Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ook even voorstellen
#1
Hoi,

Ik ben Johan en woon in Breda. Momenteel rijd ik in een DF-XL. Ik gebruik hem om ongeveer 1x per week woon-werk te rijden (Breda-Antwerpen) en verder gewoon om voor mijn plezier te fietsen. Het moet meestal wel hard gaan.

Ik zal zo ongeveer een jaar of 16-17 geleden begonnen zijn met ligfietsen. Mijn eerste ligfiets was een Optima Stinger. Na een jaar of wat is die opgevolgd door een M5 Low Racer. Die kreeg na een tijdje gezelschap van een glasvezel Quest. Eind 2013 heb ik de glasvezel Quest verruild voor een carbon Quest. Ondertussen hing de Low Racer vooral stof te verzamelen en uiteindelijk maar besloten hem weg te doen. 
Tja wat de DF betreft. Ik maakte vorig jaar de fout om eens een DF uit te proberen. Vanaf dat moment was ik verkocht en niet lang daarna was de Quest verkocht en de DF besteld. 

Groet,
Johan
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom op dit forum Johan.

Breda-Antwerpen: klinkt ver. Hoeveel km is dat?

Is er een speciale reden om 1x per week ww-verkeer te rijden? Of is dat vanwege de afstand?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ook ik heet je welkom, Johan. Is de DF zoveel sneller dan de Quest? Ik heb altijd gedacht dat aerodynamische vorm van de Quest zo'n beetje het maximaal haalbare was met zijn dichte wielkasten. De DF heeft open wielkasten en ik veronderstelde daarom dat hij langzamer was dan de Quest.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(21-Apr-2017, 09:56 PM)Roepers schreef: Ook ik heet je welkom, Johan. Is de DF zoveel sneller dan de Quest. Ik heb altijd gekocht dat aerodynamische vorm van de Quest zo'n beetje het maximaal haalbare was met zijn dicht wielkasten. De DF heeft open wielkasten en ik veronderstelde daarom dat hij langzamer was dan de Quest.

Groet,

Marco

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Clément Pilette heeft veel data verzameld, terwijl hij met een vermogensmeter reed. Uit deze data blijkt dat de XS sneller is dan de DF. Uiteraard zijn verschillende mensen (Daniël Fenn voorop lopend) het hier niet mee eens. Er zijn ook speciale zijplaten te koop voor de DF, zodat de wielkasten worden afgedicht. Dan is de DF sneller.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dank voor voor de ontvangst.

@Wim: die 1x per week is een combi van goede en minder goede excuses. Voornaamste reden is dat ik een druk gezin heb en het logistiek vaak niet voor elkaar krijg om vaker te gaan en dat zelfs die 1x per week er wel eens bij inschiet. Daarnaast, eerlijk is eerlijk, staat er ook een gerieflijke leasebak voor de deur te fonkelen.
De afstand is 52km enkele reis. Tenminste over de route die ik rijd. Het kan iets korter, maar die weg vind ik en te saai en teveel door stedelijk gebied wat ik niet prettig vind rijden.

@Marco: ik zou niet durven stellen dat een DF in zijn algemeenheid sneller is dan een Quest, maar voor mij geldt dat zeer zeker wel. Als ik naar mijn Strava cijfers kijk, dan bleef ik met de Quest op zo'n 35 km/u gemiddeld steken, terwijl ik met de DF zo rond de 40 zit. Met de Quest was ik blij als ik 50 aantikte als top, met de DF heb ik van de week 60 op de teller gehad.
Voor mij zit hem dat in een aantal factoren (tenminste dat is wat ik voor mezelf heb geanalyseerd):
- de DF is stijver, gaat minder energie verloren.
- de DF heeft een kleinere draaicirkel. Ik houd daardoor minder reserve (rem minder af) in krappe bochten, waardoor ik minder energie verlies met het accelereren daarna.
- de DF is ook stabieler in bochten wat ook weer bijdraagt om sneller door bochten te kunnen, dus minder snelheid/energie verlies. Overigens is het verschil in stabiliteit ook weer niet overdreven groot, al bij mijn 2e ritje met de DF ging ik op 2 wielen door de bocht. Maar bij de Quest was op 2 wielen door de bocht meer de standaard, terwijl dat bij de DF zeldzamer is.
- de DF is iets lichter, waardoor het minder energie kost om op snelheid te komen.
Samenvattend, het is voor mij makkelijker om een DF op snelheid te krijgen en houden dan in een Quest. Dat is wat voor mij de DF sneller maakt.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#6
Welkom Johan!

Ook een grensarbeider zie ik. Dan brengt het fietsen naar het werk nog wat geld op ook! Wink

Grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(21-Apr-2017, 09:11 PM)Johan. schreef: Hoi,

Ik ben Johan en woon in Breda. Momenteel rijd ik in een DF-XL. Ik gebruik hem om ongeveer 1x per week woon-werk te rijden (Breda-Antwerpen) en verder gewoon om voor mijn plezier te fietsen. Het moet meestal wel hard gaan.

[knip]

Groet,
Johan

Ga je dan over de Bredabaan door Wuustwezel en Braschaat? Zaterdag gereden, wat een pokkeweg.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#8
[/quote]
Ga je dan over de Bredabaan door Wuustwezel en Braschaat? Zaterdag gereden, wat een pokkeweg.
[/quote]

nee waar ik schreef

[/quote]
Het kan iets korter, maar die weg vind ik en te saai en teveel door stedelijk gebied wat ik niet prettig vind rijden.
[/quote]

had ik het over de Bredabaan. Pokkeweg is inderdaad een redelijke omschrijving voor die route.
Ik rijd altijd over Sprundel, Schijf, Nieuwmoer en dan de fietsostrada F14 van Kalmthout naar Kapellen en dan door naar Ekeren. Als je het op de kaart ziet, dan lijkt het een stuk langer dan de Bredabaan, maar in werkelijkheid scheelt het iets van 4 km, terwijl het naar mijn mening veel aangenamer rijdt. Volledige route hier.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
OK, die route neem ik de volgende keer dan ook. De route van zaterdag was echt waardeloos
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt, mis ik mijn verstand nog het meest
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(21-Apr-2017, 10:13 PM)Wim -de roetsende schreef: Clément Pilette heeft veel data verzameld, terwijl hij met een vermogensmeter reed. Uit deze data blijkt dat de XS sneller is dan de DF. Uiteraard zijn verschillende mensen (Daniël Fenn voorop lopend) het hier niet mee eens. Er zijn ook speciale zijplaten te koop voor de DF, zodat de wielkasten worden afgedicht. Dan is de DF sneller.

Staat DF voor Daniël Fenn of zit het allemaal wat ingewikkelder in elkaar? Ik heb inmiddels op het Duitse forum in de gaten gekregen wie het is omdat hij zich enigszins in de nesten heeft gewerkt.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
DF = Daniël Fenn --> klopt

In de nesten heeft gewerkt? --> klopt
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Nu maak je de rest waarschijnlijk nieuwsgierig. Wat voor nesten?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Zie dit draadje op het velomobilforum: Daniel ist im Gefängnis
Antwoord }
Bedankt door:
#14
(27-Apr-2017, 12:38 PM)Roepers schreef: Zie dit draadje op het velomobilforum: Daniel ist im Gefängnis

Tja, Du musst angemeldet sein, um diese Seite aufrufen zu können.  Dodgy 
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Oh, Hij is is nogal hardhandig gearresteerd naar aanleiding van enige verbale uitingen aan de politie
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(27-Apr-2017, 12:47 PM)Roepers schreef: Oh, Hij is is nogal hardhandig gearresteerd naar aanleiding van enige verbale uitingen aan de politie


En een omgekeerd kenteken heb ik gelezen in de LOL-WhatsAppgroep  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM