frame. Krijg heel erg een Flevo-racer deja vu... Het zit hem niet alleen in de dropouts, de hele achtervork lijkt er wel scheef ingelast...

[Afbeelding: KMX_crooked_frame_2.jpg]
Ook met het wiel erin ziet het er niet uit!

[Afbeelding: KMX_crooked_frame_3.jpg]
Het wiel staat ook niet mooi recht en in het midden van het frame (het wiel zelf is gloednieuw en keurig recht en in het midden gespaakt). Dit was lastig goed te fotograferen

[Afbeelding: KMX_crooked_frame_4.jpg]
Nog een foto waarbij de voorzijde van het frame eerst 100% waterpas is gesteld. Daarna de waterpas op de achtervork gelegd om te zien hoe scheef deze is....

Waarschijnlijk is alles wel op te lossen door de linker achterpat wat verder uit te vijlen/frezen maar voordat ik dat ga doen toch eerst maar een mail naar de verkoper. Dat vijlen/frezen zou natuurlijk niet nodig moeten zijn!
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Dat is wel een behoorlijke tegenvaller. Het frame is toch gebouwd in Viëtnam?
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Geen idee eigenlijk... De doos waarin het verstuurd werd was geen KMX doos volgens mij (maar van een ander model/merk trike). Online vind ik het zo snel niet terug.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(15-Feb-2018, 09:33 AM)ErikvanD schreef: Waarschijnlijk is alles wel op te lossen door de linker achterpat wat verder uit te vijlen/frezen maar voordat ik dat ga doen toch eerst maar een mail naar de verkoper. Dat vijlen/frezen zou natuurlijk niet nodig moeten zijn!

Haastige spoed is zelden goed. Niet alleen voor de stickers, maar ook voor het laswerk van het frame. Waarschijnlijk is het niet op te lossen met vijlen en frezen. Als de achtervork getordeerd is gelast levert dat bij alle lijnmetingen fouten op. 
Richten zou kunnen, maar met een grote kans op lakbeschadiging. Gezien de constructie van de achtervork zal richten een verbuiging geven op het kleine dwars stuk tussen de vorken en de hoofdbalk.
Zonder richten werkt die fout door op alle onderdelen. Ook de stoel zal scheef gemonteerd worden. Die steunt boven op het uiteinde van de getordeerde vorken.

heb je al lijnmetingen gedaan over alle punten. Lengte-, driehoek- en fuseemeting? De laatste belangrijk voor de wielvlucht of camber en de balhoofdhoek of caster.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Nee, detail metingen wil ik later nog doen. Maar zelfs zonder die metingen kan ik wel zien dat dit niet OK is.
Ik heb alleen vanochtend even snel deze plaatjes geschoten zodat ik de verkoper alvast kon mailen. Eigenlijk vind ik dat hij een ander, recht frame moet leveren.

Het lijkt erop dat de achtervork er inderdaad getordeerd in is gelast en dan wordt de boel, onbeschadigd, weer recht krijgen lastig. De bal ligt nu bij de verkoper, tot ik daar duidelijkheid over heb doe ik helemaal niets aan het frame.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(15-Feb-2018, 11:15 AM)ErikvanD schreef: Geen idee eigenlijk... De doos waarin het verstuurd werd was geen KMX doos volgens mij (maar van een ander model/merk trike). Online vind ik het zo snel niet terug.

Ik concludeerde dat eigenlijk hieruit:

(15-Jan-2018, 08:43 PM)ErikvanD schreef: [Afbeelding: 20180115_183801.jpg]

De stuurbuizen (nog verpakt in Vietnamese kranten Smile ) en allerlei bevestigingsmateriaal.

Stuurbuizen uit Viëtnam betekent niet dat het frame uit Viëtnam moet komen, idd. Iets te snel conclusies getrokken.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Vanochtend heb ik het frame van mijn trike op de keukentafel eens helemaal 100% waterpas gesteld. Weer met behulp van wat Lego (zoals destijds ook bij de Flevoracer)...Smile

Daarna in de achterdropouts een draadeind gezet waarbij ik goed erop heb gelet dat dit helemaal aanligt tegen het frame aan de bovenzijde. Over het hele frame een touwtje gespannen, van het midden van de neusbuis tot aan het midden van het draadeind (dat ik op basis van het touwtje heb gepositioneerd tussen de twee dropouts). Het midden van van het draadeind zat niet precies midden tussen de dropouts (wat ook al wat zegt...)

[Afbeelding: 20180217_092406.jpg]
Op die manier had ik twee referentielijnen: de voorste dwarsbalk van het frame en die hartlijn van het touwtje. Op de foto is de bovenzijde van de waterpas horizontaal.

Daarna een aantal metingen genomen waaruit blijkt dat de achtervork op twee manieren scheef zit ten opzichte van het frame.

[Afbeelding: 20180217_091525.jpg]
Absoluut gezien lijkt die paar mm afwijking helemaal niet veel maar toch is de boel overduidelijk scheef. Het draadeind is trouwens 64 cm lang.

[Afbeelding: 20180217_091557.jpg]

Op zich allemaal geen wetenschappelijk perfecte metingen maar hopelijk voldoende voor een garantieclaim. Ik heb alles met uitgebreide toelichting naar de verkoper gemaild. Nog geen reactie helaas maar tijdens het koopproces duurde het ook vaak enkele dagen tussen reacties. We wachten maar even af nu.

Ik heb het frame via PayPal betaald en die bieden ook de nodige kopersbescherming dus als het echt zover zou komen is dat ook nog een pad wat ik zou kunnen lopen. Maar ik hoop op een nette en hopelijk ook vlotte afhandeling door de verkoper. De lente nadert immers met rasse schreden!
Antwoord }
Bedankt door:
#38
Hopelijk wordt het snel en netjes opgelost Erik!
Wel even balen natuurlijk zoiets. Sad

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#39
Beter dat je er nu achter komt, dan straks op de fiets. Dan zou je je echt af gaan vragen waarom het toch niet helemaal lekker loopt, en dan kan het natuurlijk van alles zijn. Succes met de garantie afhandeling. Dit zijn van die dingen waar je altijd een beetje moe van wordt.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
He, he, na ruim twee weken wachten en meerdere emails met een stijgende graad van pissigheid vandaag het verlossende woord: ze hebben zojuist een ander frame gecontroleerd op rechtheid en het wordt vandaag verstuurd Smile Het oude frame hoeven ze niet terug maar ik moet het wel doorslijpen en daarvan een foto sturen. Ik doe dat uiteraard netjes en op een strategische plek zodat ik het als nodig is met een inzetstuk of scharnier weer aan elkaar kan verbinden Wink Je weet nooit waar het goed voor is.


Dus hopelijk kan ik snel weer verder gaan met de montage!
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Zo te lezen komt het dus toch goed. Mooi, kun je straks toch nog genieten van een kaarsrechte en loepzuivere KMX!

Succes met de montage verder Erik!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#42
Mooi dat het zo opgelost gaat worden en je straks op een mooie rechte fiets kan liggen.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
[Afbeelding: 20180306_1.jpeg]

Het nieuwe frame is er! Ben erg benieuwd....
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Ik ben ook benieuwd.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Hopelijk is tie recht en kun je aan het monteren beginnen Erik.
Succes!

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#46
Nou, dus niet  Sad Angry Zie hier
Het is beter dan het andere maar recht is het zeker niet. Stelletje koekenbakkers die lassers... 

Nu eens even serieus gaan bedenken wat nu...
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Dat is vervelend, zeg. Wat ik mij begin af te vragen in hoeverre een driewielframe scheef kan zijn voor dat het voor de berijder echt merkbaar begint te worden. Ik vraag mij ook af of de frames van KMX allemaal wat last kunnen hebben van een bepaalde scheefheid en of dat voor de mensen die er op fietsen nooit hinderlijk is geweest? (of ze fietsen er nooit op, of ze merken wel iets maar weten niet wat het is). Je hebt toch proefgereden bij Jouta op een KMX? Niets gemerkt?
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Ik denk ook zeker dat ik tweede frame wel zodanig kan uitlijnen zonder dat ik er last van ga hebben. Denk dat ik de uitlijning van de wielen ten opzichte van elkaar wel nagenoeg perfect kan krijgen. 

Het gaat mij ook meer om het principe. Als ik met het blote oog zonder hulpmiddelen al kan zien dat een frame niet recht gelast is, dan is er serieus iets mis met de kwaliteitscontrole van die fabriek. Ik realiseer me dat het geen ICE of iets dergelijks high end is maar recht lassen moet gewoon kunnen. En je hebt gelijk, ik heb er geen vertrouwen in dat frame 3, 4 of 5 wel recht is.

Op de trike van Jouta merkte ik niets maar dat was ook niet zo ver...

Ik wil komend weekend dit nieuwe frame voorzien van alledrie de wielen en eens goed mijn best gaan doen op de uitlijning. Dan maar eens kijken hoever ik kom. Wordt, wederom, vervolgd dus...
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Duidelijk een framebouwer die zonder mal werkt. Of met een kromme mal. Met een goede mal krijg je het frame op circa 0,5 mm nauwkeurig gelast. Het bracket, de vooras hoeken, de fusee hoeken en de achtervork.

Een krom frame is een onnodige fabricagefout.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
(10-Mar-2018, 04:48 PM)PietV* schreef: Duidelijk een framebouwer die zonder mal werkt. Of met een kromme mal. Met een goede mal krijg je het frame op circa 0,5 mm nauwkeurig gelast. Het bracket, de vooras hoeken, de fusee hoeken en de achtervork.

Een krom frame is een onnodige fabricagefout.

Precies mijn idee! Ook al is het geen high end frame, een mal is wel het minste dat je zou verwachten...
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Een eerste plaatje van de voortgang. Ik ben intussen echt al wel een stukje verder maar ik lig achter met mijn foto's bewerken en het vastleggen van het proces... Helaas zijn de foto's niet geheel scherp zag ik later...

[Afbeelding: 20180311_1.jpg]
Op zijn wielen begint het ergens op te lijken Smile De eenvoud van de simpele rechtoe-rechtaan vierkante buis heeft wel een bepaalde charme vind ik. Toen hij op zijn wielen stond kreeg ik ineens weer zin om er verder mee te gaan!

[Afbeelding: 20180311_2.jpg]
Touwtjes, waterpas, digitale waterpas, alle hulpmiddelen worden ingezet om de boel zo goed mogelijk uit te lijnen... Ook dit frame is nergens 100% recht... Mijn oefencabine (mijn dochter en ik proberen de contrabas te bedwingen...) was even opgeofferd als sleutelruimte...

[Afbeelding: 20180311_3.jpg]
Foto genomen uit de verkeerde hoek maar het idee is wel duidelijk. Later heb ik alles nogmaals gemeten met de band eraf, op het midden van de velg

[Afbeelding: 20180311_4.jpg]
Weer grijp ik terug op LEGO...

Na al mijn gemeet heb ik nu het achterwiel mooi haaks in het frame staan ten opzichte van de dwarsbalk aan de voorzijde. Het wiel zit daarbij ook netjes in het midden van de hoofd framebalk. De sporing van de voorwielen is zoveel mogelijk goed ingesteld maar dat zal ik nog wel een keer finetunen denk ik (met een belast frame).

Het enige probleem dat nu nog rest, is dat de hoofdbalk van het frame een beetje getordeerd zit. Hierdoor zit de neusbuis er dus ook niet helemaal recht in. En omdat dat een vierkante buis is, net als het frame, kan ik die niet draaien. Dus ik wil nog even kijken of ik die nog recht krijg met wat wringen, de afwijking is niet zo groot. Dan nog alles heel goed nameten en als het dan acceptabel is kan ik verder. En anders kan het hele boeltje alsnog terug voor een refund...

Wordt vervolgd dus!
Antwoord }
Bedankt door:
#52
Begint er op te lijken Erik!
Hopelijk krijg je de uitlijning van alles een beetje voor elkaar.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM