Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eindelijk een lligfiets...
#1
Hallo allemaal, ik zal mij ook even voorstellen. Mijn naam is Christiaan (forumnaam Alois von Esterházy). Al bijna twintig jaar ben ik gefascineerd door het fenomeen ligfiets zonder ertoe gekomen te zijn er zelf een aan te schaffen. Het begon in 2000 toen een vriend van mij een M5 streetlegal kocht om naar Rome te fietsen. Hij is veel kleiner dan ik, dus ik heb de fiets nooit uit kunnen proberen. Maar het concept leek mij wel wat. Toen ik twee jaar later zelf een nieuwe fiets voor fietsreizen wilde kopen, heb ik bij Elan een dagje een ligfiets gehuurd. Hoewel het fietsen goed ging, werd ik toch een beetje afgeschrikt door het idee dat mijn enige goede fiets een ligfiets zou zijn en heb ik uiteindelijk een safety gekocht. Wel bleef ik op internet kijken naar tweedehands ligfietsen, maar die waren in die tijd nauwelijks goedkoper dan een nieuwe.
Enkele weken terug heb ik een paar fietsen verkocht en dacht ik daaraan terug. Tweedehands ligfietsen bleken ineens betaalbaar te zijn, er stond er zelfs eentje te koop op tien minuten fietsen bij mij vandaan. Zo ben ik sinds een paar weken eigenaar van een Nazca Pioneer met bovenstuur. Ik vermoed uit de periode rond 2005. Een fijne fiets met grote wielen en daarmee zeer geschikt voor mijn lengte van 199 cm.
Het fietsen zelf is nog wel wennen, vooral het bochtenwerk. Ook de spieren moeten nog wennen. Afgelopen zaterdag voor het eerst een langere tocht gemaakt (155 km) en ik had behoorlijk last van kramp in de spieren aan de onderkant van mijn bovenbeen. Bovendien pijn in mijn rechterbil. Al met had meer last van mijn zitvlak gehad dan op de bukfiets, want in tegenstelling tot veel ligfietsers heb ik totaal geen problemen met zadelpijn (mijn Brooks Colt zit heerlijk, ook na honderden kilometers fietsen).
We zullen wel zien waar het eindigt. Ik fiets regelmatig randonneursbrevetten, en misschien dat ik de ligfiets daar ook een keer voor ga inzetten, als mijn lijf wat soepeler is.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Christiaan! Mooie fiets een Pioneer en ik denk ook best geschikt voor brevetten. Ik wil die in de toekomst ook graag gaan fietsen en probeer langzaam naar dat soort afstanden toe te werken. Brooks zadels zijn inderdaad echt goed, ik heb veel zadels geprobeerd omdat ik nogal zadelpijn had en heb nu op al mijn fietsen op 1 na een Brooks Cambium. Op die ene zit een B17. Zadelpijn heb ik nu echt amper meer. En ach, ook aan een ligger zul je moeten wennen, vooral omdat je je spieren net wat anders gebruikt. Ik heb het gevoel dat ik door te ligfietsen ook een betere gewone fietser geworden ben. Veel plezier, we zien je verhalen met interesse tegemoet Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom en veel plezierige kilometers op de Pioneer!
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom Christiaan. Geniet van je ligfiets. Ik heb verder geen adviezen omdat Erik al heeft opgeschreven dat het verstandig is om rustig te beginnen met ligfietsen en dat vervolgens op te gaan bouwen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Welkom Cristiaan,

Mooie ligfiets de Nazca Pioneer. Dat het ligfietsen voor jou nog meer voldoening mag geven dan de gewone fiets. Ik ben nu ook nog een fietser die de lange afstanden doet op mijn Avaghon S28. Vooral zomers. Dan is de Alleweder minder verfrissend dan de gewone fiets.
Zelf nooit wat gemerkt van de overstap van lig- naar zitfiets. Het verschil zit hoofdzakelijk in de zit- of heuphoek. Maar die is voor mij nagenoeg gelijk tussen de Avaghon en de Alleweder. Belangrijk is de ontspannen zit of lig. Liggend of zittend, de spieren passen zich soepel aan en het blijft gewoon fietsen.

Ik heb nooit last van zit- of ligklachten. Veel op lederen zadels gereden. Lepper, Brooks en Gilles Berthoud. Maar nooit meer Brooks. Slechte kwaliteit. Zowel frame als dek. Zit nu op een Gilles Berthoud, Mente. In de Alleweder een Ventisit 3 cm Comfort mat.

Die lange rit op je Nazca met klikpedalen gereden? In de ontspanningsfase van je trapbewegingen aan de pedalen "getrokken"? Dan kun je kramp krijgen in je hamstrings. 
Als 70+ schaaf ik nog steeds aan mijn fietstechniek. Smile  Maar als brevetrijder zul je hetzelfde doen.

Groet, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Klopt, ik rijd met klikpedalen. Maar ik heb nooit zo erg de neiging om aan de pedalen te trekken, Mijn Brookszadel is gelukkig dertig jaar oud, toen was de kwaliteit nog beter.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(11-May-2018, 09:06 AM)aloisvonesterhazy schreef: Klopt, ik rijd met klikpedalen. Maar ik heb nooit zo erg de neiging om aan de pedalen te trekken, Mijn Brookszadel is gelukkig dertig jaar oud, toen was de kwaliteit nog beter.

Ik vermoed dat de spierpijn aan de onderkant van je bovenbenen komt omdat je in een liggende houding meer aan je pedalen trekt (De zwaartekracht van een rechtop-houding heb je niet meer)
Verder heb je een betere wegligging als je je stuur ontspannen vast houdt, maar waarschijnlijk weet je dit als racefietser :-)
En met dit weer: als je makkelijk verbrand is het handig om de je benen aan de boven(voorkant) en je borstbeen onder je kin goed in te smeren. Deze stukken zitten vol in de zon, meer dan bij een racefiets.
En als je moet remmen in bochten dit meer met je achterrem doen. Je hebt minder druk op je voorwiel, dus kan het eerder gaan slippen (waardoor je niet meer kan sturen en je in een bocht onderuit gaat)

Niels, m5, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM