Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verzet
#1
Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen.

Een paar dagen geleden een 2e hands ligfiets aangeschaft.
Het is een Alligt Kruiser met 14 versnellingen ( foto s komen nog).
Voor een 65-tands buitenblad, binnenblad 42 tands, achter een pion 14-18-21-24-26-28-30, wielen 20 inch.
Het binnenblad is nooit gebruikt, dan werd de ketting te slap en raakte de voorderailleur.

Nu wil ik het binnenblad aanpassen, ik zit te denken aan een 52-tands blad, maar dan komt het probleem :
wat voor pion moet ik achter gaan monteren ? Ik kan wel verzetstabellen vinden voor racefietsen met 28-inch
wielen maar daar heb ik niets aan.
Mijn andere ligfiets heeft als voorbladen 62-en 52 voor, achter een pion van 9 vits 23-21-19-17-15-14-13-12-11.
Ik wil de 7-vits op de Alligt aanhouden, want de shifters kunnen niet meer schakelen.
Wie-o-wie heeft er tips? Huh
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dag Zeeuwwindje,

Welkom op dit forum.

Alligt Kruiser, die kom je niet vaak tegen. Mooi gelijnde fiets en heeft nog steeds een verrassend modern uiterlijk. Deze heeft toch die ovale framebuis?

Ik heb er wel eens opgereden. Die fiets stond toen te zwak afgeveerd, kon ik dus niet echt goed testen. Ik houd van erg strakke en het liefst ongeveerde fietsen.

Helaas kan ik niet echt je vraag beantwoorden, dat is niet echt mijn expertise.

Veel plezier met je Kruiser en maak veel veilige kilometers.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: zeeuwwindje
#3
(30-Apr-2018, 06:46 PM)Wim -de roetsende schreef: Dag Zeeuwwindje,

Welkom op dit forum.

Alligt Kruiser, die kom je niet vaak tegen. Mooi gelijnde fiets en heeft nog steeds een verrassend modern uiterlijk. Deze heeft toch die ovale framebuis?

Ik heb er wel eens opgereden. Die fiets stond toen te zwak afgeveerd, kon ik dus niet echt goed testen. Ik houd van erg strakke en het liefst ongeveerde fietsen.

Helaas kan ik niet echt je vraag beantwoorden, dat is niet echt mijn expertise.

Veel plezier met je Kruiser en maak veel veilige kilometers.

Of-tie mooi laat ik aan een ander ter beoordeling.
Ik ben gevallen om de stevige bouw, achter geveerd, hydraulische remmen en 32-spaaks 20-inch wielen.
Verder is hij heel goed onderhouden en stuurt hij vrij rustig.
Nu nog een en ander aanpassen en dan karren maar !

Foto s volgen nog.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(30-Apr-2018, 05:53 PM)zeeuwwindje schreef: Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen.

Een paar dagen geleden een 2e hands ligfiets aangeschaft.
Het is een Alligt Kruiser met 14 versnellingen ( foto s komen nog).
Voor een 65-tands buitenblad, binnenblad 42 tands, achter een pion 14-18-21-24-26-28-30, wielen 20 inch.
Het binnenblad is nooit gebruikt, dan werd de ketting te slap en raakte de voorderailleur.

Nu wil ik het binnenblad aanpassen, ik zit te denken aan een 52-tands blad, maar dan komt het probleem :
wat voor pion moet ik achter gaan monteren ? Ik kan wel verzetstabellen vinden voor racefietsen met 28-inch
wielen maar daar heb ik niets aan.
Mijn andere ligfiets heeft als voorbladen 62-en 52 voor, achter een pion van 9 vits 23-21-19-17-15-14-13-12-11.
Ik wil de 7-vits op de Alligt aanhouden, want de shifters kunnen niet meer schakelen.
Wie-o-wie heeft er tips? Huh

Ik heb voor mezelf een tabelletje gemaakt in Excel. Als je wilt kan ik dat wel even aanpassen (is nu voor een 26" wiel) en naar je mailen.
[font="Helvetica Neue", Helvetica, sans-serif]Bewaren[/font][font="Helvetica Neue", Helvetica, sans-serif]Bewaren[/font]
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door: zeeuwwindje
#5
De bike Gear calculator app is een handig hulpmiddel
Antwoord }
Bedankt door: zeeuwwindje
#6
https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html
Werkt nog steeds prima en gebruik ik altijd als ik verzetten moet berekenen. Laatst nog gedaan voor mijn trike en die zijn weer perfect uitgekomen.
Antwoord }
Bedankt door: zeeuwwindje
#7
Voor mij werkt de "Ritzelrechner" (Duitse site, maar geheel in het Engels gehouden) het beste: http://ritzelrechner.de/ - hier kun je de tandwielen, kettingbladen en bandengrootte kiezen en op een makkelijke grafische manier daarmee spelen. Als resultaten krijg je b.v. snelheden bij een bepaalde trapfrequentie of andere nuttige informatie.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door: zeeuwwindje
#8
(30-Apr-2018, 08:45 PM)Johan. schreef:
(30-Apr-2018, 05:53 PM)zeeuwwindje schreef: Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen.

Een paar dagen geleden een 2e hands ligfiets aangeschaft.
Het is een Alligt Kruiser met 14 versnellingen ( foto s komen nog).
Voor een 65-tands buitenblad, binnenblad 42 tands, achter een pion 14-18-21-24-26-28-30, wielen 20 inch.
Het binnenblad is nooit gebruikt, dan werd de ketting te slap en raakte de voorderailleur.

Nu wil ik het binnenblad aanpassen, ik zit te denken aan een 52-tands blad, maar dan komt het probleem :
wat voor pion moet ik achter gaan monteren ? Ik kan wel verzetstabellen vinden voor racefietsen met 28-inch
wielen maar daar heb ik niets aan.
Mijn andere ligfiets heeft als voorbladen 62-en 52 voor, achter een pion van 9 vits 23-21-19-17-15-14-13-12-11.
Ik wil de 7-vits op de Alligt aanhouden, want de shifters kunnen niet meer schakelen.
Wie-o-wie heeft er tips? Huh

Ik heb voor mezelf een tabelletje gemaakt in Excel. Als je wilt kan ik dat wel even aanpassen (is nu voor een 26" wiel) en naar je mailen.
BewarenBewaren

Beste Johan,

Als je die moeite wil nemen, heel graag.
E-mail : gerardmol1946@gmail.com

Verder iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(01-May-2018, 01:02 PM)zeeuwwindje schreef:
(30-Apr-2018, 08:45 PM)Johan. schreef: Ik heb voor mezelf een tabelletje gemaakt in Excel. Als je wilt kan ik dat wel even aanpassen (is nu voor een 26" wiel) en naar je mailen.

Beste Johan,

Als je die moeite wil nemen, heel graag.

Verder iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag.

Als het goed is, zit het bestandje in je inbox. Veel plezier er mee. En laat nog eens wat horen wat het geworden is.
BewarenBewaren
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door: zeeuwwindje


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM